Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

De 3E3 laten zitten en de 1E vervangen door 4E7 (1W) moet 't doen.
Je moet de schakeling wel 24V aanbieden voor de hogere gloeispanning.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Die 24v is DC neem ik aan,dat wordt dan een trafo van 18v AC ?

Nog bedankt, :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Zoiets ja.De 24V is aan de veilige kant,hoewel 16V AC wel 't minimum zal zijn.Je moet aan de trafo wel op ongeveer de helft meer stroom rekenen dan het DCverbruik,dus voor 500mADC minstens 750mAAC,neem maar 1A.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

2x Fet printje klaar,voor de voorversterker............................. :mrgreen:

En 1x die Coleman D,H. ,,kloon,, de tweede ligt klaar om bestukt te worden........................... :mrgreen:

Verder is er een trafo gearriveerd voor de voorversterker.

Nu nog even wachten op de buis voeten en dan kunnen we weer touwtjes knopen................. :wink:

Deze keer gaat de boel op een plankje, om er in te komen.

De transistoren op de gloeiprint 3x BC547C, ben benieuwd......... :-s
Bijlagen
DSC00167.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ondertussen zijn de voetjes binnen,,echte russen,,en dat voel je.................. :mrgreen:

Geen chinees spul,maar goed passende schoenen.

Ja en dan moet er nog wat afgebouwd worden.

De koeling voor het Filament gebeuren.[de gloei print] :wink:

Na wat rommelen tussen de sloop printen een koelprofiel gevonden en gemonteerd.

De eerste is klaar,nog 3 te gaan. :rock:

Toch wel veel werk,en dan is dit nog maar het voorversterker gedeelte :-s

Nog genoeg te doen dus................................. :mrgreen:
Bijlagen
koeling.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Als ik dit zo allemaal zie welt er bij mij als vanzelf de gedachte op van zouden "vijgen met stroop voor(tegen) de dorst" hier van toepassing zijn :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ah!buis schreef:
Als ik dit zo allemaal zie welt er bij mij als vanzelf de gedachte op van zouden "vijgen met stroop voor(tegen) de dorst" hier van toepassing zijn :rofl:
Anne
Niet genoeg koeling??

Vind het wel mooi gevonden,Anne......vijgen met stroop,tegen de dorst,eens wat anders dan een koud biertje :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Met zulke koelelementen zal dat wel goed zitten :D
Dat van die vijgen is al heeel oud.Ieder z'n meug zei de boer en at .....
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja,moet ook maar afwachten of het werkt.

We zien wel............... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
P1 regelen tot 95V op de anode van de buis.
Is een SRPP met buis en fet.Zou de fet wel een koelvin geven,verstookt zo'n 3W hier.
Anne
Niet helemaal, bij een SRPP zijn de karakteristieken van beide buishelften gelijk en staan ze gelijk ingesteld. Dat is hier niet het geval. De belasting van de onderste buis is hier een stroombron.

Dit is meer een Mu-follower. Bij de gegeven instelling met dat potmetertje hoef je daar trouwens niet de lastig verkrijgbare DN2540 depletion mode fet in te stoppen maar voldoet iedere 400V powerfet, b.v. de IRF710. Al werkt het wel zo. Ik zou trouwens R3 een paar mega ohm maken, kan makkelijk. Nu staat er 330K extra aan belasting op de de onderste buis. Beetje zonde van de lineariteit.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Nu staat er 330K extra aan belasting op de de onderste buis. Beetje zonde van de lineariteit.
Was ook al ter sprake op ,,DIY Audio,, maar maakte niets meer uit i.v.m. de gebruikte 1uF condensator................. :mrgreen:

Ja,huiswerk gedaan............ :rock:

Mooi dat je even langs wipt .Peter. :wink:

Toch wel de mooiste 1uF die ik heb 8)
Bijlagen
f.png
1 uF.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 22 aug 2013, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Wat ik bedoel is dat de fet de buis belast als stroombron doordat de 1uF condensator de fet "bootstrapt". Daarmee haal je de maximale lineariteit uit de buis. Via de 1uF condensator komt R3 parallel aan de stroombron te staan waarmee je wat afbreuk doet aan die maximale lineariteit. Maar misschien maakt het i.d.d. gehoormatig niet uit.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt voor je uitleg.

Maar bij een meer inhoudelijke bespreking,moet ik helaas afhaken................ :-s

Het hele verhaal gelezen en maar besloten de 330K te laten staan en maar de beste condensator te gebruiken die ik ken :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Bedankt voor je uitleg.

Maar bij een meer inhoudelijke bespreking,moet ik helaas afhaken................ :-s

Het hele verhaal gelezen en maar besloten de 330K te laten staan en maar de beste condensator te gebruiken die ik ken :wink:
Ok, geeft niet. Maar voor die C2 kun je iedere willekeurige C gebruiken. Er loopt geen (AC) stroom door en er staat nauwelijks spanning over. Denk dat als je eerlijk bent dat je geen enkel verschil gaat horen tussen een gewone MKT of wat voor superduper goud in olie C of wat dan ook. Maar dat kun je dan mooi eens uitproberen :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,Peter

We zien wel........... :mrgreen:

Wish me luck O:)
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (5.44 KiB) 272 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Touwtjes dag.

Nog even wachten dus..........

Eerst die gloei printen goed krijgen.

Werkt het wel of niet :-?

Play the game
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Wish me luck O:)
Dat doe ik zeker! Dit gaat wel lukken :sure:

Leuk project om te volgen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Het is vandaag barbecue weer........... :D

En wat leggen we op de barbecue????

Een timmermans potlood :rock:

Eens even kijken, of ik die vette Kathode weerstand [7,5 ohm 10W] niet zelf kan maken.

Met een beetje zilverdraad moet dat lukken.

Geen idee hoe heet dit gaat worden............... :mrgreen:
Bijlagen
koolweerstand.JPG
weerstand.JPG
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door FR_Aad »

Krant gaat zeker over DSman?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Barry2001 »

FR_Aad schreef:
Krant gaat zeker over DSman?
:lol: ligt wel in die hoek daar. Mooi project Demo, volg het stilzwijgend hier!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Die "vette" kathodeweerstand hoeft niet zo vet hoor :o
Gaat 0,5A door ,vermogen IxIxR ofwel 0,5x0,5x7,5 W = nog net geen 2W.Zodat een 5W weerstand makkelijk kan :D .
Neem twee 15ohm (2...3W) in parallel.
Om die 330k zou ik me geen zorgen maken,staat idd parallel aan de fet stroombron maar ook aan de buis.Hoeveel de Ri van dat buisje is weet ik niet,maar veel zal 't niet zijn,daarbij stelt 330k nauwelijks iets voor.
@Peter,
µ-dinges is ook een SRPP , omgekeerd niet :? .Vierkant is rechthoek maar geldt niet omgekeerd :wink: .
PP , aktief beide richtingen
S , da's hier de fet
R , door de stroom van de aansturing(buis) via de spanningsval over de 470ohm
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
@Peter,
µ-dinges is ook een SRPP , omgekeerd niet :? .Vierkant is rechthoek maar geldt niet omgekeerd :wink: .
PP , aktief beide richtingen
S , da's hier de fet
R , door de stroom van de aansturing(buis) via de spanningsval over de 470ohm
Anne
Ha Anne, en volgens mij draai je nu cirkeltjes :lol:

SRPP = shunt regulated push-pull of series regulated push-pull ( http://www.tubecad.com/may2000/index.html )
De naamgeving blijft wat onduidelijk.

Ze lijken misschien wel op elkaar maar ze werken toch wezenlijk anders. Bij een SRPP compenseert de niet-lineariteit van de bovenste buis de niet-lineariteit van de onderste buis. Dat werkt alleen goed als ze identiek staan ingesteld (en de buizen identiek zijn) en dan voor de even harmonischen maar niet zo voor de oneven, net zo als met een parallel push-pull. Vandaar ook dat sommigen een SRPP "clean" of "kill" (in de negatieve audiofiele betekenis) vinden klinken.

Bij een Mu-follower maak je de belasting van de onderste buis zo laag mogelijk door de belastingsweerstand in de anode elektronisch erg hoog te maken. Dat is dan niet compenseren van de vervorming, maar minimaliseren van de vervorming van de buis. Bovendien blijft de vervorming hoofdzakelijk even harmonischen. De stroom door de buis blijft nagenoeg constant, onafhankelijk van de uitsturing: De load line komt vrijwel horizontaal te liggen. Wezenlijk anders dus.

Kortom:

SRPP is een push pull configuratie
Mu-Follower is een slimme configuratie/combinatie van een SE en een kathode dan wel source follower.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ha Anne, en volgens mij draai je nu cirkeltjes :lol:
Kortom:

SRPP is een push pull configuratie
Mu-Follower is een slimme configuratie/combinatie van een SE en een kathode dan wel source follower.
Mooie cirkeltjes zijn ook nooit weg :lol: ,behalve van rook :( .
Hoe je 't ook noemt,voor MIJ blijft dat een SRPP
Enkel een andere keuze van Rs en de Shunt,schakeling blijft dezelfde (op wisselstroomgebied) en ook PP.
Anne
Bijlagen
srpp.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Blijft een rare vogel die Anne om een SE toch een PP te vinden :? Misschien je toch maar eens wat meer in de Mu-follower verdiepen?

In jouw tekeningetje moet zowel de push cirkeltje als het pull cirkeltje aan de rechter kant staan voor een Mu-follower. Maar dan met het push pijltje de andere kant op. Dat gaat niet werken niet een triode daar rechts. Daar heb je iets met een penthode/fet karakteristiek voor nodig. En dat is wat Demo's schakeling is.

B.t.w. Je ziet ook wel varianten met twee trioden en een stroombron op de plaats van Rs
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Blijft een rare vogel die Anne om een SE toch een PP te vinden :? Misschien je toch maar eens wat meer in de Mu-follower verdiepen?

In jouw tekeningetje moet zowel de push cirkeltje als het pull cirkeltje aan de rechter kant staan voor een Mu-follower. Maar dan met het push pijltje de andere kant op. Dat gaat niet werken niet een triode daar rechts. Daar heb je iets met een penthode/fet karakteristiek voor nodig. En dat is wat Demo's schakeling is.

B.t.w. Je ziet ook wel varianten met twee trioden en een stroombron op de plaats van Rs
Natuurlijk is een SE geen PP maar een stroombron als andere kant is niet passief,trekt zelf en is het daarmee geen SE meer.
Ik heb triodes getekend in 't algemeen.Torren penthodes of wat dan ook veranderen de eigenschappen niet de basisschakeling.
Dat de stroom in beide richtingen rechts zouden moeten :shock:
De shunt kan alleen naar + trekken naar - laat ie los en moet de driver stroom trekken.De shunt bepaald grotendeels de uitgangsimpedantie,meestal erg laag met een fet,maar hoeveel je er aan hebt (spanning aan grote belasting) hangt af van wat de onderste buis aan stroom kan leveren,de shunt laat enkel los.
Anne
Plaats reactie