Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Berre

Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door Berre »

Na een grondige reiniging van alle printen, die onder de teer en nicotine zaten, heb ik vandaag beide uitgangsrelais vervangen (Relais 1 + 2 op het schema). Had er drie weken op gewacht omdat die relais niet in voorraad waren.

Voorheen had ik de sterk vervuilde eindtrappen uit elkaar gehaald (behalve de voedingselco's), alles gereinigd en de drivers en powertorren weer netjes gemonteerd met verse pasta. De drivers zijn niet verwisseld ;)

Protectie relais (nummer 4 in het schema) heb ik niet vervangen, dat zag er nog goed uit. Heb wel de contactpunten van dat relais gereinigd. Dit relais schakelt rechtstreeks de spanningen van 43,3 V (+ en -) afkomstig van de transformator. Het krijgt daarvoor het bevel van het IC dat de beveiliging regelt.

De versterker heeft sinds die inwendige reiniging niet meer gewerkt. Toen ik hem vandaag voor het eerst, na het vervangen van beide relais weer wilde aanzetten deed hij het helaas niet. Ik vermoed dat hij in protectie gaat wegens detectie van DC. Geen idee waar dat vandaan komt of hoe ik er vanaf geraak.

Ik hoop maar dat het IC dat de beveiliging stuurt (SVITA 7317P) niet defect is. (Geen idee waar ik er, zo nodig, ooit een kan vinden.) Het stuurt, zoals gezegd, blijkbaar de transistoren die relais 4 aandrijven.

(Ik wilde de spanningen op dat protectie IC nameten, maar helaas de 9V batterij van mijn multimeter is leeg... Een ongeluk komt, zoals je weet, nooit alleen. ;) Straks batterijtje kopen.)

De lamp "power on" van de versterker doet het wel en de VU meters lichten ook op; ook de leds "straight operation" en "muting" werken. De voorversterker komt op normale bedrijfstemperatuur. De voeding is dus OK. Alle zekeringen (7 stuks) zijn trouwens goed.

Heb de printen van de eindtrappen aandachtig bekeken en ook alle verbindingen gecontroleerd. Alles is netjes op zijn plek gesoldeerd en vast. De bias potten staan in de stand zoals ze altijd stonden. Maar misschien werden die bij de reiniging inwendig beschadigd. Ik zie nergens verbrande of verkleurde onderdelen.

Bij het switchen van de luidsprekerknop van "off", naar "main" of "remote" gebeurt er niets.

De twee nieuwe relais heb ik op nieuwe voetjes gezet. Zijn van het merk "Finder", die zijn gewoonlijk goed. Solderen doe ik altijd heel erg netjes. Daar ben ik streng in. ;)

Maar het probleem zet niet in die nieuwe relais, denk ik . Het oude relais (nummer 4) (10A) heb ik niet vervangen. Dat hoefde niet, het had voorheen altijd prima gewerkt en zag er trouwens nog erg goed uit na reiniging. Vandaag trekt dat relais niet aan. (Of moet het net aantrekken om de voeding uit te schakelen? Is me niet duidelijk.

Daarom een experimentje gewaagd, (waarvoor men me hier misschien zal willen afschieten). Twee waardeloze luidsprekertjes aangesloten en manueel de relais 4 en 1 even gesloten, bij héél laag volume. Dat gaf een kort geluid en deed onmiddellijk de reset knop van één luidsprekertje in protectie slaan: DC lijkt me dus... Na een reset was dat speakertje trouwens weer springlevend. ;)

Ik denk dat DC de reden is dat relais 4 niet aantrekt (maar misschien hoeft dat net niet?) Mocht er inderdaad DC gedetecteerd worden, dan heb ik geen idee waar het vandaan komt en nog minder hoe ik ervan af geraak...

Indien gewenst kan ik een scan van het (erg grote) schema hier posten, maar ik vermoed dat de ervaren rotten hier dat niet nodig hebben.

PS: er zijn géén andere onderdelen vervangen, behalve de uitgangsrelais.
ray5150

Re: Beetje paniek omtrent Technics SU-8099

Bericht door ray5150 »

Heb je wel gekeken of de spoelspanning en spoelweerstand van de twee relais een beetje overeen komen ?
Als de spoelweerstand veel lager is kan het IC door de te grote stroom gesneuveld zijn.
Berre

Bericht door Berre »

Spoelspanning is 24V net zoals de oude. Weerstand meet ik straks even na.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Berre schreef:
Mocht er inderdaad DC gedetecteerd worden, dan heb ik geen idee waar het vandaan komt en nog minder hoe ik ervan af geraak...
Had je niet trimpotmeters schoongemaakt en op het zicht op een gemarkeerde stand teruggezet?
Berre

Bericht door Berre »

Ben helaas tot de stuitende vaststelling gekomen dat er inderdaad liefst 56.4 VDC op beide uitgangen staat! Gemeten door het relais te sluiten met het testknopje, volumepot helemaal dicht en uitgeschakelde toonregeling.

Het is me een raadsel wat er fout is gegaan. Bij het reinigen en de montage ben ik uiterst voorzichtig geweest. Alles zit correct op zijn plek. Sluitingen vind ik nergens. De voorversterker heb ik zelfs nooit aangeraakt.

Is het een goed idee om de eindtorren (acht stuks, vier per kanaal) en de drivers (twee per kanaal) uit de schakeling te halen en door te meten? Dat is tamelijk veel werk wat ik liever pas doe als ik weet of de oorzaak niet vroeger dan de eindtrap ontstaat.

Anderzijds bedenk ik dat de DC ook aanwezig blijft met afgeschakelde voorversterker. Dus het moet wel in de eindtrappen zitten. Dat beide kanalen om zeep zijn is al helemaal te gek.

Eigenlijk zie ik het niet meer zitten...
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Komkom, dit krijgen we ook wel weer aan de praat! Misschien wat detail foto's plaatsen, daar komen vaakm wel ideeen uit.
Berre

Bericht door Berre »

Enkele foto's gemaakt tijdens het reinigen van de printen van de eindtrappen. Die waren zo smerig dat je de componenten zelfs niet meer kon zien zitten. Dus daar moest ik echt wel wat aan doen. Niet alle componenten heb ik er af gehaald. Wel de hele montage van de eindtorren, omdat ik er anders gewoon niet bij kon.

De eindtorren (4 per kanaal) zijn zeer makkelijk te verwijderen. Gewoon de schroeven eruit en de tor uit de voet tillen. Ze plakten wel wat vast door de ingedroogde pasta, maar ze zijn gaaf gebleven. Verkeerd om terug plaatsen is onmogelijk, dan passen de pinnen niet. Ook de drivers zijn uit de print geweest. Die heb ik moeten los solderen. Ze zijn beslist niet omgewisseld terug geplaatst, daar heb ik geen twee maar vier keer op gelet.

De kleine componenten, weerstanden en diodes heb ik laten zitten, die zaten niet zo erg in de weg om te reinigen. Met een penseel kon ik goed tussen die pinnen.
Bijlagen
DSC04011.JPG
Gereinigd, opnieuw monteren. Trimpot is blijven zitten.
Gereinigd, opnieuw monteren. Trimpot is blijven zitten.
Nog een keer de gestripte print.  Elco's zijn altijd blijven zitten.  Te veel werk om die van de montagerails te halen.
Nog een keer de gestripte print. Elco's zijn altijd blijven zitten. Te veel werk om die van de montagerails te halen.
Print met beveiligings IC + het oude 10A relais, zonder kapje en de twee nieuwe uitgangsrelais van Finder op voet.  Het schroefje onderaan heeft eerder wel eens voor een inschakelprobleem gezorgd omdat het niet goed vast zat, het is nodig voor de goede aarding van de print.
Print met beveiligings IC + het oude 10A relais, zonder kapje en de twee nieuwe uitgangsrelais van Finder op voet. Het schroefje onderaan heeft eerder wel eens voor een inschakelprobleem gezorgd omdat het niet goed vast zat, het is nodig voor de goede aarding van de print.
Berre

Bericht door Berre »

Een flinke stap opgeschoten!

Kwam vanmorgen op het illustere idee om de kabeltjes tussen pre-drivers en eindtrappen los te maken en de eindtrappen apart te testen. Toen schakelden ze gelijk in. Beide relais "main - remote" werken; spanning aan de uitgang is links 5mVDC en rechts 7mVDC. Nice!

Het probleem zit dus vóór de eindtrappen; dat is beter nieuws.

Helaas, beide kanalen meten aan de uitgangen van de pre-drivers 60VDC (!). Eigenaardig, omdat ik die print nooit heb aangeraakt of zelfs maar gereinigd. Het eerste waar ik nu aan denk is dat er ooit een schroefje is tussen gevallen. Dat zal dan nu wel verdwenen zijn, maar het kan een sluiting hebben gemaakt en iets opgeblazen.

Het is alvast een grote troost dat de eindtrappen werken. Die eindtransistoren kosten een klein fortuin. Voor zover ze origineel nog te vinden zijn.

Dus moet ik de verdachte print eruit halen. Meten in dienst is onmogelijk, de print zit afgeschermd, er is geen ruimte. Er zitten vier apart gekoelde torren op die zeker moeten doorgemeten worden. Eruit dus.

En al direct prijs: één zichtbaar rotte elco. Er zitten er 40 op, allemaal vervangen lijkt me het best. Hoop maar dat de pre-drivers daardoor niet opgeblazen zijn.
Bijlagen
Zou dit de dader kunnen zijn?  Hoofdverdachte in elk geval.
Zou dit de dader kunnen zijn? Hoofdverdachte in elk geval.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Goed dat je nu in ieder geval gevonden hebt in welk deel je het moet zoeken.
De condensatoren die je nu op de foto ziet zouden het beste allemaal vervangen kunnen worden.
Dit was in je andere draadje van de schoonmaak actie ook al aangegeven.
Alleen de grote condensatoren zou ik laten zitten als deze goed meten.
verder begint het al echt een hele nette amp te worden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Lijkt me wel verstandig om elko's te nemen van een gerenommeerd merk.
Ik noem Elna, Panasonic, Rubycon, en BC.
Weliswaar niet makkelijk te krijgen, maar de versterker is het waard.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Berre schreef:
Een flinke stap opgeschoten!

Kwam vanmorgen op het illustere idee om de kabeltjes tussen pre-drivers en eindtrappen los te maken en de eindtrappen apart te testen. Toen schakelden ze gelijk in. Beide relais "main - remote" werken; spanning aan de uitgang is links 5mVDC en rechts 7mVDC. Nice!

Het probleem zit dus vóór de eindtrappen; dat is beter nieuws.

Helaas, beide kanalen meten aan de uitgangen van de pre-drivers 60VDC (!). Eigenaardig, omdat ik die print nooit heb aangeraakt of zelfs maar gereinigd. Het eerste waar ik nu aan denk is dat er ooit een schroefje is tussen gevallen. Dat zal dan nu wel verdwenen zijn, maar het kan een sluiting hebben gemaakt en iets opgeblazen.

Het is alvast een grote troost dat de eindtrappen werken. Die eindtransistoren kosten een klein fortuin. Voor zover ze origineel nog te vinden zijn.

Dus moet ik de verdachte print eruit halen. Meten in dienst is onmogelijk, de print zit afgeschermd, er is geen ruimte. Er zitten vier apart gekoelde torren op die zeker moeten doorgemeten worden. Eruit dus.

En al direct prijs: één zichtbaar rotte elco. Er zitten er 40 op, allemaal vervangen lijkt me het best. Hoop maar dat de pre-drivers daardoor niet opgeblazen zijn.
bas focal m180 schreef:

Maar eigenlijk zou je zo een oud apparaat beter geheel uit elkaar halen , alle printbanen nalopen , condensatoren vervangen , alle tin bindengen opnieuw solderen bias afstellen ect ect .
Ik lees zo vaak op het marantzforum vintage gekocht maar werkt niet goed help , wat wil je ook apparaten hebben een revicie nodig .
Mensen die techisch restaureren zeggen liever een flink defecte dan dat een werkende waar de doe het zelver ooit aan heeft gewerkt .

Deze technics was het top model en zou ik niet aan prutsen maar echt goed onderhanden nemen of laten doen .
Ik had je gewaarschuwd , niet alleen van buiten maar ook van binnen onderhanden nemen .

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel als je namelijk helemaal klaar bent kan je ruim 10 jaar probleem loos gaan genieten .
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
De meeste zijn ook prima bij Conrad of ome Dick te verkrijgen.
in jou rijtje mis ik overigens vishay en nippon chemicon.
Berre

Bericht door Berre »

Na het reinigen van de print wordt een en ander duidelijk.

Die ene groene elco is niet de enige verdachte, het is blijkbaar een daderbende. Vijf stuks zijn duidelijk "uit hun jas gegroeid", de anderen zullen binnenkort ook wel het loodje leggen. Hier en daar is de print zo heet geweest dat de opdruk er af schilfert. Alle veertig de elco's vervangen dus.

De vier gekoelde transistoren bleken bij nameting prima.
Berre

Bericht door Berre »

bas focal m180 schreef:
Maar eigenlijk zou je zo een oud apparaat beter geheel uit elkaar halen , alle printbanen nalopen , condensatoren vervangen , alle tin bindengen opnieuw solderen bias afstellen ect ect .
Ik lees zo vaak op het marantzforum vintage gekocht maar werkt niet goed help , wat wil je ook apparaten hebben een revicie nodig .
Mensen die techisch restaureren zeggen liever een flink defecte dan dat een werkende waar de doe het zelver ooit aan heeft gewerkt .

Deze technics was het top model en zou ik niet aan prutsen maar echt goed onderhanden nemen of laten doen .

Ik had je gewaarschuwd , niet alleen van buiten maar ook van binnen onderhanden nemen. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel als je namelijk helemaal klaar bent kan je ruim 10 jaar probleem loos gaan genieten .
Je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik zag er wat tegen op om hem helemaal te reviseren, maar daar ben ik nu toch aan begonnen. De eindtrappen en de toonregeling had ik al onder handen genomen. Alle schakelaars zijn uit elkaar gehaald en met pijnlijke nauwkeurigheid gereinigd en weer in elkaar gezet.

De voorversterkerprint heb ik vanmorgen helemaal schoon gemaakt en nagekeken. Als de elco's vervangen zullen zijn is die print weer als nieuw. Als doe-het-zelver werk ik héél nauwkeurig; het ontbreekt me soms wel aan de moed om de "full monty" te doen. Nu gaat hij dus wel helemaal uit elkaar.
Bijlagen
Helemaal "lentefris"
Helemaal "lentefris"
Doorgemeten en verse pasta erop
Doorgemeten en verse pasta erop
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
De meeste zijn ook prima bij Conrad of ome Dick te verkrijgen.
in jou rijtje mis ik overigens vishay en nippon chemicon.
Die ook, ja.
Ik noemde gewoon enkele goede merken. wilde er geen waslijst van maken.

PS, Berre, lijkt me ook verstandig om gelijk de instelpots te vervangen, die open dingen zijn vaak helemaal zwart van binnen door de corrosie.
Kosten zijn minimaal.
Wel eerst de juiste stand noteren, en/of fotograveren.
Berre

Bericht door Berre »

Nog enkele foto's voor wie er zin in heeft:
Bijlagen
Opdruk geschilferd door hitte en/of jus van de elco. C622 heeft moeilijke stoelgang ;)  De rooie zener moet ik nog effe checken, heeft misschien ook van die hitte geleden.
Opdruk geschilferd door hitte en/of jus van de elco. C622 heeft moeilijke stoelgang ;) De rooie zener moet ik nog effe checken, heeft misschien ook van die hitte geleden.
Ook hier is het warm geweest.  Beetje vage foto, sorry.
Ook hier is het warm geweest. Beetje vage foto, sorry.
pre-drivers die aan klimaatopwarming doen ;)
pre-drivers die aan klimaatopwarming doen ;)
Ze zaten onder het stof, maar ze zijn nog prima.
Ze zaten onder het stof, maar ze zijn nog prima.
Laatst gewijzigd door Berre op zo 16 jun 2013, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Foto's kijken is altijd leuk ! :D
Berre

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Berre, lijkt me ook verstandig om gelijk de instelpots te vervangen, die open dingen zijn vaak helemaal zwart van binnen door de corrosie.
Kosten zijn minimaal.
Wel eerst de juiste stand noteren, en/of fotograveren.
Was ik inderdaad van plan.

Heb ze voorzichtig verwijderd en de ingestelde waarde gemeten. Ze liepen trouwens nog verbazend gelijkmatig. Als ze vervangen zijn maak ik ze open om eens te zien hoe ze er aan toe zijn. Altijd weer leuk om zien.
Berre

Bericht door Berre »

Nog eentje om het af te leren. Bij het controleren van de verbindingen kwam dit "uit de lucht vallen".
Bijlagen
Connectoren zijn ook mogelijke verdachten.  Als een onverlaat er ooit slordig mee heeft omgesprongen zitten de schoentjes wel eens los in het connectorhuis.  Dat zie je niet, tot je er aan trekt, dan valt hij er gewoon uit; zoals hier.
Connectoren zijn ook mogelijke verdachten. Als een onverlaat er ooit slordig mee heeft omgesprongen zitten de schoentjes wel eens los in het connectorhuis. Dat zie je niet, tot je er aan trekt, dan valt hij er gewoon uit; zoals hier.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Het valt wel mee zoals ik het zie , beetje het normale wat je van een oud apparaat mag verwachten ik zie ze weleens slechter op het marantzforum zeker als we weten hoe slecht ie van buiten eruit zag lijkt me het echt meevallen , vergeet de soldeer verbindingen niet om die goed na te lopen dat je straks niet een half losse bent vergeten .
Berre

Bericht door Berre »

De print van de voorversterker is weer bestukt met nieuwe elco's en gemonteerd. Helaas, hij gaat toch weer onmiddellijk in protectie.

Heb alle elco's dubbel gecheckt qua polariteit en waarde. De gekoelde transistoren had ik gisteren al doorgemeten; die waren OK, maar ze worden wel verdacht warm. (Daarin kan ik me vergissen, ze zijn tenslotte gemaakt om warm te worden.)

Zodra de eindtrappen worden losgekoppeld schakelt de protectie spontaan uit. Eindtrappen werken dus, dat wist ik al. Er is dus niets veranderd.

De voorgeschreven waarden voor de testpunten op de voorversterker bij beide IC's (M5213L) zijn niet gegeven, maar ze meten wel verschillend. Verdacht. De trimpots hebben daarop geen invloed.

Zodra ik het schema beter begrijp ga ik al metend op zoek naar de fout. Het is me nu nog iets te ingewikkeld. Gezien de complexiteit van die voorversterker kan het best even duren voor ik het door heb.

Als ik erin slaag dit op te lossen, zal ik alvast veel bijgeleerd hebben.
Berre

Bericht door Berre »

Ik ging er ten onrechte van uit dat de hele voeding wel goed zou zijn, maar dat schijnt niet het geval.

Als ik enkel de connector van de voeding van de voorversterker afkoppel gaat hij niet in protectie. De VU meters gaan daarbij volledig open. De eindtrappen meten slechts enkele mV DC.

De vier voedingsspanningen op connector C601 wijken sterk af, twee zijn acceptabel, één is véél te laag, een andere véél te hoog. De spanning op de gelijkrichters is (gelukkig maar) prima. (Een slechte secundaire wikkeling kan ik nu wel missen.)

Vanaf de voedingselco's (C630 tot C634) gaat het fout. Die heb ik er gelijk alle vijf uitgehaald. Ze staan niet bol en vertonen geen andere tekenen van verrotting, maar het kan niet anders of minstens twee zijn gaar. Die vertoonden een okerachtige verkleuring van het aluminium. Doormeten kan ik ze niet, daar heb ik de spullen niet voor. Maar voor 0,80 € per stuk gaan we niet moeilijk doen. Al had ik uit loutere nieuwsgierigheid wel graag geweten hoe erg ze er aan toe zijn.

Wilde vanmiddag snel even nieuwe aankopen, maar ze waren (alweer) niet in voorraad bij de lokale shop. Dus morgen ophalen.

En zo werd het weer een leerzame dag. ;)

PS: Voor de duidelijkheid: het gaat hier over de voeding van de laag-vermogen trappen (inclusief de phono voorversterkers en de toonregeling.) De eindtrappen met de vermogenstransistoren hebben uiteraard hun eigen voeding (gelijkrichters en stabilisatie). Die vier zware elco's heb ik nog niet hoeven te vervangen, hopelijk blijft dat nog even zo.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je gaat al de goede kant op.
Leuk om je vorderingen te lezen.
Ik hoop dat je het nu gevonden hebt.

Groetjes George
Berre

Bericht door Berre »

Het was te slecht weer om het hele eind naar de shop te fietsen voor de ontbrekende signaalelco's. Dan maar wat ander nuttig werk gedaan: de print met de phono voorversterking, RIAA en signaal selectie gereinigd. Print is vrij omvangrijk (dubbele phono met optie MM + MC)

De schuifschakelaars worden met kabels bewogen (zoals de remmen van een fiets ). (zie foto) Die schakelaars zaten vol met prut en oxidatie. De print zelf was ook niet mis. Ben de smeerboel ondertussen al gewend. (Misschien iets voor het programma "Dirty jobs"?)

Eerst alle verbindingen met de grootste aandacht genoteerd (het zijn er nogal wat). Dan de print gedemonteerd en een grote beurt gegeven. Schakelaars voorzichtig uit elkaar gehaald en gepoetst tot nieuwstaat.
Bijlagen
Zo ziet een schuifschakelaar eruit als men er maar genoeg spuitbussen in leeg spuit.  Het vet dat er oorspronkelijk in zat wordt pap en gaat een eigen leven leiden tussen de delicate contactjes.
Zo ziet een schuifschakelaar eruit als men er maar genoeg spuitbussen in leeg spuit. Het vet dat er oorspronkelijk in zat wordt pap en gaat een eigen leven leiden tussen de delicate contactjes.
Alle middelen zijn goed om het doel te bereiken.  Dit werkt uitstekend om de goorste print weer splinternieuw te doen lijken.  Goed spoelen en de haardroger van hare majesteit effe lenen.
Alle middelen zijn goed om het doel te bereiken. Dit werkt uitstekend om de goorste print weer splinternieuw te doen lijken. Goed spoelen en de haardroger van hare majesteit effe lenen.
Gedeeltelijk gestript.
Gedeeltelijk gestript.
Jikes!
Jikes!
De print kan er zowaar weer in.  Hoe zat het ook al weer?
De print kan er zowaar weer in. Hoe zat het ook al weer?
Soldeerzijde helemaal schoon.  Geen slechte bindingen te zien.  Schakelaars kunnen er weer op, helemaal schoon vanbinnen.
Soldeerzijde helemaal schoon. Geen slechte bindingen te zien. Schakelaars kunnen er weer op, helemaal schoon vanbinnen.
Berre

Bericht door Berre »

De elco's van de voeding zijn vervangen. Dat gaf aanvankelijk geen verandering.

Na lang zoeken heb ik wel een gebroken kabelschoentje gevonden in een connector. Toen dat goed aangesloten was klikte het luidsprekerrelais eindelijk aan. Helaas, de VU meters slaan volledig open en op de luidsprekeruitgangen meet ik 340 en 1240 mVDC! De protectie slaat nochtans niet aan.

Geen idee hoe ik dat moet interpreteren.
Plaats reactie