??? http://www.fam-blaauw.nl/ wat hebben die er nou mee te maken?RobertD schreef:Het lijkt wel of de familie Blaauw meeleest op het forum...
Annastasia
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Annastasia
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Annastasia
Inderdaad, wanneer AE meeleest zien ze dat je tijd hebt.
Overigens zit Wil Blaauw van AE in Alaska om vakantie te vieren. (Bron: facebook)
Dochter Kimm handelt alle audio gerelateerde zaken af.
Overigens zit Wil Blaauw van AE in Alaska om vakantie te vieren. (Bron: facebook)
Dochter Kimm handelt alle audio gerelateerde zaken af.
Re: Annastasia
Dat maakt niet uit, je plaatst een bestelling, en spreekt een leverdatum af. als ze zich daar niet aan houden hebben zij een probleem.Muug schreef:ik ook, ware het niet dat ik al gigantisch veel andere dingen had te doen, gedaan heb en nog te doen heb. Dus dat er een half jaar vertraging op zit komt bij wijze van spreke niet ongelegen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
"Als je van de duivel spreekt, zie je zijn staart", zegt een mooi oud spreekwoord.
En dus zat er een half uur geleden een mooie mail in mijn bus :

De grap van de hele zaak is dat ik die set pas half september kan ophalen
Toch fijn, niet? Wat een beetje geduld en vriendelijkheid kan vermogen."Beste meneer blablabla,
Mocht u nog geïnteresseerd zijn (kan me voorstellen dat dat niet het geval is ivm de levertijd)
Vanaf dinsdag staat er een trafoset van de Annastacia voor u klaar."
De grap van de hele zaak is dat ik die set pas half september kan ophalen
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Dat weet je natuurlijk niet eh.RobertD schreef:.... het lijkt echt wel of ze meelezen ....
Soit, ik ben zaterdag dus even naar Schagen gereden. Een heen-en-weertje van 580 km.
Oja, het bouwen van dit versterkertje wordt een veelmaandenproject, misschien als ik me er op focus dat ik er binnen twee maand aan kan beginnen (eerst die f***ing keukenberging afwerken) en als ik me kan blijven focussen kan het misschien wel klaar zijn tegen de zomer of zo.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Zijn die gaatjes rond de buisvoeten noodzakelijk? (zie voorbeeld hieronder) (als ik even een gok mag maken, ik denk van niet)

De hele onderkant van de versterker is namelijk "kaas met gaten" , zoiets dus:


De hele onderkant van de versterker is namelijk "kaas met gaten" , zoiets dus:

Re: Annastasia
Je moet het zo zien' warmte stijgt naar boven.
En er zijn natuurlijk wel weerstanden die warmte produceren
Dus dan is het wel handig dat er ook nog gaatjes in die bovenplaat zitten om die warmte af te voeren.
En er zijn natuurlijk wel weerstanden die warmte produceren
Dus dan is het wel handig dat er ook nog gaatjes in die bovenplaat zitten om die warmte af te voeren.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Annastasia
Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.nl3prc schreef:Je moet het zo zien' warmte stijgt naar boven.
En er zijn natuurlijk wel weerstanden die warmte produceren
Dus dan is het wel handig dat er ook nog gaatjes in die bovenplaat zitten om die warmte af te voeren.
Wanneer je de buizen zoals in de foto's vrij bovenop de versterker plaatst kunnen ze via hun glaskolf al hun warmte aan de omgeving overdragen.
Gebruik voor de kathode weerstanden van de eindbuizen lekker zware types, die worden dan niet zo heel warm.
Je kunt de bovenplaat dan dicht laten hetgeen voorkomt dat er stof in de behuizing komt.
Re: Annastasia
Het is natuurlijk niet zo dat er veel warmte vanuit de onderkant komt dus dat extra verwarmen van de buizen zal dan ook wel meevallen.
het is echter wel een probleem als de warmte zich langere tijd gaat ophopen dus wat ventilatie is wel op zijn plaats.
En stof in de kast zal ook wel meevallen ' dit zal voornamelijk op de onderplaat vallen ' daar heeft de amp zelf geen last van.
het is echter wel een probleem als de warmte zich langere tijd gaat ophopen dus wat ventilatie is wel op zijn plaats.
En stof in de kast zal ook wel meevallen ' dit zal voornamelijk op de onderplaat vallen ' daar heeft de amp zelf geen last van.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Dan concludeer ik lekker dat die mooie gaatjes rond die buisvoetjes vooral optisch erg goed scoren.RobertD schreef:Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.
Re: Annastasia
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je de trafo's gaat monteren.Muug schreef:Dan concludeer ik lekker dat die mooie gaatjes rond die buisvoetjes vooral optisch erg goed scoren.RobertD schreef:Maar die gaatjes zou ik dan juist niet zo mooi rondom de buisvoet zetten, want dan warm je de buis alleen maar extra op.Weer wat werk uitgespaard als dat niet hoeft. En het teveel aan warmte kan er wellicht wel uit langs de gaten langswaar de trafodraden naar beneden duiken.
Als deze vlak op de montage plaat zit is er van ventilatie geen sprake
Ook kan ik me voorstellen zoals er op de foto's te zien is dat er nog een box om die trafo gaat
Al is het alleen maar om zo de bloot liggende aansluitingen van de trafo af te dekken.
Zodat deze niet aangeraakt kunnen worden ( er staat op sommige aansluitingen immers een hoge voltage )
En wat ik al eerder zij , een beetje ventilatie is wel gewenst.
Re: Annastasia
Volgens mij,was de gedachte achter de gaatjes om de eindbuizen,die,dat de warmte van de buizen een opwaartse luchtstroom veroorzaken,die als het ware de lucht uit
de versterker zuigt.
Koeling dus.
Ik zou het zo doen.
de versterker zuigt.
Koeling dus.
Ik zou het zo doen.
Re: Annastasia
Dat noem je een convectiestroom. Verticaal warmtetransport door het circuleren van opgewarmde lucht langs de buis. Buisvoeten worden ook heet, de luchtstroom bevorderd het afkoelen.democles schreef:Volgens mij,was de gedachte achter de gaatjes om de eindbuizen,die,dat de warmte van de buizen een opwaartse luchtstroom veroorzaken,die als het ware de lucht uit
de versterker zuigt.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
ah, ok, wél gaatjes dan maar.
Nog een vraagje : ik zit op Conrad.be wat rond te snuffelen op zoek naar een keuzeschakelaar, kwestie van af en toe eens te kunnen wisselen tussen radio,cd en platendraaier en een aux zeg maar. Maar naar welke specificaties moet ik op zoek?
Nog een vraagje : ik zit op Conrad.be wat rond te snuffelen op zoek naar een keuzeschakelaar, kwestie van af en toe eens te kunnen wisselen tussen radio,cd en platendraaier en een aux zeg maar. Maar naar welke specificaties moet ik op zoek?
Re: Annastasia
Je zou zoiets kunnen gebruiken,ook niet te ver weg
http://www.gotron.be/schakelmateriaa/sc ... ering.html
Anne
Of dit,http://capitanivm.e-nitiative.eu/produc ... 2/M6406183
http://www.gotron.be/schakelmateriaa/sc ... ering.html
Anne
Of dit,http://capitanivm.e-nitiative.eu/produc ... 2/M6406183
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 12 okt 2013, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
'k heb ondertussen dezelfde bij Conrad besteld. Waarom bij Conrad? Twee redenen:Ah!buis schreef:Je zou zoiets kunnen gebruiken,ook niet te ver weg![]()
http://www.gotron.be/schakelmateriaa/sc ... ering.html
Anne
1) alles op één adres
2) Aanbod van Gotron valt zwaar tegen. Ik heb er nu twee avonden op gesurfed en bijna niks gevonden van wat ik zoek. Ook een mail gestuurd en schoon antwoord gekregen dat ze niks hebben van wat ik zoek. Vandaar: Conrad it is.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
1) blauwe, groene, bruine, paarse draden, waar worden die voor gebruikt?
2) Waar gebruik ik best welke draaddikte ?
3) Hoe kan ik de draaddikte bepalen/te weten komen van draad die ik van AE heb ontvangen? (1.6mm uitwendige diameter, mantel dus inbegrepen)
2) Waar gebruik ik best welke draaddikte ?
3) Hoe kan ik de draaddikte bepalen/te weten komen van draad die ik van AE heb ontvangen? (1.6mm uitwendige diameter, mantel dus inbegrepen)
Re: Annastasia
Hier een mooi document met kleurcodes: http://www.tentlabs.com/InfoSupport/pag ... olours.pdfMuug schreef:1) blauwe, groene, bruine, paarse draden, waar worden die voor gebruikt?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
ah
super,
had ik al achter gezocht maar niet gevonden.
thanks !
Blijft de vraag ivm die diktes. Het zou fijn zijn mocht ik daar ook meer info over terug kunnen vinden.
super,
had ik al achter gezocht maar niet gevonden.
thanks !
Blijft de vraag ivm die diktes. Het zou fijn zijn mocht ik daar ook meer info over terug kunnen vinden.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Annastasia
Alleen voor de gloeivoeding zou ik wat dikker draad nemen, b.v. 1,5 mm^2. Daar lopen de grootste stromen, per eindbuis 1,5 a 2 amp. Voor de overige verbindingen is de dikte niet zo interessant. Vanwege de mechanische stevigte gebruik ik meestal 0,7 of 1 mm^2. Let wel op dat je voor de hoogspanning draad neemt dat geschikt is voor de hogere spanning. Voor de rest helpen kleuren inderdaad om alles gestructureerd te houden. Gloeivoeding twisten om brom te voorkomen. Wellicht overwegen de eerste trap op DC te gloeien.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Annastasia
Weer een vraagje : inschakelvertraging (à la ah!buis) of simpelweg een vette weerstand (50-70kohm) parallel over de standbyschakelaar?
Laatst gewijzigd door Muug op do 17 okt 2013, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Annastasia
inschakelvertraging op de gloei ? zodat de hogere spanning later opkomt ...
theok had daar een mooi schema voor.
theok had daar een mooi schema voor.
