Het "Open luidspreker" topic

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door nxs77 »

Ziet er erg plastic uit..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

De luidsprekers van onze oude TV (beeldbuis aristona, aantal jaren geleden al overleden) deden een tijd lang dienst als PC speakers van de PC van m'n dochter. Die vond recent dat de paasproject2010 speakers daar veel beter zouden staan, dan op de kast op zolder, dus ik had weer een leuk paar voor dit topic :mrgreen:

Het zijn langwerpige speakers, bedoeld voor aan de zijkant van de TV, maar konden ook los worden opgesteld. Constructie materiaal plastic. Begonnen met t grilletje te verwijderen, en de terminals los:
02062013093.jpg
we zien een 2" conus tweeter die recht naar voren straalt, een 2½"x5" miniwoofer aan de zijkant, en een 1e orde filterke (wel met MKT condensator). Ook blijkt het een BR kast te zijn...

Verder open die hap, als dempingsmateriaal zit er wat schuimrubber in:
02062013094.jpg
En 6 schroeven later ligt alles op de werkbank:
02062013095.jpg
Het woofertje is een AD 36512/W8A (google weet hier niets van), de tweeter is een OO 20371 T8 (ook hier weet google niets van)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door meiborg »

Dit weekend met mijn vriendin bij de kringloop geweest waar ik deze Onkyo's tegen het lijf liep. Een lekke kast met door het geperforeerde board een blik op een alnico magneet met code ONKYO PD-2033 10W 8ohm JAPAN. Ik was gelijk nieuwsgierig, in mijn hoofd zong het direct "grote breedbanderrrr" haha, mooi kastje ook van stevig multiplex met fineer, stevig en mooi speakerdoek, leek degelijk! In de winkel even gegoogled maar dat leverde niks op, kon het niet laten staan voor euro 7,50 dus meegenomen.

Thuis eerst geluisterd, er zit zowaar laag in.. contrabas heeft punch en body, erg mooi. Mid en hoog sprankelend en loopt goed door, hiats en dergelijke klinken helder en fris. Hoog, HOOG rendement, het speelt met de ta2040 (12 watt) minimaal open op kamervullend niveau. Toen open geschroefd, wat een mooie breedbander.. geschept papier conus, heel stugge gecoate papier accordeon ophanging en tja, foto's zeggen meer dan woorden.

Ik ben er heel blij mee, dit wordt iets met een open baffle of TQWT..

Mvg Reinder
Bijlagen
Heel mooi kastje, ziet er echt chique uit met dat mooie speakerdoek
Heel mooi kastje, ziet er echt chique uit met dat mooie speakerdoek
fineer is nog heel redelijk!
fineer is nog heel redelijk!
Is dit nog een lekke kast of gewoon een u-frame dipool? Geen demping in de kast in ieder geval
Is dit nog een lekke kast of gewoon een u-frame dipool? Geen demping in de kast in ieder geval
Van binnen netjes gebouwd met klosjes als versteviging in de hoeken. Het paneel met de breedbander en doek staat "los" in de kast, alleen vast met twee schroefjes in de hoeken boven en onder.
Van binnen netjes gebouwd met klosjes als versteviging in de hoeken. Het paneel met de breedbander en doek staat "los" in de kast, alleen vast met twee schroefjes in de hoeken boven en onder.
daar is ie dan.. nog even van achteren om de spanning op te voeren
daar is ie dan.. nog even van achteren om de spanning op te voeren
DSC_0486.JPG
DSC_0479.JPG
en de voorkant. Geschept papier conus met een prachtige curve, lange vezels in de pulp, het lijkt wel geaderd. Kleine whizzer van dun papier, ook een heel lichte curve bijna niet te zien. Textiele flexibele dustcap, heel poreus en ademend.
en de voorkant. Geschept papier conus met een prachtige curve, lange vezels in de pulp, het lijkt wel geaderd. Kleine whizzer van dun papier, ook een heel lichte curve bijna niet te zien. Textiele flexibele dustcap, heel poreus en ademend.
Wat een plaatje
Wat een plaatje
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door hannesie »

Dat lijkt een beetje op de Olympus luidspreker, met al die gaten, verder uiteraard dan niet. :D :mrgreen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... =39728&t=1
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door meiborg »

Hahaha plagiaat :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door ds23man »

meiborg schreef:
Hahaha plagiaat :rofl:
Hoezo?

Alles is toch al een keer uitgevonden???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door meiborg »

Welja, de lekke kast is volgens mij zo'n beetje uit het begin van het ontstaan van de audio.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door SARK »

Bijlagen
A snazzy media cabinet.jpg
Gebruikersavatar
Speakerkits
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 90
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Akai ST-200

Bericht door Speakerkits »

Henkjan schreef:
Ik had al een tijd lang (zo'n 20 jaar :oops: ) een paar Akai ST-200 ongebruikt liggen. geen idee eigenlijk waarom ik die bewaard heb, want los van dat t nooit toppertjes waren, zat er ondertussen ook een kraak in van de potmeters in t filter. dus tijd om ze aan dit topic toe te voegen :mrgreen:

Het gaat dus om deze ouwe baasjes:
IMAG0141.jpg
typeplaatje:
IMAG0143.jpg
en met t grilletje er af, zien ze er dus zo uit:
IMAG0142.jpg
idd, een 3 weg. gesloten kasten die redelijk degelijk aanvoelen. en waarom dat rare plastic ding voor die woofer zit weet ik ook niet.

Beste Henkjan,

Dat is een akoestisch 6db filter, samen met het elektrische filter geeft dat 12db, heb het grotere broertje ooit gehad

Grt Andre


tijd om te openen dan maar. eerst maar eens de achterkant los, en zien wat er allemaal op t filter zit:
IMAG0144.jpg
mooie metalen plaat waar t op gemonteerd zit, die grote spoelen hebben leuke niet standaard waarden (4.5mH bv), de caps zijn gewone elko's. ik zal later wel eens het schema uitpluizen

de kast is helemaal vol gestopt met glaswol (gelukkig stofmasker en -zuiger bij de hand), dat maar eens uit de kast gehaald, en de drivers los geschroefd. de mid en tweet zijn beide mooi degelijk opgebouwd, met nette glanzende metalen ring aan de voorkant en uiteraard gesloten achterkant; deze zatten met M3 boutjes vast in de kast. De woofer is een gewone geperst stalen korf.

dan de kast zelf:
IMAG0145.jpg
het lijkt wel zelfbouw :lol: en dat is positief bedoeld. de kast is 17mm dik, de baffle is 15mm met een 8mm versteviging bij de woofer. alle hoekverbindingen zijn flink verstevigd, en er is ook nog een goede brace toegepast. dat gebben we wel eens slechter gezien.
Plaats reactie