Ik heb de pagina's eens lekker door zitten lezen en heb nog geen feedback gelezen op de bijzondere lijnbron van Martijn M, dioot en ronkel, hieronder nog eens het plaatje. Ook hier ben ik eens lekker op mijn hurken voor gaan zitten en het plaatje dat deze speakers neerzetten kon mij bijzonder bekoren. Het zou heel fraai zijn om dit systeem met hoogwaardige breedbanders uit te voeren, hoewel het dan wel kostbaar wordt. En een ellende om te bouwen! Minimaal 15 breedbanders per kant zijn nodig, zo hebben de bouwers me uitgelegd. Lijkt me toch eens de moeite waard.
Wat betreft de hoogte, opmerking ds23man, zou het op redelijk eenvoudige wijze mogelijk zijn een soort podium te bouwen of zouden we gewoon een 30x30x30cm kubus moeten bouwen om de Daudio speaker op te zetten? Dan zijn we van het hoogte probleem af en kunnen ook de luisteraars op de tweede en derde rij genieten.
Rob Dingen gaf aan dat er teveel dieplaag in het Daudio systeem zat, dat is enerzijds wel grappig om te horen over een dipool, anderzijds geeft het ook aan dat vaak de grootste problemen in een ruimte juist in het dieplaag zitten, zeg maar alles beneden 50Hz. Ik overweeg serieus om de mate van dipoolcorrectie instelbaar te maken met een regelaar op de kast. En de huidige niveaucorrectie van het laag uitsluitend te gebruiken om eventueel verschillen in versterker gain op te heffen.
Zelf leerde ik dat het ook belangrijk is om de speakers veel verder uit elkaar te zetten dan thuis, dankjewel bertor voor de tip! Door de grote luisterafstand kun je anders geen symphonie orkest neerzetten.
Het punt van pjotr, dat een systeem met een veel groter stralend oppervlak zoals de Harray's zo'n ruimte beter vult, en eigenlijk ook nodig heeft zoals ds23man aangeeft, vertelt me dat het de moeite waard is om praktijkondervindelijk uit te vinden wat de maximale grootte van ruimte is die het Daudio systeem aankan. Het vervormde dan wel niet, ik kon maximaal uitsturen, maar voor een grote ruimte heb je veel stralend oppervlak nodig om qua beleving van impact op een voldoende hoog niveau te komen.
En pjotr, ik zal aan de marketing afdeling vragen om hele mooie foto's te maken voor het broodnodige
Nog even op de presentatie terug komen van doppedoos: ik vond dat ontzettend leuk om bij te wonen. Veel emotie en leuk verhaal hoe hij op de transmissielijn kwam, de liefde voor audio en buizenversterkers heeft overgenomen van 'daddy' en hoe hij voor het eerst in Maleisië luidsprekers is gaan bouwen. Simon heeft mij door de luisterdagen met muziek kennis laten maken die ik anders nooit had gehoord. Daar zitten een paar juweeltjes bij en wat me ook opvalt is dat er behoorlijk wat humor bij zit. Sommige fragmenten zitten gewoon tegen kitsch aan!