welke versterker heb ik nodig ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

Beste forumleden,

ik ben in het bezit van een JB Systems SP15/250

Specificaties:
- diameter: 38cm
- 250W RMS / 8 Ohm
- Mid / Bass luidspreker
- frequentiebereik: 50 Hz - 4,5 kHz
- gevoeligheid: 96 dB
- gewicht: 4 kg

nu was ik ook in het bezit van een Marantz model 1150 alleen heeft deze het helaas van ouderdom begeven :(

nu is mijn vraag: weet iemand misschien welke versterker ik hier voor nodig heb aangezien ik heb gehoord dat de versterker altijd een hoger wattage moet hebben dan de speaker zelf

Mijn budget ligt tot max 80 euro

alvast bedankt

mvg Teun Jansen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door Kappa7 »

dat klopt niet.
je kunt het beste kijken naar het rendement van je speaker om te bepalen hoe veel vermogen je nodig hebt.
In jou geval heb je een speaker met een rendament van 96db.
Dat is de geluidsdruk die gehaald kan worden met 1 watt op 1M afstand van de speaker.
Dat is dus al behoorlijk veel.
Je hebt met deze speakers dus geen zware versterker nodig om op behoorlijk niveau te kunnen spelen.
Prakties elke versterker zal het dus prima doen op deze speaker.
verder is nog belangrijk of de speaker een mooie constante belasting vormt voor de versterker.
Er zijn speakers die erg ver onder de 8 ohm zakken, dan wordt de stabiliteit van de versterker belangrijk.
Ik verwacht daar echter ook geen probleem met deze speaker dus kijk wat je te pakken kan krijgen voor je geld en staar niet te veel naar het vermogen.

Je kunt beter een versterker hebben die het vermogen verdubbeld bij halvering van de impedantie, dus bvb 30Watt bij 8 ohm en 60 Watt bij 4ohm dan een versterker die 50 watt geeft bij 8 ohm en 70 bij 4 ohm.
De eerste zal stabieler zijn en waarschijnlijk het vermogen ook echt kunnen leveren de 2e waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door sander1238 »

ik voel weer een printje van knuisje aankomen :mrgreen: :mrgreen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13461 ,als je een beetje handig bent en veel recycling zin hebt moet dat lukken voor 80 euro.
heb je meteen een dijk van een versterker
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

ik zat eigenlijk meer af te vragen of het ook mogelijk zou zijn om een auto versterker te gebruiken en deze te voeden met een oude computer voeding
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door sander1238 »

nee dit zal niet gaan werken,

hoe wil je het gaan filteren? als je een compacte oplossing wilt dan zou je kunnen kijken naar een plate amp van bijv. mivoc of hypex, al denk ik dat die laatste gezien je budget te hoog gegrepen is.
een 2e hands mivoc zou misschien wel mogelijk zijn, kun je hem gelijk in de kast bijbouwen en je filtering is oké.
zou ook eens kunnen kijken naar een reckhorn 2e hands
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

hmm ik begin er eigenlijk aan te denken om zelf een versterkertje in elkaar te solderen, alleen weet ik niet echt of ik dan goedkoop uit kom en of de kwaliteit wel oke is.
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

nu heb ik net op baxshop zitten kijken en zag dit versterkertje staan: http://www.bax-shop.nl/versterker/skyte ... tails.html
nu vroeg ik me af of dit versterkertje gebruikt kan worden voor mij sub van 250 watt als ik em zou kunnen bruggen
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door Mr Tube »

Die skytech lijkt me echt baggerkwaliteit, ze zeggen al 200W piekvermogen..... en zeker gebridged gaat het hem niet worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door ray5150 »

3 x raden wat voor IC er in die Skypech "versterkers" gebruikt worden...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door SuperR »

Ok ik hap wel, TDA2030 in brug?

Hmmz, nee kan niet.m Er zitten wat torretjes in de signaalgang.
Laatst gewijzigd door SuperR op di 17 sep 2013, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

goed nieuws mensen ik heb net op zolder gekeken en ik heb mij oude versterker ( een philips F4130) terug gevonden en deze werkt wel lekker nu kan ik ondertussen opzoek gaan naar een betere :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Ok ik hap wel, TDA2030 in brug?

Hmmz, nee kan niet.m Er zitten wat torretjes in de signaalgang.
Da's wel heel erg zuunig..
Vaak worden er TDA72xx en aanverwanten toegepast.
Maar wel in een karige omgeving, minimale trafo, afvlakking, en koeling.

Hier een foto van een soortgelijk exemplaar van 't net :
SSA40275.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 17 sep 2013, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door sander1238 »

teunj1995 schreef:
goed nieuws mensen ik heb net op zolder gekeken en ik heb mij oude versterker ( een philips F4130) terug gevonden en deze werkt wel lekker nu kan ik ondertussen opzoek gaan naar een betere :)
zal best goed werken deze versterker maar hoe ga je je sub filteren hiermee????
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

sander1238 schreef:
teunj1995 schreef:
goed nieuws mensen ik heb net op zolder gekeken en ik heb mij oude versterker ( een philips F4130) terug gevonden en deze werkt wel lekker nu kan ik ondertussen opzoek gaan naar een betere :)
zal best goed werken deze versterker maar hoe ga je je sub filteren hiermee????
opzich heb ik nu al bijna niks anders dan bass uit de woofer, maar nu heeft een vriend me verteld dat ik er een frequentie regelaar tussen moet zetten zoals deze: http://www.tweedehands.nl/auto-onderdel ... 28352.html

enig idee of dat kastje nut heeft ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door ray5150 »

Zeker heeft dat nut. dat is een subwoofer filter.
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

ray5150 schreef:
Zeker heeft dat nut. dat is een subwoofer filter.
oke bedankt voor je antwoord ik ga zon kastje kopen en dan ben ik klaar :)

ik ben tevreden met mn versterker en als dat filter er tussen zit al helemaal :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door Marp »

Vergewis jezelf er voor de zekerheid wel even van of het een crossover / lowpass-filter is, en niet een remote bass level controller (waarmee de meeste aanbieders hem lijken aan te duiden). In het laatste geval is namelijk alleen de bas tot -12 dB terug te regelen rondom een instelbare frequentie.

Een controller zoals bijv. deze of deze is dus niet wat je zoekt. Gezien de tijdelijke aard ben je hier misschien voor weinig kosten mee geholpen, mits de woofer niet hoger dan 100Hz hoeft weer te geven.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
SuperR schreef:
Ok ik hap wel, TDA2030 in brug?
Hmmz, nee kan niet.m Er zitten wat torretjes in de signaalgang.
Da's wel heel erg zuunig..
Vaak worden er TDA72xx en aanverwanten toegepast.
Maar wel in een karige omgeving, minimale trafo, afvlakking, en koeling.
Het lijkt toch een discreet bakje te zijn. Simpel, maar ik had erger verwacht. Voor 60 euro kun je net een billige rack behuizing kopen.

Misschien is dit voor beginners wel een leuke startversterker.
Kastje, aansluitingen, volumeregeling, voeding en een koellichaam voor 70 euro. En je hebt een zee aan ruimte.
Bijlagen
74060031_3_644x461_koncowka-mocy-skytec-spl-400-sprzet-muzyczny.jpg
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door Mr Tube »

SuperR schreef:
ray5150 schreef:
SuperR schreef:
Ok ik hap wel, TDA2030 in brug?
Hmmz, nee kan niet.m Er zitten wat torretjes in de signaalgang.
Da's wel heel erg zuunig..
Vaak worden er TDA72xx en aanverwanten toegepast.
Maar wel in een karige omgeving, minimale trafo, afvlakking, en koeling.
Het lijkt toch een discreet bakje te zijn. Simpel, maar ik had erger verwacht. Voor 60 euro kun je net een billige rack behuizing kopen.

Misschien is dit voor beginners wel een leuke startversterker.
Kastje, aansluitingen, volumeregeling, voeding en een koellichaam voor 70 euro. En je hebt een zee aan ruimte.
Klopt, ik heb wel eens een dergelijke versterker flink gemodificeerd en daarmee op een heel serieus level kunnen brengen.

we beginnen met het opgegeven vermogen, dat was bij mij ook iets van 2x 200W in 4 Ohm. Dat gaat al niet lukken met een 300VA trafo..... ook leken de eindtrappen niet echt geschikt te zijn om continu zoveel vermogen te leveren.
Wel was de voedingspanning ruimschoots voldoende voor dit vermogen + en -55V.
Downsizen leek me de enige echte optie en dus werd de voedingspanning met een andere trafo teruggebracht naar + en -35V waarbij de versterker ca 70W in 8 Ohm levert en 120W in 4 Ohm.
Een andere trafo en wat betere en grotere Elco's deden wonderen met deze versterker.

Het kan dus inderdaad leuk zijn om met zoiets te starten en dan geleidelijk aan te verbeteren, er is ruimte zat voor grote Elco's en eventueel een zwaardere trafo.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door bas focal m180 »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18882
Ik heb een crossover te koop , geen bass boost wel subwoofer en front regelbaar in luidsterkte €10 kan je in Nijmegen ophalen .
stevige metalen behuizing .
12volts voedinkje kan je erbij krijgen .
teunj1995
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 23:00

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door teunj1995 »

bas focal m180 schreef:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=18882
Ik heb een crossover te koop , geen bass boost wel subwoofer en front regelbaar in luidsterkte €10 kan je in Nijmegen ophalen .
stevige metalen behuizing .
12volts voedinkje kan je erbij krijgen .
hmm ik ben geinteresseerd, kun je me wat meer vertellen over dat dingetje want ik ben nog niet echt bekend met filters en die dingen en ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n crossover precies doet.

Gr Teun :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: welke versterker heb ik nodig ?

Bericht door bas focal m180 »

Je zet een crossover in als je apparte subwoofer en speakers hebt .
Je speakers ontlast je van lage tonen en je subwoofer van middentonen/hogetonen

cd speler - voorversterker - crossover - 2 eindverstekers

Je kan ook als het geheel niet duur mag worden cd speler - crossover - 2 versterkers maar dan wel steeds aan beide volume knoppen van versterker draaien .

Het is een simpel ding dus maar enkele standen, maar wel lekker sterk uitgevoerd .
Plaats reactie