Nieuwe media center welke cpu??

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik heb vandaag mijn asus m4a78 htpc moederbord binnen gekregen.
Deze heb ik gekocht incl 6 gb ddr2 geheugen maar zonder cpu.
Hij moet een amd cpu hebben met am2, am2+ of am3 aansluiting.

Wat ik wil met de installatie is huiskamer gebruik.
Dus muziek maar vooral films afspelen en ik wil dit zo goed mogelijk maar ook als het kan een beetje energie zuinig.... Welke cpu kan ik het beste hebben?

En ik wil xbmc gaan gebruiken vanwege de remote opties op mijn ipad of iphone(remote control)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Ik heb hier nog wel een behoorlijk zuinige liggen voor die socket naar ik meen.

Dual core ik zal eens even zoeken op de dissepatie (verbruik) ik meende 45 W.
Deze dus,http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-At ... OX%29.html
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

nxs77 schreef:
Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
Daarvoor moet je bij je (ingebouwde) grafische kaart zijn. :mrgreen:

Maar de chip/processor die verder niet al teveel hoeft te doen als het verkeer regelen van de netwerkchip en de HD, de videochip doet dat op zijn gemakkie. :D

De processor staat in de lijst met compatibele processoren, heb het even voor je nagekeken.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 04 sep 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Henkjan »

nxs77 schreef:
Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
mag je toch wel hopen, dan doet mijn chinese tablet ook met gemak
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Mr Tube »

Mijn atom bordje doet dat ook prima, ik zou kijken naar een zo laag mogelijk verbruik en liefst passieve koeling.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Hij heeft deze net binnen. :mrgreen:
P_500.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Dat is em ja.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Je hebt een PB, verstoffen in de kast is ook niet alles.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door architect »

Mr Tube schreef:
Mijn atom bordje doet dat ook prima, ik zou kijken naar een zo laag mogelijk verbruik en liefst passieve koeling.
dat passief snap ik nooit zo goed, een grote koeler met een langzaam draaiende fan zou mijn advies zijn, warmte moet je nou eenmaal afvoeren
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Ik snap het wel. :mrgreen: :lol:

Als het draait kan het kapot, en tevens geen mogelijke herrie.
Ik heb nog een reserve PC staan met alles erop en aan, ook met Vortexbox, maar daar zit dan wel een hele stille ventilator op/in van Zalman, die dan ook net in de kast past.
Als je een Atomboardje hebt die zo weinig warmte produceert, zoals ik heb voor mijn nieuwe Netwerkspeler, dan kun je volstaan met een koelprofiel.
Zie het voorbeeld, zonder bewegende delen. :kwijl: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18479
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door JvS »

Mijn volgende PC wordt ook passief hoor :). Akasa Euler en een i3 processor, helemaal de bomb! :). Ik heb nu een zogenaamd stil systeem dat maar 30 watt gebruikt ofzo, maar als ik een zware website bezoek, gaat het fannetje alweer wat harder lopen. WIl ik niet meer.

Maar over dat moederbord en 1080p... Ik ben bang dat dat hem niet helemaal soepel gaat worden. Ik heb zelf een BE-2350 gehad en dat is simpelweg niet voldoende. Je zou dan de snelste processor moeten kiezen.

Maar eigenlijk moet je helemaal niet willen dat je processor zich bezig houdt met het decoden van 1080p materiaal, maar wil je een videochip die dat doet omdat hij ervoor ontworpen is (100 keer zo efficient).

De simpelste A4 processor van AMD doet dat al uitstekend, maar de A4, A6 A8, A10 reeks past niet. Maar je kunt ook een losse AMD videokaart gebruiken (ik denk wel generatie "6000" en hoger, huidig is 7 en 8000 serie), zodat die de video gaat decoden. Dan hoeft je processor niets meer te doen.

Huidig HTPC'tje is een AMD A350 APU. Net zo'n slap ding (nou vooruit, ietjsje sneller) als een BE-2350, maar speelt 1080p als de beste. Allemaal omdat er een "APU" in zit in plaats van een processor (APU = processor + videochip ineen).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Het is niet de processor die het moet doen maar de ingebouwde grafische Radeon chip 3200 die 1080 kan draaien.
Integrated ATI Radeon™ HD 3200 GPU
Max. shared memory: 256 MB
- Supports HDMI™ Technology with max. resolution up to 1920 x 1200 (1080P)
- Supports Dual-link DVI with max. resolution up to 2560x1600 @60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2560x1440 @75Hz for 16:9 format
- Hybrid CrossFireX™ Support
- Dual independent displays support with HDMI/DVI and D-Sub
- Supports Microsoft® DirectX 10, OpenGL 2.0, Pixel Shader 4.0
- Hardware Decode Acceleration for H.264, VC-1, and MPEG-2
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Lieuwe »

Toen ik nog draaide met mijn hd3200 on-board en een athlon 4850e speelde hij prima alle video's af met lage cpu-usage.
Dus de gpu trok de meeste films prima. En anders kon mijn 4850e prima softwarematig 1080p en dts decoden.
Nu doet de raspberry pi het allemaal voor me :mrgreen:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Een cpu koeler met temp geregelde fan zoals in mijn oude amd pc zou al stil genoeg zijn. Die hoor je niet draaien....
Dus een fan voor de cpu vind ik geen ramp
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Zweitse »

Speelt dit media center al. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Ik heb om te beginnen dat moederbordje ingebouwd in een miditower behuizing bij gebrek aan een mooie htpc behuizing, het is nu wachten op een cpu en koeler.
Ik heb gekozen voor de AMD athlon x2 240 een 2,8ghz duo core uit 2009.
Deze is 65w... Een hardeschijf zit er ook al in de kast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door hannesie »

Ik zag bij Informatique een heel leuk kastje. :kwijl:
49004001.jpg
http://www.inwin-style.com/pd_info.php?id=329
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Zweitse »

hannesie schreef:
Ik zag bij Informatique een heel leuk kastje. :kwijl:
49004001.jpg
http://www.inwin-style.com/pd_info.php?id=329
Inderdaad een leuk ontwerp
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Kleine correctie: koeler uit mijn oude pc gehaald... Past als gegoten....

Alleen nu nog wachten op de amd cpu

Verder heb ik de jonsbo g3 op mijn verlang lijstje. Waarom? Omdat deze heel goed past bij mijn harman kardon kwa uiterlijk.
En hij ziet er netjes en strak uit.
Bijlagen
Ik dacht meer aan de jonsbo g3
Ik dacht meer aan de jonsbo g3
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Ik heb de cpu intussen binnen gekregen en een paar keer wat beeld gehad maar dat is nu ook weer niks.
Oa geprobeerd met en zonder geheugen plaatjes en zonder hdd of dvd aangesloten.
Geen beeld meer.... Zou het aan de voeding kunnen liggen? Het is een passende voeding van een P4 pc.
Moederbord zit nu ook nog tijdelijk in een P4 miditower behuizing.

Komt nog bij dat de moederbord geen ps2 aansluitingen heeft dus ik wacht nog op een usb split kabeltje daarvoor.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Olaf Analogue »

Geeft het moederbord piepjes af nadat je hem hebt aangezet? normaal is één korte piep. in het geval van een probleem zijn het meerdere piepjes.
Sluit de koeler goed aan op het oppervlak van de cpu? het is een vaak voorkomend geval dat dat goed lijkt te wezen maar dat het contact gewoon niet goed genoeg is.
Heb je koelpasta gebruikt?
Heb je het moederbord ten alle tijden juist behandeld ten aanzien van statische elektriciteit tijdens het het behandelen er van ?
wanneer je geen beeld hebt, stopt dan ook de fan van zowel de cpu als ook de voeding met draaien? met andere woorden, valt de pc uit ?
heb je de meeste recente bios op het bordje staan?
Zitten de eventueel aanwezige insteek kaarten goed in hun sloten?
Heb je helemaal linksboven op het moederbord de 4 polige voedingstekker aangesloten? dat is de stekker verbinding die onder op de onderstaande foto staat.
Bijlagen
13.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Koelpasta ja, cpu fan blijft draaien, geen kaarten nodig alles onboard, alle stekkers aangesloten, geen piepjes, geen bios aangepast
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door nxs77 »

Update: er is weer beeld alleen opstarten vanaf de hdd wil niet lukken omdat winxp die erop staat geinstalleerd is op de p4. Eerst maar eens een toetsenbord...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Nieuwe media center welke cpu??

Bericht door Olaf Analogue »

Maar wat was nu de oorzaak dat je geen beeld had? en inderdaad zal Windows gewoon opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”