Het "Open luidspreker" topic

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Het lijkt mij leuk en vooral leerzaam, om een topic te hebben waarin wij als knutselaars commerciële speakers blootstellen aan de schroevendraaier.
Ik heb vaak setjes open gemaakt, en altijd wel aan verbeteringen gedacht, of mezelf verwonderd over de afstemmingen van bv. basreflexpoortjes. Of gewoon open maken om open te maken :!:

Ik trap af met een sub van SONY.

Merk: Sony
Type: SS-SW1
Vermogen: 80 watt Nom.
Drivers: 2x14cm : T-8110-538-1
type: 4e orde bandpass
afgestemd op 80 hz.
voorkamer 9 liter incl pritex
Achterkamer 9 liter incl 2 poorten van 55mmx170mm incl pritex
alles 22mm MDF

Foto's!
Bijlagen
Sjolefest-0019.jpg
Sjolefest-0018.jpg
Sjolefest-0017.jpg
Sjolefest-0016.jpg
Sjolefest-0015.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leuk. zal binnekort wat over een stel B&Ws posten
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk topic! :D

B&W Matrix 805

Helaas geen duidelijke foto's.
Tweeter hebben we er nieuw opgeplaatst (eigenaar had hem voor een paar tientjes in de kringloop zonder tweeter :P)

Filter was eigenlijk walgelijk simpel en goedkoop. Maar dat originele filter moest sowieso worden aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

T/S parameters opgemeten en de kast plus afstemming klopte heel mooi 8)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Voor zij die hun commercieel model openvijzen: misschien ook de prijs / betaalde prijs erbij vermelden. Kunnen we min of meer een schatting maken in welke mate de mensen worden opgelicht ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

wie heeft er nog wat te schroeven?
Ik ga zo eens snuffellen wat ik nog heb liggen/staan :D
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

bartsegers schreef:
wie heeft er nog wat te schroeven?
Genoeg :mrgreen:

o.a.:
Harman Kardon Northridge CA 91923 Subwoofertje (Was ik net mee bezig).
B&W DM14, DM1400 en DM6.
Wharfedale Pacific Evolution Center speaker.
Magnat Concept "kuch"Reference"kuch"
Sony High Power Subwoofer System (Type volgt).
Sony SS-2724 (TV Speaker System).

Of ik de center speaker op korte termijn openschroef weet ik nog niet, hij staat momenteel op 3 losse spikes, en gezien het gewicht en de kracht (gebrek aan) in m'n linkerarm ben ik bang dat ik 'm of laat stuiteren of niet meer op de spikes terug kan zetten.

Zal binnenkort wel wat foto's maken...en plaatsen :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hey B_force,

Dat originele simpele filtertje van de B&W is getuige deze metingen best effectief: http://www.stereophile.com/standloudspe ... ndex4.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Hey B_force,

Dat originele simpele filtertje van de B&W is getuige deze metingen best effectief: http://www.stereophile.com/standloudspe ... ndex4.html
Klopt, maar ik heb het idee dat B&W hun woofers er ook op laten maken.
Deze specifieke woofer viel nmlk wel heeeeeeel erg mooi af.
Zo heb ik er echt nog heel weinig van gezien.

Overigens bedoelde ik ook dat er lekker wat bipoalire elco's in zaten evenals ferriet kern spoelen (zelfs voor de tweeter!!!!)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo ook in de B&W die ik hier heb staan (filter met kernspoeltjes)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die huichelaars zijn wat betreft de topseries inmiddels overgestapt op Mundorf en dikke spoelen.

Ik zal 's kijken of ik wat plaatjes van speakers kan regelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Die huichelaars zijn wat betreft de topseries inmiddels overgestapt op Mundorf en dikke spoelen.

Ik zal 's kijken of ik wat plaatjes van speakers kan regelen.
Ik heb ooit eens een duurder type gezien (weet echt niet meer welk model) die ook zulk spul had (dus kerntjes en elco's). Deze is niet eens zo oud.

Niet dat het mij uitmaakt, maar ik vind het een leuk gegeven als je kijkt wat "men" voor poespas,in het algemeen, ervoor hangt :wink: 8)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Wanneer je op deze site iets naar beneden scrolt dan kun je ook van diverse dure merken de filters zien door de linkje aan te klikken.
er zitten een aantal varbazingen tussen, zowel in positieve als in negatieve vorm.

http://www.hifi-luidsprekers.nl/technie ... chniek.htm
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Het actieve HK subje...

Merk: Harman Kardon
Type/Model: H/K595 / Northridge CA 91923
Vermogen: 45W? 40W? 24W? 18W? 4W?
Driver: 17cm (3 Ohm DC)
Netto Inhoud: ~18,6L, Amp ~5L
Sub eindtrap: Toshiba TA8225H
Boven en onderkant 15mm spaanplaat, rest 15mm MDF
BRP: Taps 45-55mm x 15cm

Morgen even zoeken naar zo'n antieke DIN plug en er een schakelaartje aanmaken zodat ik 'm aan kan zetten en kan luisteren of het iets toevoegt aan m'n HT setje :lol: :wink:
Bijlagen
Spaanplaat + MDF
Spaanplaat + MDF
HKSub7.jpg
Waffertje
Waffertje
Sub ampje
Sub ampje
Voeding + ampje + DAC
Voeding + ampje + DAC
Kliederwerk
Kliederwerk
Met digitale ingang
Met digitale ingang
CD ter vergelijking
CD ter vergelijking
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoe groot is dat woofertje? 6,5 inch?
Hij lijkt heel erg op een woofer die ik laatst bij een Lenco subje tegen kwam
:lol: (was van iemand wat oude zooi aan t opruimen)



Versterker kan rond de 25W 1% THD volgens de datasheet.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Opdruk schreef:
Afbeelding
KILLorBE schreef:
Driver: 17cm
Wie is de jokkebrok :?: :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Simpel, opgave driverdiameter door fabrikant is meestal inclusief korf, KillorBE heeft waarschijnlijk het midden van de rolrand gemeten.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Even schaamteloos overgenomen van "Audiofiel" op htforum.nl

Uit een Dynaudio Audience 40

Afbeelding

Voor de volledigheid:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31659.0
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 4%26um%3D1

Net voor het midden van de pagina een B&W Nautilus 804. Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk die ferrietjes, cementjes en bipolairtjes 8)
Nog steeds zelfde merken voor de filters zie ik, na al die jaren.


(zelfs wat geoxideerd, nou nou)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Kan het nu wel of egen kwaad, zon spoel dicht bij een permanente magneet?
Bijlagen
200961822741829.jpg
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door JvS »

Ik heb een chario Syntar 200 tower opengeschroefd en hier zitten gewoon woofers met een plastic korf in! :shock:

Vind het echt schitterende speakers om te zien (en heb ze mede daarom ook aangeschaft, blijf toch een beetje een wijf soms). Ik zal er vanmiddag een paar foto's bij zetten. Ik vond dit toch echt schokkend!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Martijn M »

Plastic is toch niet per definitie slecht?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Plastic is toch niet per definitie slecht?
idd, Markaudio kiest erg bewust voor een kunststof korf bv
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

hier nog 2 sub units uit een redelijk moderne sub liggen van Sharp. Ook dikke plastic korf.
Denk niet dat ze kwa stijfheid erg veel onder doen eigenlijk dan een dun geperst staalkorfje.

Kom maar op met die pics!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re:

Bericht door TubeHead »

bartsegers schreef:
Kan het nu wel of egen kwaad, zon spoel dicht bij een permanente magneet?
Zolang de spoel of magneet niet beweegt is er niks aan de hand denk ik zo :)
Plaats reactie