Zelfbouw dempers

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door avdboom »

Wat hoor je op de bas na voor verandering? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik speel ook met het idee met dempers te experimenteren, zeker omdat ze voor een lage prijs meer invloed als een dure condensator bijv. kan hebben... Maar dan denk ik aan dempers in een "boek" vorm die ik kan inklappen en achter het gordijn kan weg zetten, en neer zet als ik er echt eens voor ga zitten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
Hebben we het over een discrete reflectie, dan gaat dat niet op. Bij een loodrechte inval (zoals je hebt bij een demper precies achter de luisterplek) begint het paneel pas echt effectief te dempen bij een kwart golflengte.
Bij lopende golven vlak bij een akoestische begrenzing is de zaak niet zo simpel. De reflectie wil je dempen, wat dan vooral van belang is, is de effectiviteit van het dempingsmateriaal (ja, hoe dikker hoe beter). En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper. De 1/4λ-theorie is maar een vage benadering gebaseerd op de plek van de snelheidsbuik van een staande golf. Bij loodrechte inval is daarnaast een niet al te heftig akoestisch impedantieverloop tussen 'vrije' lucht en dempingsmateriaal wel van belang (de bekende wiggen van de reflectiearme meetruimte...).
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Ik heb inmiddels twee 10cm diepe frames gemaakt met een plaat van gaatjes board ertegen aan de achterkant. Ik vraag mij af of het gaatjes board poreus genoeg is maar in ieder geval hangt het geheel met een heel minimale spauw van 2cm van de muur af, baad het niet dan schaad het ook niet. Aan de voorkant zit vilt over het glaswol gespannen, een spauw van 1cm en dan de lijst met het opgespannen doek er voor. Het doek is iets groter dan het frame met de glaswol zodat van voren en schuin opzij het gewoon een doek lijkt welke iets van de muur af hangt.

Ik heb er nog niet aan gemeten maar in ieder geval is het resultaat op het oor goed genoeg om ook eens na te denken over een demper achter de luidsprekers. Ik denk aan iets om mijn audio videomeubel heen, waar ook de kabels achter zitten etc, met een uitsparing voor de tv:
OVerzicht.~bmp.png
Uiteraard iets zonder opvallende print, nog meer stippen in mijn huiskamer en ik krijg een epileptische aanval vrees ik :p.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door hans_b »

Hoi Reinder,

Heb je ook een foto van de dempers? De beschrijving klinkt veel belovend.

Wat je achter je speakers en rond je tv gaat maken ziet er goed uit.

Zelf heb ik dempers op de reflectie punten achter mijn speaker staan en daar ben ik erg tevreden mee.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Hallo Hans,

Ik zal er eens wat foto's uit verschillende hoeken van maken dit weekend. Ik wilde eerst ook alleen op de eerste reflectieoppervlakken een demper plaatsen achter de luidsprekers maar zag ook wel het voordeel in van een breed paneel i.v.m. het wegwerken van kabels, lelijke stopcontacten vol stekkers uit het zicht etc.

Ook heb ik veel harde oppervlakken in mijn huis, laminaat vloer, stukwerk op het plafond. Ik denk dat het lang niet slecht is om de twee tegenover elkaar gepositioneerde wanden aan te pakken om zo een berg reflecties en wat van die nare staande golven aan te pakken.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Hierbij wat beloofde kiekjes van de demppanelen op de muur, wel snel-snel met de telefoon dus niet de beste kwaliteit.
Tegen de muur, beetje vertekend door de hoek van fotograferen.
Tegen de muur, beetje vertekend door de hoek van fotograferen.
Hier zie je goed het Frame achter het doek, gewoon MDF met een profiel behangetje er overheen.
Hier zie je goed het Frame achter het doek, gewoon MDF met een profiel behangetje er overheen.
Een los frame zonder doek, de glaswol zit achter een stuk stof, er overheen zit nog dun vilt (staat niet op de foto, was toen nog niet er op gespijkerd).
Een los frame zonder doek, de glaswol zit achter een stuk stof, er overheen zit nog dun vilt (staat niet op de foto, was toen nog niet er op gespijkerd).
De twee demppanelen naast elkaar tegen de muur. Valt optisch best mee hoe ver ze de kamer inkomen.
De twee demppanelen naast elkaar tegen de muur. Valt optisch best mee hoe ver ze de kamer inkomen.
Ik merk vooral dat het laag consistenter is wanneer ik op de bank zit, en ook veel voller. Wel lijkt het alsof de luidsprekers nog meer bundelen. Dat is natuurlijk niet zo maar ik denk dat reflecties van de muur achter mij een stuk minder zijn, wat dit gevoel veroorzaakt. Waarschijnlijk ook daardoor is de plaatsing beter geworden.

Mvg Reinder
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door Martijn M »

Idealiter plaats je de dempers achter de bank iets lager, zodat je de primaire achterwandreflectie dempt. Daar knapt het stereobeeld van op en de klank zal aangenamer/rustiger worden op hoge geluidsniveaus.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Hallo Martijn,

Ah, ik had daar wel over nagedacht maar dacht dat het wel mee zou vallen. Dit is esthetisch mooier, misschien moet ik nog een klein paneeltje fabriceren voor achter de bank, welke ik bij serieus luisteren omhoog trek tot de andere panelen.

Bedankt voor de tip!

Mvg Reinder
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door Martijn M »

markbakk schreef:
En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper.
Werkt dat wel zo? Volgens mij loopt de golf niet 'door' de demper als de demper tegen een vaste wand aan zit. De lucht comprimeert en decomprimeert en de deeltjessnelheid bij de wand blijft nul.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door hans_b »

Mooi gemaakt! Ziet er erg leuk uit met die print.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door avdboom »

Very Nice!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
markbakk schreef:
En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper.
Werkt dat wel zo? Volgens mij loopt de golf niet 'door' de demper als de demper tegen een vaste wand aan zit. De lucht comprimeert en decomprimeert en de deeltjessnelheid bij de wand blijft nul.
Het werkt wel zo, maar dempingsmateriaal werkt inderdaad effectiever bij hoge deeltjessnelheden. De snelheid is echter pas 0 óp het wandvlak. Er is een relatie tussen de deeltjessnelheid, de geluiddruk en een afstand tot een grensvlak, maar ik heb mijn akoestiekboeken nu niet bij me. :?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Bedankt voor de lovende woorden heren, ik ben er zelf ook content mee.

Mvg Reinder
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door bert stoltenborg »

Mark heeft zijn absorbers midden in de kamer, waar de particle velocity het hoogst is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door Ronkel »

Een soort glaswolbadje? :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Het begint al te jeuken als ik er aan denk, en niet van de bouwkriebels :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door avdboom »

Misschien een glaswol tapijt nog een idee Reinder? :P
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door meiborg »

Ik moet gelijk denken aan The Big Lebowski: "that rug really tied the room together, man". :mrgreen:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door Ronkel »

Topfilm :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door avdboom »

Lekker warm aan de voeten toch :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door Martijn M »

avdboom schreef:
Lekker warm aan de voeten toch :D
Lekker warm en vochtig...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EjmapdBbOYI[/youtube]
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zelfbouw dempers

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef:
Mark heeft zijn absorbers midden in de kamer, waar de particle velocity het hoogst is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:-$ :-$ :-$ :-$
Anders moet ik nog absorbers in mijn oren gaan stoppen om dit gebazel maar niet meer aan te hoeven horen.
=; =; =; =;
Plaats reactie