Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Dat zou kunnen, maar ik heb die Omron relais liggen. Zoveel kosten de componenten om een extra voeding te maken ook weer niet. Of zijn er nog andere voordelen die spreken voor de Panasonic relais?

@Buisman: die 2 weerstanden zijn reeds verwijderd, ik heb alleen nog geen update van het schema gemaakt. :-$
John P schreef:
Is het zinvol om ook de aarde te ontkoppelen om "antenne-storing" te voorkomen of is dat een bruingoedverkopers fabeltje.
Ik heb nog geen aarde in het schema zitten. Het is geen onzin, maar meestal doe je die ontkoppeling in de voeding.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door John P »

mischa72 schreef:
@Buisman: die 2 weerstanden zijn reeds verwijderd, ik heb alleen nog geen update van het schema gemaakt. :-$
John P schreef:
Is het zinvol om ook de aarde te ontkoppelen om "antenne-storing" te voorkomen of is dat een bruingoedverkopers fabeltje.
Ik heb nog geen aarde in het schema zitten. Het is geen onzin, maar meestal doe je die ontkoppeling in de voeding.
Gr. Mischa
Ik bedoel eigenlijk de kabel- "aarde", de gevlochten mantel om de signaaldraad. Als je het relais schakelt haal je de kabelmantels van de niet actieve apparaten van je eigen ground af, zodat daar vandaan geen storingen binnen kunnen komen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

John P schreef:
mischa72 schreef:
@Buisman: die 2 weerstanden zijn reeds verwijderd, ik heb alleen nog geen update van het schema gemaakt. :-$
John P schreef:
Is het zinvol om ook de aarde te ontkoppelen om "antenne-storing" te voorkomen of is dat een bruingoedverkopers fabeltje.
Ik heb nog geen aarde in het schema zitten. Het is geen onzin, maar meestal doe je die ontkoppeling in de voeding.
Gr. Mischa
Ik bedoel eigenlijk de kabel- "aarde", de gevlochten mantel om de signaaldraad. Als je het relais schakelt haal je de kabelmantels van de niet actieve apparaten van je eigen ground af, zodat daar vandaan geen storingen binnen kunnen komen.
Dat is niet gebruikelijk, dit probleem moet je bij de bron aanpakken en dat is dus de antenne aansluiting.
Bij koppeling aan TV of computer pleit ik wel voor galvanische scheiding , tegenwoordig is dat digitaal dus vrij eenvoudig te realiseren bij de DAC.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Mr Tube schreef:
Ik zou de weerstanden van 1K weglaten, hebben weinig zin volgens mij
+1 (maar natuurlijk niet vervangen door een draadbrug :rofl: )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Niemand een reden om de weerstanden om de losse ingangen af te sluiten juist wel te laten zitten?

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
@Huib: Ik kan eventueel ook met een hogere spanning voeden. Ik heb zowieso +/- 15V nodig voor het analoge deel. Ik kan hier ook een extra voeding van maken om de relais voldoende aan te sturen mocht dit nodig zijn.
Mischa
Met 15V voeding en 12V relais loopt je wel het risico dat je het relais wellicht een beetje "overkookt".

Aanhakende op de eerdere opmerking van knuisje over 5V relais: zou je 'n relais en de bijbehorende schakelstoring wel op het analoge deel van je voeding willen hebben?

Plak je er eventueel een 7812 tussen? wellicht ook goed als een soort ontkoppeling/filter die storingen richting het 15V circuit tegen houdt.

Met 'n 5V relais scheelt het ook weer 1 draad (ja spijkers op laag water) die richting je relais print gaat (ik neem aan dat het schakel gedeelte niet op de ADC print komt maar apart blijft).
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

betreft de weerstanden

geen reden om ze te plaatsen... wel om zie NIET te plaatsen.

Met een weerstand belast je de bron waardoor stromen gaan lopen, dit verhoogt de kans op overspraak.
Je voorkomt er niet me dat het signaal van de bron op het relais komt.

bang voor statische elektriciteit op de ongebruikte ingangen? gebruik noisecaps.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Met betrekking tot de relais: Ik ga de Panasonics gebruiken. Ik neem aan dat het niks uitmaakt welk type ik kies, ze zullen allemaal wel dezelfde footprint hebben (als ik dubbelpolig kies) toch?
Met betrekking tot de weerstanden bij de ingangen: die vliegen eruit.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Met betrekking tot de relais: Ik ga de Panasonics gebruiken.
Gr. Mischa
ik voel een 'group-buy' opkomen :rofl:

zover ik zag, de Pana's die knuisje al gebruikt en ondergetekende ook gaat gebruiken: de footprint is identiek of het nu de 5v of 12v versie is, dus je kunt gewoon 'n willekeurige TQ2xxx uit de Eagle Library opvissen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Aanhakende op de eerdere opmerking van knuisje over 5V relais: zou je 'n relais en de bijbehorende schakelstoring wel op het analoge deel van je voeding willen hebben?
De hele schakeling incl. relais kun je voeden vanaf de 5V controllervoeding.

De relais kun je voordelig kopen op Ebay. Ze hebben dezelfde footprints.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Oke, hier hoef ik dus geen separate 5V voor te maken? Ook het voeden van de relais is geen probleem? Ik vraag het toch maar even, ondanks dat er iedere keer maar 1 relais bekrachtigd wordt.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

Nee, dat lukt nog wel op de aanwezige voeding.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Da's mooi, dan hoef ik me volgens mij alleen maar te concentreren op een strakke voeding voor het analoge deel. Ik denk dat ik daarvoor teruggrijp in de ZBA-modulebak en de HK-Dac-voeding erin ga ontwerpen.

Gr. Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Zo mannen, het is tijd voor een nieuwe beoordeling van de ingangsselectie:
ADC_Channel_Selection_v3.png
Als ik het kwa ruimte kwijt kan, wil ik ook de relaissectie graag op de ADC-print plakken, maar of dit op een 10x10 gaat passen is nog de vraag.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Ik heb er nog een, maar misschien ook meer een vraag dan een opmerking:

Wellicht de ground van de ingangen niet aan de ground van de 5v hangen zoals nu getekend maar aan de ground van je analoge voeding, ook ivm een grondplane?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Goed punt, die vraag spookte ook nog door mijn hoofd, maar had ik morgen pas willen stellen.

Heeft het zin om een AGND, een GND en een DGND in het leven te roepen en die op 1 plek op de print hard of via een 100 ohm weerstand aan elkaar te hangen?

Groeten,
Mischa
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Rudy »

3 puntjes,

- Die weerstanden aan de ingangen staan er normaal gezien om bij het geval dat de bronnen condensatoren aan de uitgangen hebben en met een enkele voedingspanning werken, om deze condensators al te laden nog alvorens van kanaal te veranderen, als deze er niet staan kan dat een plop veroorzaken bij het wisselen van ingangskanalen. Dat gezegd hebbende, met 100k werkt dat ook prima, 1k is vragen om problemen.
- Het nodig zijn van de i2c terminator weerstanden is altijd een goede vraag, maar principieel moeten ze er staan als dit de laatste gebruiker in de kring is.
( en ja ik weet dat als je maar met <100kHz klokken werkt dat dat vaak overbodig is, maar wanneer je de uC i2c in hardware mode zet heb je problemen, en zeker met kabelverbindingen )
- Een elco op het bord is geen luxe, zeker niet als de voeding van een ander plek komt en er relais worden geschakeld. 100/220 uF voldoet hier prima.

Als je dan toch wat plaats wil besparen, laat dan toch die adres jumpers, die instellingen weet je toch van te voren, en je gebruikt toch geen 2 borden van deze op eenzelfde systeem ?

mvg Rudy
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

mischa72 schreef:
Heeft het zin om een AGND, een GND en een DGND in het leven te roepen en die op 1 plek op de print hard of via een 100 ohm weerstand aan elkaar te hangen?
Ik zou de AGND niet met het relaisbordje verbinden maar deze rechtstreeks vanaf de chassisdelen naar de adc-print leiden.

De i2c bus draait inderdaad op 100kHz. De pullup weerstanden zitten reeds op het controllerbordje.

A0-A2 zou ik inderdaad gewoon aan de massa hangen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Barry2001 »

Rudy schreef:
3 puntjes,

- Die weerstanden aan de ingangen staan er normaal gezien om bij het geval dat de bronnen condensatoren aan de uitgangen hebben en met een enkele voedingspanning werken, om deze condensators al te laden nog alvorens van kanaal te veranderen, als deze er niet staan kan dat een plop veroorzaken bij het wisselen van ingangskanalen. Dat gezegd hebbende, met 100k werkt dat ook prima, 1k is vragen om problemen.
- Het nodig zijn van de i2c terminator weerstanden is altijd een goede vraag, maar principieel moeten ze er staan als dit de laatste gebruiker in de kring is.
( en ja ik weet dat als je maar met <100kHz klokken werkt dat dat vaak overbodig is, maar wanneer je de uC i2c in hardware mode zet heb je problemen, en zeker met kabelverbindingen )
- Een elco op het bord is geen luxe, zeker niet als de voeding van een ander plek komt en er relais worden geschakeld. 100/220 uF voldoet hier prima.

Als je dan toch wat plaats wil besparen, laat dan toch die adres jumpers, die instellingen weet je toch van te voren, en je gebruikt toch geen 2 borden van deze op eenzelfde systeem ?

mvg Rudy
Goede tip, die 100k afsluiter. Zit zelf met een ingangsselectie te tekenen, wilde ze los laten hangen maar dit lijkt beter.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

In het schema van het evaluatieboard dat ik grotendeels ga overnemen staan in de digitale audiolijnen 100ohm weerstandsarrays (zie afbeelding). Heeft iemand enig idee waarvoor die zijn?
PCM4202EVM_HR.jpg
Ik heb de volgende aanpassingen hierop gemaakt:
- DIP-switches verwijderd en vaste spanningen erop gezet
- 2x SN74ALVC245 samengevoegd tot 1 door de vrije lijntje te "verschuiven".
- Reset-circuit rond SN74HC14DBR verwijderd

In de vrije ruimtes van de tekening stonden nog zaken als een clock-keuzecircuit waar je uit verschillende clockfrequenties kon kiezen en een uitgebreide AES-interface, die ik niet ga gebruiken.

Groeten,
Mischa
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

Die 100 Ohm weerstanden hebben tot doel de scherpe kantjes van de signalen af te filteren, omdat digitale inputs altijd wel een beetje capacitief zijn zouden er anders enorm hoge piekstromen gaan lopen tijdens de flanken. Dit leidt tot vooral veel storing richting analoge electronica, de weerstandjes dempen dus die piekstromen en verminderen daarmee de HF straling.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Dus lekker erin laten :wink: . Ik had ze al in het schema getekend, dus blijven ze staan. Dank je voor de uitleg.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

U9 en U10 kun je weglaten, evenals de 100 ohm weerstanden RN2-4. Deze zitten al op de AFDAC. De i2s-connector op je adc-print zou ik dezelfde layout geven als die op de AFDAC-JP4 zodat je een stukje lintkabel kunt gebruiken. Vergeet niet dat je 3.3V van de adc-print moet verbinden met X6 op de AFDAC.
Bijlagen
AFDAC-I2S.png
AFDAC-I2S.png (3.33 KiB) 346 keer bekeken
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
U9 en U10 kun je weglaten, evenals de 100 ohm weerstanden RN2-4. Deze zitten al op de AFDAC.
Gedaan
knuisje schreef:
De i2s-connector op je adc-print zou ik dezelfde layout geven als die op de AFDAC-JP4 zodat je een stukje lintkabel kunt gebruiken.
Welke header heb je daarvoor gebruikt? Er staan er zoveel in Eagle :?
knuisje schreef:
Vergeet niet dat je 3.3V van de adc-print moet verbinden met X6 op de AFDAC.
Dus de 3,3V kan ik van de AFDAC lenen?
Ik heb dan nog de volgende voedingsspanningen:
+15V en -15V voor de analoge voortrap van de ADC
+5VA als voeding voor het analoge deel in de PCM4202
+5VD als voeding voor alle 5V digitale ic's
GND voor het digitale deel
AGND voor het analoge deel

Zijn er hiervan voedingen die ik van de AFDAC kan lenen?

Groeten,
Mischa
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

Ik zou de voeding apart houden, je gaat de DAC binnen via galvanische scheiding. je moet wel de "primaire kant van het scheidings IC" voeden vanuit de ADC.
Plaats reactie