Afgelopen dagen een beetje nagedacht over een standby-voeding en trigger-extensie voor de AFDAC2 controller. Ongewild komen natuurlijk de meest wilde ideeën voorbij

zoals bv een sense inbouwen die kijkt of er nog audio signaal is en als dat een tijd lang niet is het hele spul weer in standby zet. Dus even laten liggen tot je weer bij zinnen komt
Een optie was om via i2c en een port extender enkele relais extra aan te sluiten maar dan moet de firmware van de AFDAC2 aangepast worden. Ik sluit nu gewoon op de bestaande trigger uitgang aan. Mocht iemand van jullie dit standby/trigger print ook kunnen gebruiken dan is dat wel net zo handig want dan hoef je niet achter aangepaste AFDAC firmware aan, zeker als je al een aangepaste versie hebt.
De voeding is een rechttoe-rechtaan 7805 voeding, meer dan goed genoeg voor deze toepassing.
Ipv waar in de originele opzet van de AFDAC2 een relais aangesloten wordt komt er nu een opto-coupler. Zonder galvanische scheiding had ook wel gekund maar dit leek mij net iets eleganter en voor de kosten hoef je het niet te laten. R2 zorgt er voor dat de uP ingang altijd aan massa ligt en niet zweeft (met alle gevolgen van dien).
de ATTiny25 draait een kleine progje dat de ingang in de gaten houdt en op basis van een laag-hoog overgang of hoog-laag overgang de relais al naar gelang aanstuurt. In mijn geval zal bij een laag-hoog overgang relais 1 direct volgen en relais 2 en 3 met een kleine delay. Relais 1 schakelt de AFDAC en DSP in en de twee andere relais de linker en rechter eindversterkers. Bij een hoog-laag overgang zullen eerst relais 2 en 3 afvallen en dan pas relais 1. Hoewel je de te gebruiken SMPS voedingen voor de UCD's ook met een 12V trigger signaal in standby kunt zetten kies ik er hier voor om de eindversterkers helemaal aan of uit te zetten. Het in/uit schakel gedrag had ook wel discreet opgebouwd kunnen worden maar dan heb je flink wat meer componenten nodig en dus meer ruimte op je PCB.
De uP stuurt via de bekende ULN2003 de relais aan. Ik moet even kijken of ik de ingangen van de ULN ook met een weerstand aan massa moet leggen, als ik naar de datasheet van de ULN kijk en zie hoe het intern geschakeld is zou dat niet hoeven. Slechts 3 van de 7 kanalen gebruiken lijkt overkill, je zou ook discreet iets kunnen opbouwen maar ook hier weer is het dat je dan veel meer ruimte op je print nodig is. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten.
De relais worden gevoed vanuit de ongereguleerde maar afgevlakte spanning. Wellicht dat storingen door het schakelen ook nog wat meer van de schone 5v wegblijven en zo de stabiliteit ten gunste komen.
Mocht uiteindelijk op de print ruimte voor een 4de relais zijn neem ik dat natuurlijk op, hoeveel relais er werkelijk op de print zit wordt toch via de firmware rekening gehouden. Zo heb ik op dit moment ook nog geen reset knop en ISP header voorzien, als er ruimte is komen die er nog bij.
Doelstelling is om het op een maximaal 10x8cm print te proppen. Zowel de ATtiny als ULN zijn through-hole.
Volgende stap, principe schakeling op een bread-board opbouwen en in het programmeren van de ATtiny duiken.