Zal dus M2 ergens aan de rand van de print zetten,geeft meer mogelijkheden voor de koeling....................Maar M2 kan flink opwarmen met zo'n 7W
Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt,Anne

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja,gebeurt er nog wat,,
Of gaat het kaarsje uit.......................
Genoeg met dat broodrooster gedoe,hoe staat het met de kachel.........
Tja, en dan hebben we nog de driver voeding.
Twee printen ontworpen,,in totaal worden het eigenlijk 3.
2x voor de 400V/280v,en 1 voor de feest verlichting[SG3S].............
De rest wordt direct aan de buisvoeten bedraad.
Ondertussen twee uitgangs trafo,s besteld. [uit Polen]en twee smoorspoelen
Dit zijn de duurste onderdelen,geen weg terug dus,maken die handel .[7K /200mA/1000v/7Kg]
In totaal zal het gewicht van alle trafo,s rond de 30kg worden,schat ik
Volgende stap,de hoogspannings voeding...........
Of gaat het kaarsje uit.......................
Genoeg met dat broodrooster gedoe,hoe staat het met de kachel.........
Tja, en dan hebben we nog de driver voeding.
Twee printen ontworpen,,in totaal worden het eigenlijk 3.
2x voor de 400V/280v,en 1 voor de feest verlichting[SG3S].............
De rest wordt direct aan de buisvoeten bedraad.
Ondertussen twee uitgangs trafo,s besteld. [uit Polen]en twee smoorspoelen
Dit zijn de duurste onderdelen,geen weg terug dus,maken die handel .[7K /200mA/1000v/7Kg]
In totaal zal het gewicht van alle trafo,s rond de 30kg worden,schat ik
Volgende stap,de hoogspannings voeding...........
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja het schijnt koud te worden deze winter...........
Dus extra verwarming is nooit weg,terwijl je naar een muziekje luistert.
3 printjes voor de driver trap bijna gereed.
Nog even wachten op onderdelen [koelprofielen]
Dus extra verwarming is nooit weg,terwijl je naar een muziekje luistert.
3 printjes voor de driver trap bijna gereed.
Nog even wachten op onderdelen [koelprofielen]
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Niet om te zeuren, maar ik heb toch wel simpelere kachels gezien (en goedkoper) om de winter door te komen.democles schreef:Ja het schijnt koud te worden deze winter...........![]()
Dus extra verwarming is nooit weg,terwijl je naar een muziekje luistert.![]()
3 printjes voor de driver trap bijna gereed.
Nog even wachten op onderdelen [koelprofielen]
En dan lees ik dat je ze gaat koelen, vreemde mannen daar in het noorden.
Toch geen last van aardbevingen gehad?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
@Democles,
Kan je die strips wat meer focussen? Kan ik ze tenminste lezen.
Iets serieuzer ; heb je een plan hoe je al die printjes in een kast gaat krijgen?
groet,
Aat
Kan je die strips wat meer focussen? Kan ik ze tenminste lezen.
Iets serieuzer ; heb je een plan hoe je al die printjes in een kast gaat krijgen?
groet,
Aat
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Die koelers verwarmen de kamer dan weer Hans. Logisch toch?
Maar wordt netjes democles
Zelf geëtst die printjes?
Maar wordt netjes democles
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Democles kent mij inmiddels een beetje, en weet dat ik hem een beetje loop te dollen.Pjotr schreef:Die koelers verwarmen de kamer dan weer Hans. Logisch toch?![]()
Maar wordt netjes democlesZelf geëtst die printjes?
Ik ben dan altijd weer verbaast wat hij allemaal weer doet voor een beetje herrie in de kamer.
Maar ik heb best respect voor wat hij allemaal doet, zeker meer als ik voor de muziek/elektronica.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
In een kast krijgen Aat
Dat wordt kamerbreed
Zou zeggen dat 'r zelfs voor een fet die zo'n 10mW verstookt een TO-220 uitvoering komt
Anne
Dat wordt kamerbreed
Zou zeggen dat 'r zelfs voor een fet die zo'n 10mW verstookt een TO-220 uitvoering komt
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ik weet het nog niet.......heb je een plan hoe je al die printjes in een kast gaat krijgen?
1 kast of meer........
Eerst maar eens alle onderdelen afmaken,dan zien we wel hoe kamerbreed we moeten gaan....
Leuk AnneZou zeggen dat 'r zelfs voor een fet die zo'n 10mW verstookt een TO-220 uitvoering komt![]()
- Bijlagen
-
- index.jpg (4.95 KiB) 323 keer bekeken
Laatst gewijzigd door democles op zo 20 okt 2013, 1:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dank je Hans,Democles kent mij inmiddels een beetje, en weet dat ik hem een beetje loop te dollen.
Ik ben dan altijd weer verbaast wat hij allemaal weer doet voor een beetje herrie in de kamer.
Maar ik heb best respect voor wat hij allemaal doet, zeker meer als ik voor de muziek/elektronica.
Soms hebben we dat nodig
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Een vraagje,...
Ik wilde de GM-70 voeden tussen de 900en 1000v.
De bias [vaste] dus aparte voeding op -100/ -120v geloof ik.
Verder wou ik de GM voorzien van een mA meter.
Dan de vraag,wat moet ik veranderen aan dit schema?
en hoe zet ik die ampere meter in het schema?
Ik wilde de GM-70 voeden tussen de 900en 1000v.
De bias [vaste] dus aparte voeding op -100/ -120v geloof ik.
Verder wou ik de GM voorzien van een mA meter.
Dan de vraag,wat moet ik veranderen aan dit schema?
en hoe zet ik die ampere meter in het schema?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Hangt van je ampère meter af. Ampère meters zijn meestal voltmeters met een shunt erover. Het voltbereik van het metertje zelf is meestal 60mV of 100mV. Het metertje zelf (zonder shunt dus) kun je dan over de 1 ohm weerstand in de kathode zetten. Volgens mij is die 1ohm weerstand daar ook voor bedoeld in dat schema. Met een 100mV metertje heb je dan een bereik van I=U/R = 100mV/1ohm = 100mA
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dat schema was voor wisselspanning voor de gloei,moet de brom uitgebalanceerd.
Je bent toch van plan om de gloei met gelijkstroom te doen,niks brom wegwerken.
Een weerstand van 0,22ohm om de gloeistroom in te stellen of ,als dat al in de stroombron kan,weglaten.
Hoewel volgens het datablad zou je beter afregelen op mooi 20V op de gloeidraad.
Met een hogere voedingsspanning moet idd wel de -Vg groter (en de sturing).
De (buis)stroom gaat van massa naar de +Vb,is overal dezelfde.Ergens een Ammeter ertussen dus,is het makkelijkste en veiligst vanuit de massa.
Anne
Je bent toch van plan om de gloei met gelijkstroom te doen,niks brom wegwerken.
Een weerstand van 0,22ohm om de gloeistroom in te stellen of ,als dat al in de stroombron kan,weglaten.
Hoewel volgens het datablad zou je beter afregelen op mooi 20V op de gloeidraad.
Met een hogere voedingsspanning moet idd wel de -Vg groter (en de sturing).
De (buis)stroom gaat van massa naar de +Vb,is overal dezelfde.Ergens een Ammeter ertussen dus,is het makkelijkste en veiligst vanuit de massa.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 20 okt 2013, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Mooi project Democles.
Ben het continu aan het volgen.
Ben het continu aan het volgen.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Halo,Theo
Hoe staat het met je el34 project?
Hoe staat het met je el34 project?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ben ik nu mee bezig.
Zal even wat plaatjes posten.
Zal even wat plaatjes posten.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Iemand een idee voor een schakeling voor de negatieve roosterspanning voor de GM70? [regelbaar - 80v tot -120v]
De buisjes voor de ,feestverlichting, waren ook binnen
OC3 of SG3S sovjet buizen.
De buisjes voor de ,feestverlichting, waren ook binnen
OC3 of SG3S sovjet buizen.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Nog een vraagje?
De weerstand van 4,7M in het driver schema,hoeveel ,Wat, kan ik daar voor gebruiken.
Is een half/W weerstand voldoende?
De weerstand van 4,7M in het driver schema,hoeveel ,Wat, kan ik daar voor gebruiken.
Is een half/W weerstand voldoende?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Wat vermogen betreft heeft die 4M7 weinig te verduren.Zonder uitgang gaat er niks door,bij uitsturing tot 100Vt komt dat ook op de R (zo goed als) .In het slechtste geval (blokgolf) 100x100/4700 mW ~2mW.
Bij inschakelen,zonder vertraging op de HS,kan 't wel even ruim 200V worden.Wel maar heel even,tijd om de 1µF te laden.
De weerstand moet dan ook alleen tegen minstens 250V kunnen,denk dat een 1/4Watter daar wel tegen kan.
Als je 's laat zien hoe de voeding voor de driver opgebouwd wordt dan is daar misschien wel een aanhangsel bij te maken voor de negatieve spanning ipv weer een trafo erbij.
Anne
Bij inschakelen,zonder vertraging op de HS,kan 't wel even ruim 200V worden.Wel maar heel even,tijd om de 1µF te laden.
De weerstand moet dan ook alleen tegen minstens 250V kunnen,denk dat een 1/4Watter daar wel tegen kan.
Als je 's laat zien hoe de voeding voor de driver opgebouwd wordt dan is daar misschien wel een aanhangsel bij te maken voor de negatieve spanning ipv weer een trafo erbij.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
De laagste spanning is 280v voor de driver en om daar nu weer +- 150v van af te snoepen, om op een 130v[DC] voor de NRS voeding te komen[schat ik], lijkt me niet deAls je 's laat zien hoe de voeding voor de driver opgebouwd wordt dan is daar misschien wel een aanhangsel bij te maken voor de negatieve spanning ipv weer een trafo erbij.
meest elegante oplossing..........
Waarschijnlijk zal er voor de Hoogspanning voor de GM70 een trafo gewikkeld worden, dan kan ik de NRS voeding er gelijk bij laten wikkelen.
Maar ik heb geen idee, hoeveel die NRS trekt aan mA.
En jawel de trafo,s voor de GM70 gloei voedingen komen er ook nog bij
Dus dat ik nu een beetje ,,uitgetrafoot,, ben,,,nee niet echt..................
Nogmaals bedankt,Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dit is dus niet zo
Anne
Per vergissing de fet voor een "gewone" versleten,dwz geleidt niet tenzij aangestuurd.Deze geleidt wel tenzij dichtgedrukt,en daarmee komt die 200V er niet op.Ah!buis schreef:Bij inschakelen,zonder vertraging op de HS,kan 't wel even ruim 200V worden.Wel maar heel even,tijd om de 1µF te laden.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt,Anne
Voor de goede orde,het ontwerp van de 280v voeding voor de driver.
Misschien kun je er nog wat van maken voor de Negatieve rooster voedingen.
[de trafo heeft ook nog een 230v aftakking sec.]
Heb zelf al een beetje lopen stoeien met Duncan Amp simulatie,maar krijg de lijn niet zo strak als nu.[als ik er wat bij aan knoop]................
Voor de goede orde,het ontwerp van de 280v voeding voor de driver.
Misschien kun je er nog wat van maken voor de Negatieve rooster voedingen.
[de trafo heeft ook nog een 230v aftakking sec.]
Heb zelf al een beetje lopen stoeien met Duncan Amp simulatie,maar krijg de lijn niet zo strak als nu.[als ik er wat bij aan knoop]................
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Kijk 's of dit bevalt
Anne
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ziet er wel leuk uit,Anne
Tapt al gelijk af bij de trafo i.p.v. aan de schakeling geknoopt!
2x 120v zener diodes.
Hoeveel Wat, schat je die potmeters?
Tapt al gelijk af bij de trafo i.p.v. aan de schakeling geknoopt!
2x 120v zener diodes.
Hoeveel Wat, schat je die potmeters?
