Nieuwe media center welke cpu??
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe media center welke cpu??
Hallo, ik heb vandaag mijn asus m4a78 htpc moederbord binnen gekregen.
Deze heb ik gekocht incl 6 gb ddr2 geheugen maar zonder cpu.
Hij moet een amd cpu hebben met am2, am2+ of am3 aansluiting.
Wat ik wil met de installatie is huiskamer gebruik.
Dus muziek maar vooral films afspelen en ik wil dit zo goed mogelijk maar ook als het kan een beetje energie zuinig.... Welke cpu kan ik het beste hebben?
En ik wil xbmc gaan gebruiken vanwege de remote opties op mijn ipad of iphone(remote control)
Deze heb ik gekocht incl 6 gb ddr2 geheugen maar zonder cpu.
Hij moet een amd cpu hebben met am2, am2+ of am3 aansluiting.
Wat ik wil met de installatie is huiskamer gebruik.
Dus muziek maar vooral films afspelen en ik wil dit zo goed mogelijk maar ook als het kan een beetje energie zuinig.... Welke cpu kan ik het beste hebben?
En ik wil xbmc gaan gebruiken vanwege de remote opties op mijn ipad of iphone(remote control)
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik heb hier nog wel een behoorlijk zuinige liggen voor die socket naar ik meen.
Dual core ik zal eens even zoeken op de dissepatie (verbruik) ik meende 45 W.
Deze dus,http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-At ... OX%29.html
Dual core ik zal eens even zoeken op de dissepatie (verbruik) ik meende 45 W.
Deze dus,http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-At ... OX%29.html
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Daarvoor moet je bij je (ingebouwde) grafische kaart zijn.nxs77 schreef:Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
Maar de chip/processor die verder niet al teveel hoeft te doen als het verkeer regelen van de netwerkchip en de HD, de videochip doet dat op zijn gemakkie.
De processor staat in de lijst met compatibele processoren, heb het even voor je nagekeken.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 04 sep 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe media center welke cpu??
mag je toch wel hopen, dan doet mijn chinese tablet ook met gemaknxs77 schreef:Geeft dat wel genoeg om films op 1080p goed af te spelen?
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Mijn atom bordje doet dat ook prima, ik zou kijken naar een zo laag mogelijk verbruik en liefst passieve koeling.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
dat passief snap ik nooit zo goed, een grote koeler met een langzaam draaiende fan zou mijn advies zijn, warmte moet je nou eenmaal afvoerenMr Tube schreef:Mijn atom bordje doet dat ook prima, ik zou kijken naar een zo laag mogelijk verbruik en liefst passieve koeling.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik snap het wel.
Als het draait kan het kapot, en tevens geen mogelijke herrie.
Ik heb nog een reserve PC staan met alles erop en aan, ook met Vortexbox, maar daar zit dan wel een hele stille ventilator op/in van Zalman, die dan ook net in de kast past.
Als je een Atomboardje hebt die zo weinig warmte produceert, zoals ik heb voor mijn nieuwe Netwerkspeler, dan kun je volstaan met een koelprofiel.
Zie het voorbeeld, zonder bewegende delen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18479
Als het draait kan het kapot, en tevens geen mogelijke herrie.
Ik heb nog een reserve PC staan met alles erop en aan, ook met Vortexbox, maar daar zit dan wel een hele stille ventilator op/in van Zalman, die dan ook net in de kast past.
Als je een Atomboardje hebt die zo weinig warmte produceert, zoals ik heb voor mijn nieuwe Netwerkspeler, dan kun je volstaan met een koelprofiel.
Zie het voorbeeld, zonder bewegende delen.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Mijn volgende PC wordt ook passief hoor
. Akasa Euler en een i3 processor, helemaal de bomb!
. Ik heb nu een zogenaamd stil systeem dat maar 30 watt gebruikt ofzo, maar als ik een zware website bezoek, gaat het fannetje alweer wat harder lopen. WIl ik niet meer.
Maar over dat moederbord en 1080p... Ik ben bang dat dat hem niet helemaal soepel gaat worden. Ik heb zelf een BE-2350 gehad en dat is simpelweg niet voldoende. Je zou dan de snelste processor moeten kiezen.
Maar eigenlijk moet je helemaal niet willen dat je processor zich bezig houdt met het decoden van 1080p materiaal, maar wil je een videochip die dat doet omdat hij ervoor ontworpen is (100 keer zo efficient).
De simpelste A4 processor van AMD doet dat al uitstekend, maar de A4, A6 A8, A10 reeks past niet. Maar je kunt ook een losse AMD videokaart gebruiken (ik denk wel generatie "6000" en hoger, huidig is 7 en 8000 serie), zodat die de video gaat decoden. Dan hoeft je processor niets meer te doen.
Huidig HTPC'tje is een AMD A350 APU. Net zo'n slap ding (nou vooruit, ietjsje sneller) als een BE-2350, maar speelt 1080p als de beste. Allemaal omdat er een "APU" in zit in plaats van een processor (APU = processor + videochip ineen).
Maar over dat moederbord en 1080p... Ik ben bang dat dat hem niet helemaal soepel gaat worden. Ik heb zelf een BE-2350 gehad en dat is simpelweg niet voldoende. Je zou dan de snelste processor moeten kiezen.
Maar eigenlijk moet je helemaal niet willen dat je processor zich bezig houdt met het decoden van 1080p materiaal, maar wil je een videochip die dat doet omdat hij ervoor ontworpen is (100 keer zo efficient).
De simpelste A4 processor van AMD doet dat al uitstekend, maar de A4, A6 A8, A10 reeks past niet. Maar je kunt ook een losse AMD videokaart gebruiken (ik denk wel generatie "6000" en hoger, huidig is 7 en 8000 serie), zodat die de video gaat decoden. Dan hoeft je processor niets meer te doen.
Huidig HTPC'tje is een AMD A350 APU. Net zo'n slap ding (nou vooruit, ietjsje sneller) als een BE-2350, maar speelt 1080p als de beste. Allemaal omdat er een "APU" in zit in plaats van een processor (APU = processor + videochip ineen).
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Het is niet de processor die het moet doen maar de ingebouwde grafische Radeon chip 3200 die 1080 kan draaien.
Integrated ATI Radeon™ HD 3200 GPU
Max. shared memory: 256 MB
- Supports HDMI™ Technology with max. resolution up to 1920 x 1200 (1080P)
- Supports Dual-link DVI with max. resolution up to 2560x1600 @60Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2560x1440 @75Hz for 16:9 format
- Hybrid CrossFireX™ Support
- Dual independent displays support with HDMI/DVI and D-Sub
- Supports Microsoft® DirectX 10, OpenGL 2.0, Pixel Shader 4.0
- Hardware Decode Acceleration for H.264, VC-1, and MPEG-2
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Toen ik nog draaide met mijn hd3200 on-board en een athlon 4850e speelde hij prima alle video's af met lage cpu-usage.
Dus de gpu trok de meeste films prima. En anders kon mijn 4850e prima softwarematig 1080p en dts decoden.
Nu doet de raspberry pi het allemaal voor me
Dus de gpu trok de meeste films prima. En anders kon mijn 4850e prima softwarematig 1080p en dts decoden.
Nu doet de raspberry pi het allemaal voor me
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Een cpu koeler met temp geregelde fan zoals in mijn oude amd pc zou al stil genoeg zijn. Die hoor je niet draaien....
Dus een fan voor de cpu vind ik geen ramp
Dus een fan voor de cpu vind ik geen ramp
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Speelt dit media center al. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik heb om te beginnen dat moederbordje ingebouwd in een miditower behuizing bij gebrek aan een mooie htpc behuizing, het is nu wachten op een cpu en koeler.
Ik heb gekozen voor de AMD athlon x2 240 een 2,8ghz duo core uit 2009.
Deze is 65w... Een hardeschijf zit er ook al in de kast.
Ik heb gekozen voor de AMD athlon x2 240 een 2,8ghz duo core uit 2009.
Deze is 65w... Een hardeschijf zit er ook al in de kast.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik zag bij Informatique een heel leuk kastje.
http://www.inwin-style.com/pd_info.php?id=329
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Inderdaad een leuk ontwerphannesie schreef:Ik zag bij Informatique een heel leuk kastje.http://www.inwin-style.com/pd_info.php?id=329
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Kleine correctie: koeler uit mijn oude pc gehaald... Past als gegoten....
Alleen nu nog wachten op de amd cpu
Verder heb ik de jonsbo g3 op mijn verlang lijstje. Waarom? Omdat deze heel goed past bij mijn harman kardon kwa uiterlijk.
En hij ziet er netjes en strak uit.
Alleen nu nog wachten op de amd cpu
Verder heb ik de jonsbo g3 op mijn verlang lijstje. Waarom? Omdat deze heel goed past bij mijn harman kardon kwa uiterlijk.
En hij ziet er netjes en strak uit.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Ik heb de cpu intussen binnen gekregen en een paar keer wat beeld gehad maar dat is nu ook weer niks.
Oa geprobeerd met en zonder geheugen plaatjes en zonder hdd of dvd aangesloten.
Geen beeld meer.... Zou het aan de voeding kunnen liggen? Het is een passende voeding van een P4 pc.
Moederbord zit nu ook nog tijdelijk in een P4 miditower behuizing.
Komt nog bij dat de moederbord geen ps2 aansluitingen heeft dus ik wacht nog op een usb split kabeltje daarvoor.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Oa geprobeerd met en zonder geheugen plaatjes en zonder hdd of dvd aangesloten.
Geen beeld meer.... Zou het aan de voeding kunnen liggen? Het is een passende voeding van een P4 pc.
Moederbord zit nu ook nog tijdelijk in een P4 miditower behuizing.
Komt nog bij dat de moederbord geen ps2 aansluitingen heeft dus ik wacht nog op een usb split kabeltje daarvoor.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Geeft het moederbord piepjes af nadat je hem hebt aangezet? normaal is één korte piep. in het geval van een probleem zijn het meerdere piepjes.
Sluit de koeler goed aan op het oppervlak van de cpu? het is een vaak voorkomend geval dat dat goed lijkt te wezen maar dat het contact gewoon niet goed genoeg is.
Heb je koelpasta gebruikt?
Heb je het moederbord ten alle tijden juist behandeld ten aanzien van statische elektriciteit tijdens het het behandelen er van ?
wanneer je geen beeld hebt, stopt dan ook de fan van zowel de cpu als ook de voeding met draaien? met andere woorden, valt de pc uit ?
heb je de meeste recente bios op het bordje staan?
Zitten de eventueel aanwezige insteek kaarten goed in hun sloten?
Heb je helemaal linksboven op het moederbord de 4 polige voedingstekker aangesloten? dat is de stekker verbinding die onder op de onderstaande foto staat.
Sluit de koeler goed aan op het oppervlak van de cpu? het is een vaak voorkomend geval dat dat goed lijkt te wezen maar dat het contact gewoon niet goed genoeg is.
Heb je koelpasta gebruikt?
Heb je het moederbord ten alle tijden juist behandeld ten aanzien van statische elektriciteit tijdens het het behandelen er van ?
wanneer je geen beeld hebt, stopt dan ook de fan van zowel de cpu als ook de voeding met draaien? met andere woorden, valt de pc uit ?
heb je de meeste recente bios op het bordje staan?
Zitten de eventueel aanwezige insteek kaarten goed in hun sloten?
Heb je helemaal linksboven op het moederbord de 4 polige voedingstekker aangesloten? dat is de stekker verbinding die onder op de onderstaande foto staat.
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Koelpasta ja, cpu fan blijft draaien, geen kaarten nodig alles onboard, alle stekkers aangesloten, geen piepjes, geen bios aangepast
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Update: er is weer beeld alleen opstarten vanaf de hdd wil niet lukken omdat winxp die erop staat geinstalleerd is op de p4. Eerst maar eens een toetsenbord...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe media center welke cpu??
Maar wat was nu de oorzaak dat je geen beeld had? en inderdaad zal Windows gewoon opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
