ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
En om het mysterie verder te ontrafelen, metingen op 3 en 5 meterafstand waarbij de speaker op de grond staat en 60cm omhoog ( uiteraard ook de mic 60cm omhoog) en dan komen er toch wat dingen boven drijven:
Beneden de 600hz op 3 meter afstand en beneden de 500Hz op 5 meter afstand gaat de koppeling met de vloer meespelen.
Beneden de 600hz op 3 meter afstand en beneden de 500Hz op 5 meter afstand gaat de koppeling met de vloer meespelen.
Re: ULTRAZOOOM......
Ze zijn mooi geworden.
.
Dat afregelen op de luisterplaats (op ~2,5m) en verschil hebben op de luisterplaats of op 1 meter ook eens gemeten, mic. op midden van de RD.
Nu is mijn luisterplaats in een normale 8x4 meter kamer dus van alles zal er wel mee gaan spelen.
Dit zijn mijn ATB plaatjes.
Om op de luisterplaats genoeg bas te krijgen moet de laag sectie aardig plussen.........om de buren te vriend te houden luister ik normaal met 6 dB bas minder.
Ook het bijbehorende DSP plaatje van de DCN.
Wat ook heb bemerkt is dat als je veel gaat DSP'n op de RD dat dan het geluidsbeeld platter wordt, kruipt ook veel meer tussen de boxen.
Vandaar nu dus alleen de notch op 5K en wat DSP in het laag.
De RD heeft dan iig op de luisterplaats een aardig recht plaatje.
Dat afregelen op de luisterplaats (op ~2,5m) en verschil hebben op de luisterplaats of op 1 meter ook eens gemeten, mic. op midden van de RD.
Nu is mijn luisterplaats in een normale 8x4 meter kamer dus van alles zal er wel mee gaan spelen.
Dit zijn mijn ATB plaatjes.
Om op de luisterplaats genoeg bas te krijgen moet de laag sectie aardig plussen.........om de buren te vriend te houden luister ik normaal met 6 dB bas minder.
Ook het bijbehorende DSP plaatje van de DCN.
Wat ook heb bemerkt is dat als je veel gaat DSP'n op de RD dat dan het geluidsbeeld platter wordt, kruipt ook veel meer tussen de boxen.
Vandaar nu dus alleen de notch op 5K en wat DSP in het laag.
De RD heeft dan iig op de luisterplaats een aardig recht plaatje.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Piet heb jij nog metingen van de Rd40 in ongefilterde toestand?
Re: ULTRAZOOOM......
Helaas niets meer van bewaard........
Heb er nog wel een van de complete box met filter op 200Hz en zonder DSP gemeten op 1 meter..............
Heb er nog wel een van de complete box met filter op 200Hz en zonder DSP gemeten op 1 meter..............
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Dat lijkt me wel interessant als vergelijksmateriaal.
Re: ULTRAZOOOM......
Dit is 'm. op 200Hz gefilterd en zonder frontje gemeten, Wave guides staken nog uit.
Met frontje ervoor alles recht getrokken, dan verdwijnt dat gat rond 1500Hz.
Nu filter ik op 300Hz.
Met frontje ervoor alles recht getrokken, dan verdwijnt dat gat rond 1500Hz.
Nu filter ik op 300Hz.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Vanochtend maar eens een luisteropstelling gemaakt, je wil ze nu toch wel eens horen!
Omdat ik maar 1 testkast heb voor het laag die in het midden gezet en het nivo wat opgeschroefd.
Wat klinkt dit nu al goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelden zo'n retestrakke plaatsing gehoord, ook niet met mijn Dynaudio M4 systeem.
Ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord heb in opnames van Peter Gabriel.
En de vorige plaat van Caro Emerald valt genadeloos door de mand, heel veel in het midden en dan wat dingen uiterst links of rechts..... Totaal geen opbouw in die mix
En alles komt moeiteloos en ongekleurd uit die B&G's gerold.
Totaal geen kastkleuring in deze monopool configuratie.
Omdat ik maar 1 testkast heb voor het laag die in het midden gezet en het nivo wat opgeschroefd.
Wat klinkt dit nu al goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelden zo'n retestrakke plaatsing gehoord, ook niet met mijn Dynaudio M4 systeem.
Ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord heb in opnames van Peter Gabriel.
En de vorige plaat van Caro Emerald valt genadeloos door de mand, heel veel in het midden en dan wat dingen uiterst links of rechts..... Totaal geen opbouw in die mix
En alles komt moeiteloos en ongekleurd uit die B&G's gerold.
Totaal geen kastkleuring in deze monopool configuratie.
Re: ULTRAZOOOM......
kgeloofderniksvan. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren!hannesie schreef:kgeloofderniksvan.
Re: ULTRAZOOOM......
Ja, straks even, dan is dat te kort, ik wil wel minimaal een halve dag luisteren.ds23man schreef:Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Dan kom je maar langs als de beide laagkasten klaar zijn!hannesie schreef:Ja, straks even, dan is dat te kort, ik wil wel minimaal een halve dag luisteren.ds23man schreef:Als je nu in de auto stapt, kun je straks even luisteren!![]()
Re: ULTRAZOOOM......
Fijne dingen die RD'sds23man schreef:Vanochtend maar eens een luisteropstelling gemaakt, je wil ze nu toch wel eens horen!
Omdat ik maar 1 testkast heb voor het laag die in het midden gezet en het nivo wat opgeschroefd.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat klinkt dit nu al goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelden zo'n retestrakke plaatsing gehoord, ook niet met mijn Dynaudio M4 systeem.
Ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord heb in opnames van Peter Gabriel.
En de vorige plaat van Caro Emerald valt genadeloos door de mand, heel veel in het midden en dan wat dingen uiterst links of rechts..... Totaal geen opbouw in die mix![]()
En alles komt moeiteloos en ongekleurd uit die B&G's gerold.
Totaal geen kastkleuring in deze monopool configuratie.
Je zult er nog wel meer door de mand horen vallen, ze zijn genadeloos voor slechte opnamen.
Alweer een B&G favoriet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Dat de B&G's goed waren wist ik wel. Maar dat ik nu al zo'n resultaat haal, had ik niet verwacht. Het is ook de combinatie van de Hypex DLCP, Ncore's en drivers. Die DLCP is echt perfect!
Re: ULTRAZOOOM......
leuk om te lezen dat het nu al zo goed gaat.
Maak je nu nog gebruik van de dsp om de speaker recht te trekken?
Als je bij de daudio al leest dat het een enorme verbetering is met een actief conventioneel filter dan moet dit ook wel heel erg super worden als je de dsp kan laten vallen.
ik ben benieuwd
Maak je nu nog gebruik van de dsp om de speaker recht te trekken?
Als je bij de daudio al leest dat het een enorme verbetering is met een actief conventioneel filter dan moet dit ook wel heel erg super worden als je de dsp kan laten vallen.
ik ben benieuwd
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Ik gebruik de dsp als actief filter en om de drivers mee recht te trekken. Dat vlak maken is vooral belangrijk in de overgangsgebieden, een paar octaven onder en erboven is toch echt nodig, anders krijg je geen vlak overnamepunt.
Hier staat het een en ander uitgelegd (pagina 6):
http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf
Hier staat het een en ander uitgelegd (pagina 6):
http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf
Re: ULTRAZOOOM......
je zit dus nog steeds met die digitale tussenstap dat eigenlijk alles verpest.
zou mooi zijn als je die ook kunt overslaan en een volledig analoge lijn maakt.
laat wat meer muziek door
Die grim dingen ken ik overigens wel, is niet mijn smaak ik mis daar iets natuurlijks
zou mooi zijn als je die ook kunt overslaan en een volledig analoge lijn maakt.
laat wat meer muziek door
Die grim dingen ken ik overigens wel, is niet mijn smaak ik mis daar iets natuurlijks
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Hoe bedoel U?? Waarom zou ik muziek die digitaal is eerst analoog maken en dan door een stapel opamp schakelingen halen? Ga maar eens een complexe correctiecurve analoog maken, je wilt niet weten wat voor ellende dat oplevert! ( fase, vervorming, ruis)Kappa7 schreef:je zit dus nog steeds met die digitale tussenstap dat eigenlijk alles verpest.
zou mooi zijn als je die ook kunt overslaan en een volledig analoge lijn maakt.
laat wat meer muziek door
Re: ULTRAZOOOM......
probeer het maar eens je zal blij verrast worden.
het bewerken van een digitaal signaal heeft gewoon nog teveel invloed op het uiteindelijke resultaat.
gebeurd dit in het analoge domein dan heb je de vertaling van het originele digitale signaal waar alle informatie voor ruimte en tijd nog inzit zo als bedacht aan de mengtafel.
Correcties voor de speaker kunnen dan in het analoge domein gebeuren en laten meer van de muziek over.
het bewerken van een digitaal signaal heeft gewoon nog teveel invloed op het uiteindelijke resultaat.
gebeurd dit in het analoge domein dan heb je de vertaling van het originele digitale signaal waar alle informatie voor ruimte en tijd nog inzit zo als bedacht aan de mengtafel.
Correcties voor de speaker kunnen dan in het analoge domein gebeuren en laten meer van de muziek over.
Re: ULTRAZOOOM......
Ik weet niet of het zo is, dat het bewerken van een digitaal signaal teveel invloed heeft. Wat ik wel weet is dat het DSP-filter + interne meerkanaals DAC van de AS2.100 behoorlijk achterblijft bij een enkele high end DAC met daarachter een hoogwaardig analoog filter. Dit bij exact dezelfde filtercurves. Ik zou trouwens niet weten waar die overmaat aan vervorming, ruis en fasedraaiing vandaan zou moeten komen bij een analoog filter, dat is gewoon een wilde veronderstelling. Ja, misschien als je geen elektronica kan ontwerpen...Het is net zo goed een uitdaging om vervorming en ruis in het digitale domein laag te houden, zonder bitjes en dus resolutie te verliezen. Net zoals je signaal/ruisverhouding kwijtraakt als je signalen verzwakt in het analoge domein, raak je datzelfde kwijt door verzwakking in het digitale domein. En dat minder nauwkeurige digitale signaal moet je vervolgens weer fatsoenlijk in een analoog signaal voor de versterker zien om te zetten. Dit kun je weer beperken door 24/96 te werken natuurlijk, maar dan moet het bronsignaal ook zo'n hoge resolutie hebben. Een klassiek CD-wav formaat bewerk ik liever niet digitaal, in zo'n geval kan ik zeker meegaan met Kappa7.
Los daarvan, vind ik het erg leuk voor ds23man dat het nu al zo goed klinkt. Dat is toch altijd weer heel prettig als noeste arbeid wordt beloond en dat je positief verrast wordt door de kwaliteit van je eigen bedenksel!
Los daarvan, vind ik het erg leuk voor ds23man dat het nu al zo goed klinkt. Dat is toch altijd weer heel prettig als noeste arbeid wordt beloond en dat je positief verrast wordt door de kwaliteit van je eigen bedenksel!
Re: ULTRAZOOOM......
Om die redenen ben ik ook juist benieuwd naar de combi die hsmeets gaat maken, met de Minidsp en I2S en de 8 kanaals AF-DAC, daarbij is dan juist de DSP en de dac een heel andere combi.
Ikzelf heb dan de 4 kanaals Minidsp met I2S uit op de 2 kanalen voor Mid/hoog met de HK-DAC en andere voeding, dus ook zelf de dac gekozen voor het meest bepalend deel van het geluid.
Het is natuurlijk dan wel complex om de uitgewerkte combinaties te vergelijken.
Ikzelf heb dan de 4 kanaals Minidsp met I2S uit op de 2 kanalen voor Mid/hoog met de HK-DAC en andere voeding, dus ook zelf de dac gekozen voor het meest bepalend deel van het geluid.
Het is natuurlijk dan wel complex om de uitgewerkte combinaties te vergelijken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
jeroen_daudio schreef:Ik weet niet of het zo is, dat het bewerken van een digitaal signaal teveel invloed heeft. Wat ik wel weet is dat het DSP-filter + interne meerkanaals DAC van de AS2.100 behoorlijk achterblijft bij een enkele high end DAC met daarachter een hoogwaardig analoog filter.
De AS2.100 is natuurlijk geen goede benchmark, is toch een redelijk low budget product ( dsp, 2 eindtrappen + voeding voor 200 euro)
Dit bij exact dezelfde filtercurves. Ik zou trouwens niet weten waar die overmaat aan vervorming, ruis en fasedraaiing vandaan zou moeten komen bij een analoog filter, dat is gewoon een wilde veronderstelling.
Daar bedoel ik mee als je complexe eq curves in een analoog filter wilt maken, valt nog niet mee om dat te doen.
Ja, misschien als je geen elektronica kan ontwerpen...Het is net zo goed een uitdaging om vervorming en ruis in het digitale domein laag te houden, zonder bitjes en dus resolutie te verliezen. Net zoals je signaal/ruisverhouding kwijtraakt als je signalen verzwakt in het analoge domein, raak je datzelfde kwijt door verzwakking in het digitale domein. En dat minder nauwkeurige digitale signaal moet je vervolgens weer fatsoenlijk in een analoog signaal voor de versterker zien om te zetten. Dit kun je weer beperken door 24/96 te werken natuurlijk, maar dan moet het bronsignaal ook zo'n hoge resolutie hebben. Een klassiek CD-wav formaat bewerk ik liever niet digitaal, in zo'n geval kan ik zeker meegaan met Kappa7.
Los daarvan, vind ik het erg leuk voor ds23man dat het nu al zo goed klinkt. Dat is toch altijd weer heel prettig als noeste arbeid wordt beloond en dat je positief verrast wordt door de kwaliteit van je eigen bedenksel!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Ik vindt het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er diverse mensen over digitale xovers heen vallen.
De ervaringen hier op het forum zijn toch vnl met goedkope, slecht ontworpen dsp's en die ervaringen worden geinterpoleerd op de wel goed ontworpen producten. De enigen die wel ervaringen hebben met goede zijn Harry en Piet ( Groundsound) en sinds kort ik met de DLCP. Tot nu toe heeft niemand hier die nog nooit gehoord! Afgezien van een paar betatesters. Dat er bitjes kunnen verdwijnen is natuurlijk grote onzin, alles wordt geupsampled en toepassing van dither voorkomt dat nog eens een keer.
Dit was trouwens de eerste dsp waar ik in de negentiger jaren mee werkte:
http://www.fetaudio.com/archives/1022
Er was er toen maar 1 van in Nederland en ik had hem een jaar op proef.
De ervaringen hier op het forum zijn toch vnl met goedkope, slecht ontworpen dsp's en die ervaringen worden geinterpoleerd op de wel goed ontworpen producten. De enigen die wel ervaringen hebben met goede zijn Harry en Piet ( Groundsound) en sinds kort ik met de DLCP. Tot nu toe heeft niemand hier die nog nooit gehoord! Afgezien van een paar betatesters. Dat er bitjes kunnen verdwijnen is natuurlijk grote onzin, alles wordt geupsampled en toepassing van dither voorkomt dat nog eens een keer.
Dit was trouwens de eerste dsp waar ik in de negentiger jaren mee werkte:
http://www.fetaudio.com/archives/1022
Er was er toen maar 1 van in Nederland en ik had hem een jaar op proef.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ULTRAZOOOM......
Van Harry hoorde ik fluisteren dat hij na jaren Deqx, Thel, HifiAcademie en 3,5 jaar Groundsound gaat overstappen op miniDSP. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ULTRAZOOOM......
Ja, en mijn meubelmaker gaat vanwege slechte ervaringen overstappen van een minidsp 2x8 naar een DLCP! Moet hem nog even bouwen..... 
Re: ULTRAZOOOM......
Ik zou de AS2.100 geen slecht product willen noemen en de DLPC beta versie heb ik in bruikleen gehad. Daar moet je echt niet de analoge ingangen van gebruiken want dan krijg je extra ruis op je systeem. Ik ga ervan uit dat jij volledig digitaal gaat op de ingangen, dat zou goed moeten gaan.
Het gaat me verder niet om het gelijk krijgen, want dit is naast techneutenpraat vooral ook subjectieve materie, maar er zijn nogal wat mensen die flink wat geld neertellen voor een luxe DAC en geen/nooit genoegen zullen nemen met de ingebouwde meerkanaals DAC van een DSP product. Ik zal zelf nog testen met nanoDIGI en twee metrum DACs tegen ons analoge filter. We zijn binnenkort zover dat dat kan. En ook nog testen tegen volledig 3-weg actief, om te bepalen of die dure condensators nu wat toevoegen (en het daarmee mooier maken) of gewoon dichter bij het ideaal komen (wat 3-weg actief theoretisch is).
Het gaat me verder niet om het gelijk krijgen, want dit is naast techneutenpraat vooral ook subjectieve materie, maar er zijn nogal wat mensen die flink wat geld neertellen voor een luxe DAC en geen/nooit genoegen zullen nemen met de ingebouwde meerkanaals DAC van een DSP product. Ik zal zelf nog testen met nanoDIGI en twee metrum DACs tegen ons analoge filter. We zijn binnenkort zover dat dat kan. En ook nog testen tegen volledig 3-weg actief, om te bepalen of die dure condensators nu wat toevoegen (en het daarmee mooier maken) of gewoon dichter bij het ideaal komen (wat 3-weg actief theoretisch is).
