Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
De 3E3 laten zitten en de 1E vervangen door 4E7 (1W) moet 't doen.
Je moet de schakeling wel 24V aanbieden voor de hogere gloeispanning.
Anne
Je moet de schakeling wel 24V aanbieden voor de hogere gloeispanning.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Die 24v is DC neem ik aan,dat wordt dan een trafo van 18v AC ?
Nog bedankt,
Nog bedankt,
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Zoiets ja.De 24V is aan de veilige kant,hoewel 16V AC wel 't minimum zal zijn.Je moet aan de trafo wel op ongeveer de helft meer stroom rekenen dan het DCverbruik,dus voor 500mADC minstens 750mAAC,neem maar 1A.
Anne
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
2x Fet printje klaar,voor de voorversterker.............................
En 1x die Coleman D,H. ,,kloon,, de tweede ligt klaar om bestukt te worden...........................
Verder is er een trafo gearriveerd voor de voorversterker.
Nu nog even wachten op de buis voeten en dan kunnen we weer touwtjes knopen.................
Deze keer gaat de boel op een plankje, om er in te komen.
De transistoren op de gloeiprint 3x BC547C, ben benieuwd.........
En 1x die Coleman D,H. ,,kloon,, de tweede ligt klaar om bestukt te worden...........................
Verder is er een trafo gearriveerd voor de voorversterker.
Nu nog even wachten op de buis voeten en dan kunnen we weer touwtjes knopen.................
Deze keer gaat de boel op een plankje, om er in te komen.
De transistoren op de gloeiprint 3x BC547C, ben benieuwd.........
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ondertussen zijn de voetjes binnen,,echte russen,,en dat voel je..................
Geen chinees spul,maar goed passende schoenen.
Ja en dan moet er nog wat afgebouwd worden.
De koeling voor het Filament gebeuren.[de gloei print]
Na wat rommelen tussen de sloop printen een koelprofiel gevonden en gemonteerd.
De eerste is klaar,nog 3 te gaan.
Toch wel veel werk,en dan is dit nog maar het voorversterker gedeelte
Nog genoeg te doen dus.................................
Geen chinees spul,maar goed passende schoenen.
Ja en dan moet er nog wat afgebouwd worden.
De koeling voor het Filament gebeuren.[de gloei print]
Na wat rommelen tussen de sloop printen een koelprofiel gevonden en gemonteerd.
De eerste is klaar,nog 3 te gaan.
Toch wel veel werk,en dan is dit nog maar het voorversterker gedeelte
Nog genoeg te doen dus.................................
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Als ik dit zo allemaal zie welt er bij mij als vanzelf de gedachte op van zouden "vijgen met stroop voor(tegen) de dorst" hier van toepassing zijn
Anne
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Niet genoeg koeling??Ah!buis schreef:Als ik dit zo allemaal zie welt er bij mij als vanzelf de gedachte op van zouden "vijgen met stroop voor(tegen) de dorst" hier van toepassing zijn![]()
Anne
Vind het wel mooi gevonden,Anne......vijgen met stroop,tegen de dorst,eens wat anders dan een koud biertje
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Met zulke koelelementen zal dat wel goed zitten
Dat van die vijgen is al heeel oud.Ieder z'n meug zei de boer en at .....
Anne
Dat van die vijgen is al heeel oud.Ieder z'n meug zei de boer en at .....
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja,moet ook maar afwachten of het werkt.
We zien wel...............
We zien wel...............
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Niet helemaal, bij een SRPP zijn de karakteristieken van beide buishelften gelijk en staan ze gelijk ingesteld. Dat is hier niet het geval. De belasting van de onderste buis is hier een stroombron.Ah!buis schreef:P1 regelen tot 95V op de anode van de buis.
Is een SRPP met buis en fet.Zou de fet wel een koelvin geven,verstookt zo'n 3W hier.
Anne
Dit is meer een Mu-follower. Bij de gegeven instelling met dat potmetertje hoef je daar trouwens niet de lastig verkrijgbare DN2540 depletion mode fet in te stoppen maar voldoet iedere 400V powerfet, b.v. de IRF710. Al werkt het wel zo. Ik zou trouwens R3 een paar mega ohm maken, kan makkelijk. Nu staat er 330K extra aan belasting op de de onderste buis. Beetje zonde van de lineariteit.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Was ook al ter sprake op ,,DIY Audio,, maar maakte niets meer uit i.v.m. de gebruikte 1uF condensator.................Nu staat er 330K extra aan belasting op de de onderste buis. Beetje zonde van de lineariteit.
Ja,huiswerk gedaan............
Mooi dat je even langs wipt .Peter.
Toch wel de mooiste 1uF die ik heb
Laatst gewijzigd door democles op do 22 aug 2013, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Wat ik bedoel is dat de fet de buis belast als stroombron doordat de 1uF condensator de fet "bootstrapt". Daarmee haal je de maximale lineariteit uit de buis. Via de 1uF condensator komt R3 parallel aan de stroombron te staan waarmee je wat afbreuk doet aan die maximale lineariteit. Maar misschien maakt het i.d.d. gehoormatig niet uit.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt voor je uitleg.
Maar bij een meer inhoudelijke bespreking,moet ik helaas afhaken................
Het hele verhaal gelezen en maar besloten de 330K te laten staan en maar de beste condensator te gebruiken die ik ken
Maar bij een meer inhoudelijke bespreking,moet ik helaas afhaken................
Het hele verhaal gelezen en maar besloten de 330K te laten staan en maar de beste condensator te gebruiken die ik ken
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ok, geeft niet. Maar voor die C2 kun je iedere willekeurige C gebruiken. Er loopt geen (AC) stroom door en er staat nauwelijks spanning over. Denk dat als je eerlijk bent dat je geen enkel verschil gaat horen tussen een gewone MKT of wat voor superduper goud in olie C of wat dan ook. Maar dat kun je dan mooi eens uitproberendemocles schreef:Bedankt voor je uitleg.
Maar bij een meer inhoudelijke bespreking,moet ik helaas afhaken................![]()
Het hele verhaal gelezen en maar besloten de 330K te laten staan en maar de beste condensator te gebruiken die ik ken
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bedankt,Peter
We zien wel...........
Wish me luck
We zien wel...........
Wish me luck
- Bijlagen
-
- images.jpg (5.44 KiB) 275 keer bekeken
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Touwtjes dag.
Nog even wachten dus..........
Eerst die gloei printen goed krijgen.
Werkt het wel of niet
Play the game
Nog even wachten dus..........
Eerst die gloei printen goed krijgen.
Werkt het wel of niet
Play the game
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Dat doe ik zeker! Dit gaat wel lukkendemocles schreef:Wish me luck
Leuk project om te volgen.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Het is vandaag barbecue weer...........
En wat leggen we op de barbecue????
Een timmermans potlood
Eens even kijken, of ik die vette Kathode weerstand [7,5 ohm 10W] niet zelf kan maken.
Met een beetje zilverdraad moet dat lukken.
Geen idee hoe heet dit gaat worden...............
En wat leggen we op de barbecue????
Een timmermans potlood
Eens even kijken, of ik die vette Kathode weerstand [7,5 ohm 10W] niet zelf kan maken.
Met een beetje zilverdraad moet dat lukken.
Geen idee hoe heet dit gaat worden...............
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
FR_Aad schreef:Krant gaat zeker over DSman?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Die "vette" kathodeweerstand hoeft niet zo vet hoor
Gaat 0,5A door ,vermogen IxIxR ofwel 0,5x0,5x7,5 W = nog net geen 2W.Zodat een 5W weerstand makkelijk kan
.
Neem twee 15ohm (2...3W) in parallel.
Om die 330k zou ik me geen zorgen maken,staat idd parallel aan de fet stroombron maar ook aan de buis.Hoeveel de Ri van dat buisje is weet ik niet,maar veel zal 't niet zijn,daarbij stelt 330k nauwelijks iets voor.
@Peter,
µ-dinges is ook een SRPP , omgekeerd niet
.Vierkant is rechthoek maar geldt niet omgekeerd
.
PP , aktief beide richtingen
S , da's hier de fet
R , door de stroom van de aansturing(buis) via de spanningsval over de 470ohm
Anne
Gaat 0,5A door ,vermogen IxIxR ofwel 0,5x0,5x7,5 W = nog net geen 2W.Zodat een 5W weerstand makkelijk kan
Neem twee 15ohm (2...3W) in parallel.
Om die 330k zou ik me geen zorgen maken,staat idd parallel aan de fet stroombron maar ook aan de buis.Hoeveel de Ri van dat buisje is weet ik niet,maar veel zal 't niet zijn,daarbij stelt 330k nauwelijks iets voor.
@Peter,
µ-dinges is ook een SRPP , omgekeerd niet
PP , aktief beide richtingen
S , da's hier de fet
R , door de stroom van de aansturing(buis) via de spanningsval over de 470ohm
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ha Anne, en volgens mij draai je nu cirkeltjesAh!buis schreef:@Peter,
µ-dinges is ook een SRPP , omgekeerd niet.Vierkant is rechthoek maar geldt niet omgekeerd
.
PP , aktief beide richtingen
S , da's hier de fet
R , door de stroom van de aansturing(buis) via de spanningsval over de 470ohm
Anne
SRPP = shunt regulated push-pull of series regulated push-pull ( http://www.tubecad.com/may2000/index.html )
De naamgeving blijft wat onduidelijk.
Ze lijken misschien wel op elkaar maar ze werken toch wezenlijk anders. Bij een SRPP compenseert de niet-lineariteit van de bovenste buis de niet-lineariteit van de onderste buis. Dat werkt alleen goed als ze identiek staan ingesteld (en de buizen identiek zijn) en dan voor de even harmonischen maar niet zo voor de oneven, net zo als met een parallel push-pull. Vandaar ook dat sommigen een SRPP "clean" of "kill" (in de negatieve audiofiele betekenis) vinden klinken.
Bij een Mu-follower maak je de belasting van de onderste buis zo laag mogelijk door de belastingsweerstand in de anode elektronisch erg hoog te maken. Dat is dan niet compenseren van de vervorming, maar minimaliseren van de vervorming van de buis. Bovendien blijft de vervorming hoofdzakelijk even harmonischen. De stroom door de buis blijft nagenoeg constant, onafhankelijk van de uitsturing: De load line komt vrijwel horizontaal te liggen. Wezenlijk anders dus.
Kortom:
SRPP is een push pull configuratie
Mu-Follower is een slimme configuratie/combinatie van een SE en een kathode dan wel source follower.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Mooie cirkeltjes zijn ook nooit wegPjotr schreef:Ha Anne, en volgens mij draai je nu cirkeltjes![]()
Kortom:
SRPP is een push pull configuratie
Mu-Follower is een slimme configuratie/combinatie van een SE en een kathode dan wel source follower.
Hoe je 't ook noemt,voor MIJ blijft dat een SRPP
Enkel een andere keuze van Rs en de Shunt,schakeling blijft dezelfde (op wisselstroomgebied) en ook PP.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Blijft een rare vogel die Anne om een SE toch een PP te vinden
Misschien je toch maar eens wat meer in de Mu-follower verdiepen?
In jouw tekeningetje moet zowel de push cirkeltje als het pull cirkeltje aan de rechter kant staan voor een Mu-follower. Maar dan met het push pijltje de andere kant op. Dat gaat niet werken niet een triode daar rechts. Daar heb je iets met een penthode/fet karakteristiek voor nodig. En dat is wat Demo's schakeling is.
B.t.w. Je ziet ook wel varianten met twee trioden en een stroombron op de plaats van Rs
In jouw tekeningetje moet zowel de push cirkeltje als het pull cirkeltje aan de rechter kant staan voor een Mu-follower. Maar dan met het push pijltje de andere kant op. Dat gaat niet werken niet een triode daar rechts. Daar heb je iets met een penthode/fet karakteristiek voor nodig. En dat is wat Demo's schakeling is.
B.t.w. Je ziet ook wel varianten met twee trioden en een stroombron op de plaats van Rs
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Natuurlijk is een SE geen PP maar een stroombron als andere kant is niet passief,trekt zelf en is het daarmee geen SE meer.Pjotr schreef:Blijft een rare vogel die Anne om een SE toch een PP te vindenMisschien je toch maar eens wat meer in de Mu-follower verdiepen?
In jouw tekeningetje moet zowel de push cirkeltje als het pull cirkeltje aan de rechter kant staan voor een Mu-follower. Maar dan met het push pijltje de andere kant op. Dat gaat niet werken niet een triode daar rechts. Daar heb je iets met een penthode/fet karakteristiek voor nodig. En dat is wat Demo's schakeling is.
B.t.w. Je ziet ook wel varianten met twee trioden en een stroombron op de plaats van Rs
Ik heb triodes getekend in 't algemeen.Torren penthodes of wat dan ook veranderen de eigenschappen niet de basisschakeling.
Dat de stroom in beide richtingen rechts zouden moeten
De shunt kan alleen naar + trekken naar - laat ie los en moet de driver stroom trekken.De shunt bepaald grotendeels de uitgangsimpedantie,meestal erg laag met een fet,maar hoeveel je er aan hebt (spanning aan grote belasting) hangt af van wat de onderste buis aan stroom kan leveren,de shunt laat enkel los.
Anne
