Relais om speakers te schakelen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Relais om speakers te schakelen

Bericht door dirklammers »

Hallo allemaal,

Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door SuperR »

dirklammers schreef:
Hallo allemaal,

Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
Ik ben nog geen commerciële amp tegen gekomen waar de Amplimo's in zitten. Een fatsoenlijke Omron moet goed zijn;
http://www.omron.com/ecb/products/pry/121/g2r_1_e.html
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5039 ... -wisselaar

En als je perse 2 polen wilt schakelen;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5039 ... wisselaars
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door b_force »

Ik zou niet weten waarom je "speciale" relais nodig zou moeten hebben.
Die van Finder zijn heel erg prima (gaan echt jaren mee), makkelijk te krijgen en betaalbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik zou niet weten waarom je "speciale" relais nodig zou moeten hebben.
Jah, een relais is een relais. Wat zeuren we? :lol:

Maar het is simpel: Om de contact overgangsweerstand laag te houden bij zowel hoge stromen als hele lage stromen. Bij het schakelen van hoge stromen is dat niet zo'n probleem maar bij lage stromen is dat lastiger.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door ray5150 »

Is Amplimo de enige die dat soort relais maakt, of ben je die ook wel eens van andere merken tegengekomen, Peter ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door sietse »

Ik heb goede ervaringen met die relais van Amplimo. Doen het al jaren goed.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door ray5150 »

dirklammers schreef:
Hallo allemaal,

Nu ik twee versterkers heb staan moet er ook een amp-switcher komen. Amplimo biedt speciale relais om speakers te schakelen maar die zijn volgens mij 1 x maak.
Dan heb ik er dus 8 nodig om voor twee versterkers de speakers te schakelen.
Zijn er geen goede 2x om alternatieven en voldoen "gewone" relais echt niet ?
Had je dit topic ook gelezen ?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=17457
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Is Amplimo de enige die dat soort relais maakt, of ben je die ook wel eens van andere merken tegengekomen, Peter ?
Ja, Amplimo maakt ze ook niet zelf :mrgreen: Maar kan ik ze niet meer terug vinden zo snel bij Farnell of RS. Qua prijs zal het weinig uitmaken denk ik.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door dirklammers »

Had je dit topic ook gelezen ?
viewtopic.php?f=8&t=17457
Jazeker ! Hier zitten al 4 Amplimo relais in en ik wil liever beide leidingen schakelen dus dat worden dan al 8 relais van 1 X maak, terwijl 2 relais met 2 X om ook zouden voldoen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Barry2001 »

Dit draadje even gemist gloof ik :D

Peter slaat de spijker op z'n kop, het is geen kwestie van trek maar een vet relais uit de kast, maar contactweerstand bij lage stromen is in dit geval erg belangrijk, hebben met een projectje op het werk daar ook mee te maken gehad.
De Amplimo's zijn bewezen goed, en zeker omdat het aan het eind van je keten zit is het zaak hier goed aandacht aan te besteden. Er zullen zeker ander geschikte relais zijn hoor, maar ik heb zelf voor de Amplimo's gekozen als 'zekerheidje'.

De spoelspanning is 24V waar je een voorziening voor zult moeten bouwens als je ze gaat gebruiken, en inderdaad zijn ze enkel om. Alleen een maakcontact, dus, geen wisselcontact. Het enkel om vond ik in mijn geval ook nog wel praktisch om zo alle in-uitgangen mooi gescheiden te hebben.

Maar het ontgaat me wat je precies wilt Dirk, massa ook schakelen ofzo, why??
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door dirklammers »

Maar het ontgaat me wat je precies wilt Dirk, massa ook schakelen ofzo, why?
Ja uh, eigenlijk wel, toch ? Kan je zomaar gevaarloos van de betrokken versterkers een LS-bus samenknopen ? Van mijn buizenbak hangt de LS "nul" via de steraarde uiteindelijk aan de randaarding van het 230V net en kan ik dan gewoon een kant van de uitgang van mijn Hypex monoblokken ook de randaarde leggen ? Anders gezegd, kun je er op rekenen dat van alle versterkers die wellicht ooit nog eens geschakeld gaan worden de uitgangen allemaal potentiaalvrij zijn t.o.v. aarde ? Ik zou voor de zekerheid liever alles dubbelpolig schakelen !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Pjotr »

Goed punt Dirk! Dat kan dus meestal niet en op sommige versterkers staat ook expliciet aangegeven dat de "-" niet geaard mag worden. Meestal zit er tussen de aarde van de ingangstrap (waar de cinch bussen aan zitten) en de eindtrap een weerstand van 100 ohm. Die zit er niet voor niets, die zit er om ongewenste beïnvloeding te voorkomen.

Maar waarom zou je meerdere versterkers op 1 speaker willen aansluiten en om willen schakelen? Lijkt mij alleen handig voor een versterkerwinkel. Bij de betere HiFi winkels wordt dat nooit met relais gedaan maar gewoon de kabels verwisseld is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Barry2001 »

Alle (zelfbouw)versterkers hier thuis, en dat zijn er nogal wat zo langzamerhand, hebben de LS - aan GND hangen, dat gaat wel goed. Heb je die Hypex zelf gebouwd, weet je hoe het daar zit? Al je inderdaad op safe wilt spelen en 'foolproof' alles eraan wilt kunnen hangen zul je massa ook nog mee moeten gaan schakelen ja. Oja, en de massa van lijn in-uitgangen......krijg je er ook nog bij.
Eerst maar een schetsje maken denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Kappa7 »

Ook even een dummy load op de nietgebruikte versterker zetten.
Buizen versterker zien graag een last als deze aan staat.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Barry2001 »

Dat is nou net de grap. De versterker die niet gebruikt wordt is spanningsloos..
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Relais om speakers te schakelen

Bericht door Vuurkat »

Meestal zijn de 'minnen' binnen een versterker met elkaar verbonden, dus zou je maar een enkel relais per versterker nodig hebben daarvoor. Bespaart weer twee relais.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”