[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

:think: ikke jou nie snappe :think:

ik dacht het zo te doen:
Schermafbeelding 2013-10-10 om 21.26.42.png
in rust is de + en - van de XLR connector met elkaar verbonden en als het relais bekrachtigt wordt dan zijn de + en - van de connector verbonden met de + en - lijnen die van de DAC komen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Je kunt ook eerst proberen of het ploppen ernstig is. Er zijn geen uitgangscondensatoren als bij de minidsp die leeg lopen met een flinke dc op de uitgangen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Je kunt ook eerst proberen of het ploppen ernstig is. Er zijn geen uitgangscondensatoren als bij de minidsp die leeg lopen met een flinke dc op de uitgangen.
Ik moet de hele setup eerst maar eens opbouwen op een plankje en dan eens ervaren hoe het met plop geluiden is etc etc. Daarna is een muts-relais print nog snel in elkaar gezet.

Nog even liggen stoeien met Eagle en het schema van de AFDAC 5V voeding overgenomen voor een 5V voeding voor de MiniSharc (en hoewel overkill een 2de als stand-by voeding voor de controller). Zou de R en C tussen trafo en brugcel nog nodig zijn nu er geen bedrading meer tussen zit (itt de losse trafo en supply print)?

Zijn hier nog zeer fundamentele fouten gemaakt?
Schermafbeelding 2013-10-10 om 23.06.02.png
Zover ik kan beoordelen geen lussen. Eventueel zou je C3 en C4 hetzelfde kunnen oriënteren om fouten te voorkomen bij het plaatsen van componenten. De banen van de twee molex stekkers express voorbij de ontkoppel C2 gevoerd eer de spanning de print verlaten. C5 eventueel ook korter bij de connectoren zetten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
:think: ikke jou nie snappe :think:

ik dacht het zo te doen:
Schermafbeelding 2013-10-10 om 21.26.42.png
in rust is de + en - van de XLR connector met elkaar verbonden en als het relais bekrachtigt wordt dan zijn de + en - van de connector verbonden met de + en - lijnen die van de DAC komen.
Dit is sowieso fout, mute doe je niet door de signaallijn te onderbreken maar kort te sluiten naar massa. Als je nu inschakelt kunnen eventuele DC resten alsnog een plop,knal geven. Aangezien bij een gebalandeerde verbinding het signaal tussen de plus en in min lijn versterkt wordt, kun je ook muten door deze onderling kort te sluiten. Eventuele DC resten worden via de uigangsimpedantie van de stuurtrap en ingangsimpedantie van de ingangstrap afgevoerd. Hoop dat heet nu duidelijk is, ben nl. te lui om mijn andere pc op te starten waar Eagle opstaat! :mrgreen:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

hsmeets schreef:
:think: ikke jou nie snappe :think:

ik dacht het zo te doen:
De bijlage Schermafbeelding 2013-10-10 om 21.26.42.png is niet meer beschikbaar
in rust is de + en - van de XLR connector met elkaar verbonden en als het relais bekrachtigt wordt dan zijn de + en - van de connector verbonden met de + en - lijnen die van de DAC komen.
Hallo Huib,

Even quick and dirty: Dit is wat ds23man bedoelt:
2013-10-11 08.10.48.jpg
Groeten,
Mischa
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

mischa72 schreef:
hsmeets schreef:
:think: ikke jou nie snappe :think:

ik dacht het zo te doen:
Schermafbeelding 2013-10-10 om 21.26.42.png
in rust is de + en - van de XLR connector met elkaar verbonden en als het relais bekrachtigt wordt dan zijn de + en - van de connector verbonden met de + en - lijnen die van de DAC komen.
Hallo Huib,

Even quick and dirty: Dit is wat ds23man bedoelt:
2013-10-11 08.10.48.jpg
Groeten,
Mischa
:goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

@Huib: de rc tussen trafo en brugcel heb je idd. niet nodig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Dat kan makkelijk enkelzijdig gemaakt worden. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Gentz, Thanks,

Ja, ik vermoedde al dat het dan zo geschakeld zou worden maar mijn bezwaar zat inderdaad in het verschil signaal dat kan ontstaan als het + en - signaal niet 100% tegengesteld-identiek zijn. Waardoor bij een zeer lage uitgangsimpedantie van de IV trap je toch de zaak mogelijk opblaast.

Ik begrijp dat je er op vertrouwt dat de uitgangsimpedantie van de IV trap hoog genoeg is dat zelfs bij (pak 'm beet, worst case) 0,1V er dan nog zo weinig stroom loopt dat de opamp dat gewoon aankan.

Zoals Knuisje al terecht opperde: eerst eens even uitproberen (in een test opstelling) zonder mute relais.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
@Huib: de rc tussen trafo en brugcel heb je idd. niet nodig.
Okido, vermoeden bevestigd.
ray5150 schreef:
Dat kan makkelijk enkelzijdig gemaakt worden. :mrgreen:
:-) Ja, klopt, weet ik, enkelzijdig lukt ook. Ook zelf etsen maar daar wil ik niet meer aan beginnen, ik ze laat maken in china en dan vind ik het ook fraai/fijn dat er een soldeermasker e.d. op zit. Je krijgt er dan welliswaar 10, 2 voor mijzelf en rest kan/mag tegen kostprijs naar mogelijk geïnteresseerden.

Vroeger maakte ik dus zelf wel eens printjes, op van dat doorzichtige papier, wrijf/transfer stickers voor de eilandjes en rolletjes tape in verschillende breedtes voor de banen. Met UV lamp belichten. Dat was in de tijd dat een TRS-80 van Tandy state-of-the-art was en ik een electronica opleiding volgde (kuch, een jaar of 35 geleden).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
Gentz, Thanks,

Ja, ik vermoedde al dat het dan zo geschakeld zou worden maar mijn bezwaar zat inderdaad in het verschil signaal dat kan ontstaan als het + en - signaal niet 100% tegengesteld-identiek zijn. Waardoor bij een zeer lage uitgangsimpedantie van de IV trap je toch de zaak mogelijk opblaast.

Ik begrijp dat je er op vertrouwt dat de uitgangsimpedantie van de IV trap hoog genoeg is dat zelfs bij (pak 'm beet, worst case) 0,1V er dan nog zo weinig stroom loopt dat de opamp dat gewoon aankan.

Zoals Knuisje al terecht opperde: eerst eens even uitproberen (in een test opstelling) zonder mute relais.
Ik neem toch aan dat je serieweerstanden van 100R achter je opamps hebt hangen? Dan kan er niks gebeuren....
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Ja, er zit 100 ohm achter de opamps.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Ik neem toch aan dat je serieweerstanden van 100R achter je opamps hebt hangen? Dan kan er niks gebeuren....
De meerkanaalsprint is door Knuisje in elkaar gezet en heb ik zo compleet van hem ontvangen, heb verder geen schema gezien.

Okido, dan houd ik je schakelwijze aan als 'n mute relais weer in beeld zouden komen. 4 ipv 8 scheelt ook weer de helft aan stroom die deze dingen slurpen. Het wordt nog wat :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nog even aan het printje gefröbeld:
Schermafbeelding 2013-10-12 om 10.27.53.png
Om Ray te plezieren een enkelzijdige print :rofl:

Zat nog even het schema van de voeding te bekijken en nog eens goed over de scenario's nagedacht. In deze opzet is de voeding geschikt voor de AFDAC controller (dúh).

Maar voor de MiniSharc DSP is denkelijk een kleine aanpassing nodig. Door de 2x3R3 tussen brugcel en LM317 zal bij 0,75 ampère over de 2 weerstanden, gecombineerd met de rimpel in de afvlakking een dergelijk spanningsval ontstaan waardoor de LM317 een te lage ingangsspanning krijgt en er mee ophoudt. De eerste weerstand zal ik voor de DSP moeten wel moeten vervangen door een draadbrug. Alternatief is een 12v trafo....maar dan moet ik nog even nakijken hoeveel Watt de LM317 aan warmte moet gaan verstoken. Grap is natuurlijk de door de 2 3R3 weerstanden bij toenemende amperage de ingangspanning aan de LM317 minder wordt en dus mogelijk gecompenseerd wordt voor de toenemende ampères...

Ja, het staat nog op het to-do lijstje: stroom verbruik van de DSP meten als hij flink moet rekenen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Geen draadbruggen... We zijn trots op jou! :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Kom gewoon eens een avond langs met je eisen Huib, dan knutselen we wel een mooie voeding in elkaar (op papier) waar je alles mee kan voeden :wink: . Het heeft geen zin om onnodig warmte te gaan verstoken.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ach de eisen zijn niet heel bijzonder: compact, weinig componenten, toch iets van filtering van wat via de 220V aan rommel binnenkomt, stabiel, 5V en moet toch wel 1 ampere kunnen leveren voor de DSP. Voor de AFDAC controller en een aantal relais (zoals o.a. 4 mute relais) is 1A niet eens nodig maar 2 identieke voedingen is wel handig ivm print productie kosten.

Efficiency is niet belangrijk, de electronica zal de meeste tijd niet op stand-by staan maar gewoon helemaal uit.

Je zou met een low drop regelaar kunnen gaan werken, lagere trafo spanning, maar dat moet je buffer elco wel een slag groter zijn omdat je dan voor de afvlakrimpel minder marge hebt.

Straks in Spice maar eens simuleren waar ik met Knuisjes ontwerp aan uitkom als ik 1A belasting er aan hang of dan het dal van de rimpel boven de 8V blijft, zo niet dan zijn er kort door de bocht 2 opties: buffer elco's groter of de eerste weerstand uit het netwerk halen waardoor de headroom met 3v stijgt.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Zal vanavond nog eens naar je voedsel kijken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ik vond een spice model voor de LM317 en ben even aan de slag gegaan. Caveat Emptor: van dat spice model voor de LM317 weet ik niet of het 100% accuraat is.

Na het schema van de AFDAC 5V voeding in spice gezet te hebben zie je dat als de belasting boven de 200mA komt er volgens Spice problemen ontstaan, de rimpel en spanningsval over de 2 weerstanden neemt dermate vormen aan dat de ingangsspanning van de LM317 te laag wordt om nog te kunnen regelen (rimpel verschijnt op de uitgangsspanning).

Aanpassing 1.

Weerstanden er uit en veel meer buffer capaciteit (3000uF) en het gaat tot een 0,7A goed. Als je vervolgens de belasting opvoert naar 1A kakt de spanning weer in volgens spice.
De rimpel aan de ingang van de LM317 blijft wel dermate dat de ingangsspanning hoog genoeg is zodat de LM317 zou kunnen regelen. Waarom het toch niet goed gaat blijft gis werk: interne weerstand te van de LM317 tov de belasting, fout in het spice model ?

Aanpassing 2.

Een good-old 2N3055 transistor als bypass in emitter volger geschakeld om de LM317 te ontlasten. Wel de instelweerstanden iets aanpassen vanwege de BE overgang in de transistor.

Volgens Spice gaat het nu goed bij 1 Amp die dus hoofdzakelijk via de 2n3055 loopt en de LM317 hoeft maar iets van 40mA te leveren (Ib van de 2N3055 en 5mA door de instelweerstanden).

Bij geen belasting zal de LM317 nog altijd een 5mA door de instelweerstanden sturen en volgens de LM317 specsheet is dat voldoende om hem te laten werken.

Kwestie van een proefopstelling maken dus en de LM317 inderdaad eens zwaar aan de tand voelen en kijken of hij overeind blijft, zo niet, dan eens een bypass tor er bij zetten.

Misschien is het goed om zoiets per definitie te doen met 1 ampere zit je wel aardig tegen de grenzen van een LM317 aan te schurken....

Plaatje bij het praatje:
Schermafbeelding 2013-10-12 om 20.30.17.png
Groen is de spanning aan de ingang van de LM317 (1 Ampere belasting)
Blauw is de stroomsterkte (1 Ampere) door de belasting (R3)
Rood is de spanning aan de emitter van de 2N3055

De 10uF bij de instelweerstanden 'veroorzaakt' de 'soft-start'.
Laatst gewijzigd door hsmeets op za 12 okt 2013, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Een kleine correctie Huib: De LM317 heeft tussen de uitgang en de common een spanning staan van 1,25V. Door de weerstand hiertussen te kiezen, bepaal je zelf hoe groot de instelstroom is. De onderste weerstand bepaalt samen met de ingestelde stroom hoeveel Volt er bij de spanning van 1,25V opgeteld wordt.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Een kleine correctie Huib: De LM317 heeft tussen de uitgang en de common een spanning staan van 1,25V. Door de weerstand hiertussen te kiezen, bepaal je zelf hoe groot de instelstroom is. De onderste weerstand bepaalt samen met de ingestelde stroom hoeveel Volt er bij de spanning van 1,25V opgeteld wordt.

Groeten,
Mischa
Hey Mischa,

Ja 1,25V is mij bekend, zo ook de formule en randvoorwaarden voor keuze van de 2 weerstanden (instel stroom e.d.)

Ik doelde met mijn opmerking op het volgende: In de datasheet staat dat de Minimum Load Current To Maintain Regulation iets van minimaal 3,5mA moet zijn.

Gr.
Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

nog even zitten rommelen met Eagle: een print voor een voeding op basis van een 'n LM317 of LT1085
Schermafbeelding 2013-10-15 om 23.35.39.png
(Afm. 6x10cm)



en een solid-state-relay printje (op basis van een MOC306X en TIC2xx) bv om de AFDAC voeding in en uit te schakelen maar ook bv de voedingen van de eindversterkers.
Schermafbeelding 2013-10-15 om 23.30.06.png
(Afm. 4x5cm)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

hsmeets schreef:
nog even zitten rommelen met Eagle: een print voor een voeding op basis van een 'n LM317 of LT1085
Schermafbeelding 2013-10-15 om 23.35.39.png
(Afm. 6x10cm)
- Stukje groundplane rondom het secundaire gedeelte ? maakt het geheel een stuk strakker.
- Het spoortje aan de Adjust pen kan een stuk dunner, loopt een minimale stroom tov. de rest.
- indicatie LEDje op de uitgang ?

hsmeets schreef:
en een solid-state-relay printje (op basis van een MOC306X en TIC2xx) bv om de AFDAC voeding in en uit te schakelen maar ook bv de voedingen van de eindversterkers.
Schermafbeelding 2013-10-15 om 23.30.06.png
(Afm. 4x5cm)
Zou die triac geen baat hebben bij wat koeling ? met name als er EV's op aangekoppeld worden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Op de voedingsprint zou ik persoonlijk liever een 1x4 header zien dan een 2x2 aan de uitgang. Een 1x4 is mechanisch namelijk een stuk stabieler. Nu zul je dit waarschijnlijk slechts 1x aansluiten, maar toch. Die kleine C kun je ook dwars ervoor zetten in plaats van er tussenin :-$

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

dank voor de feedback.

PSU:
  • LED: zal ik opnemen voor de liefhebber, ruimte genoeg.
  • Spoorbreedte & Groundplane: ik was van plan om de spoorbreedte van de + en GND rail nog wat breder te maken zodat het in ieder geval altijd geschikt is voor 2Amp. De adjust aansluitingen kunnen zeker dunner maar zolang de ruimte er is..... Ben geen lid van de Anti-Groudplane-Club maar ik zie zelf (nog) niet de toegevoegde waarde.
  • Connectoren: goed punt om van de 2x2 een 1x4 te maken maar ik ga die faston/molex stekkers toch vervangen door schroef terminals zoals op de SSR print.
SSR:
  • Koeling: Zekers! maar hangt ook een beetje af van wat je er mee schakelt, voor de AFDAC voeding zal hij zonder kunnen, voor het schakelen van de eindtrappen niet. Ik heb de aanduiding op het silkscreen achterwegen gelaten wegens de kleine afmetingen en dat dan de rest onleesbaar wordt. Welk koellichaam precies nodig is moet je toch per geval bekijken: welke belasting en de opstelling/ruimte.
  • Spoorbreedte: de spoorbreedte tussen aansluiting en triac is 3mm, bij 35u spoordikte geschikt voor enkele amperes. Omdat het niet duurder is maak ik de print dubbelzijdig en leg dezelfde banen ook nog eens aan de andere kant van de print maar dan boven en onder 'slechts' 2mm omdat ik nu de ruimte rondom/afstand tussen de drie pootjes/eilandjes van de TIC wel krapjes is. Andere optie is om de middelste poot/eiland naar voren te verschuiven.
Wordt vervolgt.
Plaats reactie