Relais om speakers te schakelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Relais om speakers te schakelen
Hallo allemaal,
Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
Re: Relais om speakers te schakelen
Ik ben nog geen commerciële amp tegen gekomen waar de Amplimo's in zitten. Een fatsoenlijke Omron moet goed zijn;dirklammers schreef:Hallo allemaal,
Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
http://www.omron.com/ecb/products/pry/121/g2r_1_e.html
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5039 ... -wisselaar
En als je perse 2 polen wilt schakelen;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5039 ... wisselaars
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Relais om speakers te schakelen
Ik zou niet weten waarom je "speciale" relais nodig zou moeten hebben.
Die van Finder zijn heel erg prima (gaan echt jaren mee), makkelijk te krijgen en betaalbaar.
Die van Finder zijn heel erg prima (gaan echt jaren mee), makkelijk te krijgen en betaalbaar.
Re: Relais om speakers te schakelen
Jah, een relais is een relais. Wat zeuren we?b_force schreef:Ik zou niet weten waarom je "speciale" relais nodig zou moeten hebben.
Maar het is simpel: Om de contact overgangsweerstand laag te houden bij zowel hoge stromen als hele lage stromen. Bij het schakelen van hoge stromen is dat niet zo'n probleem maar bij lage stromen is dat lastiger.
Re: Relais om speakers te schakelen
Is Amplimo de enige die dat soort relais maakt, of ben je die ook wel eens van andere merken tegengekomen, Peter ?
Re: Relais om speakers te schakelen
Ik heb goede ervaringen met die relais van Amplimo. Doen het al jaren goed.
Re: Relais om speakers te schakelen
Had je dit topic ook gelezen ?dirklammers schreef:Hallo allemaal,
Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=17457
Re: Relais om speakers te schakelen
Ja, Amplimo maakt ze ook niet zelfray5150 schreef:Is Amplimo de enige die dat soort relais maakt, of ben je die ook wel eens van andere merken tegengekomen, Peter ?
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Relais om speakers te schakelen
Jazeker ! Hier zitten al 4 Amplimo relais in en ik wil liever beide leidingen schakelen dus dat worden dan al 8 relais van 1 X maak, terwijl 2 relais met 2 X om ook zouden voldoen.Had je dit topic ook gelezen ?
viewtopic.php?f=8&t=17457
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Relais om speakers te schakelen
Dit draadje even gemist gloof ik
Peter slaat de spijker op z'n kop, het is geen kwestie van trek maar een vet relais uit de kast, maar contactweerstand bij lage stromen is in dit geval erg belangrijk, hebben met een projectje op het werk daar ook mee te maken gehad.
De Amplimo's zijn bewezen goed, en zeker omdat het aan het eind van je keten zit is het zaak hier goed aandacht aan te besteden. Er zullen zeker ander geschikte relais zijn hoor, maar ik heb zelf voor de Amplimo's gekozen als 'zekerheidje'.
De spoelspanning is 24V waar je een voorziening voor zult moeten bouwens als je ze gaat gebruiken, en inderdaad zijn ze enkel om. Alleen een maakcontact, dus, geen wisselcontact. Het enkel om vond ik in mijn geval ook nog wel praktisch om zo alle in-uitgangen mooi gescheiden te hebben.
Maar het ontgaat me wat je precies wilt Dirk, massa ook schakelen ofzo, why??
Peter slaat de spijker op z'n kop, het is geen kwestie van trek maar een vet relais uit de kast, maar contactweerstand bij lage stromen is in dit geval erg belangrijk, hebben met een projectje op het werk daar ook mee te maken gehad.
De Amplimo's zijn bewezen goed, en zeker omdat het aan het eind van je keten zit is het zaak hier goed aandacht aan te besteden. Er zullen zeker ander geschikte relais zijn hoor, maar ik heb zelf voor de Amplimo's gekozen als 'zekerheidje'.
De spoelspanning is 24V waar je een voorziening voor zult moeten bouwens als je ze gaat gebruiken, en inderdaad zijn ze enkel om. Alleen een maakcontact, dus, geen wisselcontact. Het enkel om vond ik in mijn geval ook nog wel praktisch om zo alle in-uitgangen mooi gescheiden te hebben.
Maar het ontgaat me wat je precies wilt Dirk, massa ook schakelen ofzo, why??
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: Relais om speakers te schakelen
Ja uh, eigenlijk wel, toch ? Kan je zomaar gevaarloos van de betrokken versterkers een LS-bus samenknopen ? Van mijn buizenbak hangt de LS "nul" via de steraarde uiteindelijk aan de randaarding van het 230V net en kan ik dan gewoon een kant van de uitgang van mijn Hypex monoblokken ook de randaarde leggen ? Anders gezegd, kun je er op rekenen dat van alle versterkers die wellicht ooit nog eens geschakeld gaan worden de uitgangen allemaal potentiaalvrij zijn t.o.v. aarde ? Ik zou voor de zekerheid liever alles dubbelpolig schakelen !Maar het ontgaat me wat je precies wilt Dirk, massa ook schakelen ofzo, why?
Re: Relais om speakers te schakelen
Goed punt Dirk! Dat kan dus meestal niet en op sommige versterkers staat ook expliciet aangegeven dat de "-" niet geaard mag worden. Meestal zit er tussen de aarde van de ingangstrap (waar de cinch bussen aan zitten) en de eindtrap een weerstand van 100 ohm. Die zit er niet voor niets, die zit er om ongewenste beïnvloeding te voorkomen.
Maar waarom zou je meerdere versterkers op 1 speaker willen aansluiten en om willen schakelen? Lijkt mij alleen handig voor een versterkerwinkel. Bij de betere HiFi winkels wordt dat nooit met relais gedaan maar gewoon de kabels verwisseld is mijn ervaring.
Maar waarom zou je meerdere versterkers op 1 speaker willen aansluiten en om willen schakelen? Lijkt mij alleen handig voor een versterkerwinkel. Bij de betere HiFi winkels wordt dat nooit met relais gedaan maar gewoon de kabels verwisseld is mijn ervaring.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Relais om speakers te schakelen
Alle (zelfbouw)versterkers hier thuis, en dat zijn er nogal wat zo langzamerhand, hebben de LS - aan GND hangen, dat gaat wel goed. Heb je die Hypex zelf gebouwd, weet je hoe het daar zit? Al je inderdaad op safe wilt spelen en 'foolproof' alles eraan wilt kunnen hangen zul je massa ook nog mee moeten gaan schakelen ja. Oja, en de massa van lijn in-uitgangen......krijg je er ook nog bij.
Eerst maar een schetsje maken denk ik
Eerst maar een schetsje maken denk ik
Re: Relais om speakers te schakelen
Ook even een dummy load op de nietgebruikte versterker zetten.
Buizen versterker zien graag een last als deze aan staat.
Buizen versterker zien graag een last als deze aan staat.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Relais om speakers te schakelen
Dat is nou net de grap. De versterker die niet gebruikt wordt is spanningsloos..
Re: Relais om speakers te schakelen
Meestal zijn de 'minnen' binnen een versterker met elkaar verbonden, dus zou je maar een enkel relais per versterker nodig hebben daarvoor. Bespaart weer twee relais.
