Zelfbouw dempers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw dempers
Wat hoor je op de bas na voor verandering? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik speel ook met het idee met dempers te experimenteren, zeker omdat ze voor een lage prijs meer invloed als een dure condensator bijv. kan hebben... Maar dan denk ik aan dempers in een "boek" vorm die ik kan inklappen en achter het gordijn kan weg zetten, en neer zet als ik er echt eens voor ga zitten.
Ik speel ook met het idee met dempers te experimenteren, zeker omdat ze voor een lage prijs meer invloed als een dure condensator bijv. kan hebben... Maar dan denk ik aan dempers in een "boek" vorm die ik kan inklappen en achter het gordijn kan weg zetten, en neer zet als ik er echt eens voor ga zitten.
Re: Zelfbouw dempers
Bij lopende golven vlak bij een akoestische begrenzing is de zaak niet zo simpel. De reflectie wil je dempen, wat dan vooral van belang is, is de effectiviteit van het dempingsmateriaal (ja, hoe dikker hoe beter). En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper. De 1/4λ-theorie is maar een vage benadering gebaseerd op de plek van de snelheidsbuik van een staande golf. Bij loodrechte inval is daarnaast een niet al te heftig akoestisch impedantieverloop tussen 'vrije' lucht en dempingsmateriaal wel van belang (de bekende wiggen van de reflectiearme meetruimte...).Martijn M schreef:Hebben we het over een discrete reflectie, dan gaat dat niet op. Bij een loodrechte inval (zoals je hebt bij een demper precies achter de luisterplek) begint het paneel pas echt effectief te dempen bij een kwart golflengte.
Re: Zelfbouw dempers
Ik heb inmiddels twee 10cm diepe frames gemaakt met een plaat van gaatjes board ertegen aan de achterkant. Ik vraag mij af of het gaatjes board poreus genoeg is maar in ieder geval hangt het geheel met een heel minimale spauw van 2cm van de muur af, baad het niet dan schaad het ook niet. Aan de voorkant zit vilt over het glaswol gespannen, een spauw van 1cm en dan de lijst met het opgespannen doek er voor. Het doek is iets groter dan het frame met de glaswol zodat van voren en schuin opzij het gewoon een doek lijkt welke iets van de muur af hangt.
Ik heb er nog niet aan gemeten maar in ieder geval is het resultaat op het oor goed genoeg om ook eens na te denken over een demper achter de luidsprekers. Ik denk aan iets om mijn audio videomeubel heen, waar ook de kabels achter zitten etc, met een uitsparing voor de tv:
Uiteraard iets zonder opvallende print, nog meer stippen in mijn huiskamer en ik krijg een epileptische aanval vrees ik
.
Mvg Reinder
Ik heb er nog niet aan gemeten maar in ieder geval is het resultaat op het oor goed genoeg om ook eens na te denken over een demper achter de luidsprekers. Ik denk aan iets om mijn audio videomeubel heen, waar ook de kabels achter zitten etc, met een uitsparing voor de tv:
Uiteraard iets zonder opvallende print, nog meer stippen in mijn huiskamer en ik krijg een epileptische aanval vrees ik
Mvg Reinder
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Zelfbouw dempers
Hoi Reinder,
Heb je ook een foto van de dempers? De beschrijving klinkt veel belovend.
Wat je achter je speakers en rond je tv gaat maken ziet er goed uit.
Zelf heb ik dempers op de reflectie punten achter mijn speaker staan en daar ben ik erg tevreden mee.
Groet, Hans
Heb je ook een foto van de dempers? De beschrijving klinkt veel belovend.
Wat je achter je speakers en rond je tv gaat maken ziet er goed uit.
Zelf heb ik dempers op de reflectie punten achter mijn speaker staan en daar ben ik erg tevreden mee.
Groet, Hans
Re: Zelfbouw dempers
Hallo Hans,
Ik zal er eens wat foto's uit verschillende hoeken van maken dit weekend. Ik wilde eerst ook alleen op de eerste reflectieoppervlakken een demper plaatsen achter de luidsprekers maar zag ook wel het voordeel in van een breed paneel i.v.m. het wegwerken van kabels, lelijke stopcontacten vol stekkers uit het zicht etc.
Ook heb ik veel harde oppervlakken in mijn huis, laminaat vloer, stukwerk op het plafond. Ik denk dat het lang niet slecht is om de twee tegenover elkaar gepositioneerde wanden aan te pakken om zo een berg reflecties en wat van die nare staande golven aan te pakken.
Mvg Reinder
Ik zal er eens wat foto's uit verschillende hoeken van maken dit weekend. Ik wilde eerst ook alleen op de eerste reflectieoppervlakken een demper plaatsen achter de luidsprekers maar zag ook wel het voordeel in van een breed paneel i.v.m. het wegwerken van kabels, lelijke stopcontacten vol stekkers uit het zicht etc.
Ook heb ik veel harde oppervlakken in mijn huis, laminaat vloer, stukwerk op het plafond. Ik denk dat het lang niet slecht is om de twee tegenover elkaar gepositioneerde wanden aan te pakken om zo een berg reflecties en wat van die nare staande golven aan te pakken.
Mvg Reinder
Re: Zelfbouw dempers
Hierbij wat beloofde kiekjes van de demppanelen op de muur, wel snel-snel met de telefoon dus niet de beste kwaliteit.
Ik merk vooral dat het laag consistenter is wanneer ik op de bank zit, en ook veel voller. Wel lijkt het alsof de luidsprekers nog meer bundelen. Dat is natuurlijk niet zo maar ik denk dat reflecties van de muur achter mij een stuk minder zijn, wat dit gevoel veroorzaakt. Waarschijnlijk ook daardoor is de plaatsing beter geworden.
Mvg Reinder
Ik merk vooral dat het laag consistenter is wanneer ik op de bank zit, en ook veel voller. Wel lijkt het alsof de luidsprekers nog meer bundelen. Dat is natuurlijk niet zo maar ik denk dat reflecties van de muur achter mij een stuk minder zijn, wat dit gevoel veroorzaakt. Waarschijnlijk ook daardoor is de plaatsing beter geworden.
Mvg Reinder
Re: Zelfbouw dempers
Idealiter plaats je de dempers achter de bank iets lager, zodat je de primaire achterwandreflectie dempt. Daar knapt het stereobeeld van op en de klank zal aangenamer/rustiger worden op hoge geluidsniveaus.
Re: Zelfbouw dempers
Hallo Martijn,
Ah, ik had daar wel over nagedacht maar dacht dat het wel mee zou vallen. Dit is esthetisch mooier, misschien moet ik nog een klein paneeltje fabriceren voor achter de bank, welke ik bij serieus luisteren omhoog trek tot de andere panelen.
Bedankt voor de tip!
Mvg Reinder
Ah, ik had daar wel over nagedacht maar dacht dat het wel mee zou vallen. Dit is esthetisch mooier, misschien moet ik nog een klein paneeltje fabriceren voor achter de bank, welke ik bij serieus luisteren omhoog trek tot de andere panelen.
Bedankt voor de tip!
Mvg Reinder
Re: Zelfbouw dempers
Werkt dat wel zo? Volgens mij loopt de golf niet 'door' de demper als de demper tegen een vaste wand aan zit. De lucht comprimeert en decomprimeert en de deeltjessnelheid bij de wand blijft nul.markbakk schreef:En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper.
Re: Zelfbouw dempers
Het werkt wel zo, maar dempingsmateriaal werkt inderdaad effectiever bij hoge deeltjessnelheden. De snelheid is echter pas 0 óp het wandvlak. Er is een relatie tussen de deeltjessnelheid, de geluiddruk en een afstand tot een grensvlak, maar ik heb mijn akoestiekboeken nu niet bij me.Martijn M schreef:Werkt dat wel zo? Volgens mij loopt de golf niet 'door' de demper als de demper tegen een vaste wand aan zit. De lucht comprimeert en decomprimeert en de deeltjessnelheid bij de wand blijft nul.markbakk schreef:En de lopende golf moet ook nog heen en weer door de demper.
Re: Zelfbouw dempers
Bedankt voor de lovende woorden heren, ik ben er zelf ook content mee.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Zelfbouw dempers
Mark heeft zijn absorbers midden in de kamer, waar de particle velocity het hoogst is

Re: Zelfbouw dempers
Ik moet gelijk denken aan The Big Lebowski: "that rug really tied the room together, man". 
Re: Zelfbouw dempers
Lekker warm en vochtig...avdboom schreef:Lekker warm aan de voeten toch
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EjmapdBbOYI[/youtube]
Re: Zelfbouw dempers
bert stoltenborg schreef:Mark heeft zijn absorbers midden in de kamer, waar de particle velocity het hoogst is![]()
![]()
Anders moet ik nog absorbers in mijn oren gaan stoppen om dit gebazel maar niet meer aan te hoeven horen.
