Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
6N16 phonovoorversterker , Mini-Me
Moderator: Beheerdersteam
6N16 phonovoorversterker , Mini-Me
Mod: belediging verwijderd. De oorspronkelijke inhoud was al door de auteur zelf verwijderd.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 05 okt 2014, 20:54, 10 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Dag,koifarm
Ik ben weer van de partij,heb nog wat buisjes liggen.
Dus, doe weer vrolijk mee.......................
Ik ben weer van de partij,heb nog wat buisjes liggen.
Dus, doe weer vrolijk mee.......................
Re: 6N16 phonovoorversterker
hoi koifarm,
IK wil absoluut de slimme niet spelen maar zou je r2(1k) niet wat kleiner nemen ivm ruis?
en moet er van het rooster van v1b niet nog een roosterlekweerstand komen?
iig veel succes gewenst
mvg
audioot
IK wil absoluut de slimme niet spelen maar zou je r2(1k) niet wat kleiner nemen ivm ruis?
en moet er van het rooster van v1b niet nog een roosterlekweerstand komen?
iig veel succes gewenst
mvg
audioot
Re: 6N16 phonovoorversterker
Of die 6N16 geschikt is
,voetjes gebruiken en de beste voor V1 kiezen.
V1b heeft geen roosterweerstand
Denk je dat die V1b het kan slikken,zonder te veel vervorming,in het hoog.Is 5mV +20dB,geeft 25V (x1,4 top)
Zou toch het hoog-af eerder zetten (tussen V1a en V1b).
Vind ook dat de kathodevolger op 't eind op een wel heel laag pitje staat.
Anne
V1b heeft geen roosterweerstand
Denk je dat die V1b het kan slikken,zonder te veel vervorming,in het hoog.Is 5mV +20dB,geeft 25V (x1,4 top)
Zou toch het hoog-af eerder zetten (tussen V1a en V1b).
Vind ook dat de kathodevolger op 't eind op een wel heel laag pitje staat.
Anne
Re: 6N16 phonovoorversterker
Stomme vraag maar waarom een telefoon versterker bouwen?
Wel weer goed bezig trouwens.
Wel weer goed bezig trouwens.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Dat is om de muziek die je te horen krijgt als je in de wacht staat te versterken.Kappa7 schreef:Stomme vraag maar waarom een telefoon versterker bouwen?
Anne, je hebt een goed punt met die hoge tonen op +20db.
Ik zal het schema wijzigen
Re: 6N16 phonovoorversterker
Hieronder het gewijzigde schema.
Na 18x versterking van V1a wordt eerst het hoog met 20db afgezwakt.V1b versterkt 16x waarna de lage tonen worden opgehoogd(20db).V2a versterkt nogmaals 16x waarna V2b het signaal buffert.
Ik twijfel alleen of er voor R15 nog een ontkoppelcondensator moet worden geplaatst.
Na 18x versterking van V1a wordt eerst het hoog met 20db afgezwakt.V1b versterkt 16x waarna de lage tonen worden opgehoogd(20db).V2a versterkt nogmaals 16x waarna V2b het signaal buffert.
Ik twijfel alleen of er voor R15 nog een ontkoppelcondensator moet worden geplaatst.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 27 aug 2013, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Zoals audioot al opmerkte : het rooster van de tweede buis buis "zweeft".
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: 6N16 phonovoorversterker
Tja,het rooster zweeft nu niet meer maar V1b zit volledig in verzadiging
Anne
Anne
Re: 6N16 phonovoorversterker
Aat, het is mij niet duidelijk welke triode je bedoeld.AatV schreef:Zoals audioot al opmerkte : het rooster van de tweede buis buis "zweeft".
groet,
Aat
Als je V2b bedoeld, dan snap ik het niet want dit is een gelijkspanning gekoppelde cathodevolger volgens het boekje.
Dat dacht ik al maar wist het niet zeker. Als ik de trap ontkoppel met een 100nf condensator heb ik meteen een subsonic/rumble filter ingebouwd. Schema aanpassing volgt nog.Ah!buis schreef:Tja,het rooster zweeft nu niet meer maar V1b zit volledig in verzadiging![]()
Anne
Re: 6N16 phonovoorversterker
De buis zweeft inderdaad niet meer in het tweede schema, zie ik nu.
Anne bedoelt dat met een kathodeweerstand van 1k de buis op z'n maximale, of boven zijn maximale stroom zit. (de buis laat zich dan niet meer moduleren door het stuurrooster) Als het een kathodevolger is, dan moet de weerstand fors hoger zijn. Ken dit type buis niet, maar zie dat je verderop in de versterker een kathodeweerstand van 33k hanteert.
groet,
Aat
Anne bedoelt dat met een kathodeweerstand van 1k de buis op z'n maximale, of boven zijn maximale stroom zit. (de buis laat zich dan niet meer moduleren door het stuurrooster) Als het een kathodevolger is, dan moet de weerstand fors hoger zijn. Ken dit type buis niet, maar zie dat je verderop in de versterker een kathodeweerstand van 33k hanteert.
groet,
Aat
Re: 6N16 phonovoorversterker
@Koifarm,
Heb het schema nog eens wat beter bekekenen. Je geeft aan dat de tweede buis een kathodevolger is (dus met een versterking van iets minder dan 1!). De versterking wordt dan in totaal : 18 x 16 /10 = 29 maal. Je kan dus de tweede buis niet missen als versterkende trap. Je hebt in het schema de tweede buis echter getekend als anodevolger, zij het zwaar in de verzadiging, dus ik weet niet precies wat het moet zijn.
Heb verder nog even - vluchtig - gekeken naar je dimensionering voor de RIAA correctie. Deze kan ik niet helemaal volgen. Hoe ben je hiertoe gekomen?
groet,
Aat
Heb het schema nog eens wat beter bekekenen. Je geeft aan dat de tweede buis een kathodevolger is (dus met een versterking van iets minder dan 1!). De versterking wordt dan in totaal : 18 x 16 /10 = 29 maal. Je kan dus de tweede buis niet missen als versterkende trap. Je hebt in het schema de tweede buis echter getekend als anodevolger, zij het zwaar in de verzadiging, dus ik weet niet precies wat het moet zijn.
Heb verder nog even - vluchtig - gekeken naar je dimensionering voor de RIAA correctie. Deze kan ik niet helemaal volgen. Hoe ben je hiertoe gekomen?
groet,
Aat
Re: 6N16 phonovoorversterker
Maar even de,, phono dude ,,er bij, voor het correctie netwerk.
Toch wel veel verschillen?
Toch wel veel verschillen?
Laatst gewijzigd door democles op wo 28 aug 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
De twee netwerken vallen niet te vergelijken want :
1. De PhonoDude heeft een alles in éen netwerk. Bij Koifarm wordt de RIAA correctie over twee trappen verdeeld.
2. Bij een juiste berekening moet de uitgangsimpedantie van de "vorige" buis worden meegenomen in berekening. Voor verschillende buizen verschillende waarden.
3. De millercapaciteit moet i.p. ook worden meegenomen in het netwerkje. Ook dit is natuurlijk voor elk type buis verschillend.
groet,
Aat
1. De PhonoDude heeft een alles in éen netwerk. Bij Koifarm wordt de RIAA correctie over twee trappen verdeeld.
2. Bij een juiste berekening moet de uitgangsimpedantie van de "vorige" buis worden meegenomen in berekening. Voor verschillende buizen verschillende waarden.
3. De millercapaciteit moet i.p. ook worden meegenomen in het netwerkje. Ook dit is natuurlijk voor elk type buis verschillend.
groet,
Aat
Re: 6N16 phonovoorversterker
Aat,
de spanningversterking is als volgt,
-V1a = +18,6x
-V1b = +16,3x
- Laagfilter = -10x
-V2a = +16,3x
-V2b = +1x
Hierdoor zal de totale versterking op 500x uitkomen.
Voor R15 moet nog een koppelcondensatoren worden geplaatst.
Lees momenteel alles over batterij/accu ruststroom instellen. Misschien iets voor deze voorversterker.
de spanningversterking is als volgt,
-V1a = +18,6x
-V1b = +16,3x
- Laagfilter = -10x
-V2a = +16,3x
-V2b = +1x
Hierdoor zal de totale versterking op 500x uitkomen.
Voor R15 moet nog een koppelcondensatoren worden geplaatst.
Lees momenteel alles over batterij/accu ruststroom instellen. Misschien iets voor deze voorversterker.
Re: 6N16 phonovoorversterker
En dan zweven we weerkoifarm schreef:Voor R15 moet nog een koppelcondensatoren worden geplaatst.
Anne
Re: 6N16 phonovoorversterker
Dus ook een 1M weerstand van rooster naar massa voor V1b. Ik moet even uitrekenen hoeveel invloed dit op het filter heeft.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Nee, niet doen.............nog meer onderhoud vragende onderdelenLees momenteel alles over batterij/accu ruststroom instellen. Misschien iets voor deze voorversterker.
Niet echt,,idioot, proof,...................
Re: 6N16 phonovoorversterker
Oke, had hier geen ervaring mee.
Laatste versie schema bijgevoegd.
Verder is het wachten op onderdelen die besteld zijn.
Laatste versie schema bijgevoegd.
Verder is het wachten op onderdelen die besteld zijn.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 27 aug 2013, 17:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Beter de 1M voor de 180k zetten (minder verzwakking).Heb je ook na de V1b gedaan bij de laag-op.
Zou ook stop-weerstanden aan de roosters zetten (1k bijv.),buisjes zijn tamelijk stijl.
Anne
Zou ook stop-weerstanden aan de roosters zetten (1k bijv.),buisjes zijn tamelijk stijl.
Anne
Re: 6N16 phonovoorversterker
Laatst geplaatst schema bijgewerkt. Pin nummers buis aangepast.
En ik ben begonnen met opbouwen van een concept print.
En ik ben begonnen met opbouwen van een concept print.
Laatst gewijzigd door koifarm op za 24 aug 2013, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 6N16 phonovoorversterker
Volgens mij heb ik ook wat van die buisjes liggen, iemand deelde ze uit in Enschede.
Maar eens kijken of er iets van een lijnversterker mee te maken is...
Hoe moet je die buisjes eigenlijk op een PCB monteren, zijn er ook voetjes voor ?
Maar eens kijken of er iets van een lijnversterker mee te maken is...
Hoe moet je die buisjes eigenlijk op een PCB monteren, zijn er ook voetjes voor ?
Re: 6N16 phonovoorversterker
Zie de foto van het concept.
Dip8 voetjes.
Lees ook deze thread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=6n16
Ronny
Dip8 voetjes.
Lees ook deze thread:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=6n16
Ronny
Re: 6N16 phonovoorversterker
Mooi dat er al een concept in elkaar zit
In afwachting van je bevindingen,wacht ik even af,tja geen ervaring met dit soort dingen
Wel ondertussen wat ideen aan het uitwerken.
Maar dit alles is nog even afhankelijk van mijn gestoei met de 4P1L buis.
Anders lopen er weer twee dingen door elkaar [wat uiteindelijk wel zal gebeuren].
Voor nu succes..................
In afwachting van je bevindingen,wacht ik even af,tja geen ervaring met dit soort dingen
Wel ondertussen wat ideen aan het uitwerken.
Maar dit alles is nog even afhankelijk van mijn gestoei met de 4P1L buis.
Anders lopen er weer twee dingen door elkaar [wat uiteindelijk wel zal gebeuren].
Voor nu succes..................
Re: 6N16 phonovoorversterker
@Koifarm,
Heb nog even wat gerekend aan de waarden van je correctienetwerken.
Zie dat je een kantelpunt op 50kHz toegevoegd heb, wat ik persoonlijk niet echt nodig vind en het geeft wat ontwerpnadelen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Voor de kantelpunten van 50Hz(3180uS) em 500Hz(318uS) kom ik er wel redelijk uit.
Ook het kantelpunt voor de al genoemde 50kHz (3,18uS) kan ik wel herkennen (R16//R17 met 200pF) alleen de waarde voor 2122Hz(75uS) vind ik wat vreemd. Ik kom zelf uit op zo'n 316 KOhm waar jij in je schema 180 KOhm hebt staan. Hier moet de uitgangsimpedantie van V1a nog vanaf.
Nog iets anders; je moet i.p. ook nog rekening houden met de capaciteiten van buis V1b. Ik schat deze op circa 30 pF. In verhouding tot de 200 pF van C8 is dit niet te verwaarlozen.
groet,
Aat
Heb nog even wat gerekend aan de waarden van je correctienetwerken.
Zie dat je een kantelpunt op 50kHz toegevoegd heb, wat ik persoonlijk niet echt nodig vind en het geeft wat ontwerpnadelen, maar dat is een persoonlijke keuze.
Voor de kantelpunten van 50Hz(3180uS) em 500Hz(318uS) kom ik er wel redelijk uit.
Ook het kantelpunt voor de al genoemde 50kHz (3,18uS) kan ik wel herkennen (R16//R17 met 200pF) alleen de waarde voor 2122Hz(75uS) vind ik wat vreemd. Ik kom zelf uit op zo'n 316 KOhm waar jij in je schema 180 KOhm hebt staan. Hier moet de uitgangsimpedantie van V1a nog vanaf.
Nog iets anders; je moet i.p. ook nog rekening houden met de capaciteiten van buis V1b. Ik schat deze op circa 30 pF. In verhouding tot de 200 pF van C8 is dit niet te verwaarlozen.
groet,
Aat
