Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
ik moet nog iets van een heel smal bandschuurmachientje kopen.Montana schreef:Vergeet niet nog ademruimte te creeren voor de woofertjes. De binnenkant van de gaten moet je dus afschuinen, om staande golven te voorkomen...
is het makkelijkst.
een soort van bandvijltje of zo, ik heb zoiets zien liggen...
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Bedankt Montana voor de tip.Montana schreef:Je kan ook de decoupeerzaag op 45 graden zetten..
Vandaag niet veel gedaan.
Alleen een schuin randje gemaakt (met decoupeer) en zijkant geplaatst.
Randjes alleen nog mooi opschuren.
Dre op bezoek en het was heel erg gezellig en kennis gemaakt met cd’s die ik niet kende maar zeker ga halen.
Goeie afwerk tips gekregen van Dre.
Vraag; omdat de beide C95-ers in serie staan zouden deze niet elk een appart lucht kamertje hoeven te hebben (op 2 weg filter) maar een gezamelijke kamer kunnen hebben.
Ben ik “voor” tenzij hier grote nadelen aan kleven.
Gaarne commentaar.
Gr en bedankt weer zover.
Paul
Bij 2 en 2.5 weg mag je ze beide in dezelfde ruimte zetten. Echter is het gunstiger om kleine kamers te maken met a parallele wanden, om staande golven zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als je toch genoeg ruimte in de kast hebt. Met zand kan je loze ruimtes ook vullen en wordt de kast nog doder.
Maar voor de units zelf maakt het dus niet uit..
Maar voor de units zelf maakt het dus niet uit..
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
OkMontana schreef:Bij 2 en 2.5 weg mag je ze beide in dezelfde ruimte zetten. Echter is het gunstiger om kleine kamers te maken met a parallele wanden, om staande golven zoveel mogelijk te voorkomen. Helemaal als je toch genoeg ruimte in de kast hebt. Met zand kan je loze ruimtes ook vullen en wordt de kast nog doder.
Maar voor de units zelf maakt het dus niet uit..
thanks.
De wanden lopen trapeziumvormig, zowel in de breedte als in de lengte dus a-paralel. (Niet op de foto te zien.)
Ik zal de loze ruimten met vogelzand gaan vullen want ik heb inderdaad 2 x teveel ruimte.
gr
paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Proefplankje.
Units ongeveer op zijn plek.(dus niet ingemeten!!!)
De werkelijke plank wordt 4x dikker etc etc..
En onder breder zodat ik een taille kan maken naar de onderkast.
De bedoeling zal zijn nagenoeg geen luchtspleet tussen beide fronten.
De C95-ers a-symetrie opstelling vind ik leuk. Ideetje van Montana.
Noemen we voortaan Monatametrie.
Eerste indruk; ik denk dat het wel toonbaar kan worden.
Units ongeveer op zijn plek.(dus niet ingemeten!!!)
De werkelijke plank wordt 4x dikker etc etc..
En onder breder zodat ik een taille kan maken naar de onderkast.
De bedoeling zal zijn nagenoeg geen luchtspleet tussen beide fronten.
De C95-ers a-symetrie opstelling vind ik leuk. Ideetje van Montana.
Noemen we voortaan Monatametrie.
Eerste indruk; ik denk dat het wel toonbaar kan worden.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Montanametrie!
Of klopt de schets op de baffle niet?
Het gaat niet om zo dik mogelijk, de units moeten goed kunnen ademen achter.Effectiever is het om een sandwich te maken van 12mm mdf 10 mm bitumen en dan weer 12mm mdf. En dan ook bij de units achteren zo vrij mogelijk houden.
Het gaat niet om zo dik mogelijk, de units moeten goed kunnen ademen achter.Effectiever is het om een sandwich te maken van 12mm mdf 10 mm bitumen en dan weer 12mm mdf. En dan ook bij de units achteren zo vrij mogelijk houden.
Montana schreef:Ik ben dan wel geen kenner, maar ik heb er ook al iets over gezegd en mijn advies is om de drivers zo te plaatsen als ik gesimuleerd heb op pagina 4. Tweeter dus tussen de woofers iets (1.5cm) uit het midden geplaatst. Dan kan de filterontwerper makkelijk switchen tussen d'apolito en 2.5 weg. Met de ene woofer is waarschijnlijk nog wat te boosten in het lage mid om de afval te compenseren.
Op jouw tekeningen zie ik de mids steeds verder naar de zijkant verplaatst worden. Probeer beide ongeveer 2cm uit het midden te plaatsen, zoals gesimuleerd en dan zo dicht mogelijk tegen de tweeter aan.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Schets is schets, maw, alleen maar een indruk.
Ik wil eigenlijk nog meer a-symetrie maar schuif dat nog even voor me uit. Ik "zit" nu gebonden aan de 25cm breedte en wil eigenlijk iets breder, 28? en de mids wat verder naar buiten plaatsen. Ik heb dat simulatie program nu ook en ga daar wat mee spelen.
Tweeter moet ook 10cm lager. Hoe dat moet icm de mids, geen idee nog.
Ik begrijp wel dat het niet om de dikte gaat, maar om de stijfheid. Die komt er ook door de te maken sandwich. Waarschijnlijk MDF, aluminium, en nog wat hout te bepalen. De combinatie zal de baffle "stil" moeten maken. Ook een kwestie van proberen bij mij zometeen.
Ik wil eigenlijk nog meer a-symetrie maar schuif dat nog even voor me uit. Ik "zit" nu gebonden aan de 25cm breedte en wil eigenlijk iets breder, 28? en de mids wat verder naar buiten plaatsen. Ik heb dat simulatie program nu ook en ga daar wat mee spelen.
Tweeter moet ook 10cm lager. Hoe dat moet icm de mids, geen idee nog.
Ik begrijp wel dat het niet om de dikte gaat, maar om de stijfheid. Die komt er ook door de te maken sandwich. Waarschijnlijk MDF, aluminium, en nog wat hout te bepalen. De combinatie zal de baffle "stil" moeten maken. Ook een kwestie van proberen bij mij zometeen.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Een ccombinatie van 12 mm mdf en 1 cm bitumen en dan weer 12 mm mdf + evt. nog een laag bitumen) heeft sterk dempende eigenschappen. De energie van de units wordt niet vastgehouden door de baffle. Hierdoor ontstaan geen baffleresonanties.
De dikte komt erg nauw en de verhoudingen van de verschillende lagen zijn belangrijk. Dikker is niet altijd beter! Je kan MartijnM eens mailen. Die kan je veel meer vertellen nog, omdat hij hetzelfde doet bij zijn dipool.
Een hele dikke baffle bij je middentoner is alleen maar ongunstig..
De dikte komt erg nauw en de verhoudingen van de verschillende lagen zijn belangrijk. Dikker is niet altijd beter! Je kan MartijnM eens mailen. Die kan je veel meer vertellen nog, omdat hij hetzelfde doet bij zijn dipool.
Een hele dikke baffle bij je middentoner is alleen maar ongunstig..
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
..En weer bedankt.Montana schreef:Een ccombinatie van 12 mm mdf en 1 cm bitumen en dan weer 12 mm mdf + evt. nog een laag bitumen) heeft sterk dempende eigenschappen. De energie van de units wordt niet vastgehouden door de baffle. Hierdoor ontstaan geen baffleresonanties.
De dikte komt erg nauw en de verhoudingen van de verschillende lagen zijn belangrijk. Dikker is niet altijd beter! Je kan MartijnM eens mailen. Die kan je veel meer vertellen nog, omdat hij hetzelfde doet bij zijn dipool.
Een hele dikke baffle bij je middentoner is alleen maar ongunstig..
Waar zou ik zijn zonder al die goede adviezen.
Ik heb even zitten spelen met het uiterlijk en de units naar het randje geschoven. Ziet er nog leuker uit, nu nog checken wat het met de parameters/kwaliteiten doet. Ik wilde het toch even tonen.
paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
maja.. het belangrijkste advies laat je links liggen en dat is om de units niet al te ver naar de zijkant te zetten: 1.5cm uit het midden elk, max 2 cm elk. Dit om interferentie te voorkomen onder horizontale hoeken. Nu zit je met de midhoog baffle op 30 cm breedte. Dat is eigenlijk iets te breed weer..
En die tweeter kan daar echt niet blijven!! Zeer ongunstig! Zeg even Montana hou je mond anders blijf ik het herhalen!
En die tweeter kan daar echt niet blijven!! Zeer ongunstig! Zeg even Montana hou je mond anders blijf ik het herhalen!
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
....maar de bedoeling is ook een smalle baffle (ca. 25cm), zoom maar in op het footootje en je ziet dat aan weerszijden je de baffle smaller moet voorstellen.RobertD schreef:Afgezien daarvan denk ik dat het ook veel fraaier is om een wat smallere baffle voor het midhoog te hebben, Paul.
Binnenkort kom ik met Joyce wel wat a-technische, maar esthetisch verantwoorde adviezen geven
Vanavond met die plakplaatjes aan de gang om het ook estetisch lollig te houden.
Misschien toch weer een soort dapolito maken...?.... een dilemma.....want die eigenwijze off-center toont zo leuk.

