Aan de slag met Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Ik zou de transfo uit de versterker halen en terugsturen aan AE,normaal moeten zij dat probleem verhelpen
Vanmorgen ben ik teruggebeld door Will van AE. Prima gesprek, ook over de technische details. Conclusie: er klopt iets niet met mijn trafo.
Volgende week al (!) ontvang ik een nieuw exemplaar. Gelukkig dus niet weer 8 weken wachten. Prima service dus, ik ben tevreden met de geboden oplossing.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

dirklammers schreef:
Conclusie: er klopt iets niet met mijn trafo.
Dan zijn we hier met zijn allen toch niet gek :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

dirklammers schreef:
Ik zou de transfo uit de versterker halen en terugsturen aan AE,normaal moeten zij dat probleem verhelpen
Vanmorgen ben ik teruggebeld door Will van AE. Prima gesprek, ook over de technische details. Conclusie: er klopt iets niet met mijn trafo.
Volgende week al (!) ontvang ik een nieuw exemplaar. Gelukkig dus niet weer 8 weken wachten. Prima service dus, ik ben tevreden met de geboden oplossing.

Wordt vervolgd.
Netjes afgehandeld.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Het gaat dus helemaal goed komen met mijn eerste grote buizenproject :D
Ik hoop eind volgende week te kunnen gaan genieten van het geluid. Bill heeft wel even gespeeld maar de angst dat er "elk ogenblik" een elco gelanceerd kan worden gaf me toch weinig luisterrust :|
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door esteban »

je kan natuurlijk met een willekeurige halogeentrafo wat van de netspanning afhalen, dan kan je in het weekend wat relaxter luisteren.
Succes met de verbouwing!
Steven
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill - in afronding

Bericht door dirklammers »

Bijgaand nog twee foto's van de bijna-eindsituatie.
Wat ga ik nog aanpakken:
- betere speakerterminals aan de achterkant
- uiteraard de nieuwe trafo van AE met de juiste spanning
En dan voorlopig eerst maar eens luisteren in een wat provisorische opstelling. Nog even geen amp-switcher bouwen. Het voordeel van mijn pre-amp is dat die zowel XLR-uitgangen heeft alsook RCA. Ik kan dus zowel mijn Hypex-monoblokken (XLR) alsook de buizenamp (RCA) tegelijk aangesloten laten.
Alleen dus de speakers omsteken en de juiste versterker aanzetten.

En ja, als ik dan de echte deskundigen mag geloven zijn er nog volop optimalisaties uit te voeren. Misschien ook eens in triode proberen, sparen voor verschillende soorten koppel-C's, betere weerstanden etc. Een dynamische hobby.

Tot later.

Dirk
Bijlagen
IMG_0942.jpg
IMG_0944.jpg
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Dan zou je ook nog kunnen overwegen om 'm omschakelbaar te maken naar triode instelling toe.
Nu de versterker toch nog open staat houdt mij bovenstaand punt ook nog bezig. Hoe realiseer je dat het beste ? Naast elke eindbuis een schakelaartje lijkt me geen gezicht. Een centrale schakelaar geeft weer veel (gevoelig ?) draadwerk aan de binnenkant. Misschien achter elke UGT een dubbele schakelaar waarmee je de twee bijbehorende buizen omschakelt ? Moet gezien de te schakelen spanning dan wel een stevige schakelaar zijn ?
Tips ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

dirklammers schreef:
Dan zou je ook nog kunnen overwegen om 'm omschakelbaar te maken naar triode instelling toe.
Nu de versterker toch nog open staat houdt mij bovenstaand punt ook nog bezig. Hoe realiseer je dat het beste ? Naast elke eindbuis een schakelaartje lijkt me geen gezicht. Een centrale schakelaar geeft weer veel (gevoelig ?) draadwerk aan de binnenkant. Misschien achter elke UGT een dubbele schakelaar waarmee je de twee bijbehorende buizen omschakelt ? Moet gezien de te schakelen spanning dan wel een stevige schakelaar zijn ?
Tips ?
Hoi Dirk,

Of 2 dubbelpolige schakelaars nemen, of 1 schakelaar met 4 wisselcontacten, of het met een relais doen die 4 schakelcontacten heeft, of 4 losse relais dus 1 bij elke buis, zodat je de hoogspanning niet door de hele versterker hebt wapperen. Zit ff te denken maar weet zo geen andere methode. Ik heb het zelf alleen hard-wired geprobeerd, dus in de versterker zelf ombakken. Sommigen zweren erbij, ik hoorde geen verschil, heb het dus teruggebouwd naar ultra-lineair. Een nadeel van in triode schakelen is dat je de helft van je vermogen kwijt ben, ook iets om te realiseren.

Nog iets, heb het dacht ik al eerder aan gestipt, als die triode schakelaar erop zit en je gebruikt 'm terwijl de hoogspanning erop staat kan dat je speakers kosten, knalt enorm. Als iemand anders naast jezelf de versterker gebruikt ook iets om over na te denken, moet íe 'foolproof' zijn..

Sluit het anders eens in triode aan zonder schakelaar oid, is eenvoudig te doen, en luister er eens een tijdje naar. Als je wezenlijk verschil hoort kun je altijd nog overwegen om de moeite te nemen het omschakelbaar te maken, toch? Ik hoorde geen verschil dus maar wie weet wat er van mijn gehoor over is na teveel motorrijden en concert bezoek :mrgreen:

PS mooi opgelost dat trafo verhaal!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Inderdaad goed opletten dat je nooit omschakelt terwijl de versterker aan staat.
Dat kan je een paar eindbuizen kosten en in het ergste geval nemen die in hun ondergang ook de uitgangstrafo mee.

Ik zou gewoon eens luisteren naar UL en daarna een poosje naar triode. Dat is makkelijk om te solderen.

Wat voor luidsprekers ga je gebruiken? Als de impedantie van je speakers laag is, dan kun je triode overwegen om ook de uitgangsimpedantie van de versterker wat omlaag te brengen. Ook als je bassen wat "bonkerig" klinken kan het zijn dat je in triode wat meer controle over de speaker hebt.
Een nadeel kan dan het verlaagde uitgangsvermogen zijn, maar Bill levert in triode altijd nog 25W per kanaal, dat is in de huiskamer met de meeste speakers voldoende om de pijngrens te bereiken.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Sluit het anders eens in triode aan zonder schakelaar oid, is eenvoudig te doen, en luister er eens een tijdje naar
Ik zou gewoon eens luisteren naar UL en daarna een poosje naar triode.
Ik ga jullie advies overnemen. Eerst maar gewoon eens luisteren en het ding ook eens in laten spelen. "Hard" omsolderen is een fluitje van een cent om daarna triode eens te proberen.
Bedankt weer !

Dirk
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Het BILL-verhaal was geëindigd met een versterker met "hoge bloeddruk": teveel hoogspanning, veroorzaakt door een voedingstrafo die wel erg ruim in de specificaties zat. Na kontakt met Wil van AE is een nieuwe voedingstrafo opgestuurd (compliment voor de service !). Die voldoet in ieder geval wél aan de specificaties. 6,6V gloei (i.p.v. vorige trafo 7,3) zakt nog wel in naar de juiste 6,3V en de secundaire hoogspanning staat nu op 378V (was 406V). Dat blijft dus wel binnen de 500V van de elco's.
Nu dus maar de "open hart"-operatie uitvoeren en de trafo wisselen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door RobertD »

Wij zijn heel benieuwd...
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Dat was nog een smerig klusje die voedingstrafo omwisselen. Er zitten best veel draadjes aan zo'n ding :mrgreen: En die zijn allemaal keurig netjes afgewerkt ergens in de versterker. Pft.
Vanavond was alles weer aangesloten (bijna dan, zie verder ....) en de versterker ingeschakeld. Mmmmm, wel erg stil die versterker. Geen hoogspanning ! Oké, wel AC-hoogspanning. Maar waarom dan geen DC ?!
Tja, dan blijkt er toch nog een zwart draadje los te hangen ..... vanaf de - van de diodes :oops: Nee, dan komt het nooit goed.
En jawel hoor, DC hoogspanning aanwezig. Hé !!! Brom ??? Dat was er toch niet meer de laatste keer.
Opnieuw :oops: want inderdaad had ik gelijk de DC-gloei van de 6SN7 wat netter aangesloten en toen gelijk maar vergeten de - van de DC-gloei nog even aan aarde te leggen.

Haastige spoed ..... Nu dus weer een bromvrije BILL met de juiste spanningen:

B+ 472V
B++ 454V
B+++ 344V.

Ik vind het keurig.

Prima service van AE om een nieuwe trafo te sturen. Ja, dat gaat natuurlijk nooit snel genoeg, maar dat is mijn ongeduld :roll:

Morgen maar eens speelklaar opstellen. Wordt vervolgd, maar het gaat nu echt naar een afronding :rock: :rock:

Dirk
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Barry2001 »

Mooi Dirk, ook weer opgelost! Speelklaar opstellen, staat 'ie nu in UL of triode geschakeld?
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Oké, het "beest" staat beneden in de audioset. Het kost je wel bijna een hernia, want wat is dat ding zwaar zeg om even twee trappen af te sjouwen vanaf de knutselzolder :shock:

Nu even een tijdelijke opstelling. Eerst eens een paar dagen laten spelen en dan in het weekend nog eens de ruststroom controleren en dan kan de bodemplaat eronder. Nog zwaarder !

Ik begrijp dat zo'n buizenversterker moet inspelen en dat het geluid dus nog niet de eindekwaliteit heeft. Mijn eerste luisterindruk is goed, maar de kwaliteit van de Hypex monoblokken wordt (nog ?) niet gehaald. Die klinken "strakker" en dat spreekt me aan.
Aan de andere kant klinkt de "analoge" muziek van Boston (ja, ik ben al wat ouder) geweldig.

Later nog maar eens wat experimenteren met duurdere (betere ?) koppel-C's en schakelen in triode (nu in UL). Voorlopig geeft het me wel een goed gevoel toch na zoveel jaren weer eens een groter buizenproject tot een goed einde gebracht te hebben.

Tot slot: dank voor al jullie hulp en tips. In de voorbereidingsfase heb ik veel geleerd van eerdere topics. En tijdens de bouw heb ik van deze en gene wel wat gouden tips gekregen waar ik in mijn onervarenheid niet aan gedacht zou hebben.

Op naar het volgende project ? Vast wel. Tot dan !!

Dirk
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Dalojan »

Afficher plus11:25Claude a répondu : Ik heb ook wel eens trafo's vervangen, ook afkomstig van AE.Ik heb ook wel eens trafo's vervangen, ook afkomstig van AE. Niet omdat de trafo's verkeerd waren, want dat waren ze niet, maar omdat ik andere impedantie van de uitgangstrafo's wilde. Inderdaad wel een klusje met de draden.
Maar het meeste viel tegen dat de maatvoering niet constant is. De montagegaten van de oude trafo's scheelden qua gatafstand een paar mm met de nieuwe, en bovendien hadden beide trafo's niet dezelfde gatafstanden onderling. Ik vond dat jammer, want de trafo's op zich zijn meer dan prima.
Mijn buurman liep vorige zomer tegen iets vergelijkbaars aan, niet met electronica maar met een terrasoverkapping waarbij de maten op de site niet overeenkwamen met wat er geleverd werd. Uiteindelijk heeft hij het opgelost via Ombriere.com, daar kon hij de afmetingen op maat opgeven en klopte het wel.
Groetjes, Dalojan
Laatst gewijzigd door Dalojan op ma 25 mei 2026, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Geen problemen gehad met de maatvoering. Misschien scheelt het dat de foute en de goede trafo kort na elkaar zijn geleverd. Wel in het kontakt met Wil over de specs van de trafo afgestemd in welk type behuizing de trafo ingegoten moest worden (12 X 12 X 12 cm). De nieuwe trafo paste - gelukkig - toen precies op de plaats van de oude. En ..... leverde nu wél de juiste spanningen.
HansvdL
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 21:25

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door HansvdL »

Hallo Dirk,
Allereerst gefeliciteerd met deze prachtige versterker.
Hoe is het met de temperatuur van de trafo? Ik heb ook sinds een aantal maanden Bill gebouwd. Deze werkt helemaal naar wens, alleen vind ik de trafokap wel behoorlijk warm worden. Deels door de warmtestraling van de buizen maar grotendeels door eigen opwarming. Ik heb de temperatuur niet gemeten, maar na een uur of drie vier schat ik de temp. op 50 graden.
Groeten, Hans
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

deze prachtige versterker
Dank Hans voor je compliment :)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de versterker niet dagelijks op vol vermogen gebruik. De trafo's worden inderdaad aan de kant van de buizen goed warm. De voedingstrafo wordt ook aan de bovenkant goed warm. Maar ja, wat is "goed warm" ?! Ik heb uit ervaring met zelfbouwen wel geleerd dat als ik iets "te heet" vind dat nog lang niet betekent dat het in technische zin te heet is. Bij halfgeleiders hield ik altijd als vuistregel aan dat als een druppel "spuug" sissend verdampt het kritisch wordt :lol:

Als je ziet hoe compact vroeger buizenversterkers en/of radio's werden gebouwd IN een behuizing, dan maak ik me met een opstelling bovenop waardoor er overal voldoende frisse lucht bij kan geen zorgen. Ook heb ik wel vertrouwen in AE en alles is volgens mij goed overgedimensioneerd. Volgens mij ligt de kritische grens voor de trafo's ergens vlak boven de 100 graden. Tegen die tijd brand ja daar stevig je vingers aan. Ik zou me dus geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Kappa7 »

Als de ugt erg warm wordt dan loopt er waarschijnlijk behoorlijk wat DC door.
Voor de zekerheid misschien even controleren of alle buizen nog goed staan ingesteld.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
Als de ugt erg warm wordt dan loopt er waarschijnlijk behoorlijk wat DC door.
Voor de zekerheid misschien even controleren of alle buizen nog goed staan ingesteld.
Of hij oscilleert op een onhoorbare frequentie...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door sevenup »

Kappa7 schreef:
Als de ugt erg warm wordt dan loopt er waarschijnlijk behoorlijk wat DC door.
Voor de zekerheid misschien even controleren of alle buizen nog goed staan ingesteld.
Of hij oscilleert op een onhoorbare frequentie...
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Hans 4354,5 »

dirklammers schreef:
had ik ook andere luidspreker terminals genomen
Terechte opmerking, maar ik heb het gevoel nog steeds de juiste terminals niet gevonden te hebben. In mijn recent afgebouwde LM4780 heb ik "echte" terminals genomen maar die bevallen me niet. Er zit geen "borging" in t.o.v. achterplaat waardoorheen je ze monteert. Om te voorkomen dat ze dus meedraaien tijdens het vastzetten van de luidsprekerkabels moet je alle moeren zó vast draaien dat ik bang ben alle kunststofringen te beschadigen. Het voordeel van de nu gekozen klemmen is dat ze wél zo'n borgingsnokje hebben én dat ze in zwart (0), blauw (4 Ohm) en rood (8 Ohm) leverbaar zijn.
Als ik nog eens goede terminals tegenkom vervang ik ze gewoon.

Al eens aan Speakon gedacht, geen gedoe met aandraaien en gegarandeerd goed contact.

http://www.licht-geluid.nl/shop/p-7301- ... tAodomUAgQ
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door Dalojan »

Ik gebruik ook de trafoset voor de Bill, maar dan met bandkern uitgangstrafo's en het schema en de instelling zijn bij mij wat anders. Klasse A met 87 mA per KT88, en de trafo's worden tijdens normaal gebruik zeker niet meer dan handwarm.
In het begin was dat anders. Ze werden een stuk warmer, maar dat bleek te komen doordat de KT88's stonden te oscilleren op ongeveer 250 kHz. Oorzaak was de faseverschuiving in de uitgangstrafo in combinatie met de grote bandbreedte. Na het toevoegen van een RC-netwerkje per KT88 om de versterking bij 250 kHz binnen de perken te houden, waren de thermische problemen verholpen. Daarna klonk het ook wat minder onrustig, al valt dat niet meteen op.
Mijn zwager liep in die periode tegen een vergelijkbaar warmteprobleem aan, maar dan buiten, met een terrasoverkapping die te veel zon ving. Hij heeft deze oplossing gevonden voor de schaduwafscherming en was er best tevreden over.
Groetjes, Dalojan
Laatst gewijzigd door Dalojan op ma 25 mei 2026, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Aan de slag met Bill

Bericht door dirklammers »

Als de ugt erg warm wordt dan loopt er waarschijnlijk behoorlijk wat DC door.
Of hij oscilleert op een onhoorbare frequentie...
De voedingstrafo is na een avondje spelen lekker warm, maar gewoon goed vast te houden. De UGT's warmen nauwelijks op. Het zit wel goed dus.

Ik blijf wel een duidelijk verschil horen in het droge, strakke laag van mijn Hypexen en BILL. Binnenkort eens in triode proberen.
Als ik BILL weer open maak, dan plaats ik wel gelijk 4 relais zodat ik extern kan schakelen tussen penthode / triode. Ja, uiteraard NADAT de HSP is uitgeschakeld :)
Misschien wel een leuk projectje voor mijn nieuwe stappen op het PIC-terrein.

Schakelaar om - > HSP schakelt af -> na enkele seconden wachttijd (elco's leeg) relais om naar triode -> HSP schakelt weer in.
Schakelaar terug: idem, maar dan andersom.
Plaats reactie