[vintage projext #4] "Philips Gouw" (AD12100/M8 + AD0160/T4 met tractrix hoorn)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
WTF!!!

Dit klinkt echt fenomenaal, wat een breedbander.....
Mijn tweewegs met de Dayton RS-150 en de Vifa xt200 kunnen niet zo'n realistisch klinkend geluid neerzetten als deze oude philips unit, wat een dynamiek, detail en natuurlijkheid.
Nu begrijp ik wel waarom deze breedbander cultstatus heeft.
:lol: dayton/vifa vergelijken met dikke 30cm breedbander .
X-max is 1,6 mm , maar er is genoeg konus om dat te compenseren .

Ook andere hebben een cultstatus .

Het is dat mijn marantz receiver verkocht is dus even geen breedbander kan gebruiken anders hadden we met Meiborg mooi kunnen vergelijken .

Mischien wat voor Breda 2014 x3 30 cm breedbander vergelijk .

DKM schreef:



:D Top Stemt mij ook goed. Maar is de tweeter/traxishoorn combinatie dan ook overbodig?
arjank schreef:

Overbodig zal ik niet zeggen, met tweeter/tractrixhoorn loopt hij in het hoog wat verder door en is het afstraalgedrag een stuk beter. Maar voor wat je met één luidspreker kunt krijgen is het erg goed, daar zou ik prima mee kunnen leven.
Je breedbander zou volgens philips 19.000 hz moeten halen , ruim voldoende voor mensen ouder dan 25 die horen vaak toch geen 20.000 hz meer .




Ik ben heel benieuwd naar de metingen .
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
:lol: dayton/vifa vergelijken met dikke 30cm breedbander .
X-max is 1,6 mm , maar er is genoeg konus om dat te compenseren .

Hahah, inderdaad een krom vergelijk.
Ondanks dat de xmax echt minimaal is komt er toch een behoorlijk portie laag uit die breedbander, met name de kwaliteit van het laag is erg goed.
Groot opp. en kleine xmax is in mijn beleving beter dan een klein opp. en grote xmax, het klinkt dan gewoon wat vanzelfsprekender.
bas focal m180 schreef:
Je breedbander zou volgens philips 19.000 hz moeten halen , ruim voldoende voor mensen ouder dan 25 die horen vaak toch geen 20.000 hz meer .

Ik ben heel benieuwd naar de metingen .
Geeft Philips 19.000hz op? ik dacht dat dat voor de 9710 was...
Metingen volgen....
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

:rock:
Bijlagen
Meten in de tuin.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Metingen van de AD12100/M8 200hz - 20khz axiaal, zonder LCR.
Time window 4.99ms.
Bijlagen
AD12100m8 1mtr 4,99ms buiten.JPG
AD12100m8 1mtr 4,99ms buiten waterval.JPG
Laatst gewijzigd door arjank op do 22 aug 2013, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:

Hahah, inderdaad een krom vergelijk.
Ondanks dat de xmax echt minimaal is komt er toch een behoorlijk portie laag uit die breedbander, met name de kwaliteit van het laag is erg goed.
Groot opp. en kleine xmax is in mijn beleving beter dan een klein opp. en grote xmax, het klinkt dan gewoon wat vanzelfsprekender.



Geeft Philips 19.000hz op? ik dacht dat dat voor de 9710 was...
Metingen volgen....
En de membraam is in verhouding licht .
Weleens diskussie omgehad maar ik ben dus ook van mening dat je beter een grote membraam kan hebben dan een kleinere met veel x-max .
En het liefst niet te zwaar .

Maar dan krijg je enorme Vas en kast
Wil je een kleine sub die toch knalt kom je niet om klein en x-max heen .

Oje verkeerde 17.000hz ik dacht even dat je de Philips AD12202M had .


Is toch een mooi gezicht zo een enorme breedbader in een kast :rock:

Maar nu willen we ook weten wat hij echt haalt , meet beide units zitten verschillen in maar hoe groot is de vraag .
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Oje verkeerde 17.000hz ik dacht even dat je de Philips AD12202M had .


Is toch een mooi gezicht zo een enorme breedbader in een kast :rock:

Maar nu willen we ook weten wat hij echt haalt , meet beide units zitten verschillen in maar hoe groot is de vraag .
Zoals je nu in de metingen kunt zien loopt ie sowieso door tot 14khz.
Het meten met het LCR netwerkje wil nog niet zo goed functioneren.
Met de LCR ertussen wordt ook een deel van het onderste mid behoorlijk gedempt (volgens de metingen die ik gedaan heb).
Ik heb de LCR ook met andere waarden voor L en C genomen maar dit fenomeen blijft...hmm.
Maar goed, als ik het uiteindelijk goed voor elkaar heb en het "plateau" tussen de 1.5 en 10khz gedempt heb dan zou de response in het tophoog tot 18khz(-6dB) lopen, niet gek voor een 12" driver.
Het mooiste zou zijn om bijv de "mini-dsp" te gebruiken en een paar parametrische EQ's spiegelbeeldig t.o.v. van de response in te stellen.
Natuurlijk wel opletten dat deze breedbander axiaal naar het hoog toe MOET blijven oplopen, anders klinkt het te dof.

Het belangrijkste met deze driver is dat het gebied tussen de 1.5 en de 4khz gedempt wordt, met een goed gedimensioneerde LCR kom je een heel eind.
Gehoormatig klinkt een LCR met L=2,2mh, C=2,2uf en R=30ohm al lekker.
L=1,5mh en C=3,3uf en R=30ohm kan ook, je moet effe spelen met de waarden voor R, kleinere waarde is minder demping.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Ben effe aan het stoeien geweest in Boxsim.
Moeilijk.....links zie je de normale curve en rechts de curve wat het filter elektrisch doet(zou moeten doen).
Het filter wat je nu ziet heeft als enig nadeel dat er rond de 1khz een impedantiedip van 2ohm ontstaat (vooroorzaakt door de serie-sperkring).
Gezien het rendement en belastbaarheid van deze driver zullen de meest amps die 4ohm aankunnen hier niet al te veel problemen mee hebben.
Bijlagen
Nieuw filter AD12100-M8.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Nog een beetje verder gestoeit met boxsim.
Deze ga ik uitproberen, iets meer demping in het mid/hoog en de impedantiedip is nu 2.5ohm bij 1khz :D
Bijlagen
Nieuw filter AD12100-M8 versie II.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Nog een trucje bedacht :mrgreen:
Parallel aan de 1.5ohm weerstand nog een condensator van 22uf, zo wordt het gebied rond de 2khz nog meer gedempt.
Bijlagen
Nieuw filter AD12100-M8 versie III.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door bas focal m180 »

arjank schreef:
Ik heb de LCR ook met andere waarden voor L en C genomen maar dit fenomeen blijft...hmm.
Maar goed, als ik het uiteindelijk goed voor elkaar heb en het "plateau" tussen de 1.5 en 10khz gedempt heb dan zou de response in het tophoog tot 18khz(-6dB) lopen, niet gek voor een 12" driver.
Het mooiste zou zijn om bijv de "mini-dsp" te gebruiken .
18khz is ruim voldoende .

Serie sper is impedantie verhogen en parallel verlagen ,
Serie sper is met componenten in serie , draai ik altijd om met componenten in serie met driver .



Vies woord ''mini dsp'' met vintage breedbander .
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door FR_Aad »

bas focal m180 schreef:
Vies woord ''mini dsp'' met vintage breedbander .
Klinkt als een Zippo op gas of een AC Cobra met een electro motor :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

FR_Aad schreef:
bas focal m180 schreef:
Vies woord ''mini dsp'' met vintage breedbander .
Klinkt als een Zippo op gas of een AC Cobra met een electro motor :mrgreen:
Duidelijk :D
Het zal effe duren voordat ik de juiste waarden voor het filter gevonden heb maar het wordt helemaal passief 8) geen dsp!

Vanavond het gesimuleerde opgebouwd uit wat oude onderdelen, resultaat was veelbelovend maar nog niet wat ik wil. Eerst maar eens wat nieuwe onderdeeltjes kopen zodat ik zeker weet dat ze allemaal de juiste waarde hebben. To be continued!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door FR_Aad »

:rock:
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Jooch »

Misschien nog twee tips voordat je het bovenstaande filter gaat bouwen

Ik zou die whizzer van de ad12100 vervangen met een fase kegel. Een whizzer doet naar mijn idee meer kwaad dan goed wanneer je een meerweg systeem gaat maken. Het filteren wordt dan veel eenvoudiger en daarnaast ben je ook van compressie achter de stofkap af.
Ik heb dit heel vaak gedaan met de ad8066 met uitstekende resultaten.

De ad0160 zou ik weer voorzien van een diffuser om die piek op 15khz uit te smeren, zie een voorbeeld hier
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Dat idee met die whizzer heb ik ooit al eens eerder opgeworpen en ik weet ook zeker dat het de filtering een stuk makkelijker zal maken. Ik wil echter eerst een filter ontwerpen voor degenen die de AD12100 m8 solo willen gebruiken.

De AD0160 komt in een hoorn te zitten, die piek bij 15khz valt on 15 a 20 graden dan al helemaal weg dus dat vormt totaal geen probleem.

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Jooch »

arjank schreef:
Dat idee met die whizzer heb ik ooit al eens eerder opgeworpen en ik weet ook zeker dat het de filtering een stuk makkelijker zal maken. Ik wil echter eerst een filter ontwerpen voor degenen die de AD12100 m8 solo willen gebruiken.

De AD0160 komt in een hoorn te zitten, die piek bij 15khz valt on 15 a 20 graden dan al helemaal weg dus dat vormt totaal geen probleem.

Bedankt voor het meedenken!
Ah ik dacht al. Toch gezien de complexiteit van het filter, gaat dat nog wel werken als je het op serie niveau toepast? Zelfs met een eenvoudig filter moest ik bij veel Philips units toch elke unit afzonderlijk meten en filteren.

Ik begrijp dat je wil gaan luisteren op een hoek van 15 graden? Of zet je de ad0160 op 15 graden?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Jooch schreef:
Ah ik dacht al. Toch gezien de complexiteit van het filter, gaat dat nog wel werken als je het op serie niveau toepast? Zelfs met een eenvoudig filter moest ik bij veel Philips units toch elke unit afzonderlijk meten en filteren.
Als ik voor de ene AD12100/M8 het filter gereed heb zal ik deze ook meten met de andere unit die ik heb om te kijken hoe erg de driver toleranties op het filter uitwerken. Het blijven natuurlijk oude drivers.... Ik ga wel proberen het correctie netwerkje op te bouwen uit alleen parallel-LCR kringetjes, deze zijn wat minder gevoelig voor toleranties dan de serie-LCR's.
Jooch schreef:
Ik begrijp dat je wil gaan luisteren op een hoek van 15 graden? Of zet je de ad0160 op 15 graden?
De meeste luidsprekers optimaliseer ik onder een hoek van tussen de 15 en 30graden. Breedbanders en hoorns meestal onder 15graden en "normale" speaker zo tussen de 20 en 30 graden. Maar dit kan in de praktijk natuurlijk per ontwerp verschillen. Voor het huidige ontwerp met de AD12100/M8 met de AD0160+hoorn is 15graden het meest optimale.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Jooch »

arjank schreef:
Jooch schreef:
Ah ik dacht al. Toch gezien de complexiteit van het filter, gaat dat nog wel werken als je het op serie niveau toepast? Zelfs met een eenvoudig filter moest ik bij veel Philips units toch elke unit afzonderlijk meten en filteren.
Als ik voor de ene AD12100/M8 het filter gereed heb zal ik deze ook meten met de andere unit die ik heb om te kijken hoe erg de driver toleranties op het filter uitwerken. Het blijven natuurlijk oude drivers.... Ik ga wel proberen het correctie netwerkje op te bouwen uit alleen parallel-LCR kringetjes, deze zijn wat minder gevoelig voor toleranties dan de serie-LCR's.
Jooch schreef:
Ik begrijp dat je wil gaan luisteren op een hoek van 15 graden? Of zet je de ad0160 op 15 graden?
De meeste luidsprekers optimaliseer ik onder een hoek van tussen de 15 en 30graden. Breedbanders en hoorns meestal onder 15graden en "normale" speaker zo tussen de 20 en 30 graden. Maar dit kan in de praktijk natuurlijk per ontwerp verschillen. Voor het huidige ontwerp met de AD12100/M8 met de AD0160+hoorn is 15graden het meest optimale.
Duidelijk verhaal van die AD0160, ook de LCR kringen zijn prima.
Wat mij nog wel zorgen baart is het totaalplaatje van de AD12100 als vintage solo.
Vintage liefhebbers gebruiken dikwijls buizenversterkers met een lage dempingsfactor en die zijn weer gevoelig voor impedantie. Zie dit artikel: klik

Het complexe filter zou wel eens rare dingen kunnen doen met de impedantie. Heb je daar ook simulaties van?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Jooch schreef:
Het complexe filter zou wel eens rare dingen kunnen doen met de impedantie. Heb je daar ook simulaties van?
Daar heb ik geen simulaties van, oplossing zal dan een parallel weerstand van bijvoorbeeld 10ohm over het hele zaakje zijn om de impedantiepieken te onderdrukken O:)
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Jooch »

arjank schreef:
Jooch schreef:
Het complexe filter zou wel eens rare dingen kunnen doen met de impedantie. Heb je daar ook simulaties van?
Daar heb ik geen simulaties van, oplossing zal dan een parallel weerstand van bijvoorbeeld 10ohm over het hele zaakje zijn om de impedantiepieken te onderdrukken O:)
Nouja, eerder een lapmiddel, maar ik snap wat je bedoelt. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat in ieder geval. Mooi werk tot zover!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Jooch schreef:
Nouja, eerder een lapmiddel, maar ik snap wat je bedoelt. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat in ieder geval. Mooi werk tot zover!
Inderdaad een lapmiddel, maar met die LCR netwerkjes blijft er weinig anders over.....
Ik heb deze oplossing trouwens ook in de HH bij het ontwerp met de Fostex FE138ES-R gezien.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

Jooch schreef:
Wat mij nog wel zorgen baart is het totaalplaatje van de AD12100 als vintage solo.
Vintage liefhebbers gebruiken dikwijls buizenversterkers met een lage dempingsfactor en die zijn weer gevoelig voor impedantie. Zie dit artikel: klik
Solo is misschien interessant, en inderdaad gebruik ik ook een buizenversterker.
Ben echt benieuwd. Ik ben terug van vakantie en zou zo willen gaan zagen .. :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben giga benieuwd of dit ooit nog geleid heeft tot twee definitieve luidspreker ontwerpen.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door DKM »

Hier nog een...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 12" breedbander en poly-dome (Tractrix)

Bericht door arjank »

Ff andere prio's......
Maar, de testkast met Ad12100/M8 ligt nog steeds in de schuur 8) :D
Dus.....
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”