Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
Contacteer:

Re: Daudio gaat 'live'

Bericht door Daudio »

ds23man schreef:
Kijk, nou wordt het interessant. We passen de luidspreker aan op de ruimte.... Als het aquarium er niet had gestaan, was er geen probleem geweest. Een veel gemaakte fout. Zorg eerst dat je luisterruimte goed is, voordat je je gaat klooien met je luidsprekers.
Nou wordt het zeker interessant. Walter heeft al een aantal zaken geprobeerd, maar feitelijk kan hij in dit flatje geen kant op. Dan is het toch geweldig dat de mogelijkheid blijkt te bestaan dat de luidspreker kan worden aangepast op de ruimte. Gehoormatig heeft hij nu nauwelijks nog wat te wensen over, ondanks zijn moeilijke luistersituatie.

Ik kan ook wel een ander voorbeeld noemen hoor. In de luisterruimte van dre bleek het zeer moeilijk te zijn om een open baffle goed spelend te krijgen. In zijn geval is een systeem noodzakelijk dat zo min mogelijk naar achteren straalt. Het kan niet altijd en voor ons is het vanzelfsprekend om richting klanten ook zo eerlijk te zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

fritzie schreef:
Geen enkel muziekstuk is ooit afgemixed om op dipolen te beluisteren

ik weet uit betrouwbare bron dat muziek wordt afgemixt aan de doelgroep en dedaarbij behorende audio

zo werd door Stock Aitken en Waterman muziek afgemixt op draagbare radio's

en recenter voorbeeld is K3 daar wordt dat ook gedaan

en dat klinkt toch ook best goed door high end speakers

mvg bert
De gangbare studiopraktijk is doorgaans dat het zowel op een goede set als uit een radio goed moet klinken. Er wordt altijd op goede spullen afgemixed maar die productie wordt vrijwel altijd gechecked op breedbandertjes (de beroemde/beruchte Auratones zijn een statement ;) ). Komt het niet voldoende tot zijn recht uit simpele speakertjes dan wordt er meestal nog wat aan gedaan zo dat dat ook in orde is. Waar de balans ligt hangt i.d.d. ook erg van de soort muziek af.
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

Walt schreef:
I

Het is jammer dat we niet nu al de sets van de forumleden over 10 jaar kunnen zien, ik heb zo het vermoeden dat het open baffle concept nog flink wat gaat winnen aan populariteit..

Groetjes Walter
Absoluut!
Ik ben al aan het sparen :mrgreen:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Dit heeft nog niet eens zozeer te maken met het dipool gedrag maar de units kunnen nu pas echt laten horen hoeveel detail ze kunnen weergeven. Er is nu simpelweg geen enkele kastklank meer.
Kastklank vindt ik een raar woord want we maken de kast dik gebruiken demping dus de kast klinkt dood
Kan je dan niet beter zeggen of je een rem eraf haalt ?
rikpost

Bericht door rikpost »

bas focal m180 schreef:
Walt schreef:
Dit heeft nog niet eens zozeer te maken met het dipool gedrag maar de units kunnen nu pas echt laten horen hoeveel detail ze kunnen weergeven. Er is nu simpelweg geen enkele kastklank meer.
Kastklank vindt ik een raar woord want we maken de kast dik gebruiken demping dus de kast klinkt dood
Kan je dan niet beter zeggen of je een rem eraf haalt ?
IK snap de motivatie van het dipool ontwerp wel ,de energie in de kast wil er uit en dan gaat dan door de zwakste schakel ,de unit!
nu vraag ik mij wel het ëën en het ander af .geluid gaat niet door matariaal heen het plant zich voort door het matariaal in beweging te brengen .

anderzijdts word de beweging van de unit gekontoleerd door het magnetisch veld van het gegeven signaal .
Ook word er energie geabsorbeerd door het dempingsmatariaal .

Niet voor niets ziet de unit max 20% meer volume door dat de lucht opwarmd en weer afkoeld bij een goed gedempte kast .
Dus de energie word omgezet in beweging van het dempings matariaal, wat dan weer word omgezet in warmte :?
Anderzijds wanneer je continue 100 wat in een gesloten kast pomp zou die op het gegeven moment wel warm moeten worden .
Dat is mij nooit opgevallen ,maar heb ik ook nog nooit gecontroleerd :mrgreen:

De luidsprekers op de ruimte aanpassen vind ik overigens niets mis mee ,gebeurd bij een concert ook.
CoenvanDongen schreef:
Walt schreef:
I

Het is jammer dat we niet nu al de sets van de forumleden over 10 jaar kunnen zien, ik heb zo het vermoeden dat het open baffle concept nog flink wat gaat winnen aan populariteit..

Groetjes Walter
Absoluut!
Ik ben al aan het sparen :mrgreen:
Hoe zit het met je gietmortel project :wink:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

rikpost schreef:
IK snap de motivatie van het dipool ontwerp wel ,de energie in de kast wil er uit en dan gaat dan door de zwakste schakel ,de unit!
Dat is een bijkomend (groot) voordeel, maar niet de hoofdreden.
De essentie van een dipool is het homogene afstraalgedrag. Als de afstraling homogeen is voor alle frequenties kan het gehoor z'n werk doen en de kamerreflecties 'wegdenken' zodat de ruimte van de opname overblijft (als die er is). Het is absoluut niet zo dat dit komt doordat een dipool er iets 'bij verzint'.
Het is ook niet nodig om een opname 'voor een dipool' te maken, wel is het zo dat bij opnames waar het stereobeeld d.m.v. panning van veel microfoons wordt opgebouwd bij een goede dipool eerder door de mand vallen.
Wat mij betreft gaat het er om een natuurgetrouwe afbeelding te creëren van hetgeen is opgenomen en geen artistieke impressie (zoals b.v. bij een breedbander met whizzer) want dat gaat op een gegeven moment vervelen.

Wat is beter?
Als je ergens leest dat speaker B beter klinkt dan A, wat wordt dan eigenlijk bedoeld? Linkwitz zit zo'n beetje elke week in de concertzaal en is bezig om met zijn ontwerpen dat weer te geven wat hij daar gehoord heeft. Als hij zegt dat de LX521 beter klinkt dan de Orion dan heeft dat een zekere waarde. Dit is fundamenteel verschillend van de uitspraak 'Touch van Yello klinkt op mijn nieuwe speakers veel beter dan op mijn oude', het kan nog zo'n mooie opname zijn maar afgezien van Dieter Meier en Boris Blank weet niemand hoe het bedoeld is (je weet namelijk ook niet of wat zij bij het afmixen gehoord hebben ook echt was wat ze wilden).
'Jazz at the Pawnshop' is ook zoiets, afgezien van het feit dat een kleine jazz combo al snel 'goed' klinkt* is het absoluut niet geschikt om een uitspraak te doen over plaatsing door de aparte close-mike techniek die gebruikt is bij de opname.
Om voor mezelf wat referentiemateriaal te creëren wil ik nog eens wat stereo opnames maken van alledaagse geluiden/situaties, iets wat ik goed ken zodat ik de natuurgetrouwheid van de weergave kan beoordelen.

Gerrit

P.S. Kent iemand nog een goed opname van muziek met een groot koor waar de gegevens van de opname (microfoonplaatsing)? bekend zijn?

* Ik heb een SPL Charisma buizen processor (voor het muziek maken) waarmee je opnames die een beetje vlak zijn 'lekkerder' kunt laten klinken. Als je die loslaat op losse instrumenten dan kun je best wel wat vervorming toevoegen, het gaat dan 'meer leven' en de plaatsing wordt ook beter door de toegevoegde harmonischen. Dezelfde setting op muziek met koor klinkt meteen hopeloos, de vervorming is dan als 'gekraak' waarneembaar.
rikpost

Bericht door rikpost »

dre schreef:
heb je geen betere merken? :mrgreen:

magico bv.
Die heb ik ook gehoord de Q 5 vond ik ook erg goed klinken ,maar belachelijke prijs natuurlijk.
Maar geluid onthouden vind ik erg moeilijk .
Daarom zou ik wel eens zo,n dipool ontwerp naast zo,n comerciele hi end speaker willen horen.
Gerrit schreef:
rikpost schreef:
Dat is een bijkomend (groot) voordeel, maar niet de hoofdreden.
De essentie van een dipool is het homogene afstraalgedrag.
Dat volgens jou homogene gedrag zal dan toch komen doordat er kleuring achterblijft.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heren van Daudio, stellen jullie als de luidspreker volledig uitontwikkeld is ook meetgegevens beschikbaar? Ik ben wel benieuwd naar het afstraalgedrag van de W1.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

"P.S. Kent iemand nog een goed opname van muziek met een groot koor waar de gegevens van de opname (microfoonplaatsing)? bekend zijn? "

Hier even tussen neuzen:

http://www.onamrecords.com/gallery/view/Denon%20Records
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Walt schreef:

Groetjes Walter
Dat denk ik zelf ook. En daar ga ik me zeker voor inzetten.
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

rikpost schreef:
Leuk zo'n discussie.
Maar alle theorie daar gelaten je kunt niet ontkennen dat de dipolen erg goed klinken.
Aan andere kant de beste luidsprekers die ik heb gehoord door de jaren heen waren geen dipolen.
Maar zouden het misschien wel kunnen zijn :?
Ik zou ze wel eens naast een paar Kharma's willen horen of Sonus Faber O.I.D.
dre schreef:
magico bv.
Goed idee!
Komend weekend gaan we ze naast de Linkwitz Orion en Pluto zetten.
En ik ben bezig met een luistersessie naast de B&W 800 Diamond
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Martijn M schreef:
Heren van Daudio, stellen jullie als de luidspreker volledig uitontwikkeld is ook meetgegevens beschikbaar? Ik ben wel benieuwd naar het afstraalgedrag van de W1.
Fijn dat je ons met "Heren" aanspreekt.

Eigenlijk moet je ze eerst een keer komen beluisteren in een optimale omgeving en ervaren wat ze kunnen.
De meetgegevens hebben we en mag je zien, maar we gaan er niet mee te koop lopen.
rikpost

Bericht door rikpost »

Daudio schreef:
rikpost schreef:
Leuk zo'n discussie.
Maar alle theorie daar gelaten je kunt niet ontkennen dat de dipolen erg goed klinken.
Aan andere kant de beste luidsprekers die ik heb gehoord door de jaren heen waren geen dipolen.
Maar zouden het misschien wel kunnen zijn :?
Ik zou ze wel eens naast een paar Kharma's willen horen of Sonus Faber O.I.D.
dre schreef:
magico bv.
Goed idee!
Komend weekend gaan we ze naast de Linkwitz Orion en Pluto zetten.
En ik ben bezig met een luistersessie naast de B&W 800 Diamond
Cool !
Een uitgebrijdt verslag volgt neem ik aan :?:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

rikpost schreef:
Dat volgens jou homogene gedrag zal dan toch komen doordat er kleuring achterblijft.
Nee, homogene afstraling zit in het ontwerp. Een goede dipool zal naar voren en achteren op dezelfde manier afstralen, met een box is dat principieel niet het geval. De kunst is om de afstraling van alle frequenties in alle richtingen gelijk te krijgen, als dat zo is dan heeft het gehoor geen aanknopingspunt (op dit gebied) om de luidspreker te lokaliseren. Maar al te vaak zie je dat er veel moeite wordt gedaan om de frequentiecurve recht te krijgen op de luisteras zonder dat er wordt gekeken wat er off-axis gebeurd. Het gevolg is dan dat het beter meet (in dit aspect) maar toch slechter klinkt.
Kastkleuring is een probleem op zich, je moet erg moeilijk doen om het enigszins te onderdrukken (dubbelwandig met zand, beton, lood bekleding) en echt weg krijg je het nooit. Het idee bij een dipool is dat je het geluid aan de achterkant voor je laat werken in plaats van het met alle geweld te willen onderdrukken. De kreet die hierbij van toepassing is is 'stored energy'. Stored energy dient te allen tijde te worden vermeden omdat het de transient response altijd nadelig beïnvloed, het geeft een onnatuurlijk verval van de frequenties en dit is ook een belangrijk aanknopingspunt voor je gehoor om de speaker te lokaliseren.

Gerrit
rikpost

Bericht door rikpost »

Gerrit schreef:
rikpost schreef:
Nee, homogene afstraling zit in het ontwerp. Een goede dipool zal naar voren en achteren op dezelfde manier afstralen, met een box is dat principieel niet het geval. De kunst is om de afstraling van alle frequenties in alle richtingen gelijk te krijgen, als dat zo is dan heeft het gehoor geen aanknopingspunt (op dit gebied) om de luidspreker te lokaliseren. Maar al te vaak zie je dat er veel moeite wordt gedaan om de frequentiecurve recht te krijgen op de luisteras zonder dat er wordt gekeken wat er off-axis gebeurd. Het gevolg is dan dat het beter meet (in dit aspect) maar toch slechter klinkt.
Kastkleuring is een probleem op zich, je moet erg moeilijk doen om het enigszins te onderdrukken (dubbelwandig met zand, beton, lood bekleding) en echt weg krijg je het nooit. Het idee bij een dipool is dat je het geluid aan de achterkant voor je laat werken in plaats van het met alle geweld te willen onderdrukken. De kreet die hierbij van toepassing is is 'stored energy'. Stored energy dient te allen tijde te worden vermeden omdat het de transient response altijd nadelig beïnvloed, het geeft een onnatuurlijk verval van de frequenties en dit is ook een belangrijk aanknopingspunt voor je gehoor om de speaker te lokaliseren.

Gerrit
Duidelijk !
Al straalt volgens mij bij een box luidspreker het geluid ook naar achteren ,los van de frequentie waarbij de golfengte de breedte van de kast is .
Maar vandaar dus de tweeter dipool keuze .
Maar zou in dit kader zo'n luidspreker als deze dan niet nog beter presteren.
Naamloos.jpg
Al krijg je wel weer problemen met het afstraal gedrag in de verticale as natuurlijk/denk ik :?
Daudio
Contacteer:

Bericht door Daudio »

Daudio schreef:
Ik heb net een paar dempers geplaatst tegen de achterwand. Meer rust en meer detail. Zal straks een paar foto's plaatsen. Is zeer eenvoudig te bouwen en het resultaat is erg groot. En niet alleen tijdens het luisteren, je hoort als je de kamer in komt dat het meer gedempt is, alsof de gordijnen dicht zijn. :-)
Ik heb er een apart topic van gemaakt Zelfbouw dempers http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 16&t=18545
Speakerkits
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Speakerkits »

Beste Rick

Dat is niet de oplossing, nu wordt het geluid door de rondomstraling alle kanten de ruimte in geslingerd, je hebt dan wel overal geluid, maar de plaatsing van instrumenten is ver te zoeken.

Bij een open dipool heb je dat minder, omdat er zijwaarts weinig wordt afgestraald, achterwaarts staat uit afgestraalde geluid uit fase, nu zal door weerkaatsing het geluid iets later aankomen en deels in fase, en deels in tegenfase op de luisterplek aankomen, daarom is het belangrijk dat dit enigszins gedempt wordt, en is de plaatsing ook zo belangrijk t.o.v. de wanden.

Maar het grootste voordeel van open baffle systemen is het ontbreken van de kast, een kast voorkomt dat de voorkant de achterkant ziet, waardoor geen akoestische kortsluiting ontstaat, maar hoe zwaar en dik je de kast ook maakt, uiteindelijk is dan de conus van de driver de zwakste schakel, er wordt druk in de kastruimte opgebouwd, die remt de beweging van de driver, en wil eruit.........de demping op de driver is overigens noodzakelijk, omdat het kastvolume is berekend aan de hand van de specificaties van de driver.

Bij een Open Baffle is de luchtdruk voor en achter de conus gelijk, de conus van de driver kan dus vrij bewegen, door het ontbreken van een kastvolume wordt de speaker niet gedempt in zijn beweging, en zal bij het minst geringe signaal in beweging komen, hier schuilt dus ook een gevaar want een te groot signaal zal de speaker snel naar zijn X-max sturen, dit vraagt dus om speakers met specifieke eigenschappen, en grote elektrische controle op die speaker.

Vandaar dat wij de Solidus Open Baffele volledig actief spelen, en tevens met een DSP aansturen om het ingewikkelde afstraal gedrag van de Baffle te kunnen corrigeren, daarnaast is een afstelling in een andere ruimte eenvoudig te realiseren. De Solidus is enig in zijn soort, de benadering is totaal anders als de Open Baffle van Daudio, maar ook t.o.v andere Open Baffle systemen.

Elke oplossing heeft zijn voors en tegens, maar wat direct opvalt bij Open baffles, is het open vrije geluid, zonder kleuring, mits goed opgesteld is een 3D sound van ongekend niveau mogelijk.

Grt Andre
Speakerkits
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Ik ken ook nog wel een interessante om er naast te zetten :goeie:

Grt Andre
AatV

Bericht door AatV »

Al het voorgaande samensmedend tot éen ontwerp :
Bouw je luidspreker in een muur, aan beide kanten open; :mrgreen:
- geen kastklank;
- geen compressie;
- geen uitdoving bij bepaalde frequenties;
- overal een 2pi straling;
- in twee kamers tegelijk muziek, heb je wat dat betreft geen streaming nodig...

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Al het voorgaande samensmedend tot éen ontwerp :
Bouw je luidspreker in een muur, aan beide kanten open; :mrgreen:
- geen kastklank;
- geen compressie;
- geen uitdoving bij bepaalde frequenties;
- overal een 2pi straling;
- in twee kamers tegelijk muziek, heb je wat dat betreft geen streaming nodig...

groet,
Aat
Die gedachte begon mij ook al te bekruipen. Mahjah, hoe sjouw je dat mee naar Breda...? :shock: :twisted: :lol:
Speakerkits
Contacteer:

Goed idee, ik denk alleen dat mijn buren daar niet blij mee worden :lol:

Grt Andre
rikpost

Bericht door rikpost »

nou ik vind het goed allemaal, ik blijf lekker eigenwijs kastjes bouwen ...voorlopig dan :mrgreen:
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

rikpost schreef:
nou ik vind het goed allemaal, ik blijf lekker eigenwijs kastjes bouwen ...voorlopig dan :mrgreen:
Luidsprekerkasten zijn zoooOOOooo 2012... :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

anonamemouse schreef:
rikpost schreef:
Ach als ik het zo volg is OB ook al weer passe en worden luidsprekerwoonkamers de komende mode :lol:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
anonamemouse schreef:
rikpost schreef:
Ach als ik het zo volg is OB ook al weer passe en worden luidsprekerwoonkamers de komende mode :lol:
Geen box meer in de woonkamer, maar wonen in de box! :lol:
Gesloten