Tientje Toonarm
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Tientje Toonarm
Omdat t altijd beter kan maar niet meer mag kosten, en geinspireerd door een bouwer op diyaudio ben ik begonnen aan een toonarm a la Nanook's 219.
Unipivot, pijlschacht en parker balpenvulling als basis, aangevuld met eerder gevonden spulletjes.
Ik kan wat knutselen met een draaibank maar ben geen meester instrumentmaker, reden dat ik voor eenvoudige constructies kies waarbij ik de meest kritische onderdelen probeer te kopen of te vermijden.
Lengte van de arm wordt in eerste instantie ongeveer 10", budget ongeveer een tientje, vandaar de naam.
Lagering is inmiddels gemaakt, iets met een headshell is de volgende op de lijst.
Ik zal proberen zo af en toe wat fotoos te laten zien.
Unipivot, pijlschacht en parker balpenvulling als basis, aangevuld met eerder gevonden spulletjes.
Ik kan wat knutselen met een draaibank maar ben geen meester instrumentmaker, reden dat ik voor eenvoudige constructies kies waarbij ik de meest kritische onderdelen probeer te kopen of te vermijden.
Lengte van de arm wordt in eerste instantie ongeveer 10", budget ongeveer een tientje, vandaar de naam.
Lagering is inmiddels gemaakt, iets met een headshell is de volgende op de lijst.
Ik zal proberen zo af en toe wat fotoos te laten zien.
Re: Tientje Toonarm
Ik vind dit wel gaaf hoor............!!
Met zo een simpele opzet, ben benieuwd hoe dit gaat worden/klinken
.
Met zo een simpele opzet, ben benieuwd hoe dit gaat worden/klinken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Tientje Toonarm
Gaaf zeg, origineel. Wat heb je in de arm gemaakt, het stukje wat op de balpenpunt komt?
Re: Tientje Toonarm
Het idee voor de toonarm, en het gebruik van de ballpen als lager komt uit dit draadje
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... nearm.html
Het voorstel voor gebruik van een setscrew voor het toonarmdeel van het lager leek me een beetje gepruts. Een heel klein boutje wat in een even klein gat in de arm moet verdwijnen en goed uitgericht moet worden, dat roept om problemen met mijn grove vingers.
Als alternatief heb ik een klein cupje gedraaid volgens dit idee Gat in het cupje is ongeveer een millimeter groter dan de diameter van de ballpen, geeft genoeg bewegingsvrijheid voor de arm. Verder een klein borstje onderop wat op de buitenkant van de pijlschacht rust, ik hoop hiermee genoeg stuur te krijgen om het lager er recht in te kunnen lijmen.
Verder bevestig ik de ballpen punt in een boutje, voor een eenvoudige VTA verstelling, met een klontje messing eronder om het geheel wat massa te geven.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... nearm.html
Het voorstel voor gebruik van een setscrew voor het toonarmdeel van het lager leek me een beetje gepruts. Een heel klein boutje wat in een even klein gat in de arm moet verdwijnen en goed uitgericht moet worden, dat roept om problemen met mijn grove vingers.
Als alternatief heb ik een klein cupje gedraaid volgens dit idee Gat in het cupje is ongeveer een millimeter groter dan de diameter van de ballpen, geeft genoeg bewegingsvrijheid voor de arm. Verder een klein borstje onderop wat op de buitenkant van de pijlschacht rust, ik hoop hiermee genoeg stuur te krijgen om het lager er recht in te kunnen lijmen.
Verder bevestig ik de ballpen punt in een boutje, voor een eenvoudige VTA verstelling, met een klontje messing eronder om het geheel wat massa te geven.
Re: Tientje Toonarm
Leuk !!
voor de winter wil ik ook nog een armpje gaan maken en kwam deze tegen als idee ( http://www.clarisonus.com/blog/?p=72 )
Morgan Jones geeft een aantal goede tips voor een stabiele Uni-pivot tone arm.
Persoonlijk zal ik het cupje waar de balpen in komt te staan van een zachter materiaal maken bijv. Teflon.
Morgan Jones geeft een aantal goede tips voor een stabiele Uni-pivot tone arm.
Persoonlijk zal ik het cupje waar de balpen in komt te staan van een zachter materiaal maken bijv. Teflon.
Re: Tientje Toonarm
het verhaal over de zin van het teflon cupje was ik ook al tegen gekomen. Heb pijlschachten liggen voor zes toonarmen, dus ik denk dat een kunststof cupje bij een volgende versie wel aan bod komt.
Iets met een golfbal aan een touwtje moet ook nog wel es gebeuren.
Ben nog wel op zoek naar een goed adres voor toonarmbekabeling, het liefst op rol. Kleine stukkies voor de hoofdprijs laat zich goed vinden, maar grotere hoeveelheden nog niet echt.
Iets met een golfbal aan een touwtje moet ook nog wel es gebeuren.
Ben nog wel op zoek naar een goed adres voor toonarmbekabeling, het liefst op rol. Kleine stukkies voor de hoofdprijs laat zich goed vinden, maar grotere hoeveelheden nog niet echt.
Re: Tientje Toonarm
Dat is een mooie middenweg! Setje besteld, en gelijk maar een extra handje cartridge clips, met een meter draad moet ik vast wel twee armen kunnen bekabelen.
Voor de heb ook een paar grote O ringen meebesteld om het lichte alu plateau van mn Sansui testbed wat te kunnen dempen, ga t oude beestje es lekker verwennen
Dank voor de tip!
Voor de heb ook een paar grote O ringen meebesteld om het lichte alu plateau van mn Sansui testbed wat te kunnen dempen, ga t oude beestje es lekker verwennen
Dank voor de tip!
Re: Tientje Toonarm
Vandaag de draadjes in de bus gekregen. Ze zien er intimiderend kwetsbaar uit!
Zijn er nog truken bij het solderen, of gewoon buitenmantel een beetje wegpoetsen en de bout er op?
Zijn er nog truken bij het solderen, of gewoon buitenmantel een beetje wegpoetsen en de bout er op?
Re: Tientje Toonarm
ffe het uiteinde in de vlam houden van een aansteker en met een scuursponsje de de restjes schoon maken en dan de boud er op.
Re: Tientje Toonarm
me toch een beetje af laten schrikken door de dunne draadjes, voor het eerste proberen teruggegrepen op plan 1, adertjes uit een muis kabeltje.
Maar de arm is een heel eind klaar, morgen es proberen.
Maar de arm is een heel eind klaar, morgen es proberen.
Re: Tientje Toonarm
Up n running!
moet links en rechts wat beter afgewerkt worden, is nog niet helemaal bromvrij en voor mijn gevoel wat te zwaar geworden. Ook gegroeid naar 11" door een snelle afwerkactie, maar past nog net op de tafel.
Omgang met een zwabberende unipivot zonder armlift valt me alles mee. De mooie vingerlift van Barrie is wel erg fijn!
Vooralsnog klinkt het leuk, maar niet heel duidelijk beter of slechter dan de originele arm. Arm niet goed genoeg, of zat het element al aan de toppen van zn kunnen?
Wel moet ik nog meer tijd besteden aan de afregeling, misschien dat er dan meer kwartjes vallen. Klankverschil door VTA verstellen is wel duidelijk te horen, leuk om dat eens te kunnen ervaren.
Al met al leuk om gebouwd te hebben, maar er zullen nog wel een paar versies volgen voor ik er klaar mee ben.
moet links en rechts wat beter afgewerkt worden, is nog niet helemaal bromvrij en voor mijn gevoel wat te zwaar geworden. Ook gegroeid naar 11" door een snelle afwerkactie, maar past nog net op de tafel.
Omgang met een zwabberende unipivot zonder armlift valt me alles mee. De mooie vingerlift van Barrie is wel erg fijn!
Vooralsnog klinkt het leuk, maar niet heel duidelijk beter of slechter dan de originele arm. Arm niet goed genoeg, of zat het element al aan de toppen van zn kunnen?
Wel moet ik nog meer tijd besteden aan de afregeling, misschien dat er dan meer kwartjes vallen. Klankverschil door VTA verstellen is wel duidelijk te horen, leuk om dat eens te kunnen ervaren.
Al met al leuk om gebouwd te hebben, maar er zullen nog wel een paar versies volgen voor ik er klaar mee ben.
Re: Tientje Toonarm
mooi hoor gijs!
kom maar gauw langs dan geef ik je even een test-element!
B
kom maar gauw langs dan geef ik je even een test-element!
B
Re: Tientje Toonarm
En omdat ik het testbed toch open had om de oude arm te verwijderen, ook gelijk maar wat extra aandacht gegeven.
Het deck is een Sansui SR-222, een van de betere budget draaitafels in zn tijd, ook al weer een jaar of 30 geleden.
Plint opgevuld met twee lagen bitumen en een stuk 18 mm berken multiplex, massiever en doder kon ik het niet maken.
Paar spikes eronder en vers vet in de lagers om het af te maken, en het plateau opgeleukt met grote O-ringen en een dikke bitumen/kurk mat om ook daar een overdaad aan resonanties te dempen.
Klinkt best lekker zo !
Het deck is een Sansui SR-222, een van de betere budget draaitafels in zn tijd, ook al weer een jaar of 30 geleden.
Plint opgevuld met twee lagen bitumen en een stuk 18 mm berken multiplex, massiever en doder kon ik het niet maken.
Paar spikes eronder en vers vet in de lagers om het af te maken, en het plateau opgeleukt met grote O-ringen en een dikke bitumen/kurk mat om ook daar een overdaad aan resonanties te dempen.
Klinkt best lekker zo !
