Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door MechanicalAnimal »

dopiereit schreef:
Dankje! Je bedoeld de vlam van het hout laten doorlopen?
yup.....dat dus.......ik weet hoe lastig dat is :mrgreen:
Bijlagen
P1050943.JPG
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Het is je anders heel goed gelukt! :goeie:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

de eerste 2 lagen lak zitten er op!
Bijlagen
IMG_4095.JPG
IMG_4096.JPG
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door moerman »

Mooi! Dat hout komt prachtig tot leven zo. Lijkt wel vuur.!

Wout
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

moerman schreef:
Mooi! Dat hout komt prachtig tot leven zo. Lijkt wel vuur.!

Wout
Danku! Vind het zelf ook erg mooi zo, door de lak komt het inderdaad als het ware tot leven, de vlam springt duidelijk eruit.

GR. Douwe
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door hrscharft »

denk er wel om dat ze niet te veel in de zon komen te staan want dan is die mooie diepe rode kleur zo weg.
Mahonie heeft nogal de eigenschap te vergelen zelf met lakken die goede uv filters hebben.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

hrscharft schreef:
denk er wel om dat ze niet te veel in de zon komen te staan want dan is die mooie diepe rode kleur zo weg.
Mahonie heeft nogal de eigenschap te vergelen zelf met lakken die goede uv filters hebben.
Okay, bedankt voor de tip!:)

Ben ook van plan er voetplaatjes voor te maken, kwam me ook gelijk het idee te binnen om er spikes tussen te doen. Zal dit het geluid dusdanig beïnvloeden dat het hoorbaar is? Ze komen op een houten vloer met parket.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door avdboom »

Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8&start=75

Ik heb het eerste zonder even laten spelen, en het verschil is moeilijk voor mij te maken omdat er meer veranderd was tussen de stap met en zonder spikes, maar het staat als een huis, en klinkt goed zo.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Vandaag de de kasten van de units voorzien, en ze staan in te spelen. De speakers zijn dus officieel klaar. Eventuele voetplaatjes moet ik nog over nadenken. En ik wil eerst uitzoeken hoeveel voordeel een set spikes nou daadwerkelijk geeft.

Foto's:
Bijlagen
IMG_4184.JPG
IMG_4197.JPG
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Eerste indruk:

De speakers klinken erg goed! Ben heel tevreden, en verrast! Verrassend is het laag wat er uit deze speakers komt! En je hoort echt diepte in het geluid, en kraakhelder wat ze zijn! Zelfs met een erg laag volume klinkt de muziek compleet en strak, (geen hoog of laag wat ver boven alles uitkomt). Ik ben erg tevreden, en wat een verbetering van een paar Mission m33's naar deze fantastische Visatons!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door MechanicalAnimal »

grote klasse!!!! :goeie: ze zien er prachtig uit! :D


voor voetjes kun je kijken naar een plank die smaller is dan de kast zelf, dus die naar binnen verspringt. Dat tilt je speaker enigszins uit en laat 'm wat slanker lijken.
zo'n voet heb ik ook onder die grote monsters.

spikes staan dan weer een stuk luxer.......zal ook erg fraai staan denk ik. Let wel even op het totaalgewicht en de druk per spike, dus neem indien nodig zo'n setje met een plaatje erbij voor onder de spike of bescherm je vloer met een natuursteentegel ofzo.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Dankje! Zat er zelf ook al aan te denken, had ze namelijk met het lakken ook op een plankje kleiner als de kast staan. Dit leek erg fraai, alleen wil ik waarschijnlijk toch wel een groter voetplaatje. Om de afmetingen van de bodem 19 x 27 cm, wat dus al redelijk smal is, nog eens te gaan verkleinen lijkt me niet nodig en word het waarschijnlijk niet stabieler van. Zal eens wat plankjes zagen puur voor het idee, kijken hoe dat word. Komen wel foto's van! :)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door nxs77 »

En hoe klinken ze?
Ik wil ze mischien ook ooit nog eens maken.
Ze zijn vast beter dan de oude philips 2 weg die ik nu heb staan
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

nxs77 schreef:
En hoe klinken ze?
Ik wil ze mischien ook ooit nog eens maken.
Ze zijn vast beter dan de oude philips 2 weg die ik nu heb staan
De speakers klinken erg goed! Ben heel tevreden, en verrast! Verrassend is het laag wat er uit deze speakers komt! En je hoort echt diepte in het geluid, en kraakhelder wat ze zijn! Zelfs met een erg laag volume klinkt de muziek compleet en strak, (geen hoog of laag wat ver boven alles uitkomt). Ik ben erg tevreden, en wat een verbetering van een paar Mission m33's naar deze fantastische Visatons!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door MechanicalAnimal »

en dat is nou precies de beloning voor zelfbouw......met een zwik bloed, zweet en tranen en één spreekwoordelijk dubbeltje op de eerste rij genieten van iets dat in de winkel een veelvoud kost :rock:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

MechanicalAnimal schreef:
en dat is nou precies de beloning voor zelfbouw......met een zwik bloed, zweet en tranen en één spreekwoordelijk dubbeltje op de eerste rij genieten van iets dat in de winkel een veelvoud kost :rock:
En zo is dat! 8)
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door mikekiwi »

Mooi resultaat! Hoe groot is het verschil met de Missions die ik op de achtergrond zie staan?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

mikekiwi schreef:
Mooi resultaat! Hoe groot is het verschil met de Missions die ik op de achtergrond zie staan?
Dankje! geluid van de visatons is veel strakker en directer, en gelijk ook een stuk helderder. De missions hebben weinig power in het midden vergeleken met de visatons. Dus wat frequentieweergave betreft een groot verschil, waardoor ze een stuk fijner klinken.
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door muizenissen »

Mooi geworden! Ik ben momenteel bezig geweest met een maat van me die een nieuw setje zuilspeakers wilde, en heb ook deze overwogen. Uiteindelijk zijn we voor de Clou gegaan (wordt binnenkort gemaakt) omdat ik relatief weinig "vertrouwen" heb in 38Hz uit 2x 13cm voor dit geld.

That said, het kan natuurlijk wel. Ik ben stiekem dus héél benieuwd naar de vergelijking Clou/Alto Mk2. De clou is iets groter, 2x 17cm en €10/stuk goedkoper..

Dit smoelt in elk geval zeer keurig!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Ik heb deze speakers al een tijdje spelen, en vind ze wel aardig power hebben in de lage frequenties. Natuurlijk zijn er zwaardere jongens en dikkere woofers, maar ik denk dat je verrast zal zijn wat deze visatons in het laag kunnen weergeven.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

ik heb even vraagje over de tweeter in mijn visaton's, mischien dat iemand deze kan beantwoorden?:

Ik hoor met pianoklanken bij hoog volume lichte kraakjes bij pieken van volume. hoe kan ik dit oplossen of is er nu iets defect? je zou zeggen dat het aan de kwaliteit van het audiobestand ligt maar heb het zelfs met FLAC bestanden en ook met mijn platenspeler. en het is echt alleen met piano (Chopin) klanken. Ik vermoed zelf dat de tweeter gewoon beschadigd is, maar het rare is dat ik met andere soorten hoge tonen er geen last van heb.

zou het echt top vinden als iemand me meer kan vertellen!
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door SuperR »

dopiereit schreef:
zou het echt top vinden als iemand me meer kan vertellen!
Tweeter (te) laag gefilterd waardoor hij tegen zijn xmax loopt?
Resonerend (weeter) paneel?
Schroefje niet helemaal vast?

Bij een vriend van me, die een Clou heeft gemaakt, waren er ook noten waarbij er bijgeluiden hoorbaar waren. Bleek een schroefje van de tweeter te zijn die niet helemaal lekker strak zat.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

ik zal vanavond als ik thuis ben alles nalopen. hopen dat dat het is! bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Heb alle schroefjes even nagelopen, kon bijna alles nog een klein tikje vaster draaien, ong. een kwartslagje. Heb daarna weer wat stukken chopin afgespeelt en ook met opzet de schelle tonen uitgezocht en ook op hoog en laag volume. Nu hoorde ik geen kraak meer! Alhoewel ik nog niet alles heb geprobeerd.. dus eigenlijk mag ik niet te vroeg juichen maar in eerste instantie is dit dus een stukje vooruitgang. Bedankt voor de nuttige tip!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Ik heb inmiddels ook al een set voetplaatjes gemaakt van 40 mm hardhouten keukenblad. Foto's :
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 2(1).JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”