Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
Het lijkt wel of de familie Blaauw meeleest op het forum...
??? http://www.fam-blaauw.nl/ wat hebben die er nou mee te maken?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

RobertD verwijst volgens mij naar de oprichter van AE. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door RobertD »

Inderdaad, wanneer AE meeleest zien ze dat je tijd hebt.
Overigens zit Wil Blaauw van AE in Alaska om vakantie te vieren. (Bron: facebook)
Dochter Kimm handelt alle audio gerelateerde zaken af.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
ik ook, ware het niet dat ik al gigantisch veel andere dingen had te doen, gedaan heb en nog te doen heb. Dus dat er een half jaar vertraging op zit komt bij wijze van spreke niet ongelegen.
Dat maakt niet uit, je plaatst een bestelling, en spreekt een leverdatum af. als ze zich daar niet aan houden hebben zij een probleem.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

"Als je van de duivel spreekt, zie je zijn staart", zegt een mooi oud spreekwoord. 8) En dus zat er een half uur geleden een mooie mail in mijn bus :
"Beste meneer blablabla,
Mocht u nog geïnteresseerd zijn (kan me voorstellen dat dat niet het geval is ivm de levertijd)
Vanaf dinsdag staat er een trafoset van de Annastacia voor u klaar."
Toch fijn, niet? Wat een beetje geduld en vriendelijkheid kan vermogen. :D
De grap van de hele zaak is dat ik die set pas half september kan ophalen :?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door RobertD »

.... het lijkt echt wel of ze meelezen .... :rofl:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

RobertD schreef:
.... het lijkt echt wel of ze meelezen .... :rofl:
Dat weet je natuurlijk niet eh.

Soit, ik ben zaterdag dus even naar Schagen gereden. Een heen-en-weertje van 580 km. :mrgreen: Gek zijn is gezond. :sure: Bij deze kan ik wel zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben dat ik de locale economie gesteund heb door deze ambachtelijke trafo's te kopen. AE Europe is een gezellig bedrijfje, gerund door ma, pa, zoon, schoondochter en nog een handjevol andere medewerkers en je voelt dat "go with the flow" zowat hun motto zou kunnen zijn (of misschien wel is). Ze zijn bezig aan een superhectisch jaar en dan kan je wel begrijpen dat een kleine bestelling van een hobbyist wat meer naar de achtergrond verdwijnt tov een lucratief contract met een grote afnemer. Mijn respect hebben ze alleszins!

Oja, het bouwen van dit versterkertje wordt een veelmaandenproject, misschien als ik me er op focus dat ik er binnen twee maand aan kan beginnen (eerst die f***ing keukenberging afwerken) en als ik me kan blijven focussen kan het misschien wel klaar zijn tegen de zomer of zo. :lol:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Zijn die gaatjes rond de buisvoeten noodzakelijk? (zie voorbeeld hieronder) (als ik even een gok mag maken, ik denk van niet)

Afbeelding

De hele onderkant van de versterker is namelijk "kaas met gaten" , zoiets dus:

Afbeelding
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Je moet het zo zien' warmte stijgt naar boven.
En er zijn natuurlijk wel weerstanden die warmte produceren
Dus dan is het wel handig dat er ook nog gaatjes in die bovenplaat zitten om die warmte af te voeren.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door RobertD »

nl3prc schreef:
Je moet het zo zien' warmte stijgt naar boven.
En er zijn natuurlijk wel weerstanden die warmte produceren
Dus dan is het wel handig dat er ook nog gaatjes in die bovenplaat zitten om die warmte af te voeren.
Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.

Wanneer je de buizen zoals in de foto's vrij bovenop de versterker plaatst kunnen ze via hun glaskolf al hun warmte aan de omgeving overdragen.
Gebruik voor de kathode weerstanden van de eindbuizen lekker zware types, die worden dan niet zo heel warm.
Je kunt de bovenplaat dan dicht laten hetgeen voorkomt dat er stof in de behuizing komt.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Het is natuurlijk niet zo dat er veel warmte vanuit de onderkant komt dus dat extra verwarmen van de buizen zal dan ook wel meevallen.

het is echter wel een probleem als de warmte zich langere tijd gaat ophopen dus wat ventilatie is wel op zijn plaats.

En stof in de kast zal ook wel meevallen ' dit zal voornamelijk op de onderplaat vallen ' daar heeft de amp zelf geen last van.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

RobertD schreef:
Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.
Dan concludeer ik lekker dat die mooie gaatjes rond die buisvoetjes vooral optisch erg goed scoren. :D Weer wat werk uitgespaard als dat niet hoeft. En het teveel aan warmte kan er wellicht wel uit langs de gaten langswaar de trafodraden naar beneden duiken.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Muug schreef:
RobertD schreef:
Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.
Dan concludeer ik lekker dat die mooie gaatjes rond die buisvoetjes vooral optisch erg goed scoren. :D Weer wat werk uitgespaard als dat niet hoeft. En het teveel aan warmte kan er wellicht wel uit langs de gaten langswaar de trafodraden naar beneden duiken.
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je de trafo's gaat monteren.
Als deze vlak op de montage plaat zit is er van ventilatie geen sprake

Ook kan ik me voorstellen zoals er op de foto's te zien is dat er nog een box om die trafo gaat
Al is het alleen maar om zo de bloot liggende aansluitingen van de trafo af te dekken.
Zodat deze niet aangeraakt kunnen worden ( er staat op sommige aansluitingen immers een hoge voltage )

En wat ik al eerder zij , een beetje ventilatie is wel gewenst.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Annastasia

Bericht door democles »

Volgens mij,was de gedachte achter de gaatjes om de eindbuizen,die,dat de warmte van de buizen een opwaartse luchtstroom veroorzaken,die als het ware de lucht uit
de versterker zuigt.

Koeling dus.

Ik zou het zo doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Annastasia

Bericht door richard »

democles schreef:
Volgens mij,was de gedachte achter de gaatjes om de eindbuizen,die,dat de warmte van de buizen een opwaartse luchtstroom veroorzaken,die als het ware de lucht uit
de versterker zuigt.
Dat noem je een convectiestroom. Verticaal warmtetransport door het circuleren van opgewarmde lucht langs de buis. Buisvoeten worden ook heet, de luchtstroom bevorderd het afkoelen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

ah, ok, wél gaatjes dan maar. :D

Nog een vraagje : ik zit op Conrad.be wat rond te snuffelen op zoek naar een keuzeschakelaar, kwestie van af en toe eens te kunnen wisselen tussen radio,cd en platendraaier en een aux zeg maar. Maar naar welke specificaties moet ik op zoek?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 12 okt 2013, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Je zou zoiets kunnen gebruiken,ook niet te ver weg :sure:
http://www.gotron.be/schakelmateriaa/sc ... ering.html
Anne
'k heb ondertussen dezelfde bij Conrad besteld. Waarom bij Conrad? Twee redenen:
1) alles op één adres
2) Aanbod van Gotron valt zwaar tegen. Ik heb er nu twee avonden op gesurfed en bijna niks gevonden van wat ik zoek. Ook een mail gestuurd en schoon antwoord gekregen dat ze niks hebben van wat ik zoek. Vandaar: Conrad it is.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

1) blauwe, groene, bruine, paarse draden, waar worden die voor gebruikt?
2) Waar gebruik ik best welke draaddikte ?
3) Hoe kan ik de draaddikte bepalen/te weten komen van draad die ik van AE heb ontvangen? (1.6mm uitwendige diameter, mantel dus inbegrepen)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Annastasia

Bericht door sevenup »

Muug schreef:
1) blauwe, groene, bruine, paarse draden, waar worden die voor gebruikt?
Hier een mooi document met kleurcodes: http://www.tentlabs.com/InfoSupport/pag ... olours.pdf
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

ah
super,
had ik al achter gezocht maar niet gevonden.
thanks ! :goeie:

Blijft de vraag ivm die diktes. Het zou fijn zijn mocht ik daar ook meer info over terug kunnen vinden.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Annastasia

Bericht door dirklammers »

Alleen voor de gloeivoeding zou ik wat dikker draad nemen, b.v. 1,5 mm^2. Daar lopen de grootste stromen, per eindbuis 1,5 a 2 amp. Voor de overige verbindingen is de dikte niet zo interessant. Vanwege de mechanische stevigte gebruik ik meestal 0,7 of 1 mm^2. Let wel op dat je voor de hoogspanning draad neemt dat geschikt is voor de hogere spanning. Voor de rest helpen kleuren inderdaad om alles gestructureerd te houden. Gloeivoeding twisten om brom te voorkomen. Wellicht overwegen de eerste trap op DC te gloeien.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Weer een vraagje : inschakelvertraging (à la ah!buis) of simpelweg een vette weerstand (50-70kohm) parallel over de standbyschakelaar?
Laatst gewijzigd door Muug op do 17 okt 2013, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Annastasia

Bericht door maikbike »

inschakelvertraging op de gloei ? zodat de hogere spanning later opkomt ...
theok had daar een mooi schema voor.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Volgens mij vertaag je dan op je anode spanning en niet op je gloeispanning
Plaats reactie