Voorheen had ik de sterk vervuilde eindtrappen uit elkaar gehaald (behalve de voedingselco's), alles gereinigd en de drivers en powertorren weer netjes gemonteerd met verse pasta. De drivers zijn niet verwisseld
Protectie relais (nummer 4 in het schema) heb ik niet vervangen, dat zag er nog goed uit. Heb wel de contactpunten van dat relais gereinigd. Dit relais schakelt rechtstreeks de spanningen van 43,3 V (+ en -) afkomstig van de transformator. Het krijgt daarvoor het bevel van het IC dat de beveiliging regelt.
De versterker heeft sinds die inwendige reiniging niet meer gewerkt. Toen ik hem vandaag voor het eerst, na het vervangen van beide relais weer wilde aanzetten deed hij het helaas niet. Ik vermoed dat hij in protectie gaat wegens detectie van DC. Geen idee waar dat vandaan komt of hoe ik er vanaf geraak.
Ik hoop maar dat het IC dat de beveiliging stuurt (SVITA 7317P) niet defect is. (Geen idee waar ik er, zo nodig, ooit een kan vinden.) Het stuurt, zoals gezegd, blijkbaar de transistoren die relais 4 aandrijven.
(Ik wilde de spanningen op dat protectie IC nameten, maar helaas de 9V batterij van mijn multimeter is leeg... Een ongeluk komt, zoals je weet, nooit alleen.
De lamp "power on" van de versterker doet het wel en de VU meters lichten ook op; ook de leds "straight operation" en "muting" werken. De voorversterker komt op normale bedrijfstemperatuur. De voeding is dus OK. Alle zekeringen (7 stuks) zijn trouwens goed.
Heb de printen van de eindtrappen aandachtig bekeken en ook alle verbindingen gecontroleerd. Alles is netjes op zijn plek gesoldeerd en vast. De bias potten staan in de stand zoals ze altijd stonden. Maar misschien werden die bij de reiniging inwendig beschadigd. Ik zie nergens verbrande of verkleurde onderdelen.
Bij het switchen van de luidsprekerknop van "off", naar "main" of "remote" gebeurt er niets.
De twee nieuwe relais heb ik op nieuwe voetjes gezet. Zijn van het merk "Finder", die zijn gewoonlijk goed. Solderen doe ik altijd heel erg netjes. Daar ben ik streng in.
Maar het probleem zet niet in die nieuwe relais, denk ik . Het oude relais (nummer 4) (10A) heb ik niet vervangen. Dat hoefde niet, het had voorheen altijd prima gewerkt en zag er trouwens nog erg goed uit na reiniging. Vandaag trekt dat relais niet aan. (Of moet het net aantrekken om de voeding uit te schakelen? Is me niet duidelijk.
Daarom een experimentje gewaagd, (waarvoor men me hier misschien zal willen afschieten). Twee waardeloze luidsprekertjes aangesloten en manueel de relais 4 en 1 even gesloten, bij héél laag volume. Dat gaf een kort geluid en deed onmiddellijk de reset knop van één luidsprekertje in protectie slaan: DC lijkt me dus... Na een reset was dat speakertje trouwens weer springlevend.
Ik denk dat DC de reden is dat relais 4 niet aantrekt (maar misschien hoeft dat net niet?) Mocht er inderdaad DC gedetecteerd worden, dan heb ik geen idee waar het vandaan komt en nog minder hoe ik ervan af geraak...
Indien gewenst kan ik een scan van het (erg grote) schema hier posten, maar ik vermoed dat de ervaren rotten hier dat niet nodig hebben.
PS: er zijn géén andere onderdelen vervangen, behalve de uitgangsrelais.