[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

RC1:

#00001: Isolatie/montage/warmtegeleider voor de Regulator (IC1) en het koellichaam (KK1) ontbreekt in de BoM
#00002: Aanduiding "polarisatie/signalen/functie" van verschillende connectoren ontbreekt op de silkscreen
#00003: Protectie diode bij IC1 : 1N4148 --> 1N4003


RC2:
AFDAC PSU TRIG (21-OKT-2013 23.40).zip
(203.92 KiB) 49 keer gedownload
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nog wat meer huisvlijt, op de achterwand van de kast komen straks 8 XLR connectoren. Om een lang verhaal kort te houden: ik integreer toch vanaf de start een mute relais tussen DAC en XLR uitgangen. Om de zaak compact te houden heb ik naar een paar mogelijke configuraties gekeken waaronder andere:

'n losse print met 4 relais en een berg molex connectoren en dus kabel spaghetti straks :-)
p7-mute-xlr-3.JPG
of een soort backplane waarop zowel de XLR als de relais zitten. Eerst had ik een variant met alle 8 XLR's op een 8x10 print, 4 relais & molexen aan de ene kant, xlr's aan de andere kant (verticale uitvoering). Maar dat was allemaal zo net-aan dat ik er niet blij van kon worden. Heb dus de file gedelete en ben opnieuw gaan tekeken. Nu een print met 4 connectoren en 2 relais. Straks zitten dan 2 van zulke boven elkaar of naast elkaar in de achterwand van de kast.

Onderkant:
P7-mute-xlr-2.JPG
Bovenkant:
P7-mute-xlr-1.JPG
Omdat alles zo dicht op elkaar zit heb ik aan de boven- en onderkant een groundplane gemaakt (ook om te achterhalen hoe je dat in eagle doet). Beide groundplane's zijn verbonden met de XLR behuizing en dus straks ook de kast zelf. Met jumper JP1 de optie gemaakt om dat wel of niet aan de signaal ground te koppelen. Verder moet ik nog eens nadenken op de pin bezetting van de molex connectors, die is nu volgens XLR pennen maar wellicht is het handiger om het idientiek te maken aan de molex pin bezetting van de DAC zodat kabeltjes universeel blijven.

Bovenstaande vereist wel nog een goed aanpak v.w.b. zaken als randaarde van de 220V icm signaal ground, kast isolatie etc etc. Natuurlijk niet de zaak erger maken door de verkeerde dingen met elkaar door te verbinden.

Kuch, nu ik het schrijf en nog eens lees, ik moet dat vermoedelijk andersom doen: de groundplane zit altijd aan de signaal ground en met 'n jumper kan ik ook de behuizing van de XLR (en kast) nog aan ground koppelen........

(iteadstudio antwoorde dat een silkscreen buiten de outline van de PCB voor hun geen probleem is, valt gewoon weg).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

De gerber files van de PSU zien er prima uit. Je hoeft alleen deze bestanden naar Aaitiet studio te versturen: GBL, GBO, GBS, GTL, GTO, GTS en TXT.
Bijlagen
gerber.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ik had met dezelfde viewer ook al eens gekeken, deze lijkt de snappen wat in de files staat en als ik de afzonderlijke files bekijk lijkt dat ook te zijn wat je gezien de doel/functie van die file mag verwachten.

Dankjewel voor de 2nd opinion!

Straks het zaakje maar eens opsturen :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

De fabricage is betaald en de Gerber files zijn opgestuurd. Kan het wachten beginnen.

Eerste stappen gezet voor een ucontroller besturing van de eindversterkers.

opto-coupler --> Arduino + simpele 'sketch' --> LED http://youtu.be/N7GMf-xC83M

De ucontroller zal op basis van de trigger uit de AF/DAC de eindversterkers schakelen. Zal straks ook 'n RGB LED (of drie losse LED) aansturen om de status van de versterker aan te geven (Standby, On, Error) Ik laat de ucontroller checken of er voedingsspanning is als die er moet zijn. Zo niet: Error signaal op de LED.

Dit met een ucontroller doen is natuurlijk overkill.....maar wel leuk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Een microcontroller om een eindversterker in te schakelen...het moet niet gekker worden... :shock: :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Dat moet jij zeggen met je volledig microprocessor gestuurde Pass Labs! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
Dat moet jij zeggen met je volledig microprocessor gestuurde Pass Labs! :mrgreen:
Ja, daarom juist ! :mrgreen:

By the way, Huib. als je van deze XLR's gebruik gaat maken zul je meer tussenruimte moeten houden, anders gaat het niet goed passen.
40-150_01.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Een microcontroller om een eindversterker in te schakelen...het moet niet gekker worden... :shock: :mrgreen: :rofl:
Ik Pass met het maken van een opmerking :lol:

Nog een beetje huisvlijt van gisteren, beide kanten hebben 'n groundplane en zijn gekoppeld aan de 0 van de xlr en ingangen. Eventueel een koppeling van XLR behuizing naar de groundplane kan nog door het solderen van een draadje tussen beide xlr pinnen op de print.
P7-mute-xlr-4.JPG
Qua XLR connectoren wil ik deze uit de Neutrik D serie gebruiken, die zijn 26mm breed en zitten op bovenstaande print ook (van hart tot hart) op 26mm van elkaar.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
knuisje schreef:
Dat moet jij zeggen met je volledig microprocessor gestuurde Pass Labs! :mrgreen:
Ja, daarom juist ! :mrgreen:

By the way, Huib. als je van deze XLR's gebruik gaat maken zul je meer tussenruimte moeten houden, anders gaat het niet goed passen.
40-150_01.jpg
Ik had er nog niet zo naar gekeken maar deze kunststoffen serie is aanmerkelijk vriendelijker geprijsd dan de metalen serie. Dat scheelt toch grofweg 4 euro/stuk :shock: en deze kunststoffen variant is goed genoeg voor mijn toepassing.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Daarnaast is het ook veel strakker, wel even rekening mee houden dat de uitsparing anders kan zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Heel erg opletten welke Neutrik je pakt, er zijn nogal wat verschillen in maatvoering zowel op de print als het gat in je kast!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef:
:mrgreen: Daarnaast is het ook veel strakker, wel even rekening mee houden dat de uitsparing anders kan zijn.
ds23man schreef:
Heel erg opletten welke Neutrik je pakt, er zijn nogal wat verschillen in maatvoering zowel op de print als het gat in je kast!
Geen zorgen, wordt in de gaten gehouden.

Als ik de tekening van de http://www.neutrik.com/en/xlr/a-series/nc3fah bekijk en dat vergelijk met het Eagle library model en de voorgedefinieerde boormal van Schaeffer zie ik geen afwijkingen. Het Eagle model heeft alleen een extra pen/boorgat die de NC3FAH uit de A serie niet heeft. Dat extra gat is waarschijnlijk een overblijfsel van een vroegere model-serie.
P7-mute-xlr-5.JPG
Variant met NC3FAH, 25mm hart-hart afstand tussen de connectoren (minimaal 23mm mogelijk volgens Neutrik).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Als je de kunstof Neutriks gebruikt, moet je deze schroeven hebben:

http://www.thomann.de/nl/neutrik_plasti ... ew_1_8.htm
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

toe maar, gelijk 100 stuks :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
toe maar, gelijk 100 stuks :-)
Ik heb nog wel wat liggen. Thomann was trouwens de enige leverancier die ik kon vinden.
Ik had ze nodig voor de inputboard van de Hypex DLCP.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ben zelf nooit kapot geweest van zelftappers. M2.5 zou ook moeten passen en dat het dan geen zwarte zijn neem ik wel voor lief aangezien het toch aan de achterkant zit. Dan kan ik met een schijfje ook nog een beetje pielen hoever de connector door de achterwand steekt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Die kunstof dingen hebben geen schroefdraad en zijn ontworpen naar de AES richtlijn wat betreft grounding.

In de schroefgaatjes zitten massa contacten die dmv die speciale tappertjes door hun vertanding goed contact maken met het chassis.

http://www.neutrik.com/en/xlr/xlr-chass ... /a-series/
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

P7-mute-xlr-6.JPG
Hoe moet ik dat dan begrijpen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Rechtuit denkend denk ik dat er geen electrisch kontakt wordt gemaakt tussen de behuizing van de stekker en het chassisdeel.

En nu snel weer tegels leggen :wink: .

Gr. Mischa
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Dat is de uitvoering zonder contact in het schroefdraad. Maar je blijft nog steeds met het feit zitten dat er geen schroefdraad in zit. Die speciale tappertjes zijn ontwikkeld voor gebruik met deze chassidelen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Dat is de uitvoering zonder contact in het schroefdraad. Maar je blijft nog steeds met het feit zitten dat er geen schroefdraad in zit. Die speciale tappertjes zijn ontwikkeld voor gebruik met deze chassidelen.
daarvoor zijn moertjes uitgevonden :shock: :D ik geeft toe, dat zal gepiel zijn om ze te bevestigen.

Die tappers zijn niet speciaal Neutrik overigens. Plastite tappers zijn er in verschillende maten en uitvoeringen, bedoeld om bij kunststoffen gebruikt te worden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:

Die tappers zijn niet speciaal Neutrik overigens. Plastite tappers zijn er in verschillende maten en uitvoeringen, bedoeld om bij kunststoffen gebruikt te worden.
Klopt, maar vindt maar eens de juiste maat. En verder hebben ze kartelrand onder de kop die in het paneel snijdt, die vindt je al helemaal niet!

Maar ik wel best wel een aantal opsturen hoor!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
hsmeets schreef:

Die tappers zijn niet speciaal Neutrik overigens. Plastite tappers zijn er in verschillende maten en uitvoeringen, bedoeld om bij kunststoffen gebruikt te worden.
Klopt, maar vindt maar eens de juiste maat. En verder hebben ze kartelrand onder de kop die in het paneel snijdt, die vindt je al helemaal niet!

Maar ik wel best wel een aantal opsturen hoor!
Reuze fijn en bedankt voor je aanbod om er aan mij te verkopen maar, euh, 16 XLR connectoren x 2 stuks en een paar reserve..... kun je er een 40 missen. Weet je, ik moet toch nog een berg XLR connectoren, pluggen en kabel bestellen, dan kan ik net zo goed die schroeven mee bestellen dat valt dat in het niet tov de rest.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Zoveel?????

Thomann is de enige die ik heb kunnen vinden die ze leveren. Trouwens ze zijn niet raar met verzendkosten!
Plaats reactie