6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

6N16 phonovoorversterker , Mini-Me

Bericht door koifarm »

:boos:

Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 05 okt 2014, 20:54, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door democles »

Dag,koifarm

Ik ben weer van de partij,heb nog wat buisjes liggen.

Dus, doe weer vrolijk mee....................... :mrgreen:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door audioot »

hoi koifarm,
IK wil absoluut de slimme niet spelen maar zou je r2(1k) niet wat kleiner nemen ivm ruis?
en moet er van het rooster van v1b niet nog een roosterlekweerstand komen?
iig veel succes gewenst
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Ah!buis »

Of die 6N16 geschikt is :-s ,voetjes gebruiken en de beste voor V1 kiezen.
V1b heeft geen roosterweerstand :o
Denk je dat die V1b het kan slikken,zonder te veel vervorming,in het hoog.Is 5mV +20dB,geeft 25V (x1,4 top) :shock:
Zou toch het hoog-af eerder zetten (tussen V1a en V1b).
Vind ook dat de kathodevolger op 't eind op een wel heel laag pitje staat.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Kappa7 »

Stomme vraag maar waarom een telefoon versterker bouwen?
Wel weer goed bezig trouwens.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Kappa7 schreef:
Stomme vraag maar waarom een telefoon versterker bouwen?
Dat is om de muziek die je te horen krijgt als je in de wacht staat te versterken.

Anne, je hebt een goed punt met die hoge tonen op +20db.
Ik zal het schema wijzigen
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Hieronder het gewijzigde schema.
Na 18x versterking van V1a wordt eerst het hoog met 20db afgezwakt.V1b versterkt 16x waarna de lage tonen worden opgehoogd(20db).V2a versterkt nogmaals 16x waarna V2b het signaal buffert.

Ik twijfel alleen of er voor R15 nog een ontkoppelcondensator moet worden geplaatst.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 27 aug 2013, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

Zoals audioot al opmerkte : het rooster van de tweede buis buis "zweeft".

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Ah!buis »

Tja,het rooster zweeft nu niet meer maar V1b zit volledig in verzadiging :shock:
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

AatV schreef:
Zoals audioot al opmerkte : het rooster van de tweede buis buis "zweeft".

groet,
Aat
Aat, het is mij niet duidelijk welke triode je bedoeld.
Als je V2b bedoeld, dan snap ik het niet want dit is een gelijkspanning gekoppelde cathodevolger volgens het boekje.

Ah!buis schreef:
Tja,het rooster zweeft nu niet meer maar V1b zit volledig in verzadiging :shock:
Anne
Dat dacht ik al maar wist het niet zeker. Als ik de trap ontkoppel met een 100nf condensator heb ik meteen een subsonic/rumble filter ingebouwd. Schema aanpassing volgt nog.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

De buis zweeft inderdaad niet meer in het tweede schema, zie ik nu.
Anne bedoelt dat met een kathodeweerstand van 1k de buis op z'n maximale, of boven zijn maximale stroom zit. (de buis laat zich dan niet meer moduleren door het stuurrooster) Als het een kathodevolger is, dan moet de weerstand fors hoger zijn. Ken dit type buis niet, maar zie dat je verderop in de versterker een kathodeweerstand van 33k hanteert.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

@Koifarm,

Heb het schema nog eens wat beter bekekenen. Je geeft aan dat de tweede buis een kathodevolger is (dus met een versterking van iets minder dan 1!). De versterking wordt dan in totaal : 18 x 16 /10 = 29 maal. Je kan dus de tweede buis niet missen als versterkende trap. Je hebt in het schema de tweede buis echter getekend als anodevolger, zij het zwaar in de verzadiging, dus ik weet niet precies wat het moet zijn.
Heb verder nog even - vluchtig - gekeken naar je dimensionering voor de RIAA correctie. Deze kan ik niet helemaal volgen. Hoe ben je hiertoe gekomen?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door democles »

Maar even de,, phono dude ,,er bij, voor het correctie netwerk.

Toch wel veel verschillen?
Bijlagen
PhonoDudeamp.GIF
Laatst gewijzigd door democles op wo 28 aug 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

De twee netwerken vallen niet te vergelijken want :
1. De PhonoDude heeft een alles in éen netwerk. Bij Koifarm wordt de RIAA correctie over twee trappen verdeeld.
2. Bij een juiste berekening moet de uitgangsimpedantie van de "vorige" buis worden meegenomen in berekening. Voor verschillende buizen verschillende waarden.
3. De millercapaciteit moet i.p. ook worden meegenomen in het netwerkje. Ook dit is natuurlijk voor elk type buis verschillend.

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Aat,

de spanningversterking is als volgt,

-V1a = +18,6x
-V1b = +16,3x
- Laagfilter = -10x
-V2a = +16,3x
-V2b = +1x

Hierdoor zal de totale versterking op 500x uitkomen.
Voor R15 moet nog een koppelcondensatoren worden geplaatst.

Lees momenteel alles over batterij/accu ruststroom instellen. Misschien iets voor deze voorversterker.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Voor R15 moet nog een koppelcondensatoren worden geplaatst.
En dan zweven we weer :shock:
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Dus ook een 1M weerstand van rooster naar massa voor V1b. Ik moet even uitrekenen hoeveel invloed dit op het filter heeft.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door democles »

Lees momenteel alles over batterij/accu ruststroom instellen. Misschien iets voor deze voorversterker.
Nee, niet doen.............nog meer onderhoud vragende onderdelen :-s

Niet echt,,idioot, proof,................... :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Oke, had hier geen ervaring mee.

Laatste versie schema bijgevoegd.
Verder is het wachten op onderdelen die besteld zijn.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 27 aug 2013, 17:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door Ah!buis »

Beter de 1M voor de 180k zetten (minder verzwakking).Heb je ook na de V1b gedaan bij de laag-op.
Zou ook stop-weerstanden aan de roosters zetten (1k bijv.),buisjes zijn tamelijk stijl.
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Laatst geplaatst schema bijgewerkt. Pin nummers buis aangepast.

En ik ben begonnen met opbouwen van een concept print.
Laatst gewijzigd door koifarm op za 24 aug 2013, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door ray5150 »

Volgens mij heb ik ook wat van die buisjes liggen, iemand deelde ze uit in Enschede.
Maar eens kijken of er iets van een lijnversterker mee te maken is... :D

Hoe moet je die buisjes eigenlijk op een PCB monteren, zijn er ook voetjes voor ?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door koifarm »

Zie de foto van het concept.
Dip8 voetjes.

Lees ook deze thread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=6n16

Ronny
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door democles »

Mooi dat er al een concept in elkaar zit :rock:

In afwachting van je bevindingen,wacht ik even af,tja geen ervaring met dit soort dingen :-s

Wel ondertussen wat ideen aan het uitwerken.

Maar dit alles is nog even afhankelijk van mijn gestoei met de 4P1L buis.

Anders lopen er weer twee dingen door elkaar [wat uiteindelijk wel zal gebeuren].

Voor nu succes.................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N16 phonovoorversterker

Bericht door AatV »

@Koifarm,

Heb nog even wat gerekend aan de waarden van je correctienetwerken.
Zie dat je een kantelpunt op 50kHz toegevoegd heb, wat ik persoonlijk niet echt nodig vind en het geeft wat ontwerpnadelen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Voor de kantelpunten van 50Hz(3180uS) em 500Hz(318uS) kom ik er wel redelijk uit.
Ook het kantelpunt voor de al genoemde 50kHz (3,18uS) kan ik wel herkennen (R16//R17 met 200pF) alleen de waarde voor 2122Hz(75uS) vind ik wat vreemd. Ik kom zelf uit op zo'n 316 KOhm waar jij in je schema 180 KOhm hebt staan. Hier moet de uitgangsimpedantie van V1a nog vanaf.

Nog iets anders; je moet i.p. ook nog rekening houden met de capaciteiten van buis V1b. Ik schat deze op circa 30 pF. In verhouding tot de 200 pF van C8 is dit niet te verwaarlozen.

groet,
Aat
Plaats reactie