Ik kan de 23D van harte aanbevelen aan een ieder die een top tweeter zoekt. Werkelijk heel goed. Maar combineer hem dan in een net wat andere opzet met een 15cm middentoner.
Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Was weer een leuke en nuttige dag! Wat betreft de 23D, die is geweldig goed maar heeft dus net niet de impact van de 25D aan de onderkant van zijn bereik. De 25D combineert subliem met de 18H C-quenze wat dat betreft. Ik heb nog nooit zo'n naadloze overgang gehoord, behalve dan van een breedbander die deze overgang niet kent.
De overgang is er feitelijk dus niet, perceptueel gezien, behalve dat er toevallig nog wel een scheidingsfilter wordt gebruikt...
Ik kan de 23D van harte aanbevelen aan een ieder die een top tweeter zoekt. Werkelijk heel goed. Maar combineer hem dan in een net wat andere opzet met een 15cm middentoner.
Ik kan de 23D van harte aanbevelen aan een ieder die een top tweeter zoekt. Werkelijk heel goed. Maar combineer hem dan in een net wat andere opzet met een 15cm middentoner.
Re: Daudio gaat 'live'
Waarom zouden jullie dan ook niet een variant met een 15cm AT mid overwegen? De AT mid die Leo in zijn speakers heeft zou dan echt prachtig kunnen zijn. De AT 10" units kunnen toch lekker ver doorlopen, bijv. dan crossover op 250Hz.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
op de at`s zou dat wel kunnen lukken,maar met de seas woofers gaat dat niet lukken.......
Re: Daudio gaat 'live'
Nee zeker niet, maar die zijn ook te lelijk voor in een vlakke baffle!
Ik weet nog wel dat ik op de luisterdag met verbazing naar het mid uit Leo zijn speakers zat te luisteren, ik vraag me af of de 18cm AT dit kan evenaren...
Groetjes Walter
Ik weet nog wel dat ik op de luisterdag met verbazing naar het mid uit Leo zijn speakers zat te luisteren, ik vraag me af of de 18cm AT dit kan evenaren...
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
na gisteren:een volle ja! 
Re: Daudio gaat 'live'
Mooi zo, dat scheelt mij weer 600 euro en nieuwe baffles bouwen
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Daudio gaat 'live'
ja,nu hoef je alleen at woofers.
er staan 4 nieuwe 15 inch at's op diy audio voor je.
er staan 4 nieuwe 15 inch at's op diy audio voor je.
Re: Daudio gaat 'live'
Als jij die nu eens koopt, dan neem ik er 2 van je over...!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Omdat de 25D meer membraam opervlakte heeft speelt hij veel makkelijker dan een 23D als die net zo laag wordt ingezet , de 23D moet dan veel meer bewegen (dat geld vaak ook voor woofers.Daudio schreef:Was weer een leuke en nuttige dag! Wat betreft de 23D, die is geweldig goed maar heeft dus net niet de impact van de 25D aan de onderkant van zijn bereik.
Ik kan de 23D van harte aanbevelen aan een ieder die een top tweeter zoekt. Werkelijk heel goed. Maar combineer hem dan in een net wat andere opzet met een 15cm middentoner.
Maar de 23D en 25D ondanks verschil in grote membraam spelen in het hoog net zo goed omdat achter elke cm2 membraam een magneet zit .
Omdat ieder een ander idee heeft van onderkant bereik / top hoog .
Dit is wat ik eruit opmaak .
De 25D probleem loos in te zetten van 1600/2000 hz
En de 23D speelt pas vanaf +- 3500hz ingezet met de zelfde kwaliteit als de 25D .
Wordt het mid/hoog incl filter ook zonder de openbaffle laagkast/systeem verkocht ?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen liefer een gesloten of zelfs liefer een bassreflex eronder willen .
Re: Daudio gaat 'live'
da`s dus niet waar,de 23d speelt wel degelijk in het tophoog mooier als de 25d...............
dat de 25d lager mooier speelt lijkt me dan wel weer logisch.....
dat de 25d lager mooier speelt lijkt me dan wel weer logisch.....
Re: Daudio gaat 'live'
Hier vind je alle gegevens met PDF's.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... amt_en.htm
Ik zou die Mundorf AMT 27D1.1 wel eens willen horen.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... amt_en.htm
Ik zou die Mundorf AMT 27D1.1 wel eens willen horen.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Dat liever kan ik me niet voorstellen, dat zal je zelf waarschijnlijk ook zeggen als je het een keer gehoord hebt. Dus kom een keer naar Zwolle of Den Hoorn en je kunt het zelf ervaren.bas focal m180 schreef:Wordt het mid/hoog incl filter ook zonder de openbaffle laagkast/systeem verkocht ?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen liefer een gesloten of zelfs liefer een bassreflex eronder willen .
In principe verkopen we het niet los, omdat de overgangen nu allemaal naadloos zijn. Maar overal is een uitzondering op te maken.
Je bent welkom en de koffie staat altijd klaar. En iets meenemen voor bij de koffie en lunch, zoals Dre deed, wordt erg gewaardeerd!
Re: Daudio gaat 'live'
Je mist nog wat "VOLUME".........(ter hoogte van je navel) ??Daudio schreef:En iets meenemen voor bij de koffie en lunch, zoals Dre deed, wordt erg gewaardeerd!
Re: Daudio gaat 'live'
Kindertjes die vragen....

Ja, dat midden zit nog steeds niet lekker zeker. Hadden die Belgen toch gelijkhannesie schreef:Je mist nog wat "VOLUME".........(ter hoogte van je navel) ??hans_daudio schreef:En iets meenemen voor bij de koffie en lunch, zoals Dre deed, wordt erg gewaardeerd!![]()
Re: Daudio gaat 'live'
nope,hij hoort er ook bij.hannesie schreef:Je mist nog wat "VOLUME".........(ter hoogte van je navel) ??Daudio schreef:En iets meenemen voor bij de koffie en lunch, zoals Dre deed, wordt erg gewaardeerd!![]()
Re: Daudio gaat 'live'
Deze?
Dat is in ieder geval voldoende "volume".
Dat is in ieder geval voldoende "volume".
Re: Daudio gaat 'live'
rare snuiters die hanzen..... 
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Zoals dre ook aangeeft, de 23D speelt in het tophoog duidelijk mooier. Dit is gemakkelijk verklaarbaar vanwege minder verticale bundeling doordat hij minder hoog is. Maar alles overwegend, het blijft een compromis, wint de 25D in deze opzet.bas focal m180 schreef:Omdat de 25D meer membraam opervlakte heeft speelt hij veel makkelijker dan een 23D als die net zo laag wordt ingezet , de 23D moet dan veel meer bewegen (dat geld vaak ook voor woofers.Daudio schreef:Was weer een leuke en nuttige dag! Wat betreft de 23D, die is geweldig goed maar heeft dus net niet de impact van de 25D aan de onderkant van zijn bereik.
Ik kan de 23D van harte aanbevelen aan een ieder die een top tweeter zoekt. Werkelijk heel goed. Maar combineer hem dan in een net wat andere opzet met een 15cm middentoner.
Maar de 23D en 25D ondanks verschil in grote membraam spelen in het hoog net zo goed omdat achter elke cm2 membraam een magneet zit .
Omdat ieder een ander idee heeft van onderkant bereik / top hoog .
Dit is wat ik eruit opmaak .
De 25D probleem loos in te zetten van 1600/2000 hz
En de 23D speelt pas vanaf +- 3500hz ingezet met de zelfde kwaliteit als de 25D .
Wordt het mid/hoog incl filter ook zonder de openbaffle laagkast/systeem verkocht ?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen liefer een gesloten of zelfs liefer een bassreflex eronder willen .
Hoewel ik heb aanbevolen dat de 23D waarschijnlijk beter met een 15cm mid kan worden gecombineerd is dat nog steeds geen garantie dat dezelfde kwaliteit wordt bereikt die nu de 18cm mid met de 25D geeft. Ook is het zo dat de keuze van 150Hz aan de onderkant bewust gekozen is, wat niet kan met een kleinere mid. Op een hogere frequentie krijg je niet dezelfde naadloze overgang van laag naar hoog, daar ben ik inmiddels ook achter door een aantal experimenten uit te voeren. Het is cruciaal dat dezelfde versterker een zo groot mogelijk gebied in het midden en hoog aanstuurt. Het effect van bi-amping en verschillend afstraalgedrag in laag en midden ga je meteen horen als je maar even te hoog zit. 150Hz is een heel goed compromis. > 200Hz is alweer te hoog en gaat tot problemen leiden als mensen hun eigen versterker gaan combineren met een separate versterker die speciaal geschikt is voor het laag.
Bij de meeste luisterruimtes zit de overgang van galmen naar discrete kamerresonanties tussen 100 en 200Hz en eerder aan de lage dan de hoge kant. Direct boven dit gebied raad ik bi-ampen af, tenzij je identieke versterkers gebruikt, het laag en midden integreert dan minder goed. Het is ook niet voor niets dat ons passieve filter een beter middengebied weergeeft dan een actief gefilterd midden en hoog.
Groet, Jeroen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Eh Jeroen, hier kan ik je niet helemaal meer volgen.....................Daudio schreef:
Ook is het zo dat de keuze van 150Hz aan de onderkant bewust gekozen is, wat niet kan met een kleinere mid. Op een hogere frequentie krijg je niet dezelfde naadloze overgang van laag naar hoog, daar ben ik inmiddels ook achter door een aantal experimenten uit te voeren. Het is cruciaal dat dezelfde versterker een zo groot mogelijk gebied in het midden en hoog aanstuurt. Het effect van bi-amping en verschillend afstraalgedrag in laag en midden ga je meteen horen als je maar even te hoog zit. 150Hz is een heel goed compromis. > 200Hz is alweer te hoog en gaat tot problemen leiden als mensen hun eigen versterker gaan combineren met een separate versterker die speciaal geschikt is voor het laag.
Bij de meeste luisterruimtes zit de overgang van galmen naar discrete kamerresonanties tussen 100 en 200Hz en eerder aan de lage dan de hoge kant. Direct boven dit gebied raad ik bi-ampen af, tenzij je identieke versterkers gebruikt, het laag en midden integreert dan minder goed. Het is ook niet voor niets dat ons passieve filter een beter middengebied weergeeft dan een actief gefilterd midden en hoog.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Jeroen bedoelt plate amp met eigen versterker voor laag .ds23man schreef:Eh Jeroen, hier kan ik je niet helemaal meer volgen.....................Daudio schreef:
Ook is het zo dat de keuze van 150Hz aan de onderkant bewust gekozen is, wat niet kan met een kleinere mid. Op een hogere frequentie krijg je niet dezelfde naadloze overgang van laag naar hoog, daar ben ik inmiddels ook achter door een aantal experimenten uit te voeren. Het is cruciaal dat dezelfde versterker een zo groot mogelijk gebied in het midden en hoog aanstuurt. Het effect van bi-amping en verschillend afstraalgedrag in laag en midden ga je meteen horen als je maar even te hoog zit. 150Hz is een heel goed compromis. > 200Hz is alweer te hoog en gaat tot problemen leiden als mensen hun eigen versterker gaan combineren met een separate versterker die speciaal geschikt is voor het laag.
Bij de meeste luisterruimtes zit de overgang van galmen naar discrete kamerresonanties tussen 100 en 200Hz en eerder aan de lage dan de hoge kant. Direct boven dit gebied raad ik bi-ampen af, tenzij je identieke versterkers gebruikt, het laag en midden integreert dan minder goed. Het is ook niet voor niets dat ons passieve filter een beter middengebied weergeeft dan een actief gefilterd midden en hoog.![]()
![]()
Ik heb 3x mx1
Ik andwoordt straks op mijn gestelde vraag anders lopen vragen doorelkaar heen .
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Wat ik bedoel is dat je geen separate versterkers wil gebruiken in het midden en hoog en dat je bij actief laag de scheidingsfrequentie voldoende laag moet leggen. Volledig 3-weg actief klinkt om te beginnen al minder goed en omdat we min of meer gedwongen zijn om het laag actief uit te voeren moet je de scheidingsfrequentie zodanig kiezen dat je alleen maar voordelen en geen nadelen hebt.
Dat is dan vanuit oogpunt van versterking.
Maar ook vanuit oogpunt afstraalgedrag wil je liever ook niet hoger dan 150Hz gaan zitten qua scheidingsfrequentie.
Alles bij elkaar staat ons concept nu zo vast als een huis. Dus actief laag tot 150Hz en daarboven het midhoog met een eigen versterker en passief gefilterd.
Om op de vraag van bas te reageren, het is niet onze intentie om systemen te verkopen die het concept weer deels ontkrachten, zoals het dipool laag vervangen door een monopool systeem. Dit dipoollaag is superieur en zeker in de huidige uitvoering met het W-frame is een extra subwoofer niet nodig.
Dat is dan vanuit oogpunt van versterking.
Maar ook vanuit oogpunt afstraalgedrag wil je liever ook niet hoger dan 150Hz gaan zitten qua scheidingsfrequentie.
Alles bij elkaar staat ons concept nu zo vast als een huis. Dus actief laag tot 150Hz en daarboven het midhoog met een eigen versterker en passief gefilterd.
Om op de vraag van bas te reageren, het is niet onze intentie om systemen te verkopen die het concept weer deels ontkrachten, zoals het dipool laag vervangen door een monopool systeem. Dit dipoollaag is superieur en zeker in de huidige uitvoering met het W-frame is een extra subwoofer niet nodig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Daudio schreef:Wat ik bedoel is dat je geen separate versterkers wil gebruiken in het midden en hoog
Waarom niet? Ik kan geen enkele plausibele reden bedenken waarom dat slecht zou zijn. Dan zou tri-ampen met een passief filter ook een no-no zijn
en dat je bij actief laag de scheidingsfrequentie voldoende laag moet leggen.Ik zie geen verschil tussen een actief of passief systeem mbt het kiezen van de scheidingsfrequentie Volledig 3-weg actief klinkt om te beginnen al minder goed volgens jou!en omdat we min of meer gedwongen zijn om het laag actief uit te voeren moet je de scheidingsfrequentie zodanig kiezen dat je alleen maar voordelen en geen nadelen hebt.Persoonlijk denk ik dat jullie laagsysteem niet lekker meer werkt boven de 150Hz.
Dat is dan vanuit oogpunt van versterking.
Maar ook vanuit oogpunt afstraalgedrag wil je liever ook niet hoger dan 150Hz gaan zitten qua scheidingsfrequentie.En staat volledig los van passief dan wel actief!
Alles bij elkaar staat ons concept nu zo vast als een huis. Dus actief laag tot 150Hz en daarboven het midhoog met een eigen versterker en passief gefilterd.
Re: Daudio gaat 'live'
Je snapt hem niet Snoek. 1/ Zes versterkers passen niet meer in de kast. 2/ Met Tri-ampen valt er niets meer te fröbelen met exotische mysterieuze condensatoren. En dat wil de Highender juist graag
Maar "klankmatig" moet ik Jeroen bijvallen. Actief filteren tussen laag en de rest, en passief tussen mid en hoog vind ik ook beter klinken en zie dat min of meer als optimum. Heb daar een jaar of 15 geleden heel wat mee af geëxperimenteerd met een aantal mensen.
Maar "klankmatig" moet ik Jeroen bijvallen. Actief filteren tussen laag en de rest, en passief tussen mid en hoog vind ik ook beter klinken en zie dat min of meer als optimum. Heb daar een jaar of 15 geleden heel wat mee af geëxperimenteerd met een aantal mensen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Daudio gaat 'live'
Pjotr schreef:Je snapt hem niet Snoek. 1/ Zes versterkers passen niet meer in de kast. Dan bestel je toch een groterekast????2/ Met Tri-ampen valt er niets meer te fröbelen met exotische mysterieuze condensatoren. En dat wil de Highender juist graag
Ah, marketingsargument!
![]()
Maar "klankmatig" moet ik Jeroen bijvallen. Actief filteren tussen laag en de rest, en passief tussen mid en hoog vind ik ook beter klinken en zie dat min of meer als optimum. Heb daar een jaar of 15 geleden heel wat mee af geëxperimenteerd met een aantal mensen.Was dat met analoge actieve filters of digitaal
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Berichten: 375
- Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 19:20
- Locatie: Zwolle, Den Hoorn ZH
- Contacteer:
Re: Daudio gaat 'live'
Sommige zaken staan inderdaad los van actief versus passief, ik probeer daarom uit te leggen dat de combinatie van factoren het concept heeft bepaald. Ook in het rechte model met de AT woofers, waar het laagsysteem met gemak boven de 150Hz uit de voeten kan, kwalitatief gezien, zullen we vasthouden aan 150Hz om genoemde redenen.ds23man schreef:Daudio schreef:Wat ik bedoel is dat je geen separate versterkers wil gebruiken in het midden en hoog
Waarom niet? Ik kan geen enkele plausibele reden bedenken waarom dat slecht zou zijn. Dan zou tri-ampen met een passief filter ook een no-no zijn
en dat je bij actief laag de scheidingsfrequentie voldoende laag moet leggen.Ik zie geen verschil tussen een actief of passief systeem mbt het kiezen van de scheidingsfrequentie Volledig 3-weg actief klinkt om te beginnen al minder goed volgens jou!en omdat we min of meer gedwongen zijn om het laag actief uit te voeren moet je de scheidingsfrequentie zodanig kiezen dat je alleen maar voordelen en geen nadelen hebt.Persoonlijk denk ik dat jullie laagsysteem niet lekker meer werkt boven de 150Hz.
Dat is dan vanuit oogpunt van versterking.
Maar ook vanuit oogpunt afstraalgedrag wil je liever ook niet hoger dan 150Hz gaan zitten qua scheidingsfrequentie.En staat volledig los van passief dan wel actief!
Alles bij elkaar staat ons concept nu zo vast als een huis. Dus actief laag tot 150Hz en daarboven het midhoog met een eigen versterker en passief gefilterd.
Om op je eerste opmerking hierboven te reageren: ja, ik beschouw ook tri-ampen met passief filter na de 3 eindversterkers als een no-no. Graag een enkele versterker voor het midhoog dus.
