Leuk om je te behelpen om een motor van een paar honderd watt aan het draaien te krijgen (wat ie trouwens grommend en brommend gaat doen) maar is toch niet echt een oplossing voor een zaagtafel hoor. Daar heb je toch 1 a 2 KW voor nodig.hrscharft schreef:het is trouwens mogelijk om een 380 motor op 230 te laten draaien met de zogenaamde Steinmetz schakeling. Je hebt dan uiteraard wel maar 1/3e van het vermogen tot je beschikking.
Op het klemmenplaatje of te wel aansluitplaatje moet je de 6 klemmen (3 boven en 3 onder)vertikaal doorverbinden. Je hebt dus 3 vertikale verbindingen nodig om de klemmen die onder elkaar staan te verbinden.
Als er letters bij staan verbind je zo U1 met W2, V1 met U2 en W1 met V2 (van boven heb je U1, V1 en W1. Van onderen W2, U2 en V2). Op U1/W2 sluit je de nul aan. Tussen W1/V2 en V1/U2 sluit je de condensator aan. Die heeft een waarde van 63 microfarad per 1 kW. In jouw geval dus de helft dat is ca. 33 microfarad. De L1 (fase) sluit je aan op W1/V2 of V1/U2 ivm. links of rechts draaiend.
Enig nadeel is dat de motor geen 0,55 kW meer kan leveren maar ongeveer 3 keer zo weinig (0,2 kW). Kijk even of dat voldoende is voor jouw toepassing. Sukses en laat maar eens horen of het werkt ! Groeten, Willem.
Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Moderator: Beheerdersteam
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
hmmkay had ik iid ff niet zo gauw aan gedacht. Je hebt natuurlijk maar 3,6Kw per groep beschikbaar. Deel dat door 3 hou je nog 1200 wat over en dan zit je al echt helemaal aan de theoretiche max.
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ik denk dat het niet zo zeer te maken heeft met de zaagtafel, maar met degene die hem bediend.
Als je goede resultaten behaald met jouw cirkelzaag, waarom veranderen?
Ik neem niet aan dat je een produktiebedrijf gaat beginnen, dus waarom sneller.
Elke taal heeft daar wel een spreekwoord over.
Ikzelf heb een einhell tafeltje uit de bouwmarkt van een paar tientjes.
Na een paar weken proberen, vloeken en tieren, kan ik er nu perfect mee zagen.
(zit nu alleen wel een zaagblad in dat duurder was dan de hele machine
)
Rob
Als je goede resultaten behaald met jouw cirkelzaag, waarom veranderen?
Ik neem niet aan dat je een produktiebedrijf gaat beginnen, dus waarom sneller.
Elke taal heeft daar wel een spreekwoord over.
Ikzelf heb een einhell tafeltje uit de bouwmarkt van een paar tientjes.
Na een paar weken proberen, vloeken en tieren, kan ik er nu perfect mee zagen.
(zit nu alleen wel een zaagblad in dat duurder was dan de hele machine
Rob
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ja, maar het zaagblad is ook eigenlijk het enige echt belangrijke deel van de machine.
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ik heb dezelfde als hrscharft denk ik, goedkoop ding van de Lidl. Toen ik hem net had, stond het zaagblad er enorm scheef in. Bij gebruik van het kantelmechanisme verschoof de scheefheid nog eens extra. Het afstellen was bewerkelijk. Daarvoor moest het ding een aantal keer half uit elkaar om bij te stellen, terug in elkaar zetten om te proberen en dan weer uit elkaar om weer wat bij te stellen. Een heel gedoe. Daarna heb ik er een schuifblad bovenop gemaakt met een steun/handgreep precies haaks op de zaagsnede. Met zo'n hulpmiddel is er nu aardig recht mee te zagen en het machien is compact genoeg om niet vreselijk in de weg te staan. Ik zaag vrij weinig, geen 4cm eiken, en mijn zelfbouwprojectjes gaan niet met meubelmaker-precisie. Dus voor mij voldoet het, maar ik kan me wel voorstellen dat de pret afgelopen is wanneer door slijtage op de as het zaagblad te veel gaat wiebelen. Dan is er niet fatsoenlijk meer mee te werken, al zet je er nog zo'n mooi blad in.
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ik ben erg tevreden met mijn ELU combinatietafel. Heet tegenwoordig DeWalt. Ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Ik heb voor de mijne 350 Euro betaald.
Het is een heel flexibele machine. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de langsgeleider aan twee kanten van het zaagblad te kunnen zetten is handig bij het zagen onder een hoek.
Ook de afkortfunctie gebruik ik regelmatig voor verstekken e.d.
Het is een heel flexibele machine. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de langsgeleider aan twee kanten van het zaagblad te kunnen zetten is handig bij het zagen onder een hoek.
Ook de afkortfunctie gebruik ik regelmatig voor verstekken e.d.
Laatst gewijzigd door swblom op di 27 nov 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
willem 310
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 23 nov 2012, 18:07
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
ik heb al sinds de jaren 80 machines van het merk INCA, dit zijn zwitserse precisie machines,gemaakt voor meubelmakers, ze zijn niet groot en komen voor weinig nog steeds op marktplaats voorbij.
de zaagmachine is er in 2 versies, de compact en de major, waarbij de major de voorkeur heeft.
ook het aantal accessoires is hoog, langere linialen, extra tafel, langatboor, etc etc.
en precies ? zeker weten, ik kan er fineerdikte mee zagen.
heb er ook een vlakvandiktebankje en een lintzaag van en ben er nog steeds zeer content mee.
(er is een yahoo site waar alle technische info, gebruiksaanwijzingen, en folders te vinden zijn).
de zaagmachine is er in 2 versies, de compact en de major, waarbij de major de voorkeur heeft.
ook het aantal accessoires is hoog, langere linialen, extra tafel, langatboor, etc etc.
en precies ? zeker weten, ik kan er fineerdikte mee zagen.
heb er ook een vlakvandiktebankje en een lintzaag van en ben er nog steeds zeer content mee.
(er is een yahoo site waar alle technische info, gebruiksaanwijzingen, en folders te vinden zijn).
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Misschien dat ik in dit topic ook maar eens mijn vraag kan stellen:
Ik heb een tijdje terug een zaagtafel aangeschaft van Dewalt, de DW744XP.
Hartstikke blij mee, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Zodra ik de groene knop indruk
start ie wel, maar hij krijgt te weinig prik (althans zo lijkt het) om zichzelf draaiende te houden.
Hij slurpt 2000 watt, bij 11,4 Ampere. Ik vraag me nu af of het aan de stroomvoorziening ligt
in mijn schuurtje, of dat het iets te maken heeft met de zaagtafel.
Afgelopen zomervakantie had ik 'm al, en toen dacht ik dat het aan de zaagtafel lag.
Vandaar dat ie al een keer is opgestuurd, en onder garantie een nieuwe geleverd kreeg.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen?
Omdat ik de eerste had opgestuurd naar de leverancier zonder de losse onderdelen heb
ik een aantal dingen nu dubbel, waaronder de zijgeleiding en een verstekgeleiding.
Mocht ik 'm niet aan de praat krijgen dan overweeg ik om 'm de deur uit te doen,
maar ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen.
Anyone?
Ik heb een tijdje terug een zaagtafel aangeschaft van Dewalt, de DW744XP.
Hartstikke blij mee, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Zodra ik de groene knop indruk
start ie wel, maar hij krijgt te weinig prik (althans zo lijkt het) om zichzelf draaiende te houden.
Hij slurpt 2000 watt, bij 11,4 Ampere. Ik vraag me nu af of het aan de stroomvoorziening ligt
in mijn schuurtje, of dat het iets te maken heeft met de zaagtafel.
Afgelopen zomervakantie had ik 'm al, en toen dacht ik dat het aan de zaagtafel lag.
Vandaar dat ie al een keer is opgestuurd, en onder garantie een nieuwe geleverd kreeg.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen?
Omdat ik de eerste had opgestuurd naar de leverancier zonder de losse onderdelen heb
ik een aantal dingen nu dubbel, waaronder de zijgeleiding en een verstekgeleiding.
Mocht ik 'm niet aan de praat krijgen dan overweeg ik om 'm de deur uit te doen,
maar ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen.
Anyone?
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Meet de spanningsval eens op in je schuurtje bij een flinke verbruiker (stofzuiger oid). Dat zegt wel wat over de weerstand van je (grond?)kabel naar je schuur. Wel beetje voorzichtig met 240V hè!
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
En heb je de zaagtafel ook al op een andere plek geprobeerd ?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Yep, heb ik gedaan, zo dicht mogelijk bij de meterkast, maar nergens krijg ik 'm aan de praat...
Die spanningsval moet ik nog meten, maar heb er zelf de spullen niet voor. Slap excuus natuurlijk,
maar ik ben zelf niet echt een electronicus...
Die spanningsval moet ik nog meten, maar heb er zelf de spullen niet voor. Slap excuus natuurlijk,
maar ik ben zelf niet echt een electronicus...
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Wel apart 2000watt zou toch ruim voldoende moeten zijn om planken van normale dikte te kunnen zagen.
Als die daarmee al niet normaal kan blijven draaien lijkt mij dat niet juist.
Je spanningsval moet dan wel erg groot zijn als gewoon draaien al niet echt wil.
Loopt de zaag wel lekker los, zit er geen rem op ergens of transport schroef of iets dergelijks?
Als die daarmee al niet normaal kan blijven draaien lijkt mij dat niet juist.
Je spanningsval moet dan wel erg groot zijn als gewoon draaien al niet echt wil.
Loopt de zaag wel lekker los, zit er geen rem op ergens of transport schroef of iets dergelijks?
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Extra info uit een PB die ik van J.J.G. had ontvangen.Jasper Joppe Geers schreef:Misschien dat ik in dit topic ook maar eens mijn vraag kan stellen:
Ik heb een tijdje terug een zaagtafel aangeschaft van Dewalt, de DW744XP.
Hartstikke blij mee, maar ik krijg 'm niet aan de praat. Zodra ik de groene knop indruk
start ie wel, maar hij krijgt te weinig prik (althans zo lijkt het) om zichzelf draaiende te houden.
Hij slurpt 2000 watt, bij 11,4 Ampere. Ik vraag me nu af of het aan de stroomvoorziening ligt
in mijn schuurtje, of dat het iets te maken heeft met de zaagtafel.
Afgelopen zomervakantie had ik 'm al, en toen dacht ik dat het aan de zaagtafel lag.
Vandaar dat ie al een keer is opgestuurd, en onder garantie een nieuwe geleverd kreeg.
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen?
Omdat ik de eerste had opgestuurd naar de leverancier zonder de losse onderdelen heb
ik een aantal dingen nu dubbel, waaronder de zijgeleiding en een verstekgeleiding.
Mocht ik 'm niet aan de praat krijgen dan overweeg ik om 'm de deur uit te doen,
maar ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen.
Anyone?
Wat nog niet helemaal duidelijk was uit dit verhaal is dat zodra de aan knop wordt losgelaten de machine gelijk uit schakelt.
Volgens de handleiding zit er een soft start op en het lijkt er op dat deze niet wil omschakelen.
Zou dat een gevolg kunnen zijn van een te lage werkspanning?
Ik vind het wel raar in ieder geval dat twee machines de zelfde kuren vertonnen.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ja klopt, was ik vergeten erbij te vermelden.
Zodra ik de groene knop loslaat valt de motor meteen stil. Ik heb 'm op allerlei stopcontacten geprobeerd,
zo dicht mogelijk bij de meterkast, maar helaas. Ik zal dadelijk nog eens goed kijken of er nergens een
transportbeveiliging zit, maar het lijkt me sterk.
Zodra ik de groene knop loslaat valt de motor meteen stil. Ik heb 'm op allerlei stopcontacten geprobeerd,
zo dicht mogelijk bij de meterkast, maar helaas. Ik zal dadelijk nog eens goed kijken of er nergens een
transportbeveiliging zit, maar het lijkt me sterk.
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Dan moet echt aan de tafel liggen, en niet aan de elektrische installatie bij jouw thuis.
Ik kan er ook niks bijzonders over vinden in de manual.
Het zal toch geen 115 VAC / 60 Hz. exemplaar zijn ? kijk voor de zekerheid het type plaatje even na.
Of heb je toevallig een 2-fasen installatie ? alhoewel je voor dat laatste in Amsterdam zou moeten wonen...
Iets is er niet in orde, dat is duidelijk.
Ik kan er ook niks bijzonders over vinden in de manual.
Het zal toch geen 115 VAC / 60 Hz. exemplaar zijn ? kijk voor de zekerheid het type plaatje even na.
Of heb je toevallig een 2-fasen installatie ? alhoewel je voor dat laatste in Amsterdam zou moeten wonen...
Iets is er niet in orde, dat is duidelijk.
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Domme vraag, zit er geen beveiliging op die schakelaar? (= moet hij niet met twee handen ingeschakeld worden?)
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Hmm, deze machine heeft een nulspanningsschakelaar. D.w.z. hij moet opnieuw gestart worden als de spanning even wegvalt. Ik vraag mij af of je de start/aanknop wel diep genoeg indrukt zodat de houdmagneet de aanknop vasthoudt? Doe je dat niet dan veert de aanknop weer terug. Verder kan het zijn dat bij opstarten de spanning over de machine dusdanig zakt dat de houdmagneet de aan knop niet vast houdt. In dat geval zolang indrukken totdat de machine op toeren is.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
YES!
Heren, dank voor het meedenken! Ik heb 'm eindelijk een keer aan de praat gekregen!
Dat wil zeggen, starten, op toeren komen, en op toeren blijven wanneer ik de groene knop loslaat.
Ik zal dadelijk wat fotootjes erbij plaatsen dat jullie een indruk hebben van de zaagtafel,
maar ook van de vermoedelijke boosdoener: het stopcontact. Ik heb het stopcontact even
opengeschroefd, en dat bleek al een poos geleden. Er zat een berg stof en troep in, daar
word je akelig van. Even een keer geblazen, en toen zag ik dat de aarde draad maar net met
een klein stukje onder de schroef vast zat. Dat stopcontact is dus wat mij betreft aan vervanging toe.
Nog steeds ben ik er niet zeker van dat de zaagtafel het nu voor altijd wel doet, of dat het
wellicht ook te maken heeft met het klimaat in het schuurtje? Zou niet moeten kunnen natuurlijk,
maar je weet maar nooit in Schijndel!
Anyway, even een bak koffie er op nemen, jullie allemaal bedanken voor het meedenken!
Fijn dat er zo'n forum is! -thumb-
-Edit-
Bij deze de fotootjes:
Heren, dank voor het meedenken! Ik heb 'm eindelijk een keer aan de praat gekregen!
Dat wil zeggen, starten, op toeren komen, en op toeren blijven wanneer ik de groene knop loslaat.
Ik zal dadelijk wat fotootjes erbij plaatsen dat jullie een indruk hebben van de zaagtafel,
maar ook van de vermoedelijke boosdoener: het stopcontact. Ik heb het stopcontact even
opengeschroefd, en dat bleek al een poos geleden. Er zat een berg stof en troep in, daar
word je akelig van. Even een keer geblazen, en toen zag ik dat de aarde draad maar net met
een klein stukje onder de schroef vast zat. Dat stopcontact is dus wat mij betreft aan vervanging toe.
Nog steeds ben ik er niet zeker van dat de zaagtafel het nu voor altijd wel doet, of dat het
wellicht ook te maken heeft met het klimaat in het schuurtje? Zou niet moeten kunnen natuurlijk,
maar je weet maar nooit in Schijndel!
Anyway, even een bak koffie er op nemen, jullie allemaal bedanken voor het meedenken!
Fijn dat er zo'n forum is! -thumb-
-Edit-
Bij deze de fotootjes:
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op za 23 nov 2013, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Maar je hebt 'm toch op meerdere stopcontacten geprobeerd?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ja klopt, daarom blijf ik ook nog onzeker over de oplossing.
Voorlopig maar even blij zijn dat ie het wel doet, en dat het dus niet
aan de zaagtafel ligt!
Voorlopig maar even blij zijn dat ie het wel doet, en dat het dus niet
aan de zaagtafel ligt!
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Ik gebruik een Harwi 130, echt een briljante machine, precies,roltafel,afzuiging,veel vermogen maar stationair en 380V.
En voor het kleinere hobbywerk een Elektrabeckum pk200 Dat is nu van Metabo. Klein maar fijn en mobiel(220V).
En voor het kleinere hobbywerk een Elektrabeckum pk200 Dat is nu van Metabo. Klein maar fijn en mobiel(220V).
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
Altendorf F45 met zo'n digitaal display
Niet van mij maar ik mag er altijd gebruik van maken
Dan ga je zelf ook geen inferieur zaagtafeltje meer aanschaffen..
Kees
Dan ga je zelf ook geen inferieur zaagtafeltje meer aanschaffen..
Kees
Re: Welke zaagtafel gebruiken de zelfbouwers??
momenteel ff geen zaagtafel meer.
tijdens afvalhout in stukjes zagen (mooi formaat voor in de kachel) is de motor van het lidl geval finaal doormidden gebroken.
Zal overigens voorlopig ook geen nieuwe aanschaffen aangezien mijn Scheppach invalzaag met lineaal minstens zo mooi werkt.
tijdens afvalhout in stukjes zagen (mooi formaat voor in de kachel) is de motor van het lidl geval finaal doormidden gebroken.
Zal overigens voorlopig ook geen nieuwe aanschaffen aangezien mijn Scheppach invalzaag met lineaal minstens zo mooi werkt.

