ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

En om het mysterie verder te ontrafelen, metingen op 3 en 5 meterafstand waarbij de speaker op de grond staat en 60cm omhoog ( uiteraard ook de mic 60cm omhoog) en dan komen er toch wat dingen boven drijven:
vloer3m5m+60cm.png
Beneden de 600hz op 3 meter afstand en beneden de 500Hz op 5 meter afstand gaat de koppeling met de vloer meespelen.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door piet1955 »

Ze zijn mooi geworden. :rock: :rock: :kwijl: :kwijl: .

Dat afregelen op de luisterplaats (op ~2,5m) en verschil hebben op de luisterplaats of op 1 meter ook eens gemeten, mic. op midden van de RD.
Nu is mijn luisterplaats in een normale 8x4 meter kamer dus van alles zal er wel mee gaan spelen.
Dit zijn mijn ATB plaatjes.
Om op de luisterplaats genoeg bas te krijgen moet de laag sectie aardig plussen.........om de buren te vriend te houden luister ik normaal met 6 dB bas minder. :?
Ook het bijbehorende DSP plaatje van de DCN.
Wat ook heb bemerkt is dat als je veel gaat DSP'n op de RD dat dan het geluidsbeeld platter wordt, kruipt ook veel meer tussen de boxen.
Vandaar nu dus alleen de notch op 5K en wat DSP in het laag.
De RD heeft dan iig op de luisterplaats een aardig recht plaatje.
Bijlagen
2013-06-15_rood 1meter bl luister.png
2013-06-15_DSP.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Piet heb jij nog metingen van de Rd40 in ongefilterde toestand?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door piet1955 »

Helaas niets meer van bewaard........ :hide:
Heb er nog wel een van de complete box met filter op 200Hz en zonder DSP gemeten op 1 meter..............
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Dat lijkt me wel interessant als vergelijksmateriaal.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door piet1955 »

Dit is 'm. op 200Hz gefilterd en zonder frontje gemeten, Wave guides staken nog uit.
Met frontje ervoor alles recht getrokken, dan verdwijnt dat gat rond 1500Hz.
Nu filter ik op 300Hz.
Bijlagen
2012-12-14 uitgangs plot.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Vanochtend maar eens een luisteropstelling gemaakt, je wil ze nu toch wel eens horen!

Omdat ik maar 1 testkast heb voor het laag die in het midden gezet en het nivo wat opgeschroefd.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat klinkt dit nu al goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zelden zo'n retestrakke plaatsing gehoord, ook niet met mijn Dynaudio M4 systeem.

Ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord heb in opnames van Peter Gabriel.

En de vorige plaat van Caro Emerald valt genadeloos door de mand, heel veel in het midden en dan wat dingen uiterst links of rechts..... Totaal geen opbouw in die mix :cry:

En alles komt moeiteloos en ongekleurd uit die B&G's gerold.

Totaal geen kastkleuring in deze monopool configuratie.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hannesie »

kgeloofderniksvan. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
kgeloofderniksvan. :rofl:
Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren! :mrgreen:
Ja, straks even, dan is dat te kort, ik wil wel minimaal een halve dag luisteren. :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
ds23man schreef:
Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren! :mrgreen:
Ja, straks even, dan is dat te kort, ik wil wel minimaal een halve dag luisteren. :lol: :lol:
Dan kom je maar langs als de beide laagkasten klaar zijn! :D
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door piet1955 »

ds23man schreef:
Vanochtend maar eens een luisteropstelling gemaakt, je wil ze nu toch wel eens horen!

Omdat ik maar 1 testkast heb voor het laag die in het midden gezet en het nivo wat opgeschroefd.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Wat klinkt dit nu al goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zelden zo'n retestrakke plaatsing gehoord, ook niet met mijn Dynaudio M4 systeem.

Ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord heb in opnames van Peter Gabriel.

En de vorige plaat van Caro Emerald valt genadeloos door de mand, heel veel in het midden en dan wat dingen uiterst links of rechts..... Totaal geen opbouw in die mix :cry:

En alles komt moeiteloos en ongekleurd uit die B&G's gerold.

Totaal geen kastkleuring in deze monopool configuratie.
Fijne dingen die RD's :D :D
Je zult er nog wel meer door de mand horen vallen, ze zijn genadeloos voor slechte opnamen.
Alweer een B&G favoriet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Dat de B&G's goed waren wist ik wel. Maar dat ik nu al zo'n resultaat haal, had ik niet verwacht. Het is ook de combinatie van de Hypex DLCP, Ncore's en drivers. Die DLCP is echt perfect!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Kappa7 »

leuk om te lezen dat het nu al zo goed gaat.
Maak je nu nog gebruik van de dsp om de speaker recht te trekken?
Als je bij de daudio al leest dat het een enorme verbetering is met een actief conventioneel filter dan moet dit ook wel heel erg super worden als je de dsp kan laten vallen.
ik ben benieuwd :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Ik gebruik de dsp als actief filter en om de drivers mee recht te trekken. Dat vlak maken is vooral belangrijk in de overgangsgebieden, een paar octaven onder en erboven is toch echt nodig, anders krijg je geen vlak overnamepunt.

Hier staat het een en ander uitgelegd (pagina 6):

http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Kappa7 »

je zit dus nog steeds met die digitale tussenstap dat eigenlijk alles verpest.
zou mooi zijn als je die ook kunt overslaan en een volledig analoge lijn maakt.
laat wat meer muziek door :-)

Die grim dingen ken ik overigens wel, is niet mijn smaak ik mis daar iets natuurlijks
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
je zit dus nog steeds met die digitale tussenstap dat eigenlijk alles verpest.
zou mooi zijn als je die ook kunt overslaan en een volledig analoge lijn maakt.
laat wat meer muziek door :-)
Hoe bedoel U?? Waarom zou ik muziek die digitaal is eerst analoog maken en dan door een stapel opamp schakelingen halen? Ga maar eens een complexe correctiecurve analoog maken, je wilt niet weten wat voor ellende dat oplevert! ( fase, vervorming, ruis)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Kappa7 »

probeer het maar eens je zal blij verrast worden.
het bewerken van een digitaal signaal heeft gewoon nog teveel invloed op het uiteindelijke resultaat.
gebeurd dit in het analoge domein dan heb je de vertaling van het originele digitale signaal waar alle informatie voor ruimte en tijd nog inzit zo als bedacht aan de mengtafel.
Correcties voor de speaker kunnen dan in het analoge domein gebeuren en laten meer van de muziek over.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Ik weet niet of het zo is, dat het bewerken van een digitaal signaal teveel invloed heeft. Wat ik wel weet is dat het DSP-filter + interne meerkanaals DAC van de AS2.100 behoorlijk achterblijft bij een enkele high end DAC met daarachter een hoogwaardig analoog filter. Dit bij exact dezelfde filtercurves. Ik zou trouwens niet weten waar die overmaat aan vervorming, ruis en fasedraaiing vandaan zou moeten komen bij een analoog filter, dat is gewoon een wilde veronderstelling. Ja, misschien als je geen elektronica kan ontwerpen...Het is net zo goed een uitdaging om vervorming en ruis in het digitale domein laag te houden, zonder bitjes en dus resolutie te verliezen. Net zoals je signaal/ruisverhouding kwijtraakt als je signalen verzwakt in het analoge domein, raak je datzelfde kwijt door verzwakking in het digitale domein. En dat minder nauwkeurige digitale signaal moet je vervolgens weer fatsoenlijk in een analoog signaal voor de versterker zien om te zetten. Dit kun je weer beperken door 24/96 te werken natuurlijk, maar dan moet het bronsignaal ook zo'n hoge resolutie hebben. Een klassiek CD-wav formaat bewerk ik liever niet digitaal, in zo'n geval kan ik zeker meegaan met Kappa7.

Los daarvan, vind ik het erg leuk voor ds23man dat het nu al zo goed klinkt. Dat is toch altijd weer heel prettig als noeste arbeid wordt beloond en dat je positief verrast wordt door de kwaliteit van je eigen bedenksel!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door hannesie »

Om die redenen ben ik ook juist benieuwd naar de combi die hsmeets gaat maken, met de Minidsp en I2S en de 8 kanaals AF-DAC, daarbij is dan juist de DSP en de dac een heel andere combi.

Ikzelf heb dan de 4 kanaals Minidsp met I2S uit op de 2 kanalen voor Mid/hoog met de HK-DAC en andere voeding, dus ook zelf de dac gekozen voor het meest bepalend deel van het geluid.

Het is natuurlijk dan wel complex om de uitgewerkte combinaties te vergelijken. :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

jeroen_daudio schreef:
Ik weet niet of het zo is, dat het bewerken van een digitaal signaal teveel invloed heeft. Wat ik wel weet is dat het DSP-filter + interne meerkanaals DAC van de AS2.100 behoorlijk achterblijft bij een enkele high end DAC met daarachter een hoogwaardig analoog filter.
De AS2.100 is natuurlijk geen goede benchmark, is toch een redelijk low budget product ( dsp, 2 eindtrappen + voeding voor 200 euro)

Dit bij exact dezelfde filtercurves. Ik zou trouwens niet weten waar die overmaat aan vervorming, ruis en fasedraaiing vandaan zou moeten komen bij een analoog filter, dat is gewoon een wilde veronderstelling.
Daar bedoel ik mee als je complexe eq curves in een analoog filter wilt maken, valt nog niet mee om dat te doen.

Ja, misschien als je geen elektronica kan ontwerpen...Het is net zo goed een uitdaging om vervorming en ruis in het digitale domein laag te houden, zonder bitjes en dus resolutie te verliezen. Net zoals je signaal/ruisverhouding kwijtraakt als je signalen verzwakt in het analoge domein, raak je datzelfde kwijt door verzwakking in het digitale domein. En dat minder nauwkeurige digitale signaal moet je vervolgens weer fatsoenlijk in een analoog signaal voor de versterker zien om te zetten. Dit kun je weer beperken door 24/96 te werken natuurlijk, maar dan moet het bronsignaal ook zo'n hoge resolutie hebben. Een klassiek CD-wav formaat bewerk ik liever niet digitaal, in zo'n geval kan ik zeker meegaan met Kappa7.



Los daarvan, vind ik het erg leuk voor ds23man dat het nu al zo goed klinkt. Dat is toch altijd weer heel prettig als noeste arbeid wordt beloond en dat je positief verrast wordt door de kwaliteit van je eigen bedenksel!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Ik vindt het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er diverse mensen over digitale xovers heen vallen.
De ervaringen hier op het forum zijn toch vnl met goedkope, slecht ontworpen dsp's en die ervaringen worden geinterpoleerd op de wel goed ontworpen producten. De enigen die wel ervaringen hebben met goede zijn Harry en Piet ( Groundsound) en sinds kort ik met de DLCP. Tot nu toe heeft niemand hier die nog nooit gehoord! Afgezien van een paar betatesters. Dat er bitjes kunnen verdwijnen is natuurlijk grote onzin, alles wordt geupsampled en toepassing van dither voorkomt dat nog eens een keer.

Dit was trouwens de eerste dsp waar ik in de negentiger jaren mee werkte:

http://www.fetaudio.com/archives/1022

Er was er toen maar 1 van in Nederland en ik had hem een jaar op proef.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door Marp »

Van Harry hoorde ik fluisteren dat hij na jaren Deqx, Thel, HifiAcademie en 3,5 jaar Groundsound gaat overstappen op miniDSP. :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door ds23man »

Ja, en mijn meubelmaker gaat vanwege slechte ervaringen overstappen van een minidsp 2x8 naar een DLCP! Moet hem nog even bouwen..... :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......

Bericht door jeroen_d »

Ik zou de AS2.100 geen slecht product willen noemen en de DLPC beta versie heb ik in bruikleen gehad. Daar moet je echt niet de analoge ingangen van gebruiken want dan krijg je extra ruis op je systeem. Ik ga ervan uit dat jij volledig digitaal gaat op de ingangen, dat zou goed moeten gaan.

Het gaat me verder niet om het gelijk krijgen, want dit is naast techneutenpraat vooral ook subjectieve materie, maar er zijn nogal wat mensen die flink wat geld neertellen voor een luxe DAC en geen/nooit genoegen zullen nemen met de ingebouwde meerkanaals DAC van een DSP product. Ik zal zelf nog testen met nanoDIGI en twee metrum DACs tegen ons analoge filter. We zijn binnenkort zover dat dat kan. En ook nog testen tegen volledig 3-weg actief, om te bepalen of die dure condensators nu wat toevoegen (en het daarmee mooier maken) of gewoon dichter bij het ideaal komen (wat 3-weg actief theoretisch is).
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”