Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,Anne O:)
Maar M2 kan flink opwarmen met zo'n 7W
Zal dus M2 ergens aan de rand van de print zetten,geeft meer mogelijkheden voor de koeling.................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja,gebeurt er nog wat,, :-s

Of gaat het kaarsje uit....................... :mrgreen:

Genoeg met dat broodrooster gedoe,hoe staat het met de kachel......... :rock:

Tja, en dan hebben we nog de driver voeding.

Twee printen ontworpen,,in totaal worden het eigenlijk 3.

2x voor de 400V/280v,en 1 voor de feest verlichting[SG3S]............. :mrgreen:

De rest wordt direct aan de buisvoeten bedraad.

Ondertussen twee uitgangs trafo,s besteld. [uit Polen]en twee smoorspoelen :-$

Dit zijn de duurste onderdelen,geen weg terug dus,maken die handel .[7K /200mA/1000v/7Kg]
In totaal zal het gewicht van alle trafo,s rond de 30kg worden,schat ik :-&

Volgende stap,de hoogspannings voeding........... :-s
Bijlagen
2x print.png
ggg.JPG
400 280 gyrator.JPG
DSCF5555.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja het schijnt koud te worden deze winter........... :mrgreen:

Dus extra verwarming is nooit weg,terwijl je naar een muziekje luistert. :wink:

3 printjes voor de driver trap bijna gereed.

Nog even wachten op onderdelen [koelprofielen] :-&
Bijlagen
k.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Ja het schijnt koud te worden deze winter........... :mrgreen:

Dus extra verwarming is nooit weg,terwijl je naar een muziekje luistert. :wink:

3 printjes voor de driver trap bijna gereed.

Nog even wachten op onderdelen [koelprofielen] :-&
Niet om te zeuren, maar ik heb toch wel simpelere kachels gezien (en goedkoper) om de winter door te komen. :lol:
En dan lees ik dat je ze gaat koelen, vreemde mannen daar in het noorden.
Toch geen last van aardbevingen gehad? :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door AatV »

@Democles,
Kan je die strips wat meer focussen? Kan ik ze tenminste lezen.
Iets serieuzer ; heb je een plan hoe je al die printjes in een kast gaat krijgen?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Die koelers verwarmen de kamer dan weer Hans. Logisch toch? :lol:

Maar wordt netjes democles :sure: Zelf geëtst die printjes?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Die koelers verwarmen de kamer dan weer Hans. Logisch toch? :lol:

Maar wordt netjes democles :sure: Zelf geëtst die printjes?
Democles kent mij inmiddels een beetje, en weet dat ik hem een beetje loop te dollen.
Ik ben dan altijd weer verbaast wat hij allemaal weer doet voor een beetje herrie in de kamer. :lol:

Maar ik heb best respect voor wat hij allemaal doet, zeker meer als ik voor de muziek/elektronica. :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

In een kast krijgen Aat :o
Dat wordt kamerbreed :lol:
Zou zeggen dat 'r zelfs voor een fet die zo'n 10mW verstookt een TO-220 uitvoering komt :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

heb je een plan hoe je al die printjes in een kast gaat krijgen?
Ik weet het nog niet.......

1 kast of meer........

Eerst maar eens alle onderdelen afmaken,dan zien we wel hoe kamerbreed we moeten gaan.... :mrgreen:
Zou zeggen dat 'r zelfs voor een fet die zo'n 10mW verstookt een TO-220 uitvoering komt :rofl:
Leuk Anne :goedzo: .......... :mrgreen:[dat noemen we dan maar ,klasse 3,of zo iets......... :mrgreen: ]
Bijlagen
index.jpg
index.jpg (4.95 KiB) 326 keer bekeken
Laatst gewijzigd door democles op zo 20 okt 2013, 1:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Democles kent mij inmiddels een beetje, en weet dat ik hem een beetje loop te dollen.
Ik ben dan altijd weer verbaast wat hij allemaal weer doet voor een beetje herrie in de kamer. :lol:

Maar ik heb best respect voor wat hij allemaal doet, zeker meer als ik voor de muziek/elektronica. :sure:
Dank je Hans,
Soms hebben we dat nodig :dank: :dank:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Een vraagje,... :?

Ik wilde de GM-70 voeden tussen de 900en 1000v.

De bias [vaste] dus aparte voeding op -100/ -120v geloof ik.

Verder wou ik de GM voorzien van een mA meter.

Dan de vraag,wat moet ik veranderen aan dit schema?

en hoe zet ik die ampere meter in het schema?
Bijlagen
GM-70-.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Hangt van je ampère meter af. Ampère meters zijn meestal voltmeters met een shunt erover. Het voltbereik van het metertje zelf is meestal 60mV of 100mV. Het metertje zelf (zonder shunt dus) kun je dan over de 1 ohm weerstand in de kathode zetten. Volgens mij is die 1ohm weerstand daar ook voor bedoeld in dat schema. Met een 100mV metertje heb je dan een bereik van I=U/R = 100mV/1ohm = 100mA
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Dat schema was voor wisselspanning voor de gloei,moet de brom uitgebalanceerd.
Je bent toch van plan om de gloei met gelijkstroom te doen,niks brom wegwerken.
Een weerstand van 0,22ohm om de gloeistroom in te stellen of ,als dat al in de stroombron kan,weglaten.
Hoewel volgens het datablad zou je beter afregelen op mooi 20V op de gloeidraad.
Met een hogere voedingsspanning moet idd wel de -Vg groter (en de sturing).
De (buis)stroom gaat van massa naar de +Vb,is overal dezelfde.Ergens een Ammeter ertussen dus,is het makkelijkste en veiligst vanuit de massa.
Anne
Bijlagen
Ammr.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 20 okt 2013, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,jongens :D
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TheoK »

Mooi project Democles.
Ben het continu aan het volgen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Halo,Theo

Hoe staat het met je el34 project?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TheoK »

Ben ik nu mee bezig.
Zal even wat plaatjes posten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Iemand een idee voor een schakeling voor de negatieve roosterspanning voor de GM70? [regelbaar - 80v tot -120v]

De buisjes voor de ,feestverlichting, waren ook binnen :wink:

OC3 of SG3S sovjet buizen.
Bijlagen
OC3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Nog een vraagje?

De weerstand van 4,7M in het driver schema,hoeveel ,Wat, kan ik daar voor gebruiken.

Is een half/W weerstand voldoende?
Bijlagen
4,7M.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Wat vermogen betreft heeft die 4M7 weinig te verduren.Zonder uitgang gaat er niks door,bij uitsturing tot 100Vt komt dat ook op de R (zo goed als) .In het slechtste geval (blokgolf) 100x100/4700 mW ~2mW.
Bij inschakelen,zonder vertraging op de HS,kan 't wel even ruim 200V worden.Wel maar heel even,tijd om de 1µF te laden.
De weerstand moet dan ook alleen tegen minstens 250V kunnen,denk dat een 1/4Watter daar wel tegen kan.
Als je 's laat zien hoe de voeding voor de driver opgebouwd wordt dan is daar misschien wel een aanhangsel bij te maken voor de negatieve spanning ipv weer een trafo erbij.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Als je 's laat zien hoe de voeding voor de driver opgebouwd wordt dan is daar misschien wel een aanhangsel bij te maken voor de negatieve spanning ipv weer een trafo erbij.
De laagste spanning is 280v voor de driver en om daar nu weer +- 150v van af te snoepen, om op een 130v[DC] voor de NRS voeding te komen[schat ik], lijkt me niet de
meest elegante oplossing.......... :-s

Waarschijnlijk zal er voor de Hoogspanning voor de GM70 een trafo gewikkeld worden, dan kan ik de NRS voeding er gelijk bij laten wikkelen.

Maar ik heb geen idee, hoeveel die NRS trekt aan mA.

En jawel de trafo,s voor de GM70 gloei voedingen komen er ook nog bij :rock:

Dus dat ik nu een beetje ,,uitgetrafoot,, ben,,,nee niet echt.................. :mrgreen:

Nogmaals bedankt,Anne :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Dit is dus niet zo :oops:
Ah!buis schreef:
Bij inschakelen,zonder vertraging op de HS,kan 't wel even ruim 200V worden.Wel maar heel even,tijd om de 1µF te laden.
Per vergissing de fet voor een "gewone" versleten,dwz geleidt niet tenzij aangestuurd.Deze geleidt wel tenzij dichtgedrukt,en daarmee komt die 200V er niet op.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,Anne

Voor de goede orde,het ontwerp van de 280v voeding voor de driver.

Misschien kun je er nog wat van maken voor de Negatieve rooster voedingen.

[de trafo heeft ook nog een 230v aftakking sec.]

Heb zelf al een beetje lopen stoeien met Duncan Amp simulatie,maar krijg de lijn niet zo strak als nu.[als ik er wat bij aan knoop]................ :-s
Bijlagen
280v driver.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Kijk 's of dit bevalt
Anne
Bijlagen
MnVg.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ziet er wel leuk uit,Anne

Tapt al gelijk af bij de trafo i.p.v. aan de schakeling geknoopt!

2x 120v zener diodes.

Hoeveel Wat, schat je die potmeters?
Plaats reactie