rikpost schreef:IK snap de motivatie van het dipool ontwerp wel ,de energie in de kast wil er uit en dan gaat dan door de zwakste schakel ,de unit!
Dat is een bijkomend (groot) voordeel, maar niet de hoofdreden.
De essentie van een dipool is het homogene afstraalgedrag. Als de afstraling homogeen is voor alle frequenties kan het gehoor z'n werk doen en de kamerreflecties 'wegdenken' zodat de ruimte van de opname overblijft (als die er is). Het is absoluut niet zo dat dit komt doordat een dipool er iets 'bij verzint'.
Het is ook niet nodig om een opname 'voor een dipool' te maken, wel is het zo dat bij opnames waar het stereobeeld d.m.v. panning van veel microfoons wordt opgebouwd bij een goede dipool eerder door de mand vallen.
Wat mij betreft gaat het er om een natuurgetrouwe afbeelding te creëren van hetgeen is opgenomen en geen artistieke impressie (zoals b.v. bij een breedbander met whizzer) want dat gaat op een gegeven moment vervelen.
Wat is beter?
Als je ergens leest dat speaker B beter klinkt dan A, wat wordt dan eigenlijk bedoeld? Linkwitz zit zo'n beetje elke week in de concertzaal en is bezig om met zijn ontwerpen dat weer te geven wat hij daar gehoord heeft. Als hij zegt dat de LX521 beter klinkt dan de Orion dan heeft dat een zekere waarde. Dit is fundamenteel verschillend van de uitspraak 'Touch van Yello klinkt op mijn nieuwe speakers veel beter dan op mijn oude', het kan nog zo'n mooie opname zijn maar afgezien van Dieter Meier en Boris Blank weet niemand hoe het bedoeld is (je weet namelijk ook niet of wat zij bij het afmixen gehoord hebben ook echt was wat ze wilden).
'Jazz at the Pawnshop' is ook zoiets, afgezien van het feit dat een kleine jazz combo al snel 'goed' klinkt* is het absoluut niet geschikt om een uitspraak te doen over plaatsing door de aparte close-mike techniek die gebruikt is bij de opname.
Om voor mezelf wat referentiemateriaal te creëren wil ik nog eens wat stereo opnames maken van alledaagse geluiden/situaties, iets wat ik goed ken zodat ik de natuurgetrouwheid van de weergave kan beoordelen.
Gerrit
P.S. Kent iemand nog een goed opname van muziek met een groot koor waar de gegevens van de opname (microfoonplaatsing)? bekend zijn?
* Ik heb een SPL Charisma buizen processor (voor het muziek maken) waarmee je opnames die een beetje vlak zijn 'lekkerder' kunt laten klinken. Als je die loslaat op losse instrumenten dan kun je best wel wat vervorming toevoegen, het gaat dan 'meer leven' en de plaatsing wordt ook beter door de toegevoegde harmonischen. Dezelfde setting op muziek met koor klinkt meteen hopeloos, de vervorming is dan als 'gekraak' waarneembaar.