Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De woofers tegen elkaar aan en de tweeter erboven, dicht tegen de woofers aan, is beter dan een platte wtw.. Maar zelfs hier kan je 2.5weg filteren..
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Zo heb ik ze lekker dicht bij elkaar.
Kan geen ...haartje meer tussen...... en toch nog voldoende ruimte voor een schot tussen alle 3.
:P
Bijlagen
center.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vol gas gaat ie!! 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vergeet niet nog ademruimte te creeren voor de woofertjes. De binnenkant van de gaten moet je dus afschuinen, om staande golven te voorkomen...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik ga morgen even bij paul kijken,dan zetten we de puntjes op de i(als dat nodig is :wink: )
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

CONTROLE....... :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Vergeet niet nog ademruimte te creeren voor de woofertjes. De binnenkant van de gaten moet je dus afschuinen, om staande golven te voorkomen...
ik moet nog iets van een heel smal bandschuurmachientje kopen.
is het makkelijkst.
een soort van bandvijltje of zo, ik heb zoiets zien liggen...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je kan ook de decoupeerzaag op 45 graden zetten..
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Je kan ook de decoupeerzaag op 45 graden zetten..
Bedankt Montana voor de tip.
Vandaag niet veel gedaan.
Alleen een schuin randje gemaakt (met decoupeer) en zijkant geplaatst.
Randjes alleen nog mooi opschuren.

Dre op bezoek en het was heel erg gezellig en kennis gemaakt met cd’s die ik niet kende maar zeker ga halen.
Goeie afwerk tips gekregen van Dre.

Vraag; omdat de beide C95-ers in serie staan zouden deze niet elk een appart lucht kamertje hoeven te hebben (op 2 weg filter) maar een gezamelijke kamer kunnen hebben.
Ben ik “voor” tenzij hier grote nadelen aan kleven.
Gaarne commentaar.

Gr en bedankt weer zover.

Paul
Bijlagen
schuinerand.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bij 2 en 2.5 weg mag je ze beide in dezelfde ruimte zetten. Echter is het gunstiger om kleine kamers te maken met a parallele wanden, om staande golven zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als je toch genoeg ruimte in de kast hebt. Met zand kan je loze ruimtes ook vullen en wordt de kast nog doder.

Maar voor de units zelf maakt het dus niet uit..
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Bij 2 en 2.5 weg mag je ze beide in dezelfde ruimte zetten. Echter is het gunstiger om kleine kamers te maken met a parallele wanden, om staande golven zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als je toch genoeg ruimte in de kast hebt. Met zand kan je loze ruimtes ook vullen en wordt de kast nog doder.

Maar voor de units zelf maakt het dus niet uit..
Ok
thanks.
De wanden lopen trapeziumvormig, zowel in de breedte als in de lengte dus a-paralel. (Niet op de foto te zien.)
Ik zal de loze ruimten met vogelzand gaan vullen want ik heb inderdaad 2 x teveel ruimte.

gr
paul
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het was inderdaad gezellig :wink:
dat gaat een mooi project worden 8)
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Proefplankje.
Units ongeveer op zijn plek.(dus niet ingemeten!!!)
De werkelijke plank wordt 4x dikker etc etc..
En onder breder zodat ik een taille kan maken naar de onderkast.
De bedoeling zal zijn nagenoeg geen luchtspleet tussen beide fronten.
De C95-ers a-symetrie opstelling vind ik leuk. Ideetje van Montana.
Noemen we voortaan Monatametrie.

Eerste indruk; ik denk dat het wel toonbaar kan worden.
Bijlagen
MONTANAMETRIE.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

...............Ondertussen......
Tussenplanken geplaatst.
Zonder vilt "zit" ik aan de 40 liter.
Morgen uurtje schuren........ :D :evil: :evil:
Bijlagen
40liter.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Montanametrie! :twisted: Of klopt de schets op de baffle niet?

Het gaat niet om zo dik mogelijk, de units moeten goed kunnen ademen achter.Effectiever is het om een sandwich te maken van 12mm mdf 10 mm bitumen en dan weer 12mm mdf. En dan ook bij de units achteren zo vrij mogelijk houden.
Montana schreef:
Ik ben dan wel geen kenner, maar ik heb er ook al iets over gezegd en mijn advies is om de drivers zo te plaatsen als ik gesimuleerd heb op pagina 4. Tweeter dus tussen de woofers iets (1.5cm) uit het midden geplaatst. Dan kan de filterontwerper makkelijk switchen tussen d'apolito en 2.5 weg. Met de ene woofer is waarschijnlijk nog wat te boosten in het lage mid om de afval te compenseren.

Op jouw tekeningen zie ik de mids steeds verder naar de zijkant verplaatst worden. Probeer beide ongeveer 2cm uit het midden te plaatsen, zoals gesimuleerd en dan zo dicht mogelijk tegen de tweeter aan.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Schets is schets, maw, alleen maar een indruk.
Ik wil eigenlijk nog meer a-symetrie maar schuif dat nog even voor me uit. Ik "zit" nu gebonden aan de 25cm breedte en wil eigenlijk iets breder, 28? en de mids wat verder naar buiten plaatsen. Ik heb dat simulatie program nu ook en ga daar wat mee spelen.
Tweeter moet ook 10cm lager. Hoe dat moet icm de mids, geen idee nog.
Ik begrijp wel dat het niet om de dikte gaat, maar om de stijfheid. Die komt er ook door de te maken sandwich. Waarschijnlijk MDF, aluminium, en nog wat hout te bepalen. De combinatie zal de baffle "stil" moeten maken. Ook een kwestie van proberen bij mij zometeen.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Zo jij bent lekker bezig geweest! Nu met de baffle wordt het toch opeens een ander geheel! Dat wordt mooi zo. :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nee het gaat niet om stijfheid, maar om de dempende eigenschappen van een baffle die van belang zijn voor midhoog frequenties.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Nee het gaat niet om stijfheid, maar om de dempende eigenschappen van een baffle die van belang zijn voor midhoog frequenties.
Rubber front/baffle..........?
Vilt?

Leg aub "dempend" in dit verband uit..............
thanks
paul
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een ccombinatie van 12 mm mdf en 1 cm bitumen en dan weer 12 mm mdf + evt. nog een laag bitumen) heeft sterk dempende eigenschappen. De energie van de units wordt niet vastgehouden door de baffle. Hierdoor ontstaan geen baffleresonanties.

De dikte komt erg nauw en de verhoudingen van de verschillende lagen zijn belangrijk. Dikker is niet altijd beter! Je kan MartijnM eens mailen. Die kan je veel meer vertellen nog, omdat hij hetzelfde doet bij zijn dipool.

Een hele dikke baffle bij je middentoner is alleen maar ongunstig..
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Een ccombinatie van 12 mm mdf en 1 cm bitumen en dan weer 12 mm mdf + evt. nog een laag bitumen) heeft sterk dempende eigenschappen. De energie van de units wordt niet vastgehouden door de baffle. Hierdoor ontstaan geen baffleresonanties.

De dikte komt erg nauw en de verhoudingen van de verschillende lagen zijn belangrijk. Dikker is niet altijd beter! Je kan MartijnM eens mailen. Die kan je veel meer vertellen nog, omdat hij hetzelfde doet bij zijn dipool.

Een hele dikke baffle bij je middentoner is alleen maar ongunstig..
..En weer bedankt.
Waar zou ik zijn zonder al die goede adviezen.

Ik heb even zitten spelen met het uiterlijk en de units naar het randje geschoven. Ziet er nog leuker uit, nu nog checken wat het met de parameters/kwaliteiten doet. Ik wilde het toch even tonen.

paul
Bijlagen
meer Montanametrie.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Het centertje gaat gestaag en wordt lichter..... :P

Nog wat verder op de randen en alle hoeken "groot" ronden en dan kan ik verder met het OB avontuur.......... :D
Bijlagen
nog een paar milimeter.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

maja.. het belangrijkste advies laat je links liggen en dat is om de units niet al te ver naar de zijkant te zetten: 1.5cm uit het midden elk, max 2 cm elk. Dit om interferentie te voorkomen onder horizontale hoeken. Nu zit je met de midhoog baffle op 30 cm breedte. Dat is eigenlijk iets te breed weer..

En die tweeter kan daar echt niet blijven!! Zeer ongunstig! Zeg even Montana hou je mond anders blijf ik het herhalen! :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Afgezien daarvan denk ik dat het ook veel fraaier is om een wat smallere baffle voor het midhoog te hebben, Paul.

Binnenkort kom ik met Joyce wel wat a-technische, maar esthetisch verantwoorde adviezen geven :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:
Afgezien daarvan denk ik dat het ook veel fraaier is om een wat smallere baffle voor het midhoog te hebben, Paul.

Binnenkort kom ik met Joyce wel wat a-technische, maar esthetisch verantwoorde adviezen geven :wink:
....maar de bedoeling is ook een smalle baffle (ca. 25cm), zoom maar in op het footootje en je ziet dat aan weerszijden je de baffle smaller moet voorstellen.
Vanavond met die plakplaatjes aan de gang om het ook estetisch lollig te houden.
Misschien toch weer een soort dapolito maken...?.... een dilemma.....want die eigenwijze off-center toont zo leuk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”