Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja over R3. 6N2P zou de equivelent zijn van de ECC83 als goed is... heb deze ooit keer in mn Phonodude gestoken en was niet te vreden.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Er is trouwens stevige kritiek op het schema van Alex Kitic. Maar de hele theoretische discussie boeit me niet. Ik vind de RH84 geweldig.Bas,wel heel interessant schema,zou dit ook met een 6L6 werken i.p.v. een EL34?
Met zijn laatste versie universal is inderdaad ook de 6n1p en zo te gebruiken. Waar Alex voorheen mensen verketterde die geen ECC81 gebruikte.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Om voor ik misschien een tijdje verdwijn ook nog even meeteuten
.
Dat gedoe van eindtrapen die eindtrappen sturen houd ik niet zo van en van koppeltrafo's al helemaal niet,één UGT is er eigenlijk al teveel aan
.
Een schema getekend hoe ik het zou proberen.De voeding is er niet bij,hangt van de verkrijgbare trafo's af.Wel belangrijk lijkt me om eerst de buizen op temperatuur te laten komen voor de HS erop komt.
De 6U8-A is een ECF82 maar mag,volgens de data,wat meer spanning hebben (330 tegen 300V).De triode zou over de 300V kunnen gaan.
Anne
Dat gedoe van eindtrapen die eindtrappen sturen houd ik niet zo van en van koppeltrafo's al helemaal niet,één UGT is er eigenlijk al teveel aan
Een schema getekend hoe ik het zou proberen.De voeding is er niet bij,hangt van de verkrijgbare trafo's af.Wel belangrijk lijkt me om eerst de buizen op temperatuur te laten komen voor de HS erop komt.
De 6U8-A is een ECF82 maar mag,volgens de data,wat meer spanning hebben (330 tegen 300V).De triode zou over de 300V kunnen gaan.
Anne
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Verklaar u nader.Ah!buis schreef:houd ik niet zo van en van koppeltrafo's al helemaal niet,één UGT is er eigenlijk al teveel aan![]()
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Wat gaat er gebeuren Anne?Ah!buis schreef:Om voor ik misschien een tijdje verdwijn ook nog even meeteuten![]()
Hoop wel weer dat je terug komt.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Toch niets ernstigs hoop ik.Om voor ik misschien een tijdje verdwijn ook nog even meeteuten.
Mooi dat je mee denkt Anne
Apart schema heb je bedacht,met +320v en -320V...........
Wat is de eerste buis voor type? [even gegoogeld ook een 6U8-A,is nl. een triode/pentode buis
En waar dient die 100K trimmer voor?
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Een trafo is nodig om de impedantie aan te passen tussen twee componenten die eigenlijk niet opelkaar passen. kortom het is een adapter tussen twee units. dat ding zit het signaal in de weg en laat niet alles door, het heeft immers een beperkte bandbreedte.TubeHead schreef:Verklaar u nader.Ah!buis schreef:houd ik niet zo van en van koppeltrafo's al helemaal niet,één UGT is er eigenlijk al teveel aan![]()
Filmpje van de eigenaar in Japan van een restaurant die vind het juist prachtig.
kan je zo een ding dus voorkomen dan heeft dat ook mijn voorkeur.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Kappa,waarschijnlijk heb je gelijk
Maar ondertussen gemaild met de,, DHT man,,
Antwoord,totaal DHT met twee interstages.
Weet nog niet welke interstages,wacht op antwoord.............................
Indirect verhitte trioden konden er niet aan tippen......
Ja en dan wordt het een stuk moeilijker

Maar ondertussen gemaild met de,, DHT man,,
Antwoord,totaal DHT met twee interstages.
Weet nog niet welke interstages,wacht op antwoord.............................
Indirect verhitte trioden konden er niet aan tippen......
Ja en dan wordt het een stuk moeilijker
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
@democles,
Hou er wel rekening mee dat voor elke direct verhitte buis een regulator nodig is, hetzij van Tent of Coleman. Dat drijft de prijs nogal op.
Als je echter op dit pad verder gaat zou ik de Russische 4P1L direct verhitte penthode in de gaten houden. Als je deze buis als triode schakelt, krijg je een hele mooi triode. Kijk hier maar eens hier.
groet,
Aat
Hou er wel rekening mee dat voor elke direct verhitte buis een regulator nodig is, hetzij van Tent of Coleman. Dat drijft de prijs nogal op.
Als je echter op dit pad verder gaat zou ik de Russische 4P1L direct verhitte penthode in de gaten houden. Als je deze buis als triode schakelt, krijg je een hele mooi triode. Kijk hier maar eens hier.
groet,
Aat
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Zucht...Ok..ik doe mee. 801A>300b->GM70 wordt het dan in mijn geval.Ja en dan wordt het een stuk moeilijker
Voorversterker 4P1L.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Aat,dat van die rus,ziet er allemaal erg mooi uit,en gezien de prijs,zeker de moeite, waard.
Waar het mij om gaat is een idee...............
Kijk...,je hebt denkers en bouwers,en in deze regionen voeg ik mij onder de bouwers
Maar zonder idee,geen gebouw......................
Waar het mij om gaat is een idee...............
Kijk...,je hebt denkers en bouwers,en in deze regionen voeg ik mij onder de bouwers
Maar zonder idee,geen gebouw......................
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Bas,volgens mij was dat al het idee wat je in je hoofd had
Nu nog een schema en we kunnen los

Nu nog een schema en we kunnen los
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Klopt. Maar andere diy en commerciele versterkers waar hele hele mooie dingen over gezegd werden deden het ook met indirect verhitte buizen...dus voor het gemak toen maar weer van het all dht idee af gestapt...
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ik begrijp het,waarom moeilijk doen als,, makkelijk,, ook goed, klinkt............
Blijkbaar niet.
let's go all the way.........
Blijkbaar niet.
let's go all the way.........
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Niet dat het wat uitmaakt. Maar ik ga toch voor de 4p1l als eerste trap in m'n GM70 amp. Simpelweg omdat ik een 5k:5k 20mA interstage heb. De 801A gaat dan naar de voorversterker die ik aan het maken ben...omdat ik een 15k:1k uitgangstrafo daarvoor heb.
Dus 4P1L MQ RIT-5 5K:5K 20mA (Niet parafeed versie) -> 300B -> AE 5k:5k 50mA -> GM70.
Dus 4P1L MQ RIT-5 5K:5K 20mA (Niet parafeed versie) -> 300B -> AE 5k:5k 50mA -> GM70.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
En al enig idee hoe het schema er uit gaat zien?
Die rus in de voor trap lijkt me ook wel wat,,vrij microfonisch lees ik,maar te tunen via de gloeispanning ,lees ik ook.
Waarom een 300B? DHT. R. gebruikt een 811-3.
En hoe zit het nu met auto bias of fixt bias?
Wordt er voor mij niet duidelijker op............
De Coleman kitjes zijn me al wel duidelijk,wat een leeswerk!
http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tubediy&m=210830
Die rus in de voor trap lijkt me ook wel wat,,vrij microfonisch lees ik,maar te tunen via de gloeispanning ,lees ik ook.
Waarom een 300B? DHT. R. gebruikt een 811-3.
En hoe zit het nu met auto bias of fixt bias?
Wordt er voor mij niet duidelijker op............
De Coleman kitjes zijn me al wel duidelijk,wat een leeswerk!
http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tubediy&m=210830
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
De 300b is inmiddels relatief betaalbaar en wordt nog geproduceerd. En...ik heb er een paar... dat zijn voor mij belangrijke overwegingen het komt dus neer op betaalbaarheid (of zuinigheid).Waarom een 300B? DHT. R. gebruikt een 811-3..
Voor de eerste trap wil ik in elk geval filament bias gebruiken. http://vinylsavor.blogspot.nl/2012/03/f ... ncept.html
De tweede en derde trap auto-bias. De 300b ga ik gewoon ergens een operating point online zoeken voor 50mA en bijbehorende b+.
Die 811-3 moet je waarschijnlijk ook weer 2 parallele colemen kits voor aanschaffen. Of je kan natuurlijk ook met filament chokes aan de gang. Lijkt me robuuster en duurder.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Oke,filament bias, is me nu duidelijk,wel een hele dikke kathode weerstand nodig dan.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Yep. Maar dikke condensator minder...
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Oke,in principe ben ik er uit..........
Het grote probleem zijn de interstages en dan vooral, de zeer hoge kosten van deze trafo,s...........
Dan maar een paar condensatoren er tussen knopen.
Of eerst maar eens beginnen met de,4p1l, al was het alleen maar om een beetje gevoel te krijgen met DHT triodes.
Wat meer uitgeven voor goede uitgangs trafo,s is dan de volgende stap.
Het grote probleem zijn de interstages en dan vooral, de zeer hoge kosten van deze trafo,s...........
Dan maar een paar condensatoren er tussen knopen.
Of eerst maar eens beginnen met de,4p1l, al was het alleen maar om een beetje gevoel te krijgen met DHT triodes.
Wat meer uitgeven voor goede uitgangs trafo,s is dan de volgende stap.
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
De 4p1l buisjes zijn besteld..
Nu nog ergens een schema vinden van die coleman gloei printjes,,moet toch zelf te bouwen zijn?
Heeft iemand het schema, PB me dan even.
Nu nog ergens een schema vinden van die coleman gloei printjes,,moet toch zelf te bouwen zijn?
Heeft iemand het schema, PB me dan even.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk
Ja dat is leuk,maar hoe aan te passen voor de verschillende buizen,4p1l ,300B,en die vette GM-70?
Zonder weer het hele verhaal te moeten doorworstelen.........
Zonder weer het hele verhaal te moeten doorworstelen.........
