Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Was niet mijn idee! Een isp-header was genoeg geweest.
Ik bedoelde met programmeren :mrgreen:

Die programmer inbouwen heeft alleen enig nut als Ray 4x per dag de firmware wil veranderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
De programmacode is nu helemaal gereed. Geef maar een seintje als je zover bent. O:)
Kom maar op ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Kies in extreme burner eerst menu "chip" en dan voor atmega88.

Eenmalig moeten de fusebits worden gezet. Ga naar het tabblad "fusebits" en zorg dat alles exact staat als in het plaatje een druk op write.
fusebits.png
Kies daarna menu "File" en dan "Open flash". Selecteer de hex-file en open hem. Kies dan menu "Write" en dan "Flash".
Bijlagen
Ampcontroller.zip
(5.39 KiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Knuisje,leg 's uit.Waarom maak je 2kB vrij voor een bootloader (Ext=F9 ipv FF).Altijd gedacht dat de programmer dat niet nodig maakte.Moet per slot de evt boot er toch ook zelf in zetten :? .Dat is lijkt me niet verschillend van het laden van het programma zelf.
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Dat is de default setting. Zolang de BOOTRST fuse niet gezet is wordt de bootsectie niet gebruikt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

De voeding met de platte, grijze trafo draait inmiddels ook. netjes met twee aparte spanningen.
+27 VDC voor de 7824, en +16 VDC voor de 7812 die op zijn beurt weer de 7805 aanstuurt.

Vanavond maar eens proberen of ik de microcontroller geprogrammeerd krijg... [-o< [-o< [-o<
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Dat is de default setting. Zolang de BOOTRST fuse niet gezet is wordt de bootsectie niet gebruikt.
Oh ja,geloof dat ik 't vast heb :sure:
De 2k boot is ook voor de toepassing te gebruiken,niet verloren dus.Alleen oppasen met de SPM-instruktie,die doet 't niet in toepasingsgebied maar wel als je in de boot-afdeling een stuk prog. gaat uitvoeren.Kan dan de flash-inhoud veranderen.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Foei Anne :mrgreen: De gebruiker (of toepassing als je het zo wilt noemen) dient sowieso met zijn handen van het flash geheugen af te blijven! Dat is alleen voor de softwaremaker bedoeld en dan is de kous af.

Gebruikers parameters zet je in het EEPROM als ze niet verloren mogen gaan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zo foei was dat niet altijd :o .
Als je bij een 8080 gegevens naar(van) een niet van tevoren vaststaande poort wilde schrijven(lezen) vanuit ROM dan een copie naar RAM,poortnr.invullen=prog.veranderen en dan copie aanroepen.
Dat moest omdat 'r geen instruktie was om poorten indirect te adresseren.
De Atmel heeft ook vervelende gebreken zoals ,geen EORI (xor vaste waarde) en geen CCF (carry-vlag omkeren).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zo foei was dat niet altijd :o .
Als je bij een 8080 gegevens naar(van) een niet van tevoren vaststaande poort wilde schrijven(lezen) vanuit ROM dan een copie naar RAM,poortnr.invullen=prog.veranderen en dan copie aanroepen.
Dat moest omdat 'r geen instruktie was om poorten indirect te adresseren.
Yup en leverde veelal ook buggy rampen code op.
De Atmel heeft ook vervelende gebreken zoals ,geen EORI (xor vaste waarde) en geen CCF (carry-vlag omkeren).
Anne
Wat een ellende hè. maar eerlijk gezegd mis ik dat nou niet echt. Dat is nou typisch gefriemel op het staal waarmee veel DOS programma's ook zo buggy werden. Wat ik veel meer mis is de uitgebreidere geïndexeerde geheugen adressering van b.v. een 6809.

Maarreh de AVR'retjes zijn wel single clock instructie RISK dingetjes hè en geen multi clock microcode processors. Moet wel uit de lengte of uit de breedte komen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
De Atmel heeft ook vervelende gebreken zoals ,geen EORI (xor vaste waarde) en geen CCF (carry-vlag omkeren).
Anne
Wat een ellende hè. maar eerlijk gezegd mis ik dat nou niet echt. Dat is nou typisch gefriemel op het staal waarmee veel DOS programma's ook zo buggy werden. Wat ik veel meer mis is de uitgebreidere geïndexeerde geheugen adressering van b.v. een 6809.
Maarreh de AVR'retjes zijn wel single clock instructie RISK dingetjes hè en geen multi clock microcode processors. Moet wel uit de lengte of uit de breedte komen.
Als ik moet kiezen dan Atmel ipv Microchip.Enkel om een bit om te keren ,poeh omslachtig.
Indexeren valt best mee,drie 16bit wijzers met auto+ en - en ook nog met een offset mogelijk.
Anne
P.S. hopelijk vindt Ray het niet te erg dat z'n draadje zo nog veel langer wordt :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Mmmmm. iets is er niet in de haak....

De nieuwe chip kan niet geflashd worden :
Naamloos.jpg
Alles is voorzover ik kan zien goed aangsloten. de controller werkt normaal met de Atmega48.
De instellingen zijn nauwkeurig overgenomen van het voorbeeld.
Ik neem aan dat de controller tijdens het flashen onder spanning moet staan, of juist niet ?
Is het ook mogelijk om te testen door de 48 uit te lezen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Als ik moet kiezen dan Atmel ipv Microchip.Enkel om een bit om te keren ,poeh omslachtig.
Ja, eigenlijk heb je aan een 1-bits microprocessor wel genoeg :lol:

Die hebben trouwens ook echt bestaan (van National Semi).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Ik neem aan dat de controller tijdens het flashen onder spanning moet staan, of juist niet ?
Is het ook mogelijk om te testen door de 48 uit te lezen ?
Ja, ja. De lintkabel heb je aangesloten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Misschien een expert inschakelen?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B6pQoXUjZ3U[/youtube]
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
De lintkabel heb je aangesloten ?
Jazeker.
ds23man schreef:
Misschien een expert inschakelen?
Valt me nog mee dat je niet dat andere (flauwe) filmpje erbij hebt gepakt. :mrgreen:

Zijn die Atmega's nog een beetje ESD bestendig ? :hide:
Ik krijg die dingen nu eenmaal niet in een voet zonder ze met mijn tengels aan te raken...

Ik denk dat ik voor de zekerheid een reserve exemplaar bestel.
Dat moet dan dus deze zijn ? :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1392

Zal straks eerst eens proberen om de 48 uit te lezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Misschien een expert inschakelen?
Valt me nog mee dat je niet dat andere (flauwe) filmpje erbij hebt gepakt. :mrgreen:
Deze heb ik speciaal voor jou opgezocht! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Nou, ik ben vereerd... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Zijn die Atmega's nog een beetje ESD bestendig ? :hide:
Ik krijg die dingen nu eenmaal niet in een voet zonder ze met mijn tengels aan te raken...

Ik denk dat ik voor de zekerheid een reserve exemplaar bestel.
Dat moet dan dus deze zijn ? :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1392
Zo gevoelig zijn ze tegenwoordig ook weer niet.Je moet zien dat je op dezelfde spanning als het apparaat zit waar de chip ingeprikt wordt.Bijvoorbeeld het toestel vasthouden of een polsbandje met verbinding toestel.En vooral geen netverbinding,stekker eruit.Als de chip dan nog op een geleidende ondergrond ligt die je eerst aanaakt voor 'm op te pakken zit het helemaal snor.
Wat nog wel 's voorkomt is dat een pootje onder het IC plooit ipv in het voetje te komen,zie je haast niet,lijkt net of ie erin geprikt zit.
Dat ding van ome Dick klopt.
Anne
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Rudy »

Ik lees niet alles, dus schiet me niet af als het al gezegd is.

Standaard draait de ATMEGA88 op 1Mhz ( 8Mhz interne clock + 8 devider )
Met als gevolg dat bij de eerste dat je die dingen programmeert je usbasp op SLOW mode moet zetten. ( jumper op het bordje )
Boven clock'en van 4Mhz kan ie pas naar fast. Dus na het aanpassen van je fusebits.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

In hoeverre Rudy gelijk heeft kan ik niet zeggen.

Wel kan ik melden dat het uitlezen van de ATmega84 (die met de originele, door Knuisje geflashde firmware.) geen probleem is :
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

Ik denk dat Rudy gelijk heeft. Het functioneert goed met de mega48, dus de schakeling werkt goed. Je kunt dit oplossen door pin 25 van de programmer met de massa te verbinden, dan wordt een lagere programmeersnelheid gebruikt. Daarna programmeer je de fusebits en vervolgens kun je de pin weer loshalen van de massa. Succes!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Klopt, je moet eerst de clock fusebits goed zetten, of hebben staan, voor je verder kunt. Dat gedoe met jumpers heb je trouwens nou weer niet met Atmels eigen ISP programmertje.

Blijf af van de lock-bits. Als je daar een foutje maakt (of niet exact weet wat je doet) kun je hem helemaal niet meer ISP programmeren en moet je op zoek naar een parallel programmer om hem te resetten. Of een nieuwe chip nemen, is waarschijnlijk goedkoper :mrgreen:

ESD is niet echt een probleem als je geen nylon vloerbedekking e.d. hebt of polyester truien draagt. Voor de zekerheid gewoon een polsbandje gebruiken wat je via een 1 Meg weerstand aan aarde/massa hangt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
Ik denk dat Rudy gelijk heeft. Het functioneert goed met de mega48, dus de schakeling werkt goed. Je kunt dit oplossen door pin 25 van de programmer met de massa te verbinden, dan wordt een lagere programmeersnelheid gebruikt. Daarna programmeer je de fusebits en vervolgens kun je de pin weer loshalen van de massa. Succes!
Als ik volgende week terug ben uit Germania zal ik dat eens gaan proberen. :wink:
Lijkt me een simpele aanpassing.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door knuisje »

ray5150 schreef:
Als ik volgende week terug ben uit Germania...
Even op krachten komen? :lol: :proost: :beer:
dirndl.jpg
Plaats reactie