Picolino 2 bouwdraadje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

Met regen hier in Vlissingen geen weer om te gaan schilderen aan het huis, dus de plaatselijke Gamma eens met een bezoekje vereerd;
plankjes!
plankjes!
Met als resultaat dat ik voor net geen 17 euro alles gezaagd thuis heb liggen 8)
De wanddikte is geen 16mm zoals op de tekening, maar 18mm, de maten zijn hier op aangepast zodat intern volume er niet onder lijdt.
Mock-up
Mock-up
Even een proef passinkje zo op het tapijt... :D

Het wordt dus een setje Piccolino 2 luidsprekers;
(Afbeeldingen even geleend)
Picolino
Picolino
Wat ik qua uiterlijk wil benaderen is ongeveer dit:
Picolino zwart 1
Picolino zwart 1
Picolino zwart 2
Picolino zwart 2
En voor de volledigheid even de specs;

Afmetingen 36,6 x 16 x 23,9 cm
Frequentie 45-20.000 Hz (in iemands droom waarschijnlijk)
Rendement 83 dB/1W/1m
Impedantie 8 Ohm
Volume 9 Liter

De buitenafmetingen zijn alle kanten op met 2mm gegroeid door het dikkere mdf (18 ipv 16mm)
Nu zijn de meeste bouwplannen die ik gezien heb, het allemaal wel eens over de breedte en de diepte, maar de hoogte varieert van 33,5 tot 37,5cm :shock:
Hoop dat ik met bovenstaande maten wel goed zit qua maatvoering.

Driver wordt (uiteraard) de Vifa 9 BG 119/8 en voor het filter de spoel, cap en weerstand die in het plan staan, zag dat er wel upgrade opties aangeboden werden bij sommige online shop's, maar of die mod hoorbaar is, de tijd zal het leren en de spreuk in m'n signature gaat altijd op 8)

Driver:
Vifa driver
Vifa driver
vifa 9bg119 08.jpg (9.21 KiB) 1375 keer bekeken
Dat was het voor deze keer, tot de volgende knoop! :rock:
Laatst gewijzigd door Shadow op za 24 aug 2013, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door MechanicalAnimal »

Heey, dat zijn fraaie kastjes geworden zeg!!!! :goeie:

Shadow schreef:
Dat was het voor deze keer, tot de volgende knoop! :rock:
:rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

MechanicalAnimal schreef:
Heey, dat zijn fraaie kastjes geworden zeg!!!! :goeie:
Die heb ik even van het www geleend :sure:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door MechanicalAnimal »

ow...nou..dan weet je wat je te doen staan :lol: ...lekker hoog die lat :mrgreen:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Berre »

Het toeval wil dat het hier ook regent. Dus broeden we weer een keer op een ontwerp voor een speaker kast. Vorig jaar had ik een experiment gedaan dat klankmatig goed zat, maar voor verbetering vatbaar was. En bij dit weer kan je niet anders dan daar mee bezig zijn.

Veel succes met je project; mooi ontwerp! Sympathieke vormgeving. Met een perfecte afwerking kan het alleen nóg mooier worden. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

Van wat afval iets maken 8)
Terminal 1
Terminal 1
Terminal 2
Terminal 2
3mm rvs 70x30mm met Hirschmann schroef / banaan klemmen :D
Nog afronden en polijsten, maar y'all get tha point O:)
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Berre »

Shadow schreef:
Van wat afval iets maken
Onlangs gelezen op een vrachtwagen: "Afval bestaat niet"
Erg goede connectors trouwens, die labobananen van Hirschmann. Oerdegelijk zonder kapsones. En lang niet duur genoeg om "Haai-end" te" zijn. :)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door hrscharft »

zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door MechanicalAnimal »

yup.......dat is Van Gansewinkel hun credo :goeie:


Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door richard »

MechanicalAnimal schreef:
yup.......dat is Van Gansewinkel hun credo :goeie:
Die verdienen er dan ook goed aan. Voor dergelijke bedrijven is afval goud.

Zelf heb ik ooit de oorspronkelijke Picolino beluisterd, verbazend hoeveel laag er nog uit zo´n klein luidsprekertje komt. De belastbaarheid is wel beperkt, maar prima geschikt voor een kleine ruimte, slaapkamer of bij een computer. Zelf heb ik de drivers in het dashboard van mijn auto gehad.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Wowly »

de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Aaad »

Wowly schreef:
de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....
Gansewinkel heeft gisteren de hele santenkraam aan de chinezen verkocht voor een paar honderd miljoen euro's.
Zeker geen windeieren :rofl:

Aad
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door FR_Aad »

Aaad schreef:
Wowly schreef:
de familie van gansewinkel komt bij ons uut het dorp (Budel), en idd, het heeft ze geen windeieren gelegd :shock: zullen we maar zeggen dat het voor hujn handig is dat Budel ook een vliegveld heeft voor kleine privevliegtuigen enzo......

Ontopic: picolino is heel erg lief.....
Gansewinkel heeft gisteren de hele santenkraam aan de chinezen verkocht voor een paar honderd miljoen euro's.
Zeker geen windeieren :rofl:

Aad
Kunnen ze nu heel Budel kopen
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door hrscharft »

zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?
Misschien een beetje verloren gegaan tussen alle afval grappen ;)
Iemand die daar misschien antwoord op kan geven?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

Misschien meer deze; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8608

Of dit voor de AlPair 5 ook werkt zal je ff uit moeten zoeken O:)
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door EppeRRR »

Gaaf ontwerp, ben benieuwd :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

Vandaag na het schilderen aan het huis maar es een beginnetje gemaakt met lijmen van de kastjes;
Kastje numero uno
Kastje numero uno
Gelijk een paar ontdekkingen gedaan;

- alle begin is moeilijk
- lijmklemmen heb je nooit genoeg
- bezint eer ge ergens de boor in zet :lol:

Maar hij is aan het drogen en dan kunnen de schotten van deze reusachtige TL erin :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door richard »

hrscharft schreef:
zou dit ontwerp ook gaan werken met een setje alpair 5jes?
Misschien een beetje verloren gegaan tussen alle afval grappen ;)
Iemand die daar misschien antwoord op kan geven?
De resonantie van de Alpair ligt een stuk hoger dan die van de Vifa, misschien moet de lengte van de lijn daar op worden afgestemd. Hij zal dan niet zo laag kunnen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Picolino 2 bouwdraadje

Bericht door Shadow »

En misschien moet je daar even een apart topic voor maken als je daar nieuwsgierig naar bent :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”