[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
You're welcom Huib :wink: , nu kun je verder met je project zonder je druk te hoeven maken over iets simpels als een voeding :mrgreen: .

Gr. Mischa
Het zijn altijd die kleinigheidjes waar je op blijft hangen :-0 :-)

Inmiddels besloten om het hele spul over drie kasten te verdelen: centrale kast met sharc en af/dac en de eindtrappen in 2 aparte kasten die kort bij de speakers komen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Vandaag de vorige week bestelde spullen ontvangen waaronder een soldeerbout. Kon het niet laten en heb zonet de trafoprint in elkaar gezet, een gemakkelijk klusje om er weer een beetje in te komen.
p7-2.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Het begin is er. 8)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo, nog even gesoldeerd, eerst een pinheader in de MiniSharc (rechterkant) omdaar de I2S signalen op te halen en naar de DAC te brengen.
p7-3.jpg
en vervolgens de controller gesoldeerd, aangezien ik een oled display bij knuisje mee besteld had kunnen enkele componenten achterwegen blijven. De ISP pinheader is natuurlijk ook niet heel erg nodig.
p7-4.jpg
Voor ik verder ga met de voedingsprint moet ik wel nog eerst een fatsoenlijke kniptang gaan kopen want die ik heb was toch wel erger misbruikt dan ik gedacht had. Dus even de verschillende draden nog niet afgeknipt.

@knuisje: Voor de mensen die ooit ook een meerkanaals DAC bouwen zoals ik: wellicht goed om net als voor de voedingsprint ook even aangeven dat bij de trafoprint een andere trafo en zekeringen gebruikt worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

En.........., bevalt de soldeerbout/station voor dit fijnere werk ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ja, een leuk ding, zeker voor wat het mocht kosten. Daarvoor neem ik voor lief dat het meegeleverde sponsje aan de dunne kant is :-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

hsmeets schreef:
Ja, een leuk ding, zeker voor wat het mocht kosten. Daarvoor neem ik voor lief dat het meegeleverde sponsje aan de dunne kant is :-)
Ik heb dus wel direct een vervangingssponsje voor een Weller gekocht, en die past er bijna in, beetje bijwerken en dan is het een stuk lekkerder, en de lokale elektroman had die op voorraad. :kwijl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
hsmeets schreef:
Ja, een leuk ding, zeker voor wat het mocht kosten. Daarvoor neem ik voor lief dat het meegeleverde sponsje aan de dunne kant is :-)
Ik heb dus wel direct een vervangingssponsje voor een Weller gekocht, en die past er bijna in, beetje bijwerken en dan is het een stuk lekkerder, en de lokale elektroman had die op voorraad. :kwijl:
Dat dunne sponsje is echt waardeloos, i.d.d. gelijk vervangen door een veel dikker Weller sponsje.

Bijwerken is niet eens nodig. Die sponsjes krimpen op den duur en dan passen ze prima.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo, na aanschaf van een nieuw kniptangetje weer progressie gemaakt en gestart met het pièce de résistance (voor mij in elk geval voorlopig): de voedingsprint.
p7-5.jpg
p7-6.jpg
p7-7.jpg
LET OP: Dit is niet de standaard voedingsprint zoals die bij de 2 kanaals versie hoort, Knuisje heeft voor de meerkanaals optie van zijn DAC een andere voedingsprint gemaakt.

De print is nog niet helemaal af want ik had nog even een paar vraagjes voor Knuisje (gewoon effe checken) maar aangezien ik inmiddels het antwoord heb kan ik nu verder en de print van de laatste componenten voorzien. Ik heb de molex connectoren als laatste gesoldeerd, was ik even vergeten te doen voor dat ik met de dikke elco's begon.....maar het is toch goed gekomen :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo, de voeding werkt, na een half uurtje opwarmen de 3,3v afgeregeld. Ook de andere spanningen zijn okay. Het koellichaam van FET in de 3,3V voeding wordt lekker warm, ik neem aan dat het normaal is.
p7-9.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Het koellichaam van FET in de 3,3V voeding wordt lekker warm, ik neem aan dat het normaal is.
Ja, het andere grote koellichaam wordt nog warmer dan deze als de dac er aan zit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Afgelopen dagen een beetje nagedacht over een standby-voeding en trigger-extensie voor de AFDAC2 controller. Ongewild komen natuurlijk de meest wilde ideeën voorbij :-) zoals bv een sense inbouwen die kijkt of er nog audio signaal is en als dat een tijd lang niet is het hele spul weer in standby zet. Dus even laten liggen tot je weer bij zinnen komt O:)

Een optie was om via i2c en een port extender enkele relais extra aan te sluiten maar dan moet de firmware van de AFDAC2 aangepast worden. Ik sluit nu gewoon op de bestaande trigger uitgang aan. Mocht iemand van jullie dit standby/trigger print ook kunnen gebruiken dan is dat wel net zo handig want dan hoef je niet achter aangepaste AFDAC firmware aan, zeker als je al een aangepaste versie hebt.
Schema V1.1.png
De voeding is een rechttoe-rechtaan 7805 voeding, meer dan goed genoeg voor deze toepassing.

Ipv waar in de originele opzet van de AFDAC2 een relais aangesloten wordt komt er nu een opto-coupler. Zonder galvanische scheiding had ook wel gekund maar dit leek mij net iets eleganter en voor de kosten hoef je het niet te laten. R2 zorgt er voor dat de uP ingang altijd aan massa ligt en niet zweeft (met alle gevolgen van dien).

de ATTiny25 draait een kleine progje dat de ingang in de gaten houdt en op basis van een laag-hoog overgang of hoog-laag overgang de relais al naar gelang aanstuurt. In mijn geval zal bij een laag-hoog overgang relais 1 direct volgen en relais 2 en 3 met een kleine delay. Relais 1 schakelt de AFDAC en DSP in en de twee andere relais de linker en rechter eindversterkers. Bij een hoog-laag overgang zullen eerst relais 2 en 3 afvallen en dan pas relais 1. Hoewel je de te gebruiken SMPS voedingen voor de UCD's ook met een 12V trigger signaal in standby kunt zetten kies ik er hier voor om de eindversterkers helemaal aan of uit te zetten. Het in/uit schakel gedrag had ook wel discreet opgebouwd kunnen worden maar dan heb je flink wat meer componenten nodig en dus meer ruimte op je PCB.

De uP stuurt via de bekende ULN2003 de relais aan. Ik moet even kijken of ik de ingangen van de ULN ook met een weerstand aan massa moet leggen, als ik naar de datasheet van de ULN kijk en zie hoe het intern geschakeld is zou dat niet hoeven. Slechts 3 van de 7 kanalen gebruiken lijkt overkill, je zou ook discreet iets kunnen opbouwen maar ook hier weer is het dat je dan veel meer ruimte op je print nodig is. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

De relais worden gevoed vanuit de ongereguleerde maar afgevlakte spanning. Wellicht dat storingen door het schakelen ook nog wat meer van de schone 5v wegblijven en zo de stabiliteit ten gunste komen.

Mocht uiteindelijk op de print ruimte voor een 4de relais zijn neem ik dat natuurlijk op, hoeveel relais er werkelijk op de print zit wordt toch via de firmware rekening gehouden. Zo heb ik op dit moment ook nog geen reset knop en ISP header voorzien, als er ruimte is komen die er nog bij.

Doelstelling is om het op een maximaal 10x8cm print te proppen. Zowel de ATtiny als ULN zijn through-hole.

Volgende stap, principe schakeling op een bread-board opbouwen en in het programmeren van de ATtiny duiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Even de antiplop er weer in:

Om te zorgen dat de eindtrappen gelijk in mute gaan bij een stroomuitval, moet je zorgen dat de voeding van de relais direct wegvalt. Ik weet niet hoe groot C1 nu is, maar meer dan 47u moet het eigenlijk niet zijn. Je dmv een diode de spanning voor c1 weg kunnen halen en daar een klein buffercondensatortje achter kunnen zetten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Goede opmerking, stroomuitval. Dat ooit de stroom is uitgevallen tijdens het luisteren naar muziek is mij eigenlijk nooit overkomen, maar voor alles is een eerste keer. Ik zie wel even niet hoe ik dat met een strategisch geplaatste diode zou moeten doen.

Ik moet ook zeggen dat ik er vanuit ga dat de SMPS/UCD combi hier gewoon zijn werk doet. Hoewel niet super expliciet beschreven in de datasheets lijkt de SMPS en de UcD een brown-out te kunnen handelen. Verder ga ik vanuit de AFDAC de UcD's via gebalanceerde aansluiting met elkaar verbinden, dat zal wellicht de pijn ook nog wel verzachten....

Maar goed, als ik het mis heb, ik sta open voor suggesties/aanvullingen/correcties.

Edit: c1 wil ik wel zo kiezen dat de relais niet gaan brommen door een te grote rimpel op de ongeregelde spanning.
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 06 okt 2013, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Als de dac net even voor de een plop veroorzaakt voordat de amps uit zijn, heb je een probleem.
Een kennis heeft dat aan den lijve ondervonden met een minidsp, weg 1500 euro diafragma van een TAD compressiedriver!

Je kunt gewoon de spanning tussen de brugcel en C1 aftakken met een diode en daar achter een Ctje naar massa. Kost geen drol en een hoop plezier!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Kriebel dat eens in mijn schema er even bij als je wilt, want ik zie het even niet :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Uploaden werkt even niet, probeer het later nog eens
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hehe..
Schema%20V1_1.~bmp.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Bedankt voor de aanpassing.

Effe checken of ik het begrijp:

dat werkt alleen als die extra C zo gekozen is dat die sneller leeg loopt dan de rest van het circuit. Bij spanning wegval blijft dan door C1, via de 7805, het circuit nog heel eventjes doordraaien en blijft ook de ULN geleiden naar GND maar door de kleine C en de blokkering van C1 door de diode vallen de relais sneller af dan de ULN ophoudt te geleiden.

Krijg je niet dat door die kleine C er een behoorlijke rimpel op de voeding voor de relais zit met gevaar van bromgeluiden in de spoel? En als je weer C te groot kiest.....ben je weer terug bij af want uiteindelijk werkt de antiplop dan alleen als de relais sneller afvallen dan de DAC er mee ophoudt (voor die zijn voeding heeft leeg getrokken).

Moet ik denkelijk eens in Spice zetten....
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 06 okt 2013, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Niet bang zijn voor brom, heel veel muteschakelingen werken met dit principe. Ook mijn Ultrazooom.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Ik kom misschien een beetje laat binnenvallen maar dit project is wel vrijwel precies hetgeen waar ik al een poosje naar zocht. Ook jouw opstelling -Minishark +AFDAC2 in the box en de versterkers bij de speakers- is exact wat ik in mijn hoofd heb.
Ik ga jouw topic met belangstelling volgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Niet bang zijn voor brom, heel veel muteschakelingen werken met dit principe. Ook mijn Ultrazooom.
hoe zit het met jou plompebled printje? hoe snel valt daar de ampon af? {sorry voor de hijack}
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Niet bang zijn voor brom, heel veel muteschakelingen werken met dit principe. Ook mijn Ultrazooom.
hoe zit het met jou plompebled printje? hoe snel valt daar de ampon af? {sorry voor de hijack}
Heel snel, zit zo uit mijn hoofd slechts 22u als buffer op!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Dan schreef:
Ik kom misschien een beetje laat binnenvallen.......
Laat? :) Nou ik ben pas net begonnen anders...leuk om te lezen dat iemand een gelijksoortige keuze van onderdelen maakt. Zien we hiervan ook nog dingen terug in een eigen draad?


Ik heb het schema aangepast en ds23man's suggestie opgenomen. Verder al eens de componenten op een 10x8cm print gezet en het past er allemaal keurig op. Ruimte dus ook voor een reset knop(je). De ISP header laat ik achterwegen, op het breadbord prototype kan ik het programma voor 100% ontwikkelen en testen. En zou er later toch nog iets zijn: de ATtiny komt in een voetje te zitten.

Ik moet wel nog eens kijken naar de beoogde relais: dat zijn er nu van Schrack/Tyco, of die echt geschikt zijn om straks de eindversterkers te schakelen. Met 6A bij 220V lijkt dat wel zo te zijn....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Kleine tip van mijn kant: Kijk voor je relais naar relais die gemaakt zijn voor hoogfrequentverlichting. Deze kunnen een veel hogere inschakelpiek aan dan normale relais. Schrack heeft deze ook.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie