"aan/uit" print t.b.v softstart

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

"aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Beste forumleden,

Een tijd terug heb ik via internet een vraag gesteld of iemand mij kon helpen met het uitwerken en ontwerpen van een printje.
Daarop reageerden meerdere mensen waarna ik met 1 van deze verder ben gegaan. Mijn idee verteld, alles uitgewerkt en alles klaar voor de bestelling bij iTead (of iets in die trend)
Na het netjes vooraf overmaken van een afgesproken bedrag bleek er OF weer iets misgegaan met de bestelling OF weer iets met het toegestuurde ontwerp. U begrijpt dat het vertrouwen van mijn kant volledig weg was en kort erna heb ik nooit geen reactie meer gekregen van deze persoon.

Helaas heb ik zelf niet de kennis om dit ontwerp te controleren en eventueel verder uit te werken en dus zoek ik hulp van iemand die wel verstand van zaken heeft.


Het gaat om het volgende:

Ik was in het bezit van onderstaande softstart en deze ga ik ook gelijk weer bestellen als alles gaat lukken.
soft start.JPG
softstart..pdf
(288.88 KiB) 251 keer gedownload

Deze zou ik voor mijn volgende projecten graag willen gebruiken met deze button:
switch.JPG
switch.JPG (7.96 KiB) 1038 keer bekeken
26546_2.jpg

Nu heeft de desbetreffende persoon de volgende print gemaakt:
Printje.jpg
Hierbij zullen dus 2 kabels naar de softstart gaan die het relais gaan schakelen en de andere 2 kabels zouden volgens die persoon ergens op de softstart gesoldeerd worden dat wanneer deze actief is er 12v naar de led in de button gaat.

De print zou een afmeting hebben van 4x4 cm


Een compleet andere oplossing sta ik zeker voor open, het is voor mij wel belangrijk dat ik bij de komende projecten wel bovenstaande button wil gebruiken !!


Zijn er mensen die mij misschien willen helpen hiermee ?

groeten Jens
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door ray5150 »

(nee, ik was het niet...)

Dat kan toch ook gemakkelijk op een stukje gaatjes print ?

Of, als je de Eagle files hebt, zet ze even hier neer, dan kijk ik, of iemand anders er even naar.
Dat ontwerpje kan een stuk compacter worden uitgevoerd.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

ray5150 schreef:
(nee, ik was het niet...)

Dat kan toch ook gemakkelijk op een stukje gaatjes print ?

Of, als je de Eagle files hebt, zet ze even hier neer, dan kijk ik, of iemand anders er even naar.
Dat ontwerpje kan een stuk compacter worden uitgevoerd.
Gaatjes print is eigenlijk de meest logische oplossing, maar omdat ik dus vaker wil gebruiken wil ik toch graag een nette print laten ontwerpen waarmee ik misschien ook anderen een plezier kan doen ( aangezien je ze per 10 besteld toch en ik misschien maar de helft ga gebruiken de komende tijd)

De files van het ontwerp heb ik helaas nooit ontvangen, alleen de afbeelding die ik hier gepost heb.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door ray5150 »

Begrijpelijk, voor de prijs hoef je het niet te laten. en het staat een stuk netter.

Heb je ook een merk, type, datasheet, en/of leverancier van die schakelaar ?
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Klopt helemaal!

Bovenstaande afbeelding met gegevens is op dit moment de enige informatie die ik heb van deze schakelaar
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Dus je wilt het printje bestellen maar hebt de files niet, alleen de afbeelding? En je hebt wel geld aan die persoon overgemaakt dat nu weg is? Oplichting, mod inschakelen.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Daar komt het wel op neer. Gelukkig is dit niet via dit forum gebeurd, maar aan de andere kant had ik hier idd een mod voor in kunnen schakelen.

De hulp die ik dus eigenlijk vraag is om deze print te controleren en te kijken of het wel daadwerkelijk gaat werken. Daarnaast zou ik dus hulp willen met deze print om het opnieuw te tekenen zodat alle files aanwezig zijn om een bestelling te doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Wil je die schakelaar rechtstreeks op het printje solderen? Dan is die footprint al niet goed. Pinnen staan 2 x 3 in lijn, dat zijn ze volgens de datasheet al niet.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Barry2001 schreef:
Wil je die schakelaar rechtstreeks op het printje solderen? Dan is die footprint al niet goed. Pinnen staan 2 x 3 in lijn, dat zijn ze volgens de datasheet al niet.
Nu je het zo zegt klopt dat idd niet. De bedoeling is om de schakelaar op de print te solderen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Dat dacht ik al, aangezien deze op de onderkant zit. Wil met alle plezier een printje voor je tekenen hoor.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Barry2001 schreef:
Dat dacht ik al, aangezien deze op de onderkant zit. Wil met alle plezier een printje voor je tekenen hoor.
Dat zou te gek zijn, bedankt !!

Is het printje te maken met de gegevens uit dit topic?
En gaat het überhaupt werken met de bovenstaande softstart? Ik zou daar mijn 12v vandaan moeten halen om de led te laten branden bij inschakelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Ja, dit gaat werken. De schakelaar is een maakcontact, door erop te drukken gaat Q103 geleiden en komt er VCC op de U101 (555) te staan. De 'Reset' ingang pin4 hangt met een C aan gnd, waardoor altijd dezelfde situatie ontstaat bij indrukken van de schakelaar. Dus in rust is de 220V uitgang niet aktief, bij het indrukken van de schakelaar wordt íe aktief. Bij weer indrukken reset je de 555 en schakelt hij weer af.

De andere uitgang op het printje komt 5V uit voor je led, geen 12V. Ik zie dat de led in je schakelaar voor 12V bedoelt is, zal wel een serieweerstandje in zitten. Dus die uitgang kun je niet gebruiken. Kun je op het printje zien hoe groot R108 is? Anders moet je de 12V elders van de print halen.

En verder voor het printje heb ik alle info, behalve de steek van de printkroonsteentjes. Is dat 2.54mm?
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Wat ik me nog kan herinneren is dat d'r bedoeling was dat ik 2 draden zou moeten toevoegen aan de onderzijde van de softstart print om de led te kunnen laten branden. Verder is mijn kennis dusdanig klein om op uw vraag een goed antwoord te geven.

De steek van de connectoren is idd 2.54 mm. Ik heb hier nog jst connectoren met dezelfde steek maar dan 4 pins, deze zou toch gewoon gebruikt kunnen worden mits de print word aangepast hierop i.p.v 2 keer een 2 pins connector. Of is het verstandiger om wel 2x2 te doen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Zeg maar je tegen u :D Ja, dat blokje van 4 kan natuurlijk.

Die 12V voor de led zou je af kunnen takken van pin3 van de 555, of knooppunt R102 en R105 als je daar makkelijker bij kunt. Maar die schakelaar he, daar moet dus een weerstand voor de led in zitten. Kun je daarbij, is die niet te vervangen zodat íe voor 5V geschikt is? Dan kun je de in/outs op je printje gewoon blijven gebruiken.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Ik heb toen een schakelaar uit elkaar gehaald en wat ik me kan herinneren zit er geen weerstand in. De kleine led zit gewoon in de knop waarbij beide pinnen door de schakelaar gaan die dus ook zichtbaar zijn. Misschien is het mogelijk om de led (iets van 2mm) te vervangen door hetzelfde formaat maar dan 5v ?

Heeft dit verder invloed op de layout van de print zelf
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Ja, of slaat die 12V DC soms niet op de led maar op de schakelaar? Als ik de gegevens bekijk lijkt het daar wel op. Je hebt niet meer gegevens van die schakelaar? Als er alleen een led in zit kan íe zo op de uitgang van je printje, de serieweerstand zit dan op het printje met de schakelaar.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Ik heb nog even gekeken. De schakelaar is zoals de advertentie titel zegt een computer case switch, en geloof dat dat vaak gewoon 5v is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door ds23man »

Als je datasheet goed bekijkt, zie dat er geen weerstand in serie met het ledje staat getekend. Zou ook niet handig zijn, dan beperk je het gebruik van de schakelaar voor maar 1 spanning. Dus gewoon een weerstand gebruiken!
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

Met een weerstand bedoel je een exemplaar op de print zoals weergegeven?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

Sorry duurde even, kwam wat tussen door, zie onderstaand.

Welke printkroonsteen gebruik je? Staat nu een header die nog vervangen moet worden, pitch is wel 2.54mm.

Gaten zijn 3.2mm, voor een 3mm schroefje, is dat ok?
Bijlagen
switch_softstart_schem.jpg
switch_softstart_pcb.jpg
switch_softstart_pcb2.jpg
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door JB84 »

geen enkel probleem, vind het allang mooi dat ik zo goed word geholpen !

Ik zal onderstaande header gaan gebruiken:
X402_4_zps08e6949f.jpg
gaat dat passen i.c.m de schakelaar ?

Diameter van de gaten is ook goed !

Welke waarde van de weerstand zal ik moeten hebben ? dan kan ik gelijk kijken of ik deze nog heb en anders bestel ik deze.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door dekkersj »

Ben eigenlijk ook wel geinteresseerd in zo'n softstart. Maar dan ook de hoofdprint zelf maken. Waar ik ook wel benieuwd naar ben, is waar de pcb's dan gemaakt zullen gaan worden. Eerste wat in mij opkomt is Eurocircuits, maar wellicht is er een alternatief.

Groet,
Jacco
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door ds23man »

JB84 schreef:
Met een weerstand bedoel je een exemplaar op de print zoals weergegeven?
Correct!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

JB84 schreef:
geen enkel probleem, vind het allang mooi dat ik zo goed word geholpen !

Ik zal onderstaande header gaan gebruiken:
X402_4_zps08e6949f.jpg
gaat dat passen i.c.m de schakelaar ?

Diameter van de gaten is ook goed !

Welke waarde van de weerstand zal ik moeten hebben ? dan kan ik gelijk kijken of ik deze nog heb en anders bestel ik deze.
Die header kan ook natuurlijk. Is de volgorde van de pinnen goed of moet ik die nog aanpassen? en zou je de diameter van de gaten van die header willen opmeten? Kunnen we even kijken of de gaten in de print groot genoeg zijn.
Die weerstand, probeer eens wat. 1k5, 2k2, heb je zoiets liggen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "aan/uit" print t.b.v softstart

Bericht door Barry2001 »

dekkersj schreef:
Ben eigenlijk ook wel geinteresseerd in zo'n softstart. Maar dan ook de hoofdprint zelf maken. Waar ik ook wel benieuwd naar ben, is waar de pcb's dan gemaakt zullen gaan worden. Eerste wat in mij opkomt is Eurocircuits, maar wellicht is er een alternatief.

Groet,
Jacco
Eurocircuits is prima, met een dag of 7 heb je de printen op de deurmat. Alleen om eenzelfde prijs als chinese aanbieders te krijgen moet je relatief veel bestellen, in aantal bedoel ik dan.

Itead is zo'n chinese aanbieder http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... antity=121
Lage stuksprijs bij lage aantallen. Nadeel is de levertijd, het duurt zeker 4 weken, vaak langer.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”