Restauratie Nikko STA-4030
Moderator: Beheerdersteam
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik heb de service manual in mijn bezit. Het is een origineel fabrieksexemplaar in prachtige staat, voor slechts 12 euro. Ik ben heel tevreden.
Nu merk ik wel op dat bij de layout van de printen nergens een schaal opstaat. Maar de print in het echt is veel kleiner dan die op papier.
Ik ben geen voorstander van zelf iets te meten en vervolgens er een schaal op te plakken, want als het niet klopt ga ik problemen krijgen met mijn gaten.
Iemand een idee?
Nu merk ik wel op dat bij de layout van de printen nergens een schaal opstaat. Maar de print in het echt is veel kleiner dan die op papier.
Ik ben geen voorstander van zelf iets te meten en vervolgens er een schaal op te plakken, want als het niet klopt ga ik problemen krijgen met mijn gaten.
Iemand een idee?
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik heb het gevoel dat deze oude receiver bij niemand in de smaak valt.
Ik vind het jammer dat er niet de minste reactie komt op mijn vragen. Ik ben slechts een beginner en kan alle hulp gebruiken. Is het mijn manier van vragen die niet ok is? Ik ben toch wel beleefd neem ik aan?
Maar het is ok, laat het maar vallen. Ik zal het wel uitzoeken. Dit topic mag dus gesloten worden. Ik had gedacht dat ik hulp ging krijgen maar dit geldt enkel zolang het een fancy project betreft, zoals een prachtige buizenversterker, of een echte dure klasse A versterker, een oude receiver is niet belangrijk genoeg. Let wel: Ik ben dankbaar voor alle gegeven reacties.
Mvg,
Ik vind het jammer dat er niet de minste reactie komt op mijn vragen. Ik ben slechts een beginner en kan alle hulp gebruiken. Is het mijn manier van vragen die niet ok is? Ik ben toch wel beleefd neem ik aan?
Maar het is ok, laat het maar vallen. Ik zal het wel uitzoeken. Dit topic mag dus gesloten worden. Ik had gedacht dat ik hulp ging krijgen maar dit geldt enkel zolang het een fancy project betreft, zoals een prachtige buizenversterker, of een echte dure klasse A versterker, een oude receiver is niet belangrijk genoeg. Let wel: Ik ben dankbaar voor alle gegeven reacties.
Mvg,
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Zakt de moed je in de schoenen, zoals we dat hier zeggen?
Ik heb zelf niets met oude radio's, of het moeten mijn eigen bezittingen nog zijn.
Maar ik snap eerlijk gezegd je probleem niet, je moet her-schalen naar de juiste maat, je hebt de gegevens en je wilt het eigenlijk niet.
Een beetje slim zijn, en een stukje/deel uitproberen, en controleren of de maatvoering/afstand klopt.
Proefondervindelijke oplossing, en de aanhouder wint.

Ik heb zelf niets met oude radio's, of het moeten mijn eigen bezittingen nog zijn.
Maar ik snap eerlijk gezegd je probleem niet, je moet her-schalen naar de juiste maat, je hebt de gegevens en je wilt het eigenlijk niet.
Een beetje slim zijn, en een stukje/deel uitproberen, en controleren of de maatvoering/afstand klopt.
Proefondervindelijke oplossing, en de aanhouder wint.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik wil gerust, maar ik dacht dat er een standaardmaat was die wordt gebruikt. En ik verwachtte dat iemand deze wel zou weten en me vertellen.
Het is niet van niet willen, maar als ik er maar een beetje naast zit, dan is de kans groot dat sommige componenten maar half passen.
Nu ik zal het proberen.
Ik stel waarschijnlijk soms domme vragen, maar ik geef toe dat ik nog heel veel moet leren.
Als ik dit zeg dan hoop ik dat de ervaren mensen onder jullie dan het geduld hebben om mij te helpen.
Nu heb ik dit gevoel niet echt, ik heb eerder het gevoel dat het wordt gelezen en gewoon genegeerd omdat het te belachelijk is wat ik zeg.
Ik moet echt nog leren jongens... Het is niet simpel als beginnende elektronicus, je wilt er meer over weten en je leest tijdschriften en boeken en voor je het weet wordt
er niets anders verteld dan over arduino borden enz.
Toch bedankt voor je reactie, mss was ik wat te voorbarig met mijn vraag, ik zal het zelf nog eens goed bekijken.

Het is niet van niet willen, maar als ik er maar een beetje naast zit, dan is de kans groot dat sommige componenten maar half passen.
Nu ik zal het proberen.
Ik stel waarschijnlijk soms domme vragen, maar ik geef toe dat ik nog heel veel moet leren.
Als ik dit zeg dan hoop ik dat de ervaren mensen onder jullie dan het geduld hebben om mij te helpen.
Nu heb ik dit gevoel niet echt, ik heb eerder het gevoel dat het wordt gelezen en gewoon genegeerd omdat het te belachelijk is wat ik zeg.
Ik moet echt nog leren jongens... Het is niet simpel als beginnende elektronicus, je wilt er meer over weten en je leest tijdschriften en boeken en voor je het weet wordt
er niets anders verteld dan over arduino borden enz.
Toch bedankt voor je reactie, mss was ik wat te voorbarig met mijn vraag, ik zal het zelf nog eens goed bekijken.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Je kunt rustig de huidige print opmeten en ook de tekening uit de manual.Vintagelover schreef:Ik heb de service manual in mijn bezit. Het is een origineel fabrieksexemplaar in prachtige staat, voor slechts 12 euro. Ik ben heel tevreden.
Nu merk ik wel op dat bij de layout van de printen nergens een schaal opstaat. Maar de print in het echt is veel kleiner dan die op papier.
Ik ben geen voorstander van zelf iets te meten en vervolgens er een schaal op te plakken, want als het niet klopt ga ik problemen krijgen met mijn gaten.
Iemand een idee?
Aan de hand daarvan de schaal bepalen en etsen die hap.
als de buiten maten dan overeen komen dan zit je met de afstand van de componenten wel goed.
daar zit wel wat ruimte in, zeker als je truhole componenten gebruikt. daar zit echt wel wat ruimte in.
Niet te bang zijn.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Hi Bruno, de 2SC945 kun je vervangen door de 2SC1815 (zit bij de HoneyBadger parts die ik je gestuurd heb).
Als je er meer nodig hebt kan ik ze opsturen.
De 2SC853 is complementair aan de 2SA545 en kun je vervangen door de BC639/BC640. Alleen ontbreekt het koelplaatje.
2SC789 komt overeen met de BD343C. Laat niet te snel de moed in de schoenen zinken en iedereen is ook met zijn eigen ding bezig, dus heb geduld.
Groeten, Loek
Als je er meer nodig hebt kan ik ze opsturen.
De 2SC853 is complementair aan de 2SA545 en kun je vervangen door de BC639/BC640. Alleen ontbreekt het koelplaatje.
2SC789 komt overeen met de BD343C. Laat niet te snel de moed in de schoenen zinken en iedereen is ook met zijn eigen ding bezig, dus heb geduld.
Groeten, Loek
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Van Harte bedankt voor jullie reacties.
De vervangtypes zullen voorlopig nog niet nodig zijn, want de elektronicawinkel in de buurt kent iemand die een grote stock heeft van al deze Japanse transistoren uit oude tijden.
Maar het is heel vriendelijk van je, Loek. Ik heb het gezien dat je deze hebt vervangen, het is voor de luidsprekerbeveiliging als ik het goed opheb
Ik ben er nog niet aan beginnen bouwen omdat deze nog helemaal open ligt, en ik graag een project per keer doe, anders is het risico groot op onderdelen kwijtraken en vergissingen maken
Die print herschalen is niet zo simpel, ik heb een schaal opgesteld, maar als ik de breedte uitreken dan scheelt het 5 mm.
De vervangtypes zullen voorlopig nog niet nodig zijn, want de elektronicawinkel in de buurt kent iemand die een grote stock heeft van al deze Japanse transistoren uit oude tijden.
Maar het is heel vriendelijk van je, Loek. Ik heb het gezien dat je deze hebt vervangen, het is voor de luidsprekerbeveiliging als ik het goed opheb
Ik ben er nog niet aan beginnen bouwen omdat deze nog helemaal open ligt, en ik graag een project per keer doe, anders is het risico groot op onderdelen kwijtraken en vergissingen maken
Die print herschalen is niet zo simpel, ik heb een schaal opgesteld, maar als ik de breedte uitreken dan scheelt het 5 mm.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
De eindtransistoren zijn wel ok, maar ze zijn natuurlijk wel al 30 jaar oud. Zou ik ze ook vervangen of niet? Het lijkt zo dom om opeens na een maand spelen opnieuw alles te moeten opengooien om deze eruit te halen. Of zullen ze het nog lang trekken? Wat denken jullie?
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik heb al sinds 1983 een Leach zelfbouw eindtrap spelend met dezelfde transistoren er in, zou niet zomaar de configuratie gaan aanpassen van de Nikko.
Succes ermee en een paar mm maakt niet zoveel uit, beetje buigen en trekken enzo
Succes ermee en een paar mm maakt niet zoveel uit, beetje buigen en trekken enzo
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ok, heel goed, merci 
Hoe kan ik het vermogen van mijn transfo bepalen? Ik weet geen spanning, ik veronderstel secundaire werkspanning (voeding voor eindtrap) +- 40V, er zitten zekeringen van 1,6A (automatische, van vroeger). En met het typenr vind ik niets. Betekent dit dan gewoon een transfo van ong. 80VA? Ook de service manual vertelt me niets meer over het vermogen van de transfo.
Verder ideeën voor kleine updates die hem beter laten klinken?
Het kan zijn dat ik mis ben, maar ik heb eens gelezen geloof ik als je bijvoorbeeld kleine bypass mica condensatoren plaatst tussen de + en - van je afvlakelco's dat dit helpt de geluidskwaliteit te verbeteren. Of ben ik verkeerd? Ik herinner het mij niet meer zo goed... De oude afvlakelco is vervangen door een audio afvlakelco van dubbele waarde. Maar zijn er nog kleine dingen die echt helpen???
Alle eenvoudige uitvoerbare ideeën zijn welkom. Hij ligt toch helemaal open en nu is het de moment. Morgen ga ik in alle wanorde van draden orde scheppen en de nodige draden vervangen.
Het chassis heb ik al volledig gereinigd en gewreven, verder zijn de potmeters al gereviseerd, de eindversterkerprint is normaal in de maak (morgen bestel ik de componenten). En nu opnieuw bekabelen, ordelijk leggen, kapotte solderingen vernieuwen.
Als dit ok is, de eindversterkerprint opbouwen, aansluiten, afregelen, alles monteren en testen
Ik heb er goesting in!
Hoe kan ik het vermogen van mijn transfo bepalen? Ik weet geen spanning, ik veronderstel secundaire werkspanning (voeding voor eindtrap) +- 40V, er zitten zekeringen van 1,6A (automatische, van vroeger). En met het typenr vind ik niets. Betekent dit dan gewoon een transfo van ong. 80VA? Ook de service manual vertelt me niets meer over het vermogen van de transfo.
Verder ideeën voor kleine updates die hem beter laten klinken?
Het kan zijn dat ik mis ben, maar ik heb eens gelezen geloof ik als je bijvoorbeeld kleine bypass mica condensatoren plaatst tussen de + en - van je afvlakelco's dat dit helpt de geluidskwaliteit te verbeteren. Of ben ik verkeerd? Ik herinner het mij niet meer zo goed... De oude afvlakelco is vervangen door een audio afvlakelco van dubbele waarde. Maar zijn er nog kleine dingen die echt helpen???
Alle eenvoudige uitvoerbare ideeën zijn welkom. Hij ligt toch helemaal open en nu is het de moment. Morgen ga ik in alle wanorde van draden orde scheppen en de nodige draden vervangen.
Het chassis heb ik al volledig gereinigd en gewreven, verder zijn de potmeters al gereviseerd, de eindversterkerprint is normaal in de maak (morgen bestel ik de componenten). En nu opnieuw bekabelen, ordelijk leggen, kapotte solderingen vernieuwen.
Als dit ok is, de eindversterkerprint opbouwen, aansluiten, afregelen, alles monteren en testen
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Het lijkt er op dat je er weer zin in hebt, en anders is het de weersverwachting.Vintagelover schreef:Als dit ok is, de eindversterkerprint opbouwen, aansluiten, afregelen, alles monteren en testenIk heb er goesting in!
Het kan vriezen of het kan dooien. (grapje)
Re: Restauratie Nikko STA-4030
hoeveel vermogen kan hij leveren ? aan 4ohm?, 8 ohm of hoe laag dat ding ook gaat.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ja, ik heb er terug zin in ^^hannesie schreef:Het lijkt er op dat je er weer zin in hebt, en anders is het de weersverwachting.Vintagelover schreef:Als dit ok is, de eindversterkerprint opbouwen, aansluiten, afregelen, alles monteren en testenIk heb er goesting in!
Het kan vriezen of het kan dooien. (grapje)
Zo'n reacties geven een goed antwoord op wat ik moet weten en dan kan ik weer verder
Het is een heel lichte receiver, hij geeft slechts 18W in 8 Ohm. Oude 70's stuff, maar heel mooi qua ontwerp, en ideaal om mijn praktijkervaring wat te verhogen
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Toch is de schuifmaat hier je beste vriend, bepaal eerst de buitenmaat aan de hand van het origineel en zet de rest zoveel mogelijk in een raster van 2,54mm.Vintagelover schreef:Ik heb de service manual in mijn bezit. Het is een origineel fabrieksexemplaar in prachtige staat, voor slechts 12 euro. Ik ben heel tevreden.
Nu merk ik wel op dat bij de layout van de printen nergens een schaal opstaat. Maar de print in het echt is veel kleiner dan die op papier.
Ik ben geen voorstander van zelf iets te meten en vervolgens er een schaal op te plakken, want als het niet klopt ga ik problemen krijgen met mijn gaten.
Iemand een idee?
Als je nieuwe componenten gebruikt kun je printontwerp daar ook op aanpassen.
Waarom niet met Eagle aan de slag?
Ben best wel benieuwd hoe dit project verloopt.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik heb al met eagle gewerkt, maar ik geraak geen wijs uit de maten van condensatoren. Ik heb zitten sukkelen om de juiste condensator (qua maat, spanning) erop te plaatsen.
Daar ik de service manual had heb ik het zo geregeld. Een vriend van mij raadde mij multisim aan. Is dit idd gemakkelijker hiervoor?
Verder ben ik ook nog aan het twijfelen, op de oude printplaat zitten er overal sporen van verbranding rond de eigenlijk balanseindtrap zelf.
Zou ik de weerstanden zwaarder nemen qua vermogen of zou ik het zo laten? Normaal zou het toch ok moeten zijn volgens het originele schema? Dit is toch uitgebreid getest geloof ik?
Mijn voorganger die alles hier verprutst heeft, heeft BC547C gebruikt (als vervangtype), die natuurlijk een veel hogere stroomversterking heeft. Kan dit en een slechte biasafstelling het einde hebben betekent van de eindversterker?
Daar ik de service manual had heb ik het zo geregeld. Een vriend van mij raadde mij multisim aan. Is dit idd gemakkelijker hiervoor?
Verder ben ik ook nog aan het twijfelen, op de oude printplaat zitten er overal sporen van verbranding rond de eigenlijk balanseindtrap zelf.
Zou ik de weerstanden zwaarder nemen qua vermogen of zou ik het zo laten? Normaal zou het toch ok moeten zijn volgens het originele schema? Dit is toch uitgebreid getest geloof ik?
Mijn voorganger die alles hier verprutst heeft, heeft BC547C gebruikt (als vervangtype), die natuurlijk een veel hogere stroomversterking heeft. Kan dit en een slechte biasafstelling het einde hebben betekent van de eindversterker?
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik ben volop bezig met alle kabels netjes te keggen en het nodige te vervangen, maar hier toch eens een foto vzn het chassis, voor en na. Ik heb alles eraf geschuurd (zo ook het goudkleur) maar dat was de enige manier om zoveel mogelijk weg te krijgen. Sommige vlekken blijven gewoon zitten.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
chaos
gelukkig heb je alles gelabeld.
dat wordt schuren en spuiten.
80va is meer dan genoeg trouwens.
dat wordt schuren en spuiten.
80va is meer dan genoeg trouwens.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
BC547moet over het algemeen wel werken, het is meer oppassen met de eindtorren zelf en de drivers.
als componenten heet worden kun je ze het beste een stukje hoger boven de print solderen en niet strak erop, moderne epoxi printplaten kunnen wel iets beter tegen hitte dan de pertinax platen maar ook die kunnen zwart worden op den duur.
als componenten heet worden kun je ze het beste een stukje hoger boven de print solderen en niet strak erop, moderne epoxi printplaten kunnen wel iets beter tegen hitte dan de pertinax platen maar ook die kunnen zwart worden op den duur.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Eerlijk gezegd heb ik hem niet herspoten. Anders is hij toch niet meer geleidend door dit laagje verf? Het is een asymmetrische voeding en het chassis is de min.maikbike schreef:chaosgelukkig heb je alles gelabeld.
dat wordt schuren en spuiten.
80va is meer dan genoeg trouwens.
Bedankt voor de tip Mr Tube, ik zal al die componenten wat hoger solderen.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik zou hem wel spuiten, het is staal en dat krijgt op den duur een bruin laagje en dat ziet er niet uit.
Je kunt voor de originaliteit blanke of geel transparante lak gebruiken maar zwart staan natuurlijk ook heel goed.
Je kunt voor de originaliteit blanke of geel transparante lak gebruiken maar zwart staan natuurlijk ook heel goed.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Het is alweer een weekje geleden, maar het is hier enorme drukte en ik vertrek maandag voor mijn werk naar Italië, maar toch wil ik jullie nog een kleine update geven, als dank voor de reacties ^^
De grondplaat en het chassis is in een (naar mijn mening) mooi zacht goudkleur gespoten. De houder voor de pilootlampen achter het plexiglas met de cijfers is met metaalverf wit geschilderd, zodat de retro blauwe verlichting mooi uit zal komen. Tevens nieuwe pilootlampen gaan erin, en de nieuwe print voor mijn eindversterker is binnen. Nu nog wachten op de componenten.
Voor mijn grote afvlakelco heb ik een vervanger maar die houder ervoor is te wijd. Iemand een idee om deze er fatsoenlijk uitziend in te krijgen? Ik probeer de behuizing van de oude te gebruiken maar dit is heel wat onhandiger dan ik had gedacht.
De grondplaat en het chassis is in een (naar mijn mening) mooi zacht goudkleur gespoten. De houder voor de pilootlampen achter het plexiglas met de cijfers is met metaalverf wit geschilderd, zodat de retro blauwe verlichting mooi uit zal komen. Tevens nieuwe pilootlampen gaan erin, en de nieuwe print voor mijn eindversterker is binnen. Nu nog wachten op de componenten.
Voor mijn grote afvlakelco heb ik een vervanger maar die houder ervoor is te wijd. Iemand een idee om deze er fatsoenlijk uitziend in te krijgen? Ik probeer de behuizing van de oude te gebruiken maar dit is heel wat onhandiger dan ik had gedacht.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Stukje fiets-binnenband oid. ertussen ?Vintagelover schreef:Voor mijn grote afvlakelco heb ik een vervanger maar die houder ervoor is te wijd. Iemand een idee om deze er fatsoenlijk uitziend in te krijgen? Ik probeer de behuizing van de oude te gebruiken maar dit is heel wat onhandiger dan ik had gedacht.
Een nieuwe is nu ook weer niet zo heel erg duur :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=17
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Beste forumleden,
Het is alweer een tijdje geleden maar de laatste maande, waren één drukte.
Toch heb ik niet stilgezeten, hieronder vind je enkele foto's vn de bijna afgewerkte eindtrap.
Verder ben ik ook enkele hifi boeken aan het verslinden en heb ik al luistersessies bij hifiwinkels gedaan, in de hoop meer en meer te weten over deze verslavende hobby.
Nu heb ik ng een vraag voor jullie (dat is vast onverwacht
)
Toen ik de eindtorren er afhaalde, bleken ze niet origineel te zijn.
Voor de 2sc789 is er een tip41c gebruikt.
Voor de 2Sa489 een tip42c
De datasheets vertellen mij dat dit een stuk zwaardere torren zijn da, de originele.
Heeft dit enige gevolgen behalve de klank en de eventuele zwaardere eindtrap (aan te raden om bias te vergroten of niet?)...
Het is alweer een tijdje geleden maar de laatste maande, waren één drukte.
Toch heb ik niet stilgezeten, hieronder vind je enkele foto's vn de bijna afgewerkte eindtrap.
Verder ben ik ook enkele hifi boeken aan het verslinden en heb ik al luistersessies bij hifiwinkels gedaan, in de hoop meer en meer te weten over deze verslavende hobby.
Nu heb ik ng een vraag voor jullie (dat is vast onverwacht
Toen ik de eindtorren er afhaalde, bleken ze niet origineel te zijn.
Voor de 2sc789 is er een tip41c gebruikt.
Voor de 2Sa489 een tip42c
De datasheets vertellen mij dat dit een stuk zwaardere torren zijn da, de originele.
Heeft dit enige gevolgen behalve de klank en de eventuele zwaardere eindtrap (aan te raden om bias te vergroten of niet?)...

