Tientje Toonarm

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

2013-11-07 19.34.11.jpg
Omdat t altijd beter kan maar niet meer mag kosten, en geinspireerd door een bouwer op diyaudio ben ik begonnen aan een toonarm a la Nanook's 219.
Unipivot, pijlschacht en parker balpenvulling als basis, aangevuld met eerder gevonden spulletjes.
Ik kan wat knutselen met een draaibank maar ben geen meester instrumentmaker, reden dat ik voor eenvoudige constructies kies waarbij ik de meest kritische onderdelen probeer te kopen of te vermijden.
Lengte van de arm wordt in eerste instantie ongeveer 10", budget ongeveer een tientje, vandaar de naam.

Lagering is inmiddels gemaakt, iets met een headshell is de volgende op de lijst.
Ik zal proberen zo af en toe wat fotoos te laten zien.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

T draaipunt van dichtbij
T draaipunt van dichtbij
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tientje Toonarm

Bericht door hannesie »

Ik vind dit wel gaaf hoor............!! :kwijl:

Met zo een simpele opzet, ben benieuwd hoe dit gaat worden/klinken :o .
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tientje Toonarm

Bericht door SARK »

Hartstikke gaaf :!: Dat van die balpen had ik nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Barry2001 »

Gaaf zeg, origineel. Wat heb je in de arm gemaakt, het stukje wat op de balpenpunt komt?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Tientje Toonarm

Bericht door RobertD »

Dit móet ik even volgen... erg fraai!
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

Het idee voor de toonarm, en het gebruik van de ballpen als lager komt uit dit draadje
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... nearm.html
Het voorstel voor gebruik van een setscrew voor het toonarmdeel van het lager leek me een beetje gepruts. Een heel klein boutje wat in een even klein gat in de arm moet verdwijnen en goed uitgericht moet worden, dat roept om problemen met mijn grove vingers.

Als alternatief heb ik een klein cupje gedraaid volgens dit idee
toonarmlager nanook.jpg
Gat in het cupje is ongeveer een millimeter groter dan de diameter van de ballpen, geeft genoeg bewegingsvrijheid voor de arm. Verder een klein borstje onderop wat op de buitenkant van de pijlschacht rust, ik hoop hiermee genoeg stuur te krijgen om het lager er recht in te kunnen lijmen.

Verder bevestig ik de ballpen punt in een boutje, voor een eenvoudige VTA verstelling, met een klontje messing eronder om het geheel wat massa te geven.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Tientje Toonarm

Bericht door diymartin »

Leuk !! :D voor de winter wil ik ook nog een armpje gaan maken en kwam deze tegen als idee ( http://www.clarisonus.com/blog/?p=72 )
Morgan Jones geeft een aantal goede tips voor een stabiele Uni-pivot tone arm.
Persoonlijk zal ik het cupje waar de balpen in komt te staan van een zachter materiaal maken bijv. Teflon.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

kleine update


detail basis en vta
detail basis en vta
headshell
headshell
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

het verhaal over de zin van het teflon cupje was ik ook al tegen gekomen. Heb pijlschachten liggen voor zes toonarmen, dus ik denk dat een kunststof cupje bij een volgende versie wel aan bod komt.
Iets met een golfbal aan een touwtje moet ook nog wel es gebeuren.

Ben nog wel op zoek naar een goed adres voor toonarmbekabeling, het liefst op rol. Kleine stukkies voor de hoofdprijs laat zich goed vinden, maar grotere hoeveelheden nog niet echt.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Tientje Toonarm

Bericht door John P »

Ik ken deze als niet overdreven duur, maar daar zit dan ook geen koolstof in.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

Dat is een mooie middenweg! Setje besteld, en gelijk maar een extra handje cartridge clips, met een meter draad moet ik vast wel twee armen kunnen bekabelen.
Voor de heb ook een paar grote O ringen meebesteld om het lichte alu plateau van mn Sansui testbed wat te kunnen dempen, ga t oude beestje es lekker verwennen :-)
Dank voor de tip!
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Tientje Toonarm

Bericht door diymartin »

Deze kabel gebruik ik ook voor mijn parallel tracking arm , superspul !! :D
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

Vandaag de draadjes in de bus gekregen. Ze zien er intimiderend kwetsbaar uit!
Zijn er nog truken bij het solderen, of gewoon buitenmantel een beetje wegpoetsen en de bout er op?
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Tientje Toonarm

Bericht door diymartin »

Nee ! niet proberen de isolatie te verwijderen, gelijk de bout er op :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Kappa7 »

ffe het uiteinde in de vlam houden van een aansteker en met een scuursponsje de de restjes schoon maken en dan de boud er op.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tientje Toonarm

Bericht door richard »

Kappa7 schreef:
... en dan de boud er op.
Wees boud met de bout.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

me toch een beetje af laten schrikken door de dunne draadjes, voor het eerste proberen teruggegrepen op plan 1, adertjes uit een muis kabeltje.

Maar de arm is een heel eind klaar, morgen es proberen.
Bijlagen
tmp_FB_IMG_13855052549947017-256350116.jpg
tmp_FB_IMG_13855052409713241470826416.jpg
tmp_Messenger_5811229029549625671_138550496818270411560288440.jpg
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

Up n running!

moet links en rechts wat beter afgewerkt worden, is nog niet helemaal bromvrij en voor mijn gevoel wat te zwaar geworden. Ook gegroeid naar 11" door een snelle afwerkactie, maar past nog net op de tafel.

Omgang met een zwabberende unipivot zonder armlift valt me alles mee. De mooie vingerlift van Barrie is wel erg fijn!
Vooralsnog klinkt het leuk, maar niet heel duidelijk beter of slechter dan de originele arm. Arm niet goed genoeg, of zat het element al aan de toppen van zn kunnen?
Wel moet ik nog meer tijd besteden aan de afregeling, misschien dat er dan meer kwartjes vallen. Klankverschil door VTA verstellen is wel duidelijk te horen, leuk om dat eens te kunnen ervaren.
Al met al leuk om gebouwd te hebben, maar er zullen nog wel een paar versies volgen voor ik er klaar mee ben.
Bijlagen
tmp_20131128_205323-256350116.jpg
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Tientje Toonarm

Bericht door bartarie »

mooi hoor gijs!

kom maar gauw langs dan geef ik je even een test-element!

B
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Tientje Toonarm

Bericht door Gijs »

En omdat ik het testbed toch open had om de oude arm te verwijderen, ook gelijk maar wat extra aandacht gegeven.

Het deck is een Sansui SR-222, een van de betere budget draaitafels in zn tijd, ook al weer een jaar of 30 geleden.
Plint opgevuld met twee lagen bitumen en een stuk 18 mm berken multiplex, massiever en doder kon ik het niet maken.
Paar spikes eronder en vers vet in de lagers om het af te maken, en het plateau opgeleukt met grote O-ringen en een dikke bitumen/kurk mat om ook daar een overdaad aan resonanties te dempen.
Klinkt best lekker zo !
Bijlagen
Maagdelijk
Maagdelijk
Klop ipv kloink
Klop ipv kloink
Drie kilo zwaarder
Drie kilo zwaarder
Plaats reactie