[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

hsmeets schreef:
Dan schreef:
Ik kom misschien een beetje laat binnenvallen.......
Laat? :) Nou ik ben pas net begonnen anders...leuk om te lezen dat iemand een gelijksoortige keuze van onderdelen maakt. Zien we hiervan ook nog dingen terug in een eigen draad?
Dat is wel de bedoeling. Er is eigenlijk al een draad maar omdat ik een beetje aan het zoeken was welke kant het op moet lag het een jaartje stil wat bouwen betreft. Ben nu vooral aan het luisteren lezen en zoeken. Ik wil mijn project modulair opbouwen vandaar dat bijvoorbeeld de DCLP voor mij afviel. De 8 kanaals AFDAC van Knuisje heeft me eigenlijk weer enthousiast gemaakt. Ik denk en hoop dat dergelijke projecten in de toekomst een vlucht gaan nemen en zo DSP systemen een stap voorwaarts kunnen brengen.

Ik ben nu druk bezig met ontwerpen verzamelen/bouwen van de losse onderdelen. Tussendoor nog een draaitafel ontwerpen en een paar luidsprekers overhaulen voor een vriend van me.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Dan schreef:
Ik wil mijn project modulair opbouwen vandaar dat bijvoorbeeld de DCLP voor mij afviel.
Geen kwaad woord over de DLCP uit mijn mond :-) maar voor mij dezelfde reden om niet voor de DLCP te kiezen en meer een mix-n-match te doen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nog even in Spice liggen pielen.
P7-Spice.JPG
R4 simuleert de 7805 en alles wat daar achter aan belasting zit, zo'n 200mA. C2 is de buffer elco voor dat circuit. Op basis van de plot (bovenste van de twee lijnen) kun je stellen dat bij een spanningsuitval in worstcase (dal van de rimpel) de buffer elco het circuit nog 20 a 25ms aan de praat houdt tot de inputspannning op de 7805 onder de 7V zakt.

De afgevlakte uitgangsspanning van de trafo zal een 11V (piek) zijn. Een 12V relais met een inschakelspanning van 8,5 zou nog net kunnen lukken maar je verliest ook wat spanning nog in de ULN2003 en dan kom je akelig dicht bij de inschakelspanning dat het wel eens instabiel zou kunnen worden. Een 9V versie heeft Schrack niet, dus even verder met de 5V versie. Omdat die 11 a 10v iets te veel van het goede is R1,2,3 als spanningsdeler toegevoegd. De spoelen van de relais heb ik als inductie opgenomen met de interne weerstand uit de datasheet. Die 1mH is maar een aanname want de datasheet zegt verder niks over de inductie van de spoel. De weerstand van de spoel is trouwens 125Ohm.

Met een lage C1 van 22uF red ik het niet, dan komt rimpel op de spanning toch onder de 0,5V waarbij het relais afvalt, ook rekening houdende met de ULN2003 zal 47u of 68u wel kunnen. C1 liefst zo laag mogelijk want des te sneller valt het relais af. Met 68u zal in worstcase (top van de rimpel) de relais nog 10mS. Kwestie van een een beetje experimenteren met de waardes voor R1,2,3, en C1 op een breadboard. R1 hoog genoeg (maar niet te hoog) om het relais niet van te veel spanning te voorzien en C1 laag genoeg om het net vast te houden.

Zou het zo als antiplop bij spanningverlies kunnen werken:

Tel bij die 10mS worstcase ook de tijd op die de SMPS/UCD nodig heeft 30? 40mS?, 100mS?....dan moet de AFDAC op zijn voeding zeker net langer door kunnen lopen.

Knuisje: enig flauw benul hoelang loopt de DAC in 8 kanaals versie nog door gaat eer de voeding wegvalt?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Knuisje: enig flauw benul hoelang loopt de DAC in 8 kanaals versie nog door gaat eer de voeding wegvalt?
Niet zo heel erg lang. 8-[

Je zou nog kunnen denken aan de muterelais sturing op de dac-controller. Die maakt gebruik van de brownout detectie van de uC. Ook de trigger uitgang maakt trouwens gebruik van deze brownout detectie.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ja, met onzekerheid over hoe lang de SMPS/UcD er over doet om te muten in een brownout situatie komt deze exercitie op losse schroeven te staan. Zo ver was ik inmiddels ook wel. :-)

Zo'n setup met snel afvallend mute relais kan wel werken als ze tussen versterker en speaker zitten. Dan ben je de laatste in de keten en daarmee bepalend zolang je maar sneller uitschakelt dan alles andere in de keten. Daar heb je dan ook geen uP voor nodig meer maar enkel een door 220v AC bekrachtigt relais met een aantal contacten. Het is altijd bekrachtigt tot de 220 wegvalt. Geen vertraging door een afvlak elco die eerst leeg moet lopen. Spanning weg en het relais valt binnen 10mS af.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Henkjan »

hebben die UcD's ook een ampon input? dan kan je die schakelen met een 230V relais, is de versterker direct uit als de prik uitvalt, en dan wat caps in de voeding naar de dsp en/of dac.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
hebben die UcD's ook een ampon input? dan kan je die schakelen met een 230V relais, is de versterker direct uit als de prik uitvalt, en dan wat caps in de voeding naar de dsp en/of dac.
Ja, die hebben ze. Het is volgens mij een ingang die je aan massa moet leggen om in te laten schakelen, maar hier kan ik me in vergissen. De ingang is er in elk geval wel.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Bij de SMPS/UcD moet je 12V aanleveren om ze te muten/standby, lastig als net de spanning wegvalt.... :shock: ...dus je moet wat energie bufferen....

Een kleine kabouter-plop schakeling voor de meer avontuurlijk aangelegde forumleden :mrgreen: : (LEVENSGEVAARLIJK, DANGER DE MORT, DANGEROUS)
P7-plop-schema.JPG
p7-plop-pcb.JPG
Laatst gewijzigd door hsmeets op di 08 okt 2013, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat is dat voor gevaarlijk ding!

Maar om de zaak even kort te sluiten, het meest elegante is muterelais op de uitgangen van je dac!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat is dat voor gevaarlijk ding!

Maar om de zaak even kort te sluiten, het meest elegante is muterelais op de uitgangen van je dac!
Geintje :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
ds23man schreef:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat is dat voor gevaarlijk ding!

Maar om de zaak even kort te sluiten, het meest elegante is muterelais op de uitgangen van je dac!
Geintje :mrgreen:
Pas maar op! Je hebt altijd gekken die dat gaan bouwen........ :?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Waarschuwing er bij gezet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
Maar om de zaak even kort te sluiten, het meest elegante is muterelais op de uitgangen van je dac!
Dat kan natuurlijk ook. 8 relais op een stukje gaatjesprint, aangestuurd door de controller mute-uitgang.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Of een grote UPS :lol: :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mhmm dan wel relais met 3 contactrijen want ik sluit de AFDAC via de gebalanceerde lijnen op de UCD's aan. 8 relais die dan allemaal tegelijk 'klick' zeggen.....zal wel professioneel klinken :rock:


@knuisje:

je schreef mij eens dat het op het DAC bord aanwezige mute-relais alleen de 2 SE uitgangen schakelt, uitgangen die ik niet gebruik dus ik zou de mute verbinding tussen controller en DAC print kunnen laten vervallen en de mute van de controller kunnen gebruiken voor aansturing van een relais array dat de gebalanceerde uitgangen schakelt (en als ik kool en geit wil sparen: afsplitsen). Ik neem aan dat bij het opstarten het relais niet bekracht is en op de SE uitgangen geen signaal staat tot de controller het relais inschakelt.

Zover ik van je begreep destijds is de mute alleen actief bij het opstarten (de volume mute wordt via de SABRE volume regeling gedaan): is dat "opstarten" gezien vanuit dat er 220v ingeschakeld (inclusief een opstartende controller) of is dat ook opstarten als de controller de DAC uit standby haalt want de controller blijft door een standby voeding zelf 'always on'.

Voor het inschakelen via de aan/uit knop op de kast, c.q. via de standby knop zie ik het re-routen van de controller mute uitgang naar de het relais array wel werken

In hoeverre is er verschil tussen de trigger en de mute uitgang van de controller? Een timing verschil? kun je dat, als dat het geval is, eens schetsen hoe de twee uitgangen zich gedragen bij spanning aan/uit en standby aan/uit? Hoe ze dan in de tijd bezien in en uitschakelen tov elkaar.

Maar bij het spanningsloos worden door een brownout cq dat ik de aan/uit schakelaar bedien om alles spanningsloos te maken, hoe dan met de mute uitgang van de controller? De mute uitgang, schakelt de uP die snel genoeg uit zodat het ook effect resorteerd richting anti plop naar de eindversterkers?

Als het allemaal goed uitvalt dan zou een uP op de relaisprint kunnen vervallen: de mute schakelt dan uiteindelijk het relay array voor de gebalanceerde uitgang en het trigger relais schakelt de eindtrappen (SMPS'en/Ucd's).

Je schreef mij vanwege de aansluiting via de gebalanceerde aansluiting eigenlijk al weinig problemen te verwachten. Dus of het allemaal nodig is.....

Johnny needs input :)


Ps.
maar kijkt inmiddels al even naar geschikte relais om de 8 gebalanceerde kanalen te schakelen......
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Of een grote UPS :lol: :lol:

believe it or not: heb ik ook aan zitten denken, een grote ups hoeft het niet eens te zijn, enkel moet die een 'power-bad' uitgang hebben waarop je eerst de UCD/SMPS uitschakelt en dan de rest. Dan maakt het brownout gedrag van de AFDAC ook niet veel uit en kan de mute uitgang van de controller de 8 relais besturen via een buffertrapje.

Maar ja, zo'n UPS, dan heb je weer zo'n schakelende toestand in je net toevoer lijn zitten....want om dan ook nog een net conditioner/filter tussen UPS en de rest te zetten gaat mij veeeeeeel te ver :-)

kuch, ahum, de SMPS en UcD's schakelen ook dat het een lieve lust is.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Accuvoeding schijnt ook wonderen te doen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Als je gebalandeerd werkt kan je ook met 1 contact per uitgang werken: gewoon de + en - kortsluiten bij mute functie.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
je schreef mij eens dat het op het DAC bord aanwezige mute-relais alleen de 2 SE uitgangen schakelt, uitgangen die ik niet gebruik dus ik zou de mute verbinding tussen controller en DAC print kunnen laten vervallen en de mute van de controller kunnen gebruiken voor aansturing van een relais array dat de gebalanceerde uitgangen schakelt (en als ik kool en geit wil sparen: afsplitsen). Ik neem aan dat bij het opstarten het relais niet bekracht is en op de SE uitgangen geen signaal staat tot de controller het relais inschakelt.
Ja, de bestaande single ended mute verbinding laten vervallen en daarvoor in de plaats de 8 relais aansturen. Laatste zin klopt.
hsmeets schreef:
Zover ik van je begreep destijds is de mute alleen actief bij het opstarten (de volume mute wordt via de SABRE volume regeling gedaan): is dat "opstarten" gezien vanuit dat er 220v ingeschakeld (inclusief een opstartende controller) of is dat ook opstarten als de controller de DAC uit standby haalt want de controller blijft door een standby voeding zelf 'always on'.
De mute regeling is actief bij het opstarten en vanaf standby.
hsmeets schreef:
In hoeverre is er verschil tussen de trigger en de mute uitgang van de controller? Een timing verschil? kun je dat, als dat het geval is, eens schetsen hoe de twee uitgangen zich gedragen bij spanning aan/uit en standby aan/uit? Hoe ze dan in de tijd bezien in en uitschakelen tov elkaar.
Met de triggeruitgang kun je versterkers en/of de dac aan- en uitschakelen, de mute uitgang is voor het aansturen van de muterelais. Onbekrachtigd leggen de muterelais de audiouitgangen aan de massa. Als de controller spanning krijgt gaat eerst de triggeruitgang hoog. Na 3 seconde wordt gekeken of de dac op commando's reageert, zo ja worden alle initialisaties doorgevoerd in de dac. Na 1 seconde wordt vervolgens het muterelais bekrachtigd (de uitgangen van de massa losgekoppeld). Bij het in standby gaan wordt de dac softwarematig gemute en na een halve seconde worden de trigger- en muterelais afgeschakeld. Uit standby gaan is hetzelfde als voor het eerst spanning krijgen.
hsmeets schreef:
Maar bij het spanningsloos worden door een brownout cq dat ik de aan/uit schakelaar bedien om alles spanningsloos te maken, hoe dan met de mute uitgang van de controller? De mute uitgang, schakelt de uP die snel genoeg uit zodat het ook effect resorteerd richting anti plop naar de eindversterkers?
Bij het onverhoopt wegvallen van de spanning reageert de uC zodra hij minder dan 4.3V krijgt. Alle pinnen gaan direct zweven en met een pulldown weerstand wordt ervoor gezorgd dat het muterelais direct afschakelt. Dus zolang de uC eerder onder de 4.3V raakt dan de uitgangen ploppen gaat het goed.
hsmeets schreef:
maar kijkt inmiddels al even naar geschikte relais om de 8 gebalanceerde kanalen te schakelen......
Ik gebruik deze op de dac als muterelais: klik
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Zoals ik al zei, kunt gewoon 4 dubbelpolige relais gebruiken. Bij gebalanceerd hoef je niet elke lijn naar massa te schakelen, maar kun je ook gewoon met 1 contact beide lijnen naar elkaar kortsluiten. Elke microfoon met aan/uitschakelaar werkt zo....... :sure:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Heren bedankt voor het meedenken en de verdere info over hoe de mute en trigger uitgangen van de controller precies werken. Wellicht nuttig om dit ook in de AFDAC handleiding op te nemen.

Het zullen dus 4 van die relais worden, aangestuurd vanuit de mute aansluiting van de controller en de eindversterkers gaan dan via de trigger aansluiting.

Maakt het ook weer allemaal eenvoudiger om te maken. :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mhmm, nog eens even nadenken, kastruimte is beperkt (vloeroppervlak) naast de AFDAC (DAC, Voeding, Controller) en Minisharc prints moeten er nog enkele andere prints/functies in:
- de voeding voor de MiniSharc
- de standby voeding voor de AFDAC controller (en power voor de verschillende relais waaronder onderstaande)
- een print met de 8 mute relais (en driver) voor de 8 uitgangen van de AFDAC.
nadenken over hoe dat het slimste kan.

Omdat de DAC en Meerkanaals print al gestapeld zijn moet ik al minimaal een 8cm (binnenruimte) hoge kast nemen, om vloeroppervlak uit te sparen zou ik de 2 voedingen ook kunnen stapelen. Dat moet best op een kleine print passen, 5x10cm. 2 identieke prints ontwerpen. En als het toch krapjes wordt wegens de hoogte van de trafo zou ik de bovenste print op zijn kop kunnen zetten zo dat de trafo's langs elkaar passen.

Dan nog de print voor de muterelais: i.p.v. een print die op de bodemplaat geschroefd wordt zou ik ook een 'backplane' kunnen maken: de XLR connectoren die in de achterwand zitten zijn dan PCB versies en de print zit daar achter aan vast. Hier is wel de uitdaging: Eagle's 8x10 beperking. 2 rijen van 4 XLR's passen net wel/net niet op een 10x8 print en dan moeten daar ook nog 8 relais en 10 molex connectors op....deels op te lossen door de XLR's aan een kant te solderen en de andere componten aan de andere kant, wel e.e.a. plaatsen dat het ook te solderen valt. Of ik moet gewoon door de zure appel heen bijten en de licentie betalen voor de eagle versie die 10x16 toelaat....

Voor het relais dat de voedingen moet inschakelen (DAC & Sharc) zit ik te denken aan een relais dat ik direct in de kast monteer en niet op een print.

Wie heeft nog een visie, tip, gedachte die hij/zij wil delen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Je hebt maar 4 dubbelpolige relais nodig!!!!!!!!!!!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

:lol: ik zal wel iets vreselijks over het hoofd zien......enlighten me please......hoe je met 4 dubbelpolige wissel contact relais de 16 signaal lijnen schakelt:

In mute de 16 +signaal en -signaal per xlr connector met elkaar te koppelen (jouw voorstel dacht ik).

En in de niet-mute de 16 signaal draden uit de dac door te verbinden met de 16 pennen van de xlr connectoren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Je hebt toch 8 gebalanceerde lijnen? Elke gebalanceerde lijn kun je muten door de + en - met elkaar kort te sluiten? Dus 1 schakelaar per lijn? Dus als je dubbelpolige relais gebruikt heb je maar 4 nodig!
Plaats reactie