Ervaringen ZBA dag 2013

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Ervaringen ZBA dag 2013

Bericht door jeroen_d »

Ik vond de hoeveelheid van aanbod heel prettig. Niet teveel, niet te weinig, waardoor ik vrijwel alle systemen heb kunnen beluisteren. Natuurlijk was ik best veel tijd kwijt met mijn eigen gedoe :mrgreen: , maar toch nog alles kunnen horen en in elke ruimte wel even op de sweetspot gezeten.

Ik heb de pagina's eens lekker door zitten lezen en heb nog geen feedback gelezen op de bijzondere lijnbron van Martijn M, dioot en ronkel, hieronder nog eens het plaatje. Ook hier ben ik eens lekker op mijn hurken voor gaan zitten en het plaatje dat deze speakers neerzetten kon mij bijzonder bekoren. Het zou heel fraai zijn om dit systeem met hoogwaardige breedbanders uit te voeren, hoewel het dan wel kostbaar wordt. En een ellende om te bouwen! Minimaal 15 breedbanders per kant zijn nodig, zo hebben de bouwers me uitgelegd. Lijkt me toch eens de moeite waard. :-k
DSC_0991.JPG
Enkele rake opmerkingen gezien van ds23man, Rob Dingen en pjotr.

Wat betreft de hoogte, opmerking ds23man, zou het op redelijk eenvoudige wijze mogelijk zijn een soort podium te bouwen of zouden we gewoon een 30x30x30cm kubus moeten bouwen om de Daudio speaker op te zetten? Dan zijn we van het hoogte probleem af en kunnen ook de luisteraars op de tweede en derde rij genieten.

Rob Dingen gaf aan dat er teveel dieplaag in het Daudio systeem zat, dat is enerzijds wel grappig om te horen over een dipool, anderzijds geeft het ook aan dat vaak de grootste problemen in een ruimte juist in het dieplaag zitten, zeg maar alles beneden 50Hz. Ik overweeg serieus om de mate van dipoolcorrectie instelbaar te maken met een regelaar op de kast. En de huidige niveaucorrectie van het laag uitsluitend te gebruiken om eventueel verschillen in versterker gain op te heffen.

Zelf leerde ik dat het ook belangrijk is om de speakers veel verder uit elkaar te zetten dan thuis, dankjewel bertor voor de tip! Door de grote luisterafstand kun je anders geen symphonie orkest neerzetten.

Het punt van pjotr, dat een systeem met een veel groter stralend oppervlak zoals de Harray's zo'n ruimte beter vult, en eigenlijk ook nodig heeft zoals ds23man aangeeft, vertelt me dat het de moeite waard is om praktijkondervindelijk uit te vinden wat de maximale grootte van ruimte is die het Daudio systeem aankan. Het vervormde dan wel niet, ik kon maximaal uitsturen, maar voor een grote ruimte heb je veel stralend oppervlak nodig om qua beleving van impact op een voldoende hoog niveau te komen.

En pjotr, ik zal aan de marketing afdeling vragen om hele mooie foto's te maken voor het broodnodige :kwijl: gehalte.

Nog even op de presentatie terug komen van doppedoos: ik vond dat ontzettend leuk om bij te wonen. Veel emotie en leuk verhaal hoe hij op de transmissielijn kwam, de liefde voor audio en buizenversterkers heeft overgenomen van 'daddy' en hoe hij voor het eerst in Maleisië luidsprekers is gaan bouwen. Simon heeft mij door de luisterdagen met muziek kennis laten maken die ik anders nooit had gehoord. Daar zitten een paar juweeltjes bij en wat me ook opvalt is dat er behoorlijk wat humor bij zit. Sommige fragmenten zitten gewoon tegen kitsch aan!
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

Ik wil iedereen bedanken voor de vele complimenten die Jeroen en ik hebben mogen ontvangen. Toch leuk om te zien hoe velen de daudio dipool in het echt, een stuk kleiner en veel mooier vonden. Helaas lukt het niet om op alle plekken een perfect beeld neer te zetten. Wel hadden we tijdens de tweede sessie van een uur na enkele aanpassingen al een veel betere balans. Gelukkig hebben toch heel veel personen gehoord hoe bijzonder de Audiotechnology midwoofer met dipool Mundorf AMT combinatie klinkt. Ook het laag van de Seas'en is waanzinnig, het laag klonk volgens mij best goed gezien de ruimte, maar helaas wel minder strak en gedetailleerd dan hier thuis. Maar ja de speaker is dan ook ontwikkeld voor een woonkamer, en niet voor een zaal.

Ik heb ook erg genoten het verhaal en de muziek van Simon en het verhaal van Harry (weer een prachtige speaker gebouwd). Ook de Omnicrons vond ik veel beter klinken dan in Enschede. En in de kleine kamer heb ik enkel kleine speakers gehoord, o.a de kleine CSS met Sub. Leuk wat Henkjan daar met de minidsp deed. Boven heb ik helaas gemist.

Eigenlijk mogen we best trots zijn op een club die zo leuk met elkaar omgaat en zulke mooie audio creaties voorbrengt. Op naar de 10de keer!

Oh ja, en ik vond de vergelijking van de DAC's ook erg leuk. Beide heel goed, maar ook echt anders.

Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen.
Laatst gewijzigd door hans_b op zo 19 mei 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Jeroen, het hoogte probleem is simpel op te lossen door gebruik te maken van een Ikea bijzettafeltje.
een vierkante box zal als klankkast gaan werken en dat is wel het laatste wat je zou willen.
ps deze extra hoogte zal je de 30e ook nodig hebben bij de avmn.
door dat je tweeter laag zit zal daar ook de achterste rij niet veel van het hoog mee krijgen.
ik heb dat daar al vaker mee gemaakt.

groetjes George
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kun je zien wat Harry voor moeite neemt...petje af hoor. Echt iets voor Mario om dit op te merken, die ziet dat soort details....
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef:
Jeroen, het hoogte probleem is simpel op te lossen door gebruik te maken van een Ikea bijzettafeltje.
een vierkante box zal als klankkast gaan werken en dat is wel het laatste wat je zou willen.
ps deze extra hoogte zal je de 30e ook nodig hebben bij de avmn.
door dat je tweeter laag zit zal daar ook de achterste rij niet veel van het hoog mee krijgen.
ik heb dat daar al vaker mee gemaakt.

groetjes George
Ik zit te denken aan een met zand gevulde box. Een Ikea tafeltje is te wankel ben ik bang. Maar ik ga dat thuis eens lekker uitproberen. Morgen eens bij de ikea langs, als het simpel kan dan doen we dat gewoon.

-edit- hm, even bij ikea gekeken, naar de lack serie. Leek heel interessant, totdat ik las dat ze slechts 25kg kunnen dragen. Alleen de woofers zijn samen al 20kg...Maar toch ga ik het eens uitproberen voor het idee, kosten maar 5,-.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ik zit te denken aan een met zand gevulde box.
:shock: 27 liter zand is erg zwaar hoor....
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De inhoud is veel kleiner als je uitgaat van interne maten, dan wordt het 18 liter en 25 kg als je uitgaat van droog onverdicht zand. Dat is goed te doen. Onze speakers zijn zwaarder.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

En dan (zwenk)wieltjes er onder en wanneer ze staan even op hun "kant"
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:goeie:
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

jeroen_d schreef:
-edit- hm, even bij ikea gekeken, naar de lack serie. Leek heel interessant, totdat ik las dat ze slechts 25kg kunnen dragen. Alleen de woofers zijn samen al 20kg...Maar toch ga ik het eens uitproberen voor het idee, kosten maar 5,-.
Ik zou gewoon eens zo'n ding kopen en kijken hoe het aanvoelt. Ikea spec'd dat natuurlijk wel conservatief. Door de lichte constructie resoneert het vrijwel niet. Lijkt me uitermate geschikt en beter voor de rug.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik heb me ook goed vermaakt. De daudio dipool klonk beter dan in Enschede en was gewoon erg prettig om naar te luisteren. De Omnicrons klonken met de net aangebrachte filterwijziging ook beter in balans.

Verder vond ik de line arrays van Harry er ook uitspringen. Zo'n lijnbron werkt blijkbaar toch best wel goed!
jeroen_d schreef:
Ik heb de pagina's eens lekker door zitten lezen en heb nog geen feedback gelezen op de bijzondere lijnbron van Martijn M, dioot en ronkel, hieronder nog eens het plaatje. Ook hier ben ik eens lekker op mijn hurken voor gaan zitten en het plaatje dat deze speakers neerzetten kon mij bijzonder bekoren. Het zou heel fraai zijn om dit systeem met hoogwaardige breedbanders uit te voeren, hoewel het dan wel kostbaar wordt. En een ellende om te bouwen! Minimaal 15 breedbanders per kant zijn nodig, zo hebben de bouwers me uitgelegd. Lijkt me toch eens de moeite waard. :-k
Even voor de volledigheid, Martijn M heeft ze van forumlid MH overgenomen (de bouwer). Die is nu dus take 2 aan het bouwen (tweeweg), dus wie weet kunnen we die eens beluisteren op een luisterdag?

Martijn en Dioot hebben in Breda speakers gewisseld: de Omnicrons staan nu bij Martijn en de CBTs staan bij Dioot. Vanmiddag hebben we er uitgebreid aan gemeten en de boel met DSP vlakgetrokken en geintegreerd met vier subwoofertjes. Dat klinkt heel behoorlijk, met name de imaging valt in positieve zin op.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Na een aanvaring met een klimroos (kloteding prikte, terwijl ik het takje toch opzij trok om een concurrerende klimmer weg te kunnen knippen...) nu dan wat observaties van mijn/onze kant.

Het was te hard. Ik kwam met een "zwaar hoofd" thuis. Dat zal ook ongetwijfeld effect hebben gehad op mijn beoordeling van bepaalde luidsprekers.

De Daudio's hadden naar mijn idee te veel laag, maar ik was zeer onder de indruk van de onderlinge samenhang. Er springt niets in het oog, waardoor je naar de muziek kunt luisteren. Erg fraai. Ik heb nooit echt in de sweetspot gezeten, dus ik kan eea niet goed beoordelen. Ik miste wat midden, denk ik.

De lines van Harry. Geweldig, hele systeem trouwens. Met de iPad op schoot was het makkelijk (zelfs met mijn dikke en onhandige vingers) om van opname tot opname te schieten. Wat opviel, was dat bij elke opname de sfeer in de ruimte totaal veranderde/de luidsprekers die konden neerzetten. Heel leuk. Ik had ze graag in een andere ruimte gehoord.

Andere luisterruimtes ben ik niet zo lang geweest. Nog wel die smalle speakertjes met Omnes breedbandertjes en een woofer in de zijkant gehoord, versterker wissel was leuk om te horen. En de aangepaste Conics. Mooi laag, goed hoornontwerp.

Uiteindelijk ben ik verliefd geworden op Simon's luidsprekers. De presentatie was al erg leuk, mooie verhalen en zeer bijzondere muziek. De luidsprekers vond ik wat meer leven dan bijvoorbeeld de Daudio's in dezelfde ruimte, wat mij betreft ook een betere balans tussen midden en laag.

En ik heb een UMIK-1 gekocht, eens kijken wat daar mee uit te spoken valt. :D
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Eerst mijn verhaal en volgend bericht reactie van mij op reacties van anderen .

Ik was er om 13.30 eerst wat rondkijken alvoor ik iets ga luisteren , daardoor de set van Simon gemist .

nog van dré op me kop gehad dat ik niet zo moet lullen maar moet bouwen

Ik zag 2x ds23man creatie , zooooo heé wat ziet dat goed eruit .
De bouw is van extreem hoge kwaliteit zo netjes ziet het eruit , draden mooi weggewerkt en volgens mij op de mm evenlang gemaakt :mrgreen:
Geen schuin schroefje te bekennen echt perfeckt tot in detail .
Ik geef nooit cijfers maar nu voor een keer wel , een 9,5 0,5 punt aftrek omdat ik een vinger afdruk zag :rofl:

Boven even breedbandertjes gehoort , en ook stond er weer een leuke philips vintage driver ertussen , miste wat hoog vergeleken met de anderen maar dat waren kleine drivers en die hebben het nu eenmaal makkelijker in het hoog .

De grote BG magnosstaat Harray, wat een ding erg vel/dynamisch daar houd ik wel van maar kan een beetje vermoeiend worden als je erg lang luisterd naar bepaalde muziek , waar je ook staat blijft stereo behouden en het mid tot hoog blijfd aanwezig ook al zit iemand ervoor , geluid komt als een muur in stereo naar je toe en een beetje van boven had ik als indruk .
Dit was echt stereo overal in de kamer , ik heb ze niet meer gehoord toen ze naar de grote zaal gingen die volgens horen zeggen beter voor deze speakers waren .

Aangeschoven voor Daudio ,
De combinatie van units en ontwerp is zeer geslaagt , waar ik van houd was er mooie dynamiek sprongen en met name dire straits en de metrum dac hadden van mij wel langer gemogen mischien wel gemoeten als je het aan mij vraagt , dire straits Sultans Of Swing en Tunnel Of Love had ik mee moeten nemen daarvan had ik de gitaar wel willen horen/ervaren hoe die zouden klinken .
Een goede AMT had ik al gehoord , Ik had twijfels over de AT driver maar die twijfels zijn in deze speaker weg genomen een erg goede driver .
Het verschil in schakelen van dac was zeer goed te horen , met het 2'de nummer was het verschil echter veel kleiner.
Een heel klein min puntje is er wel , doordat de tweeter laag is geplaats vondt ik het geluid iets te laag naar mijn idee of gevoel .
maar de speaker zou wat hoger gemaakt kunnen worden .

Op naar Alpair kamer , dat is wel even wennen want een speaker opzet die nog maar een fractie kost van wat ik daarvoor hoorde hoor je wel , en de alpair was ongefilterd .
Na enkele nummers kon ik ook met plezier naar deze unit luisteren en dan is er voor weinig geld al heel iets leuks te bouwen .
Na een tijdje luisteren valt het eigenlijk al niet meer op dat er geen filter inzit en dat het laag en hoog van een breedbander is .

Pizza smul smul .

En nog naar en stereo hypex ucd2k gekeken 2x1600rms 8ohm , de kast is mooi mooie componenten zeker in zijn gehele zet die ik op foto's heb gezien maar toch een tip voor de eigenaar nog een keer opnieuw opbouwen dat kan je echt beter/mooier .
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wat mij opvalt zo veel verschillende meningen , dan ben ik blij dat ik niet afwijk hierin .
Met name het diepte breedte verhaal weeg ik minder zwaar als anderen , dynamiek sprongen hoe duidelijk komen die tot stand is een van mijn criterea punten .
Voor mij is wederom bevestigd dat een speaker niet 20-20.000khz linear hoeft te zijn , te weinig te veel van hoog-laag meningen hoor ik voorbij komen terwijl we het over de zelfde speaker hebben .

feraty schreef:
Bedankt voor de organisatie Wowly :rock:
Ook namens mij , Breda moet blijfen .
Kappa7 schreef:
ik had niet het idee dat er weinig aanbod was de hele dag door was er in alle ruimtes wel wat te beluisteren.
dit was goed zo.
idem , nu niet sterk het gevoel dat ik veel gemist heb , en een tijd lang de zelfde speaker geeft ook goed de gelegenheid om echt te gaan luisteren en je eigen muziek aan te kunnen bieden .

Henkjan schreef:

andere jaren was er meer volk, en mss wat meer luisteraanbod, maar zo erg als Ed het ervoer was het toch echt niet, ik denk dat hij een paar ruimtes gemist heeft.... zo werd er in de kleine ruimte (a.k.a. breedbanderruimte) mooi gecombineer en geDSPd met bijvoorbeeld de Conics en de sub van Rho, en stonde ook in de kleine ruimte boven een paar mooie systemen. En kwamen in de grote ruimte na Daudio en voor Harry ook nog een aantal systemen langs...
Inplaats van boven had er de ruimte beneden moeten zijn , die was er toch ook vorig jaar 2 beneden nu maar 1 ?
tigradekat schreef:

Harry's systeem klonk in de kleine ruimte teleurstellend, het leek wel of er alleen middengebied werd weergegeven. Maar toen het eenmaal in de de grote zaal stond bleek dit systeem echter enorm veel potentie te hebben, en kwam bijvoorbeeld het hoog opeens terug. !
dan hebben wij een andere smaak , ik heb geen hoog gemist in de kleine kamer .

rho schreef:
een stel UcDs (de warmte ontwikkeling van die UcD2k was wel interessant) .
yep , warm maar niet heet .

rikpost schreef:
Van
Ik denk dat jullie een heel goed en mooi product hebben ontwikkeld .
Waarbij met fine tuning in een uiteindelijke permanente ruimte (lees bij iemand thuis)
Nog meer uit te halen is.
.
Dit is het grote voordeel wat 95-99% van de luispreker fabrikanten dus niet kunnen .
Instellen thuis tot een klant ze perfect vindt ondanks de ontwerper het net liefer iets anders had gezien , maar klant is koning en dat kan hiermee .
ds23man schreef:

Mijn spullen staan er niet op! SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!! :(
ik leef met je mee .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:

De bouw is van extreem hoge kwaliteit zo netjes ziet het eruit , draden mooi weggewerkt en volgens mij op de mm evenlang gemaakt :mrgreen:
Ik geef nooit cijfers maar nu voor een keer wel , een 9,5 0,5 punt aftrek omdat ik een vinger afdruk zag :rofl:
Dank voor het compliment! :D

Maar ik ben niet eens met de puntenaftrek, die vingerafdruk zal wel van Dre zijn. Die kijkt nl. met zijn vingers! :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

@Jeroen

30cm is al een verbetering, maar ik zou ze toch nog hoger zetten ( 75 cm). Een stevige tafel kan ook. Wel moet je rekening houden dat je laag anders wordt omdat de koppeling met het vloervlak weg is.
dre

Bericht door dre »

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:

Dank voor het compliment! :D

Maar ik ben niet eens met de puntenaftrek, die vingerafdruk zal wel van Dre zijn. Die kijkt nl. met zijn vingers! :mrgreen: :mrgreen:
:roll:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Niet getreurd Gerhard: die halve punt krijg je dan wel van mij. :lol:
Ivo schreef:
Het was te hard. Ik kwam met een "zwaar hoofd" thuis. Dat zal ook ongetwijfeld effect hebben gehad op mijn beoordeling van bepaalde luidsprekers.
Dit keer werd inderdaad wel vrij langdurig bij hogere volumes geluisterd, en wat ik nu besef is dat dit het eerste jaar is dat op de gang en buiten meermaals werd gesproken over onrealistische luisterniveaus. Misschien goed om hier volgend jaar even bij stil te staan, want de grote ruimte en bepaalde luidsprekers nodigen waarschijnlijk uit om ongemerkt steeds een tandje bij te zetten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb een tien, ik heb een tien! :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :beer:
Walt

Bericht door Walt »

Omdat er toch veel onderling werd gepraat en soms ook niet echt zacht moesten de sets ook wel hard staan om hier bovenuit te komen...

Groetjes Wallter
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Volgend jaar dan maar weer een dag prikken met meer zon.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Toch weer een nieuwe term voorbij zien komen:

Kitscherige muziek!

Oioi wat kan ik daarvan genieten! als het maar goed klinkt! zo ook een nummer wat Jeroen demonstreerde! over dat verhaal van de opname met bordeel geluiden uit parijs erdoor!

@Jeroen: wat was dat? wie?

Sfeer bepalend!!
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

doppedoos schreef:
Toch weer een nieuwe term voorbij zien komen:

Kitscherige muziek!
Wat dacht je van Maleise Jazz met Happy Ending! :rofl:
hans_b
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door hans_b »

Ja dat volume is een puntje. De daudio dipool set speelde bijna max volume = 60. Nu thuis speel ik op 20 en dat is zo veel mooier en bij 35 gaat het in mijn woonkamer, toch bijna 45 m², al heel hard. Die grote zaal is eigenlijk best lastig.

En dan de zithoogte. De meeste speakers worden gemaakt om te beluisteren vanuit een bank / luie stoel. Dan zitten je oren op ongeveer 80-90 cm hoogte. Op een eetkamerstoel zit je zo'n 30 cm hoger. Dus eigenlijk moeten alle sets hoger worden geplaatst. Met als nadeel dat het grondeffect heel anders wordt.

Dus voorstel volgens jaar een lokatie met kleine kamers en loungebanken O:)
Walt

Bericht door Walt »

We kunnen ook de stoelen weglaten en op de grond zitten, dat scheelt weer 50cm. :D

Hulde overigens aan Jeroen en Hans om de gegeven tips direct serieus op te pakken. Als dat kan helpen de set nog beter te laten klinken dan belooft dat nog wat.

Ik denk trouwens ook wel dat die LACK tafeltjes makkelijk 80kg kunnen hebben IKEA zal er best stiekum rekening mee houden dat iemand er wel eens op zal gaan staan.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”