Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ik zou eerst eens naar de kristal en condensatoren van IC501 kijken, die verzorgt de sturing voor de afstemming. Gewoon effe die twee c's en kristal vervangen. Nee heb je, ja kun je krijgen.............
Daar had ik ook naar verwezen.Wel met de vraag of die verstemming zich ook op AM voordoet.Als dat niet zo is kun je je die moeite besparen.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
En moet er daarna nog iets worden afgeregeld ?
Zoals jij het stelt klinkt het wel vrij makkelijk.
Als ik de service manual zo bekijk, valt er sowieso weinig aan dat ding af te regelen. IC501 doet de sturing van de afstemming en vertaald de commando's vanuit de microprocessor. Het kristal en de C'tjes kun je probleemloos vervangen zonder dat je de zaak hoeft af te regelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

Over repareren en afregelen gesproken:

http://www.theimann.com/Analog/B760/Funkschau/

Dan is die Sony te vergelijken met een tweetakt Wartburg....... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Wel met de vraag of die verstemming zich ook op AM voordoet.Als dat niet zo is kun je je die moeite besparen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het middengolfgedeelte nog nooit gebruikt heb...
Zal er van de week eens naar kijken.
ds23man schreef:
Over repareren en afregelen gesproken:

http://www.theimann.com/Analog/B760/Funkschau/

Dan is die Sony te vergelijken met een tweetakt Wartburg....... :lol: :lol:
Eh, ja. da's heel andere koek...heb jij er zo een ?
Ik vind het wel erg mooi spul. die B7 serie. was toendertijd stervensduur.

(btw, een kristal van 7.2 MHz. is geloof ik, niet een zo voor de hand liggende waarde ?)

(btw2, morgen zit ik vlak bij je in de buurt... :shock: )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Over repareren en afregelen gesproken:

http://www.theimann.com/Analog/B760/Funkschau/

Dan is die Sony te vergelijken met een tweetakt Wartburg....... :lol: :lol:
Eh, ja. da's heel andere koek...heb jij er zo een ?

Ja, ik heb er 1, en een A76 en een A720 en B780 en een ... zal maar stoppen. Anders begin je te janken! :mrgreen:
Ik vind het wel erg mooi spul. die B7 serie. was toendertijd stervensduur.

(btw, een kristal van 7.2 MHz. is geloof ik, niet een zo voor de hand liggende waarde ?)

(btw2, morgen zit ik vlak bij je in de buurt... :shock: )
Zal morgen de luiken en stormrammen voor alle ramen deuren plaatsen..... :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Je kan beter het vee binnenhalen !! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Je kan beter het vee binnenhalen !! :rofl: :rofl:
Ik heb nog wat overjarig shoarmavlees in de aanbieding! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Jummie !!!

Sambal bij ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Ah!buis »

Zeg Ray,heb je wel een goeie verzekering igv aardschokken :o .
En om die luiken enz.denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken ... die passen toch niet meer :shock: .
Zo heeft elke oplossing z'n problemen :lol:
Anne
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door carpin »

Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ds23man »

carpin schreef:
Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
Ik niet, dan was ie wel gaan brommen.........
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
carpin schreef:
Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
Ik niet, dan was ie wel gaan brommen.........
Met het geluid is niks mis, geen brom.
Mijn ervaring met (door leeftijd) overleden elko's is dat ze in sluiting gaan, en daardoor een deel van het circuit platleggen.
Dat is hier niet het geval.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door MarcelvdG »

Wat AM betreft: 150 kHz verloop op 100 MHz komt overeen met 1,5 kHz verloop op 1 MHz. Ik weet eigenlijk niet of je dat wel gaat merken. In de korte-golfband gaat het natuurlijk wel harder (9 kHz verloop op 6 MHz, bijvoorbeeld).

Een praktisch probleem met het vervangen van een kristal is (naast de rare frequentie) dat ze in de meeste hobbyelektronicawinkels geen flauw idee hebben voor wat voor belastingscapaciteit hun kristallen bedoeld zijn. Ik zou dus eerst eens die condensatoren proberen en pas als dat niet helpt het kristal zelf. Als je het kristal via een professionele onderdelenleverancier zoals Farnell bestelt, heb je dat probleem niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Gisteren moest ik voor mijn werk oa. in Zaandam zijn. dus gelijk de Sony tuner bij Tubejack afgeleverd.
(dat wil zeggen, bij de buren, want hij was niet thuis...)

Koud 24 uur later ontvang ik een mail van hem, dat hij gerepareerd is. :shock: =D> =D> =D> =D> :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Tubejack heeft ook een aantal metingen gedaan, en die zijn uitstekend te noemen. :D
En dat voor een prijs waar een "normaal" audio reparatie bedrijf niet eens de kap ervan af wil halen... :lol:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Mr Tube »

Geweldig dat het opgelost is, maar wat was het nu.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Kappa7 »

Jack is een echte liefhebber van tunners.
Leuk dat het zo snel is opgelost.
Als je de tuner gaat ophalen neem dan de tijd het is een erg fijn persoon en neemt graag de tijd voor je, heeft ook een mooie set die je toch even beluisterd moet. hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Dat klinkt logisch, dat was ook het enige wat volgens mij kan verlopen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Dat zou dan T252 zijn.Je kunt die wel bijregelen maar als 't de C in de behuizing is help dat tijdelijk.Tot de C weer verloopt.
Normaal onderbreek je die C ,zit meestal achter de behuizing aan een pootje,en een nieuwe er buiten aansolderen(past er meestal niet in).Vervelende is dat de waarde nergens vermeldt is.En op ondrdelen binnenin staat meestal ook niks.Dat wordt dan schatten,proberen.
Hoe dan ook,nu doet ie 't weer,houwen zo :D .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Pjotr »

Top Ray :sure:

Zie wel, met verstand van zaken en de goede spullen is het zo gepiept :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Zeg dat wel.
Vanmiddag is hij teruggekomen met de pakketpost, uitgepakt, aangesloten, en draaien als een zonnetje. :D :D
Operatie geslaagd, patient kan hoop ik nog heel wat jaartjes mee.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door ray5150 »

Leuk ! :D
Bedankt, George. mooie aanvulling.
Tuur Vedde
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 feb 2014, 13:32

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Tuur Vedde »

Bekend probleem bij veel tuners. De ceramische condensator in de detectorspoeltjes verloopt onder invloed van oxidatie. Detector afregelen: t253/t252. Voorzichtig afregelen op het gehoor kan. gebruik een plastic of ceramische schroevendraaier. Wees voorzichtig de kernen breken snel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd

Bericht door Ah!buis »

Tuur Vedde schreef:
Bekend probleem bij veel tuners. De ceramische condensator in de detectorspoeltjes verloopt onder invloed van oxidatie. Detector afregelen: t253/t252. Voorzichtig afregelen op het gehoor kan. gebruik een plastic of ceramische schroevendraaier. Wees voorzichtig de kernen breken snel.
Zoals ik al eerder opmerkte,het blijft zo symptoom-bestrijding :o .
De oorzaak,slechte C,blijft zitten :( .Tot dat ie verder verloopt,kun je weer regelen :shock: .
Anne
Plaats reactie