Eigenbouw draaitafel

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Linear?

Bericht door bartarie »

Nou ja welke constructie is makkelijker of moeilijker ik weet het nog niet,
ik wil morgen proberen om het plateau voor te draaien.

De basis van de draaitafel wil ik van 50mm dik graniet maken (star galaxy)
De steek die ik gebruik momenteel voor de draaiplateau tot, toonarm is 215mm (als het goed is is dit de steek van een sme3009)

En zo klungel ik een beetje door.

Ik had het ontwerp al voor ogen, tot ik er achter kwam dat pro-ject het al precies zo verkoopt :( helaas maar ik vind het dusdanig mooi dat ik het toch doe. Het is zon logische vorm dus niet zo verwonderlijk dat het al ns eerder is gedaan.
Bijlagen
rpm91x_1.~png.jpg
rpm91x_1.~png.jpg (12.44 KiB) 995 keer bekeken
Graniet-Star-Galaxy-Jetstone.jpg
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Linear?

Bericht door bartarie »

ZO! vanavond maar ns lekker het ruwe blok wat meer vorm gegeven! het word echt al wat!
Ik hoop een dezer dagen hem af te werken! Al met al zit er stiekem al heel snel heel veel tijd in!

B
Bijlagen
IMG_2385.jpg
IMG_2391.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door ray5150 »

Draaibankje... :shock: :shock:
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Helaas is het van de week niet gelukt het plateau af te maken, wel heb ik de sleeve voorgedraait vandaag.
Buitendiameter is netjes n passing geworden, gat is voorgeboord.
Het nabewerken van de boring daar moet ik nog even op wachten, er is namelijk een paspen onderweg.
Pasmaken kan alleen maar met de paspen er bij.
Ook word er een keramische kogel geregeld.

Om het geheel later compleet te maken ben ik ook de Phonodude spullen aan het verzamelen.
De auricaps zijn onderweg, de pcb's heb ik al. Helaas is de levertijd wat langer voor de trafoset.
Voorlopig heb ik mijn handen vol dus ach...

Met een beetje geluk krijg ik volgende week zaterdag ook mijn graniet.

Als wat geestelijke voedingstof een plaatje van een tonearm die ik erg intressant vind.
Bijlagen
IMG_2405.jpg
IMG_2366.JPG
IMG_2372.JPG
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Gijs »

Lekker bezig, meneer de instrumentmaker :-)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Mr Tube »

Dit gaat mooi worden
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door hannesie »

Dat gaat mogelijk een beetje op dit lijken. :)
Naar ik weet ook lucht gelagerd.
bergmann_turntable_closeup.jpg
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door carolus »

@ bartarie,
Mooie technische onderneming.
Bewonderenswaardig.

Uit ervaring luchtlagering (air bearing TT&TA):
Evenwel voor het gebruik van de koelkast-compressor-blok zijn er bijkomende bijzondere technische schikkingen te treffen voor de gebruikte luchtdruk:
Stabiele (& trillingsvrij) luchtdruk (zie kappa7).
Olie- en watervrij luchtdruk. Indien "niet" verhoogd dit onvermijdelijk de wrijvingsfactor voor de TA (en TT) .... en ook een verstopping van de air-nozzels (onderhoud ??) ...

Mvg
Karel
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door cool »

Zo'n koelkast compressor spuit zonder verdere filters ook olie uit en verliest op den duur zijn olie dus.
Interessant project!
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

ZO!

Het begint er op te lijken!
Nu het polijsten van het graniet dan kan ik weer verder, ik heb het even gewogen maare... :shock: bijna 22 kilo!
Ik hoop dus ook dat ie niet alleen zo als een dijk weegt, maar ook als een dijk KLINKT! :wink:
Bijlagen
IMG_2446.JPG
IMG_2445.JPG
IMG_2447.jpg
IMG_2448.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door SARK »

SICK :shock:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Gijs »

Mooi spul Barrie!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Dat wordt heel erg mooi zo!
mocht je nog met de arm zitten en hoe je dat kan maken, dan kan je hier wel eens komen luisteren .
Ik denk dat je dat wel leuk gaat vinden namelijk.
Ik kan je dan wel wat tips mee geven en je kan zien hoe ik bepaalde dingen heb op gelost.

Groetjes George
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Xeres »

Ha Barrie,

Ik heb net even goed naar je draaitafel gekeken hier, mijn hemel dat wordt wel heel gaaf.. Succes bij de bouw....ook van de phonodude.

Raymond
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

En we gaan weer verder!

Het plateau is nu afgedraait, de saffier is binnen en het graniet ligt bij de grafstenenboer!
Deze gaat het graniet polijsten, daarna ga ik alle gaten markeren.

Dit alles komt op een Cyrus setje, ik heb een Cyrus Two met een Tuner.
De PSX ontbreekt nog helaas :(

B
Bijlagen
IMG_2518.JPG
IMG_2519.JPG
IMG_2520.JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door maikbike »

mooi :shock:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Mr Tube »

Superop gaaf dit, dit gaat op mijn draaibankje niet lukken zo..... 250mm is de max
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Gister is bartari bij mij geweest en heb de plannen gehoord en hoe hij het verhaal verder aanpakt.
Dit gaat echt heel mooi worden.
was ook erg gezellig geweest.

Groetjes George
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Gezellig?

LAAT! hahaha!

Het is een leuk wereldje, lekker freubelen en mooie dingen maken! nu hopen dat het graniet vlot klaar is.

B
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door gervenja »

heel mooi.
=P~
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Gijs »

He Barry,

nog wat vooruitgang geboekt afgelopen weken ?
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Nu je er over begint gijs :)

Ik heb de basis voor de Headshell gelegd, ook heb ik een koolstof pijpje en de slider daarvan heb ik ook het begin gemaakt.
Ook zijn de studs klaar om hem pas te stellen.
Al met al lekker bezig maar op een rustig tempo.
Bijlagen
IMG_2769.JPG
IMG_2784.JPG
IMG_2786.JPG
IMG_2788.jpg
IMG_2548.jpg
IMG_2549.JPG
IMG_2551.JPG
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door Gijs »

Volgens mij wordt dat proppen achter je element!
Stekkertjes zijn een millimeter of 10 a 12 lang, en dan moeten ze nog je toonarm in geleid worden. Of verkijk ik me op de maten van je headshell?
Wel weer errug mooi verders.
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door carolus »

Hi Barry,
Mooie vooruitgang … met de beweeglijke glijder en de vaste basis drager/geleider
Knap staaltje vakmanschap ….
Een muzikaal vraagje:
Zijn de haakse-schuif-toleranties (90°) identiek tussen de (L) vaste en beweeglijke (vierkant) geleider … en schuivende oppervlakte afwerking ...
Mvg.
Karel
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Eigenbouw draaitafel

Bericht door bartarie »

Ik ben nog niet aan het afwerking bezig geweest carolus,
maar de slider en de brug kun je op elkaar in schuren zodat het echt perfect op elkaar aansluit.
Ook nu zou hij het al prima doen maargoed het is een kleine moeite en dan heb je het perfect!
Plaats reactie