Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Vandaag ben ik gestart met de bouw van een set Visaton Alto Line MK II speakers. Vandaag alleen de kasten gemaakt, morgen begin ik met schuren en afwerken, en dan begin ik volgende week met het fineren. Ik twijfel tussen mahonie of een iets lichtere fineer kleur... misschien eens een 3d tekening maken :)

Hier volgt de foto reportage van vandaag:
Bijlagen
uittekenen en zagen
uittekenen en zagen
en dan het in elkaar lijmen, en afkitten voor zover mogelijk.
en dan het in elkaar lijmen, en afkitten voor zover mogelijk.
kast 1 is dicht
kast 1 is dicht
IMG_3720.JPG
de crossovers
de crossovers
alto_line_mkii_ex.JPG
alto_line_mkii_ex.JPG (4.36 KiB) 2163 keer bekeken
alto_line_mkii_tz.gif
alto_line_mkii_tz.gif (17.58 KiB) 2163 keer bekeken
alto_line_mkii_w.gif
alto_line_mkii_w.gif (8.09 KiB) 2163 keer bekeken
Laatst gewijzigd door dopiereit op wo 31 jul 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door SuperR »

dopiereit schreef:
Vandaag ben ik gestart met de bouw van een set Visaton Alto Line MK II speakers.
Ziet er keurig uit! Festool :)
Ik ben benieuwd naar de performance van die W130S'en. Je ziet weinig Visaton kits voorbij komen op het forum
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door dopiereit »

Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar de klank, (natuurlijk). En Het goede gereedschap is het halfe werk hè! Ben timmerman van beroep dus gereedschap is en vind ik een belangrijk punt!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door MechanicalAnimal »

dopiereit schreef:
Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar de klank, (natuurlijk). En Het goede gereedschap is het halfe werk hè! Ben timmerman van beroep dus gereedschap is en vind ik een belangrijk punt!

Hoi, ziet er goed uit! Ben benieuwd naar je fineer als dat er straks opzit :D
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door dopiereit »

Bedankt! Ik post binnenkort wel weer een update van de progressie! Heb vandaag een afval stukje mahonie er bij gehouden, en moet zeggen dat ik overtuigd ben! Zeer mooie combinatie met die glanzende visaton woofers.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door dopiereit »

hier volgen nieuwe foto's:
Bijlagen
IMG_3785.JPG
IMG_3803.JPG
IMG_3805.JPG
IMG_3807.JPG
IMG_3825.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door Wowly »

Mooi man, ik verwacht qua geluid veel bang for your buck!!!

Ga dit lekker volgen....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door MechanicalAnimal »

ja, leuk, ik ben ook aan boord :D

ben benieuwd naar die mahonie! Is dat kuiperflex&Co of gewoon fineer? Met welke lijmmethode ga je fineren?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door dopiereit »

Dit is Fleeceflex mahonie fineer dosse gezaagd. Dat is een fineersoort met een papierlaag, waardoor het erg makkelijk verwerkt. ik gebruik gewoon sneldrogende houtlijm en strijk hiermee de beide oppervlaktes goed in, wacht 5 minuten en strijk het opnieuw in. Dan plak ik de fineer er direct over en verwarm ik het met een strijkbout, met het strijken wel even een stukje bakpapier o.i.d. er tussen. Dit heb ik meerdere malen zo gedaan en heeft altijd goed gewerkt.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

weer eventjes wat foto's

Bericht door dopiereit »

moet toch wachten tot de grondverf droog is.... dus hier weer eventjes wat foto's
Bijlagen
gaatjes maken voor de aansluitterminal
gaatjes maken voor de aansluitterminal
past perfect! :)
past perfect! :)
fineer op maat gesneden en inmiddels 2e laag grondverf er op gedaan
fineer op maat gesneden en inmiddels 2e laag grondverf er op gedaan
IMG_3859.JPG
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door dopiereit »

en de achterkant is zwart!
Bijlagen
IMG_3864.JPG
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: Visaton Alto Line MK II

Bericht door MechanicalAnimal »

dopiereit schreef:
Dit is Fleeceflex mahonie fineer dosse gezaagd. Dat is een fineersoort met een papierlaag, waardoor het erg makkelijk verwerkt. ik gebruik gewoon sneldrogende houtlijm en strijk hiermee de beide oppervlaktes goed in, wacht 5 minuten en strijk het opnieuw in. Dan plak ik de fineer er direct over en verwarm ik het met een strijkbout, met het strijken wel even een stukje bakpapier o.i.d. er tussen. Dit heb ik meerdere malen zo gedaan en heeft altijd goed gewerkt.
Fleeceflex? Ziet er uit als fraai spul :goeie:

Volgens mij ook nog iets flexibeler als de Kuiperflex die ik heb gebruikt.

ben benieuwd naar je vorderingen :D
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

het is inderdaad fraai spul! :) ik vind het momenteel te warm om te knutselen in de garage, dus even een kleine pauze... Ik denk dat ik komende week wel weer verder ga!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

vandaag even aan het fineren geweest, hier wat foto's:
Bijlagen
IMG_3986.JPG
IMG_3983.JPG
IMG_3985.JPG
IMG_3992.JPG
IMG_4001.JPG
IMG_4005.JPG
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

toch nog even de gaten gefreesd en gezaagd, kan bijna niet wachten de boel aan te sluiten. vind het resultaat zelf heel aardig :kwijl: :kwijl:
Bijlagen
IMG_4011.JPG
IMG_4015.JPG
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door farmall »

Ziet er goed uit :kwijl: , ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Danku! Eindresultaat wordt zodra ze af zijn geüpload. Ik verwacht dat het lakken eventjes wat tijd kost..
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door MechanicalAnimal »

Klasse werk! Goed dat fineer laten doorlopen :goeie:
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Dankje! Je bedoeld de vlam van het hout laten doorlopen? Ik heb van te voren alles uitgezocht en gemeten hoe de vlam het beste uitkomt. Hierdoor is het restant van de plaat fineer wel een beetje raar uitgesneden... Maar who cares, ik wil graag mooie speakers! Misschien is het restant te gebruiken bij mijn volgende project, een eigen ontwerp voor 2 weg bookshelf speakers. Hierbij zoek ik tevens nog een beetje hulp..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door wouter »

+1, zo moet dit!! :D

Kastje bouwen, fineer erop en niet eraf schuren maar strak houden. Top!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Ik ben nu aan het installeren van de drivers toe alleen zit ik nog met het plaatsen van de crossover. Is het mogelijk een crossover achter het dempingsmateriaal te plaatsen of is dit juist heel slecht door temperatuur e.d.? In de handleiding en tekening van visaton staat niks over hoe je die moet plaatsen..
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door avdboom »

Dat kan prima hoor, warmte is niet echt een issue hier.

Mooi gedaan met dat fineer! Ik ben nu bezig iets te fineren met losse stroken, wat een pokke werk dat op maat snijden en plakken! Volgende keer koop ik ook zo'n plak klaar op papier! En wat het versnijden betreft, dat heb je met losse stoken ook, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit, dit is alleen veel minder werk.

Goed bezig!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

mooi dan kan ik weer verder! :) en dankjewel! dit is echt geweldig spul inderdaad, wat een gemak! ze zijn ook wel in kwartiers gezaagd, dan heb je geen vlam maar strepen, voordeel daarvan is dat de aanzettingen van het fineer minder opvallen.
Bijlagen
edelplaat-mahonie-kwartiers-multiplex.jpg
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

update van de voortgang:

nu alleen het lakken nog, dit zal enkele dagen duren aangezien het 16 uren moet drogen per laag..
Bijlagen
IMG_4031.JPG
IMG_4034.JPG
IMG_4035.JPG
IMG_4039.JPG
IMG_4040.JPG
een stukje groter dan de missions!
een stukje groter dan de missions!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door arjank »

Klasse! :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”