Bill met brom (50Hz)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Beireke

Bill met brom (50Hz)

Bericht door Beireke »

Beste bouwers,

Ben al enige tijd bezig met bouwen van de Bill versterker van triodedick.
De transfo is een ringkern en al de gloeidraden staan parallel op de transfo 6,3V en hangen aan één kant aan de massa.
Ik blijf een 50Hz brom hebben op beide kanalen.Deze gaat mee luider (maar niet veel) als ik de volumeknop opendraai.
De brom is wel weg als ik de versterker onder spanning zet zonder de eerste 6SN7 buis.
Zou het kunnen dat ik de eerste buis moet voeden met een DC gloei om de versterker stil te krijgen?
Of moet ik het ergen anders gaan zoeken?
Als er mensen zijn die mij op weg kunnen helpen hoor ik het graag O:)
Hier alvast een fotootje,mooi vind ik hem zeker enkel nog klankmatig wat sleutelen :D
Groetjes
Berreke
Bijlagen
IMG_0925_1024.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bill met brom (50Hz)

Bericht door Barry2001 »

Fraai stukje werk heb je ervan gemaakt!

Heb Bill ook gebouwd en niet stil gekregen zonder de 6SN7 DC te gloeien. Kun je eenvoudig proberen, door met een labvoeding oid 6.3V DC op de gloei te zetten. Brom weg? Voorziening ervoor in je versterker bouwen. Een kant van de gloei heb je al aan GND hangen, heel belangrijk en wordt vaak vergeten, grote kans dat DC gloeien de oplossing is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het zou kunnen dat er brom binnenkomt langs de gloeidraad in de 6SN7.De kathode is er nml. niet geaard,zit een (R3//R4) weerstand tussen.Om er achter te komen of het daar aan ligt kun je twee (eenvoudige) dingen doen.De kathode met een elco van ruim 100µF aan de massa testen.Of de verbinding van de gloei van de 6SN7 die niet aan massa ligt losnemen wanneer het bromt.De buis doet nog wel even door zonder gloeistroom.Houdt het brommen onmiddelijk op dan kwam 't daar vandaan.
Komt het uit de gloei dan kun je eerst een ontbrompot proberen.Is er wel de kans dat de optimale stand niet voor beide kanalen dezelfde is.Dan blijft idd gelijkstroom een mogelijkheid.
Anne
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Ik zou inderdaad eerst proberen de gloei naar aarde te balanceren met b.v. 2 weerstanden van 100 Ohm. Biedt dat geen oplossing dan de 6SN7 met DC gloeien.
Verder is mijn ervaring dat aan de ingang van de 6SN7 het zelfs belangrijk is of de afschermmantel van de inputkabels aan de kant van de buis of juist aan de kant van de ingangen aan massa gelegd worden. Even experimenteren dus.
Uiteindelijk is mijn BILL brombrij geworden door de 6 SN7 op DC te gloeien en de gloeispanning voor de ECC99's te balanceren naar massa met 2 X 100 ohm via 1 uF.

Fraaie bouw trouwens !
Beireke

Bericht door Beireke »

Bedankt mannen voor jullie positieve reactie.Ik twijfel nu niet meer en ga de 6SN7 op DC gloeien vanaf mijn 6,3V AC.(omzetprintje)
Ik heb inderdaad ondervonden dat de ingang van de versterker(6SN7) zeer gevoelig is en goed moet worden afgeschermd,zelfs over zeer korte afstand pikt de lijn brom op.
Hopelijk straks niet teveel miserie met het aansluiten van de metertjes op de ingang,deze ga ik via een schakelingetje van circuitsonline trachten in te stellen als VU meter.
Misschien proberen ergens anders het signaal te pikken voor de metertjes,ingang nogal gevoelig....en terug brom? :shock:
Word waarschijnlijk nog vervolgd.

Groetjes
Beireke

Bericht door Beireke »

Gisteren een kant en klaar printje gekocht (conrad) en van de 6,3V AC een 6,1 V DC afgeregeld.
Ging allemaal goed totdat ik de buisgloei aansloot.De spanning zakte naar 4,3V en kreeg ze maar niet omhoog.
Waarschijnlijk de spanningsval over de regelaar (LM 317) te klein denk ik,nochtans zou het ding toch 1A aan moeten aankunnen.
Ik las in een boek van buizenversterkers over een DC omvormer met een low drop regelaar 5V en 2 diodes (6,2V.
Zou dit dan voor mij een oplossing zijn of heb ik dan hetzelfde probleem?Ik heb belast een spanning op de transfo van 6,4V AC.
Ik zou hier toch graag mij DC gloei uit halen omdat ik dan geen transfootje meer moet bijplaatsen (plaatsgebrek)
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Bedankt alvast op voorhand voor jullie reactie.
Groetjes
Berreke
dirklammers

Bericht door dirklammers »

Als je gebruik maakt van een 6,3 V wikkeling van de trafo gaat het je volgens mij nooit lukken hier 6,3 V DC van te maken.
Welke voedingstrafo gebruik je ? Mijn trafo van AE europe heeft ook nog een 12 V wikkeling. Die heb ik gebruikt om de 6,3 V DC van te maken.
En anders zit er niets anders op dan een extra trafootje.
Beireke

Bericht door Beireke »

Ik gebruik de amplimo 8N608S een ringkern met maar 3 spanningen secundair,maar geen 12 V……..

Groetjes
Berreke
Lampje

Bericht door Lampje »

Niet zo mooi om te zien maar je kunt er bij een ringkern zo een paar windingen bij maken, mits je niet aan je max. ampères zit.
ray5150

Bericht door ray5150 »

dirklammers schreef:
Als je gebruik maakt van een 6,3 V wikkeling van de trafo gaat het je volgens mij nooit lukken hier 6,3 V DC van te maken.
Met een LT1085 of LT1086 moet dat goed te doen zijn.
dit zijn net zulke regelaars als een LM317, alleen hebben deze aan 1 Volt verschil tussen in en uitgang genoeg om hun werk goed te doen.
LT108X.pdf
(236.41 KiB) 127 keer gedownload
LT1086.pdf
(243.21 KiB) 179 keer gedownload
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... =58&page=3
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Met de 1085 heb ik dat inderdaad zo uitgevoerd maar was op het randje.
had toen 2x 6.3V nodig of 1x 12.6 DC heb toen de 2 6.3ac wikkelingen in serie gezet en daar de gelijkrichting achter. daarmee was de 12.6 net hehaald.
Wel een goed grote C gebruiken. na de gelirichter (shotky) gebruiken dan is het grootste gedeelte van de rimpel al weg en hoeft de 1085 niet veel meer te doen.
Alternatief is om de gloeigelijkrichter te gebruiken van Guido tent die zou dit klusje moeten doen wel prijzig overigens.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Op de een of andere manier komt dit verhaal om de zoveel tijd voorbij, van 6.3V AC kun je prima 6.3V DC maken. Een extra trafo is echt niet nodig.

Juiste opmerking van Ray, heb zelf de LM1085 gebruikt in mijn Bill: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1085.pdf

Deze regulator heeft dezelfde pin out als een LM317, dus misschien kun je die op je reeds aangeschafte printje vervangen. Diodes zijn ook belangrijk zoals George al aangeeft, gebruik Schottky's ivm ook een lage voltage drop. Als die niet op je printje zitten zou je die nog moeten vervangen, en de weerstandwaarden uit de datasheet gebruiken.

Voorbeeld Schottky: http://www.wontop.com/pdf/SB1020.pdf

Dus misschien is je aangeschafte printje niet voor niks geweest.

Edit: heb je nog kunnen proberen of DC gloeien inderdaad de oplossing is trouwens? met bv een gestabiliseerde voeding?
Beireke

Bericht door Beireke »

Bedankt gasten voor jullie reacties!
Van die shotky's had ik al iets gelezen maar van die andere regelaar LT 1085 wist ik nog niet.
Ik ga het alvast proberen met de andere regelaar en de diodes.
Eén ding is zeker,het moet kunnen want er zijn inderdaad modules op de markt waar het perfect mee te doen is.
Zelf dacht ik aan een 7805 regeling met 2 diodes en een buffertransistor .(circuitsonline 5A DC voeding)
Maar ik ga eerst een experimentprintje maken mbv de LT 1085 en de diodes of brug.
Hou jullie op de hoogte!
Groetjes
Beireke

Bericht door Beireke »

Hallo allemaal,

Gisteren een DC voeding gemaakt en de 6SN7 verwarming aangesloten op de 6,3V gelijkspanning.
Na een minuutje voorgloeien kwam de hoogspanning op en hop alweer die brom op de luidsprekers.
6SN7 uit de versterker genomen en terug ingeschakeld,toen was ie doodstil.
De min van de gloeigelijkspanning aan de massa even gehangen en ook dit hielp niet..De AC van de voedingsprint gehaald en toen was de brom grotendeels weg.
Ben aan het denken de eerste versterkerstrap terug af te breken en volledig weer op te bouwen.
Heb de indruk dat de 6SN7 zeer gevoelig is en voor het minste een brom oppikt.
Ben nu even de draad kwijt waar ik het precies moet gaan zoeken.
Voedingsprobleem,slechte elco,slechte ingangsbuis een mens begint van alles te denken.
De DC spanningen lijken mij te kloppen volgens het schema.Ik vermoed dat het in de eerste versterkingstrap zit,of heb ik het mis?
Als iemand van jullie mij kan op weg helpen laat gerust iets weten.Alvast nog een foto van de versterker op zijn kop.
Groetjes
Bijlagen
Afbeelding 2.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Heb je nou al 's geprobeerd wat ik had voorgesteld ? En wat zijn de bevindingen ?
Anne
Beireke

Bericht door Beireke »

Beste,

Je had gelijk,het gloeien op DC is blijkbaar niet voldoende.
Ik heb toen de kathode weerstanden ontkoppeld met een condensator van 100mF 25V zolals u schreef.(R4 en R5)
De versterker was plots zo stil dat ik dacht dat er iets niet klopte.
Signaal aangesloten en ja hoor de eerste noten muziek kwamen eruit!
Zelf dacht ik dat de problemen opgelost waren met de DC gloei,maar blijkbaar is dit niet voldoende.
De voortrap van de Bill versterker bleef brom oppikken.
Alvast bedankt voor de hulp! :D
Vriendelijke groetjes
Berreke
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als die 100µ helpt wil dat zeggen dat de brom dus langs de gloei binnenkomt.Dan was je gelijkstroom niet in orde,verkeerd geaard of brom op de gelijkstroom.
Even gekeken naar de amplimo die je zegt te gebruiken.Zit maar één 6V wikkeling op.Met die geaard en dan een gelijkrichter erachter is niet goed.Hoe zit de voeding in elkaar? De 340V wikkeling is ook anders dan bij het T-Dick ontwerp.Waar zit de St-by nu aan?
Anne
Beireke

Bericht door Beireke »

Hallo Anne,

Dus ik mag de 100mF daar niet laten staan?
De transfo die ik hier gebruik is ingegoten bij amplimo en heeft 3 prim wikkelingen.(8N608N) 340V-6,3V-50V
Wat heb ik gedaan:

-de 340V heb ik aan de hoogspanningsgelijkrichting aangesloten via een contact dat na een 60sec inschakelt (inschakelvertraging printje van conrad)
de voeding is de standaard Bill voeding met de - aan de massa.
voor de inschakelvertraging is een 12V DC voeding met aparte transfo voorzien,deze verzorgd ook de 12V voor de inputselector.
de min van deze hangt aan de massa.

-de 6,3VAC gaat rechtstreeks naar de gloei van al de lampen behalve die van de 6SN7(één kant AC aan de massa).
De gloei van 6SN7 gaat door een gelijkrichting en stabilisator ook aangesloten op de 6,3VAC
het schema heb ik van het net, en is hieronder weergegeven(zit wel een foutje in de gelijkrichting volgens mij)

- Voor de rest heb ik nog de 50V met de nrs voor de negatieve spanning.(hier geen probleem denk)

-De UGT zijn LL1679 PP van Lundahl alsook de chokes.

Zo hebt u een misschien wel beter beeld hoe mijn versterker is opgebouwd en is het eenvoudiger voor u om te zeggen waar ik waarschijnlijk fout zit.
Vriendelijk bedankt alvast op voorhand.
Groetjes
Berreke
Bijlagen
IMG_0362_1024.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die bruggelijkrichters zijn idd verkeerd getekend :shock: ,moeten een kwart slag gedraaid zodat de pijlen richting + staan.
Met één kant van de 6,3V~ aan massa staat er nog steeds wisselspanning op de kathode (6SN7).Om met dezelfde wikkeling alle gloei te voeden,laat de trafowikkeling naar de eindbuizen en stab.schakeling gaan en de massa enkel aan de min van de 6V=,zoals hierboven getekend.
Anne

Nu ik er verder over denk,eigenlijk is het niet helemaal in orde met maar een gloeiwikkeling.De ECC99 zou een gloei moeten hebben die niet aan de massa zit.Schema van Dick geeft daarvoor een C naar massa.Voor de eindbuizen zit 't wel goed.
Een mogelijk kan zijn de twee ECC99 met de gloeidraden op 12V trafo,als die de extra 2x400mA trekt.En dan diat hele spul niet zo aan massa maar met een C ertussen zoals in het oorspronkelijke schema.
Beireke

Bericht door Beireke »

Toch wat onderschat de gloei van de versterker. :shock:
Lijkt mij complexer dan het op het eerste zicht lijkt.
De transfo kan 12A leveren,ik dacht destijds dat dit genoeg was om alle buizen te gloeien,parallel erop en hup.
Om het goed te doen moeten dus de gloeis van de verschillende trappen al op verschillende wikkelingen gebeuren.(gescheiden houden)
En dan het originele schema volgen van Dick wat betreft de massa's.
Eigenlijk zal ik dan nog een transfo moeten plaatsen om de ECC99 te gloeien.(plaatsgebrek)
Nu ga ik eerst proberen de massa los te koppelen en enkel
de DC spanning aan de massa te hangen,dan eens kijken wat dat geeft.
Nu zolang de kathodeweerstanden ontkoppeld zijn met de condensator is de versterker wel stil,maar is misschien niet de bedoeling. :?
Bedankt alvast voor de feedback :wink:
Hou jullie alvast op de hoogte!

Vriendelijke groeten
Berreke
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je kunt natuurlijk de Ecc99 ook op DC gaan gloeien.
als je dat met een eigen printje doet dan is deze ook gescheiden van de andere wikkelingen en is alleen de Kt88 nog via AC gevoed.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De ECC99 op = zetten hoeft niet (gelukkig,vebruikt nogal watt).Volgens JJ mag de spanning tussen kathode en gloeidraad 200V zijn.Met de 130V op de kathode hier zou het geen probleem geven met de gloei op nul-niveau.
Dus alles aan elkaar en de massa aan de min= voor de 6SN7 .
Anne
democles

Bericht door democles »

Beireke schreef:
Toch wat onderschat de gloei van de versterker. :shock:
Lijkt mij complexer dan het op het eerste zicht lijkt.
De transfo kan 12A leveren,ik dacht destijds dat dit genoeg was om alle buizen te gloeien,parallel erop en hup.
Om het goed te doen moeten dus de gloeis van de verschillende trappen al op verschillende wikkelingen gebeuren.(gescheiden houden)
En dan het originele schema volgen van Dick wat betreft de massa's.
Eigenlijk zal ik dan nog een transfo moeten plaatsen om de ECC99 te gloeien.(plaatsgebrek)
Nu ga ik eerst proberen de massa los te koppelen en enkel
de DC spanning aan de massa te hangen,dan eens kijken wat dat geeft.
Nu zolang de kathodeweerstanden ontkoppeld zijn met de condensator is de versterker wel stil,maar is misschien niet de bedoeling. :?
Bedankt alvast voor de feedback :wink:
Hou jullie alvast op de hoogte!

Vriendelijke groeten
Berreke

Probeer eerst even dat LT,6,3v printje niet direct aan massa te leggen,maar via een 100nF condensator,zo doe ik het meestal.
En zoals Anne al suggereerd.
Beireke

Bericht door Beireke »

Beste,

Alvast bedankt voor al de tips en hulp!
Wat heb ik nu gedaan en geprobeerd;

-de condensatoren over de kathode weerstanden verwijderd
-de sokkel van de potmeter ook aan de massa gelegd,dit bleek een goede verbetering qua brom.(stond niet op het chassis)
-de min van de DC voeding via een 100nF aan de massa.(zoals jullie mij adviseerde)
-nu merkte ik dat de AC op de transfo bestond uit 2 wikkelingen die normaal parallel worden genomen.
deze heb ik opgesplitst,op elke wikkeling staat 2xKT88 gloei en de Ecc99 van het andere kanaal(en virsa versa)
De AC gloei hangt nergens aan de massa.
De DC hangt met de min via een 100nF aan de massa zoals jullie mij adviseerde

Resultaat de brom is nog verwaarloosbaar met de volumeknop volledig open prima dus! :D
Na het aansluiten van de CD speler merkte ik echter dat het rechtse kanaal flink minder versterking geeft dan het linkse.Ook na controle met een 1000Hz signaalgever.
Is dit probleem een gevolg van het aanpassen van de gloei(massa's) ?Heb ik er misschien dan toch niet goed aan gedaan om dit uit elkaar te trekken?
Of zou ik het ergens anders moeten gaan zoeken?

Graag had ik nogmaals jullie advies of een richting waar ik ergens moet gaan zoeken
Alvast nog een pic met Bill op het rack (Diy)
Ps was wel onder de indruk van de geluidskwaliteit van deze versterker.

Vriendelijke groetjes
Berreke
Bijlagen
IMG_0940.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die twee 100µ over de kathodeweerstanden ,zijn die er alle twee ook weer uit :? of een vergeten :o .
Anne
Plaats reactie