Ervaringen ZBA dag 2013

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Ervaringen ZBA dag 2013

Bericht door ds23man »

Het was een zeer leuke dag, voorval veel gelachen trouwens :lol:

De Daudio's konden mij in deze opstelling niet bekoren, klankmatig zeer goed, maar geen stereobeeld en diepte. Eigenlijk ga je altijd nat met dit soort demo's in een zaal op een luisterdag, je hebt de tijd niet om in alle rust zonder dat er allerlei mensen rondlopen te experimenteren met de opstelling. En dan zit je nog met een sweetspot waar maar een paar luisteraars van kunnen genieten. De Harrays heb ik alleen gehoord in de kleine ruimte en zijn klankmatig perfect! Hier ook weer het probleem met dieptewerking door de opstelling en ruimte, jammer dat ik ze niet meer gehoord heb in de zaal.

Volgend jaar zullen mijn Ultrazoooms zeker van de partij zijn.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
andere jaren was er meer volk, en mss wat meer luisteraanbod, maar zo erg als Ed het ervoer was het toch echt niet, ik denk dat hij een paar ruimtes gemist heeft.... zo werd er in de kleine ruimte (a.k.a. breedbanderruimte) mooi gecombineer en geDSPd met bijvoorbeeld de Conics en de sub van Rho, en stonde ook in de kleine ruimte boven een paar mooie systemen. En kwamen in de grote ruimte na Daudio en voor Harry ook nog een aantal systemen langs...
tsja, die heb ik dan blijkbaar gemist. Tussen 10:00 en 17:30 heb ik verschillende keren de andere ruimtes bezocht en de enige systemen die stonden te spelen waren de daudio, Harray, en de beide setjes van Simon. Toegegeven, ik heb in totaal wel een uur in de kantine gezeten, misschien was dit het moment dat alle andere systemen speelde ;-)

Naar mijn mening moeten we inzien dat er een teruggang is. Willen we de swing erin houden zal er meer aanbod moeten komen. En misschien is daarvoor een extra duwtje nodig.

Ondertussen heeft Jeroen mij aangesproken omtrent mijn post mbt luisterervaring Harray en de daudio.
Dat mensen verschillende wensen hebben en zaken anders ervaren mag ook hier weer duidelijk zijn.
Ik kon ontzettend genieten van de Harray, ook al was er nog wat fine-tuning nodig, maar de laagweergave van de daudio 'was niet mijn ding' waardoor ik moeite had hem te 'accepteren'. Dat verwonderde me enigszins want ik had gezien de ontwikkeling ervan zeer hoge verwachtingen van dit systeem dit resultaat had ik niet van een open baffle verwacht. Nogmaals, dit is mijn ervaring en zeker niet die van de grote massa.
AatV

Bericht door AatV »

Wil vooral Harry enorm bedanken voor de genomen moeite om een complete installatie van enorme afmetingen naar Breda mee te nemen.
Hij had zelfs een soort "inschuif" transportsysteem voor die lange line-array's in zijn auto aangebracht. Hulde!
En wat de pizza's betreft: een enorme verbetering. :D

groet,
Aat
rho

Bericht door rho »

meanman64 schreef:
Fijne dag gehad,Jan goed geregeld allemaal.
Vond het aanbod wat pover dit jaar,kijk nu even in eigen boezem.Volgen jaar eens wat meer meebrengen dan alleen een versterker.Hopelijk kom ik eens met een speaker aandraven.
Ja Patrick, waar trekt dat op? Altijd iemand anders zijn speakers moeten lenen om je versterker te showen! :lol:
Maar er ligt wel wat moois klaar, heb ik gezien. :D
rho

Bericht door rho »

Ik heb 3 speakers gehoord die er die er bovenuit staken: Harry zijn line arrays, de Daudio speakers (als je op de juiste plaats zat toch) en de mega zware compacte 3weg van Henkjan.
Toch is de ruimte waar ik me 't beste in vermaakt heb die waar de breedbandertjes assistentie kregen van mijn sub. Niet omdat mijn sub er stond, maar omdat er gewoon leuk wat gerommeld werd met een knijpdoos (met een eigen willetje) een miniDSP een stel UcDs (de warmte ontwikkeling van die UcD2k was wel interessant) wat breedbanders en de sub.
En dat speelde best wel leuk!

Wat me het meest tegenviel was de manier hoe er als aasgieren op een stel blikjes werd gevlogen en degene die netjes kwam vragen aan wie er betaald moest worden met een droge mond naar huis kon gaan. Sorry hoor, maar dat was niet netjes.
Laatst gewijzigd door rho op zo 19 mei 2013, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Bericht door meiborg »

Het was inderdaad een erg gezellige dag. Het aanbod was dan misschien niet zo groot als andere jaren, in vergelijking met mijn eerste luisterdag in Maasbracht afgelopen jaar (dat was ook gelijk de eerste die daar gehouden werd) viel er toch behoorlijk meer te zien en te luisteren dus in die zin was ik niet teleurgesteld.

Wat mij verrast heeft of bij bleef:

- De tqwt's van Robert, niet verwacht dat dit zou lekker kon klinken, ongelooflijk fijn geluid uit zo'n Flipse breedbandertje.
- De Omnicrons konden mij ook bekoren, ik vond dat deze van wat ik gehoord heb zaterdag het beste uit de verf kwamen in het laag in de toch wel moeilijke luisterruimte. Daarnaast een mooi breed klankbeeld.
- Rho zijn regals op de Fetzilla, kon mij in Maasbracht bekoren en hier maar heel even gehoord maar ook weer een fijn geluid.
- De Harray's kon je niet missen, wat een enorme platen. Helaas niet gehoord in de grote luisterruimte.

Wat betreft de gemixte reactie's op de Daudio:

Ik vind het een zeer fraai systeem, bijzondere looks en technisch dik voor elkaar. Ik denk dat door alle aandacht voor dit systeem en alle anticipatie, mensen (te?) hoge verwachtingen hadden. Ik vond ze goed klinken, veel detail door het hele spectrum, maar miste toch de balans. Waarschijlijk door het laag wat voor mij toch nog te aanwezig was. Echter, tijdens de eerste luistersessie bleek wel weer hoe betrekkelijk zoiets is: een snelle aanpassing in het laag, paar tandjes terug, maakte al meteen een groot verschil. Ik denk dan ook dat het in je eigen luisterruimte afgestemd, enorm goed kan/moet klinken.

Het stomme is dat er meer systemen waren die in de luisteruimte in Breda niet helemaal uit de verf leken te komen, waar je op de een of andere manier minder over leest. Het lijkt wel alsof het bij een systeem met zulke top drivers en uitgekiend designproces zwaarder wordt aangerekend terwijl ook de Daudio met de zelfde moeilijke ruimte kampte als de andere getoonde setjes.

Mvg Reinder
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik wil mij bij Aat aansluiten. Ongelooflijk wat Harry daar heeft neergezet. (En dan bedoel ik o.a. zijn gesjouw en voortberieidingen)

Wil natuurlijk o.a. Henk Jan en Robert niet vergeten. Die hebben ook aardig lopen sjouwen.

Iedereen bedankt voor de gezelligheid en inspiratie!
rho

Bericht door rho »

Weet er trouwens iemand wel stukje akoestische gitaar er speelde op de Harrays, rond 10h30 a 11h00? Het was een redelijk lang nummer, Jan had de ipad vast denk ik. We hoorden 2 gitaristen tijdens een live-opname (meen ik me te herinneren).
meanman64

Bericht door meanman64 »

Rik,dat zal ik altijd blijven doen vind de combinatie gewoon goed :)
AatV

Bericht door AatV »

rho schreef:
Weet er trouwens iemand wel stukje akoestische gitaar er speelde op de Harrays, rond 10h30 a 11h00? Het was een redelijk lang nummer, Jan had de ipad vast denk ik. We hoorden 2 gitaristen tijdens een live-opname (meen ik me te herinneren).
Weet niet wie de uitvoerenden waren. Het was in ieder geval Spaanse (flamenco) muziek. (Paco de Lucia?)

groet,
Aat
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Jan bedankt voor de organisatie het was jammer om te zien dat er niet zo veel spullen aanwezig waren.
Zal volgend jaar proberen een steentje bij te dragen.
Ik was onder de indruk van de lijnbronnen van Harry en vond dat ook veruit het beste systeem wat er stond.
Er was nog best wat aan te tweaken maar je hoorde meteen de enorme potentie van het systeem.
De Daudio speakers vielen mij ook wat tegen heb op verschillende plaatsen geluisterd en vond het mid hoog wel voortreffelijk maar het laag vond ik tegen vallen het kleurde en had weinig slam en veel diep laag waardoor het wat ongecontroleerd klonk voor een dipool.
Naar mijn smaak stond het laag ook te hard.
Wel was de speaker mooi gebouwd.
Ook ik was in de andere ruimtes een paar keer geweest maar er werd steeds niet gedraaid dus kan daar niets over zeggen.
Nog even naar het Ncore en DLCP setje gekeken omdat ik daar zelf ook mee bezig ben en dat zag er zeer goed uit netjes gebouwd.

Rob
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

asterduc schreef:
Henkjan schreef:
andere jaren was er meer volk, en mss wat meer luisteraanbod, maar zo erg als Ed het ervoer was het toch echt niet, ik denk dat hij een paar ruimtes gemist heeft.... zo werd er in de kleine ruimte (a.k.a. breedbanderruimte) mooi gecombineer en geDSPd met bijvoorbeeld de Conics en de sub van Rho, en stonde ook in de kleine ruimte boven een paar mooie systemen. En kwamen in de grote ruimte na Daudio en voor Harry ook nog een aantal systemen langs...
tsja, die heb ik dan blijkbaar gemist. Tussen 10:00 en 17:30 heb ik verschillende keren de andere ruimtes bezocht en de enige systemen die stonden te spelen waren de daudio, Harray, en de beide setjes van Simon. Toegegeven, ik heb in totaal wel een uur in de kantine gezeten, misschien was dit het moment dat alle andere systemen speelde ;-)

Naar mijn mening moeten we inzien dat er een teruggang is. Willen we de swing erin houden zal er meer aanbod moeten komen. En misschien is daarvoor een extra duwtje nodig.
Wil ik wel even op reageren.

Aan het begin van de dag na de opening is er in de breedband kamer eigenlijk gelijk begonnen met het luisteren naar verschillende systemen.
Nu weet ik even niet van wie alle systemen waren maar wil daar wel even verslag van doen.
We zijn begonnen met een breedband speaker van ongeveer 1m hoog.
Deze werd aangestuurd door mijn tubesociety versterker en is na een nummer of 4 vervangen door de Assisted Triode versterker. deze had met name meer controle op het laag en de ruimtelijke weergave was beter, deze sessie was ook weer gedaan met de zelfde muziek.
Daarna zijn de speakers gewisseld voor een set speakers bekleed met lood.
Dit waren kleine vloerstaanders die ongeveer 60cm hoog waren en een enorme ruimte lieten horen.
Ondanks dat de speakers te laag stonden was het geluid aangenaam met voldoende detail.
Ik vond dit de ontdekking van de dag!
Daarna is er nog een poging gedaan om de eindversterker uit te wisselen met de versterker van de eigenaar van de loden speakers.
Helaas is daar tijdens het aansluiten iets fout gegaan en weigerde het rechterkanaal dienst.
Ik hoop dan ook dat de fout snel gevonden is en dat het mee valt.
Wel jammer, ik had namelijk graag mijn eigen assisted Triode versterker graag willen vergelijken met een mooie klasse A versterker.

Hier na is de ruimte weer over gegaan naar ik dacht Henkjan die daar zijn breedbanders op zijn eigen set tengehoren bracht.
Daar waren wat problemen om de knijpdoos werkend te krijgen en kan het even geduurd hebben voor er muziek was.
Ik heb toen niet meer gewacht of dit nog gelukt was en ben gaan rondlopen naar de andere ruimtes boven.
Ook daar heb ik nog sets kunnen beluisteren.

Wel denk ik dat er voor komende luister dagen gekeken moet worden naar een schema voor de dag.
Nu nemen 2 systemen de hele dag de grote ruimte in beslag en was er pas na het eten plaats om echt te roteren in de sets.
Dit had natuurlijk veel eerder gemoeten.
Set 1. 2 uur spelen en dan door draaien naar de set aan de andere zijde. weer 2 uur spelen en weer door naar de nieuwe set die nu aan de andere zijde is op gebouwd.
Hier door kan er maximaal geluisterd worden en voor kom je dat gekloot met DSP en knijpdoos ellende.
zet gewoon een cd-speler neer en brand de muziek die je wil laten horen op een cd.
En zorg er voor dat je filter goed is voor dat je de spullen wil laten horen.
Het tweaken van het filter gaat immers van je luister tijd af.

Met deze aanpassingen denk ik dat er meer geluisterd kan worden en en veel technische problemen voorkomen kunnen worden.

my 2ct.

George
rho

Bericht door rho »

AatV schreef:
rho schreef:
Weet niet wie de uitvoerenden waren. Het was in ieder geval Spaanse (flamenco) muziek. (Paco de Lucia?)

groet,
Aat
Ik was ook aan Paco aan het denken, maar ik weet het niet zeker.
Als iemand wel zeker is over welk stukmuziek het gaat, lees ik het graag.
Walt

Bericht door Walt »

Als ik zo de reacties lees dan blijkt toch maar weer hoe enorm smaak gebonden de ervaringen zijn... Bijv. de array van Harry klonk naar mijn mening in de kleine zaal niet goed, toch hebben velen dat blijkbaar anders ervaren. Later in de grote zaal klonken de speakers wel fraai maar slurpten wel vermogen dat het niet meer normaal was :D

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Nog even iets over het opstellen van luidsprekers op een evenement als dit:

De veel gemaakte denkfout is dat je bij demo's waar groepen mensen luisteren in rijen achterelkaar, je dezelfde basis principes kunt toepassen als in de huiskamer. En dat gaat niet goed. Je zult de basisprincipes moeten toepassen zoals die bij geluidsversterking worden toegepast.

1. De speakers moeten omhoog, liefst de midspeaker minimaal 1 meter boven de hoofden van het luisterpubliek.

2. De luidsprekers wat naar beneden kantelen, de denkbeeldige as moet in het midden van het publiek uitkomen ( in de diepte).
rikpost

Bericht door rikpost »

Van mijn kant ook maar een reply ,anders zeggen ze straks dat je niet betrokken bent :mrgreen:

Leuk om eens wat gezichten te zien.
Je creëert toch zelf een persoonlijkheid en een uiterlijk rond iemand zijn forum berichten .
Grappig om te zien dat sommige mensen heel andere type waren dan dat mijn beeldvorming was .
Ik moet zeggen echt een leuke club enthousiastelingen met heel heel veel kennis O:)

Ik had van af de middag een concert ,luisteren niet geven helaas .
Dus ik kon niet al te lang blijven .

Ik heb drie systemen echt horen spelen .
DSC02459.JPG
Harry .
Echt geweldig .
Je gaf in een eerder topic aan dat dit het beste is wat je gehoord hebt ,tot aan de aankomende luisterdag .
Nu die is dan geweest ,ik zou het lekker zo laten .
Je moet er natuurlijk van houden twee meter hoog geluid ,ik persoonlijk vind een akoestisch gitaar die als een muur voor je staat wel lekker .
En wat een gemak en een rust ,super .
Harry heeft ook nog laten zien hoe hij de groundsound filter inregelt.
De wijze waar op is door ervaring en trail en error ontstaan .
Leuk om te zien dat ik het op dezelfde manier doe .
DSC02462.JPG
De veel besproken Daudio Dipolen.
Weer heel anders .het zijn natuurlijk conus luidsprekers !
Fraai gebouwd inmiddels overigens !
Wat mij opviel aan het systeem was de reinheid en dynamiek ,en ook de klank in het bijzonder .
Ik vond het laag zelf dus ook heel mooi ,maar zoveel mensen zo veel smaken.
DE ruimtelijkheid was naar mijn mening ook erg goed .
Ik denk dat jullie een heel goed en mooi product hebben ontwikkeld .
Waarbij met fine tuning in een uiteindelijke permanente ruimte (lees bij iemand thuis)
Nog meer uit te halen is.
DSC02463.JPG
En ja simon een music/tube lover puur sang.
Mooi verhaal over zijn eerste opname in 1982 .
Deze man weet ook wat speakers bouwen is dat laat het mooi geïllustreerde boek wel zien dat hij bij zich had.
En anders trokken de monitoren wel de aandacht .
Ik weet niet hoe ik het moet verworden maar het geluid deed wat met je niet in de zin van dynamiek en grootsheid .
maar de pure klank ,Simon houd ook van pure muziek bleek bij de luistersessie :mrgreen: .
Zou het dan toch waar zijn van die buizenversterkers ,en moet ik thuis nu............ :?:

Anyhow .
Dit zijn de systemen die ik gehoord heb .
Naar mijn mening dermate verschillend dat ik niet kan zeggen welke ik het best vond.
Het had allemaal zijn eigen karakter .
En vergeet niet het is allemaal maar even neer gezet .
Hoe lang ben je thuis niet aan het tweaken :?:

En Gerard ik hoop jou DSP met versterker ook eens te horen spelen .
Wat heb je dat prachtig opgebouwd .

Nou ik hoop de volgende keer langer te blijven .
Complimenten aan de organisatie en de Bob de bouwers.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Als ik zo de reacties lees dan blijkt toch maar weer hoe enorm smaak gebonden de ervaringen zijn... Bijv. de array van Harry klonk naar mijn mening in de kleine zaal niet goed, toch hebben velen dat blijkbaar anders ervaren. Later in de grote zaal klonken de speakers wel fraai maar slurpten wel vermogen dat het niet meer normaal was :D

Groetjes Walter
Ik heb ze alleen in de kleine ruimte gehoord en heb daar alleen maar op het tonale karakter gelet omdat ik weet dat deze line arrays in die kleine ruimte niet werken.

De B&G RD-75 hebben een minimale luisterafstand nodig van 4 meter en dat betekent dat ze ook bijna 4 meter uitelkaar moeten staan en dan nog een redelijke afstand van de achtermuur en zijmuren. Een grote ruimte dus. Het probleem wat Harry heeft ervaren is het feit dat zijn luisterruimte te klein is voor deze joekels en daardoor beamingsproblemen had in het hoog. Dat heeft hij opgelost door die tweeters in te zetten. Ik heb zelf expres gekozen voor de RD-50 omdat die een meter minder luisterafstand nodig hebben.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

rho schreef:
AatV schreef:
rho schreef:

groet,
Aat
Haha, dat is inderdaad een ronduit indrukwekkend nummer. De drie grootste in in grote zaal met een waanzinnig (ruim 11"durende) race naar het einde. Het heet:

Mediterranean Sundance Friday Night in San Francisco, door Paco de lucia, John Mclaughlin en Al di Meola.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nlaCZ106b5w[/youtube]

Veel plezier ermee!
rho

Bericht door rho »

Wowly schreef:
rho schreef:
AatV schreef:

groet,
Aat
Haha, dat is inderdaad een ronduit indrukwekkend nummer. De drie grootste in in grote zaal met een waanzinnig (ruim 11"durende) race naar het einde. Het heet:

Mediterranean Sundance Friday Night in San Francisco, door Paco de lucia, John Mclaughlin en Al di Meola.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nlaCZ106b5w[/youtube]

Veel plezier ermee!
Geweldig! Bedankt om het even op te zoeken voor me. :D

Ik heb nu even de sub weer aangesloten. Effie een bedankje aan Ruben een de mannen om 'm in te spelen gisteren. Hij klinkt veel beter nu. :D
Waar zo'n luisterdag al niet goed voor is he. :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik was gisteren laat thuis (12.00), was nog even langs antonio gegaan om de dingen te bespreken. Wat mij betreft een blijvertje; de pizza's waren heerlijk!

Ik vond het aanbod prima, degene die dat gevoel niet hebben hebben duidelijk enkele ruimte's overgeslagen. Ik denk hierbij aan de kleine ruimte boven en beneden. Hier stond dan wel niet van die monstersets, maar wel heerlijk klinkende kleinere sets met prachtige muziek.
De grote sets zoals de Harray vond ik in eerste instantie wel heel veel potentie hebben, maar ik had wat moeite met de vreemde energieafstraling. Resolutie was wel heel er goed en ook een zeer mooie afbeelding met goede diepte. Tonaal in het midlaag nog niet helemaal. Later toen deze in de grote ruimte werden gezet kwamen ze nog beter uit de verf, al had ik het idee dat ze soms wat dichtliepen bij groter orkestraal werk. Wat overigens niet zo gek is gezien het enorme geluidsnivo waarmee werd gespeeld.....

Ik vond de Daudio's extreem goed, op het laag na. Hierin hoorde ook veel potentie, maar die kwam in deze zaal niet helemaal op het nivo van mid en hoog. Zum kotsen., zo goed als dat is. Ongelofelijk dat een dergelijke tweet gewoon niet over de nek te krijgen is, niet bij hoge geluidsnivo's of bij drukke passages. Die AT mid is trouwens ook een waar wonder. Vooral de energieafgifte is zo bizar goed; niet leuk. Waarom niet leuk; ik heb het thuis niet, en zou het graag willen hebben :lol: Je kunt het goed merken bij bijvoorbeeld een gitaarstuk: je stoelleuning vibreerde goed mee, net zoals mijn eigen gitaren dat doen als je een snaar aanslaat. ook mooie slambassen van het drumstel hadden goede impact. Maar zoals eerder is opgemerkt, deze grote ruimte zuigt het laag weg; in een normale huiskamer ga je niet aan deze beperkingen komen.....

De Stella's waren ook zeer leuk om te horen, vooral met de muziekvan Ayreon. Heb trouwens veel mooie muziek gehoord, dus mijn daggie was allang geslaagd.

Volgend jaar wil ik toch wat meer zekerheid hebben over de bezoekersaantallen, en ook degene die pizza doen. Ook omdat het een 10-jarig bestaan is van deze dag (wat vliegt de tijd...) Nu was het smorgens even spannend of de zaalkosten eruit konden, maar dat is toch goed gelukt, er kan weer een leuke donatie worden gemaakt aan het forum! Overigens, de zaal staat wel onder druk, vanwege de bezuinigingen kan er veel veranderen bij het gemeensschapshuis. Mogelijk ook voor de kosten..... Maargoed dat zien we volgend jaar wel weer.

Ik wil IEDEREEN bedanken voor deze gezellige dag. Vooral degene die veel moeite hebben moeten maken om hun set in Breda te krijgen. Harry, simon, daudio, eigenlijk iedereen die wat meenam. Voor degene die het aanbod mager vonden; ik zie dat de handschoen door jullie al is opgenomen om volgend jaar iets mee te nemen; super! Ik kan alleen voor de lokatie en andere faciliteiten zorgen; jullie moeten het maken. Als jullie volgend jaar wat willen veranderen aan de opzet; laat het maar horen en kijk of je wat kunt regelen; we hebben nog genoeg tijd hiervoor. Als er sponsoren zijn voor leuke prijsje oid; laat het me weten. Het is dan wel geen wedstrijd, maar misschien dat het toch wat toevoegt.

Ik had een klein ideetje, maar ik denk dat dat te duur is. Vinculum had hele mooie spullentjes laten 3-d-printen. Misschien is het leuk om een naamplaatje te laten malen in de vorm van een drivertje met daarin je nickname? Zou hier interesse voor zijn?

In ieder geval: genoeg ideeën en veel plezier gehad. Bedankt mannen! (en die ene dame natuurlijk)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:

De veel gemaakte denkfout is dat je bij demo's waar groepen mensen luisteren in rijen achterelkaar, je dezelfde basis principes kunt toepassen als in de huiskamer. En dat gaat niet goed. Je zult de basisprincipes moeten toepassen zoals die bij geluidsversterking worden toegepast.
Daar raak je wel een kernpunt Gerhard. En niet alleen dat, je hebt er ook de nodige onvervormde SPL voor nodig en niet te vergeten wat wordt genoemd "Throw". Dat geeft ook het verschil aan tussen de "Daudio" en de "Harry". Beide zijn dipolen en toch klonken ze zo totaal verschillend. De lijnbronnen hebben van nature een flinke throw en de Daudio's hadden dat, ook mede door hun opstelling misschien, weer helemaal niet.

Wat mij ook wel opviel bij de Daudio was dat ze een erg kleine sweetspot hadden in deze opstelling. Alleen op de eerste twee rijen en dan alleen in het midden, was er sprake van een stereobeeld. Op andere plaatsen ging dat al snel door elkaar lopen en werd het een diffuse klankmassa. Meer zoals je een kerkorgel hoort op een willekeurige plaats in de kerk (kerkorgels zijn dan ook erg lastige dingen om goed op te nemen). Eigenlijk had ik het idee dat de Daudio de ruimte niet aankon wat de Harry wel kon. Dit zal in een huiskamer, waar ze voor bedoeld zijn, totaal anders uitpakken.

De Harry heb ik ook in de kleine ruimte gehoord. Daar kwamen ze ook naar mijn idee helemaal niet uit de verf. Dat lag niet zozeer aan de grootte van die ruimte of het formaat van de Harry maar aan de balabberde akoestiek er van. Wat meer demping daar zou veel helpen. Als daar de Daudio had gestaan en de tijd was genomen de akoestiek goed te temmen denk ik dat er een ander beeld naar voren komt.
Walt

Bericht door Walt »

@Wowly, 3D naamplaatje lijkt me zeker leuk. De pizza was ik ook erg over te spreken, die was goed en smaakvol belegd.

Ik vond de in aanbouw zijnde platenspeler trouwens prachtig om te zien (veel kleiner dan ik had gedacht) en mooi om te zien dat hier 3D geprinte onderdelen gebruikt werden als deel van het veer/isoleer systeem.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:

Daar raak je wel een kernpunt Gerhard.
Eigenlijk moeten we wat van deze dingen hebben op zo'n evenement:

http://www.theatermateriaal.nl/contents/nl/d6.html
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hans, waar blijven je foto's???
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Foto's

@ DS23,Moet je aan je vrouw/vriendin laten zien dat je echt geweest bent. :lol:
De opening van de dag
De opening van de dag
De opening van de dag
De opening van de dag
Het opbouwen van de sets
Het opbouwen van de sets
Staat het er goed bij?
Staat het er goed bij?
Snapshot van 1 van de Woofers
Snapshot van 1 van de Woofers
De eerste tonen zij te horen.
De eerste tonen zij te horen.
De presentatie van Simon is druk bezocht.
De presentatie van Simon is druk bezocht.
Je moet er bij staan, zitplaatsen zijn op.
Je moet er bij staan, zitplaatsen zijn op.
De kleine, altijd moeilijke ruimte, met breedbanders en buizen combi's
De kleine, altijd moeilijke ruimte, met breedbanders en buizen combi's
Exploded vieuw?
Exploded vieuw?
Resultaat van een cursus.
Resultaat van een cursus.
Het is vol in de kamer.
Het is vol in de kamer.
Ivo krijgt uitleg.<br />Volgens mij heeft hij de WAF factor al gehaald.
Ivo krijgt uitleg.
Volgens mij heeft hij de WAF factor al gehaald.
Line array's met een bochtje.
Line array's met een bochtje.
Goed of afkeurende blikken?
Goed of afkeurende blikken?
De versterker van het jaar.
De versterker van het jaar.
Voorbereiding en details van de filteropbouw (Omnicron)
Voorbereiding en details van de filteropbouw (Omnicron)
Patrick leert de Squeezebox bedienen en ontdekken.
Patrick leert de Squeezebox bedienen en ontdekken.
De ruimte boven met Fetzilla en de luidsprekers van Rho.
De ruimte boven met Fetzilla en de luidsprekers van Rho.
Er was tijd voor een onderonsje.
Er was tijd voor een onderonsje.
De ruimte met de Harrays.
De ruimte met de Harrays.
Harry legt uit.
Harry legt uit.
Vrijmarkt
Vrijmarkt
Vrijmarkt
Vrijmarkt
De opbouw en aanpassing van de Omnicron's
De opbouw en aanpassing van de Omnicron's
Omnicron
Omnicron
Na het eten, waar ik helaas geen fotoos van heb is het tijd voor alles in 1 ruimte.
Na het eten, waar ik helaas geen fotoos van heb is het tijd voor alles in 1 ruimte.
Een bijzonder Hybride ontwerp, van Adriaan van Doorn, voor Kappa7.
Een bijzonder Hybride ontwerp, van Adriaan van Doorn, voor Kappa7.
De dikke drieweg met de nCore's
De dikke drieweg met de nCore's
De buizentester (Molecuul) in gebruik.
De buizentester (Molecuul) in gebruik.
Er zijn nog genoeg belangstellenden.
Er zijn nog genoeg belangstellenden.
De stoelen een omgedraaid en de volgende set gaat aan het spelen.
De stoelen een omgedraaid en de volgende set gaat aan het spelen.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 19 mei 2013, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”